Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Wieniec 50 cm. Czy podmurować?


Recommended Posts

Szykuje się do szalowania stropu monolit w garażu. Konstruktor zalecił grubość stropu 18 cm z uwagi na rozpiętość (650cm x750cm), będzie jedna belka 35cm wysoka z tyłu garażu łącząca słup w ścianie z jednej strony ze ściana czy też raczej wieńcem garażu z drugiej strony.

 

Zwiększyłem wysokość bramy o 10 cm oraz wysokość od dołu nadproża bramy do stropu na 15 cm żeby się sprężyny bramy dwustanowiskowej zmieścily i wieniec opuszczony w ostateczności wyszedł mi aż 50cm wysoki. Garaż budowany z gazobetonu gęstość 500 o wytrzymałości 4mpa (H+H Gold +). 

Czy jest sens ekonomiczny robić taki wysoki wieniec. Czy może dać jeszcze jedna warstwę bloczka na to. Gdzieś czytałem dyskusje o podmurowywaniu z cegły murów z gazobetonu jakoby to miało zwiększy wytrzymałość ścian z kruchego gazobetonu ale dyskusja była tak zawiła że nie padła ostateczna odpowiedź że podmurowanie z cegły pełnej o wytrzymałość 15mpa jest uzasadnione, chyba żeby zniwelować/uzyskać żądaną wysokość. 

Jakie jest wasze stanowisko w tej sprawie? 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie temu...

Nie będę jednak podmurowywał wieńca bo zmieści się jeden bloczek 25. Ale teraz mam pytanie czy te przestrzenie przy okienne zalać betonem podczas zalewania wieńca, czy podmurować też kawałkami bloczków? Nadproża będą występować jako dozbrojone wieńce jak pokazują niebieskie linie. Najbardziej mnie interesuje przestrzeń na różowo przy słupie. Był tam jeden wąski bloczek gazobetonu, którego usunąłem - i czy to miejsce zalać teraz samym betonem bez zbrojenia czy dać jakieś szersze bloczki?

 

 e980fa9496b929c5gen.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A wie ktoś może jak uciąglić belkę nad bramą garażową która ma 6x16 dołem i 4x12 górą z wiencem. Belka będzie wyższa od wieńca o 10cm i spoczywała poniżej wieńca o 15cm. Czy takie coś ma się w ogóle uciąglać czy ma swobodnie spoczywac na filarach z gazobetonu? 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego filary z cegły pełnej? Od x czasu męczę temat podmurowania pod nadproża czy wience na azobetonie i dostaje sprzeczne informacje ze gazobeton jest jednorodny i nie wymaga podmurowania jak cegła dziurawka bo równomiernie rozkłada siły lub że jest to kruchy materiał albo żeby dawać poduszki betonowe. Tutaj mam kieszeń na ok 15 cm pod planowanym nadprożem które mam zamiar wylać betonem w trakcie zalewania stropu. Czyli będzie to taka poduszka ale zjednolucona ze stropem i nadprożem. Czy taka poduszka jest ok? Bo czy potrafi mi ktoś wyjaśnić czym się różni poduszka wylewana osobno, zastygła na którą dopiero później wylewany nadproże a taka poduszka którą jest tworzona razem z nadprożem (czyli monolit)? Czytałem też o poduszkach zbrojonych betonowych, ale też nie wiem czy znaczenie ma jeśli wylejemy to w trakcie czy wcześniej. Czy nadproże ma pracować na takiej poduszce, ślizgać się i w ten sposób chronić gazobeton? 

 

Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. 

Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W projekcie jest ceramika zamiennie gazobeton i o ile pamiętam bez uwzględnienia gęstości ale sprawdzę. Rdzeni nigdzie projektanto-kierownik nie przewidział ale na moją prośbę zrobiliśmy jeden przy tarasie narożnym. A filary trzymające 50 cm belkę bramy garażowej mają wymiary 62x25cm. I jak pisze pod belka będzie niżej na 15cm kieszeń wypełniona betonem zalana w jednym ciągu z belką, stropem. 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, dedert napisał:

Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. 

Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. 

Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić?

Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. 

Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz.

sciana_kolankowa_Rys_2-730x813.jpg

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie.

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam:

 

a49c33142007f648gen.jpg

 

 

Strzemiona czterocięte, czyli taka jak moja belka narożna tylko odwrócona do góry nogami.

 

Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru:

 

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Później podzielę ten otwór na drzwi i okno tylko nie wiem jeszcze po której stronie drzwi i okno, ale dajmy na to że będzie tak a po środku słupek z cegieł na 25x25 cm bo jako całość (bez słupka) pewnie będzie słabo wyglądać:

 

b7a977b822f37d02med.jpg

 

 

Belka (nadproże właściwie) będzie zbrojona 4x16mm dołem bo akurat będę miał odpady o pasującej długości. 

 

Na tym będzie ściana kolankowa czy też szczytowa i wieniec skośny:

 

28d2495fe9e8fe2emed.jpg

 

 

I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok?

 

ec35f0afe9e6f8ecmed.jpg

 

 

 

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, PeZet napisał:

Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie.

Ty @PeZet-ciku taki stres sobie zrobiłeś?:icon_mrgreen:

9 godzin temu, dedert napisał:

Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam:

 

a49c33142007f648gen.jpg

Jeżeli tak jest w projekcie to tak trzeba robić, belka ma  "rozsunięte" strzemiona.  

9 godzin temu, dedert napisał:

Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru:

 

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. 

9 godzin temu, dedert napisał:

I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok?

 

ec35f0afe9e6f8ecmed.jpg

 

Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę  w pionie.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, animus napisał:
9 godzin temu, dedert napisał:

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. 

Nie, z przodu pod bramę ma 650cm długości a z tyłu 320cm. Ale dostałem info od konstruktora że z tyłu nie będzie dużych obciążeń bo jest ściana szczytowa z wiencem ukośnym i 4x12 dołem wystarczy. A ja tylko zastanawiam się jak wylać ten słup w jednym ciągu skoro później będzie ściana szczytowa murowana i jeszcze połączone wszystko wiencem ukośnym. Słup będzie pocięty na 3 części, tak ja to widzę 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.08.2020 o 23:02, animus napisał:

Ty @PeZet-ciku

Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę  w pionie.

Ale tak jak narożnik czyli 3 szt dół i 3 szt górą razem 6 na narożnik? 

99fc8c32077777abgen.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

odnośnie belki i fragmentu projektu z "lekkiej mokrej"? (czy tam tapety) takie tam moje dywagacje odnośnie jej "zaprojektowania:

- czterocięte stosuje się przy szerokości belki od 35 centów,

- rozstaw prętów dołem powinien się zmieścić w jednym rzędzie, zakładając otulinę zewn 2,5cm mamy te fi16 w rozstawie osiowym 4 cm

- bardziej interesujące jest, czy przy takiej rozpiętości są pręty odgięte, występuje zagęszczenie strzemion w strefach przypodporowych

- wydaje się, że belka powinna po prostu "leżeć" na podporach, pręty powinny wchodzić na podpory przynajmniej na grubość słupa i filarka (tu bym się mocno zastanowił nad tym narożnikiem, gdzie mają być te drzwi a na drugim boku otwór bramy, bo może być słabo), ponadto rozumiem, że oprócz belek jest tam i wieniec i to raczej on powinien być lepiej zakotwiony, czyli w stropie/słupie, tak mi się wydaje

 

zbrojenie słupa powinno wystawać ponad wylewany strop gdzieś na 50 średnic, po zalaniu stropu ze słupem i belkami, pręty się lekko odgina aby te startery były przesunięte osiowo do środka słupa, na to zakłada się zbrojenie słupa w rozstawie zgodnym z projektem, na odcinku łączenia zagęszcza się strzemiona słupa, u góry zbrojenie słupa powinna "włazić" w skośny wieniec, wieniec w słupek i tak do stropu, czyli w całym tym trapezie - uciąglenie zbrojenia, tak jak i w wieńcu, czy też ławie

 

słupki ściany kolankowej spokojnie 4x12 wystarcza, to samo ten wieniec, to ma raczej usztywniać niż przenosić jakieś niewyobrażalne siły, byleby dobrze zakotwione w wieńcu (stropie)

zastanowiłbym się czy ten zielony wieniec ścianki kolankowej nie pociągnąć na tym samym poziomie po mniejszym boku, do słupa, albo sam trapez dodatkowo dozbroić na "zagięciach", tam chyba będą największe naprężenia

 

 

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.08.2020 o 00:01, animus napisał:

Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić?

Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. 

Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz.

sciana_kolankowa_Rys_2-730x813.jpg

Nie za bardzo rozumiem tego zbrojenia słupków. Wydawało mi się że pręty od słupków kolankowej ściany daje się tak:

 

f844a371b089f529gen.jpg

 

Czyli zagięte L idące w wieniec. Ewentualnie tak:

 

2ec9ede4b5122caegen.jpg

 

A na cytowanym zdjęciu widać że pręty słupka są zakotwione w stropie

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Może mi ktoś podpowiedzieć która wersja montażu rdzenia w stropie była by odpowiednia?

 

 

3dda87ee3802b9dcgen.jpg

 

9b6caf3da08b74e8gen.jpg

 

4fb4cd0159e5faadgen.jpg

 

20284f0a7de83a87gen.jpg

 

Kierownik coś mi wspominał że teraz robi się jakieś spinanie wieńca z dolną kratownicą, jeśli dobrze zrozumiałem robi się to chyba tak:

50293a0eac16d24agen.jpg

 

Czy orientuje się ktoś o co chodzi?

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam, Jestem właścicielem działki położonej w atrakcyjnym miejscu nad jeziorem. Gmina jest na etapie zmiany MPZP i przyjmowania wniosków. Według aktualnego MPZP dopuszcza się budowę małych domków wypoczynkowych. Wraz z innymi właścicielami wnioskujemy o możliwość zabudowy jednorodzinnej. Słabo znam się na temacie, stąd mój post. Chodzi mi o Wasze porady, co uwzględnić i jak argumentować wnioski, aby pozwolić sobie na większą dowolność niż narzucona dotychczas i nie borykać się różnymi przeszkodami przy budowie. O co warto zadbać na tym etapie? Proszę o wasze sugestie, uwagi. Dodatkowo nieprzekraczalna linia zabudowy (100 m od jeziora) przecina działkę w połowie. Da się jakoś temat ugryźć, aby zyskać trochę "pola"? W załącznikach część aktualnego planu.
    • Są to 2 pomieszczenia przedpokój i kuchnia połączone oba po ~4m2. Największe pęknięcie jest na łączeniu gdzie kiedyś były drzwi, teraz jest odrobinę poszerzone. Zaznaczylem je na zdjeciu. Dylatacji nie było robionych w ogóle.  Pytanie co z tym teraz zrobić?  Czy po nacieciu pęknięć i uzupełnieniem odpowiednim środkiem żywica dałaby radę? Fachowiec poleca rezygnację z żywicy i zrobienie kafelków.  I w razie czego lepiej żywice poliuretanową czy epoksydową?  
    • Dzień dobry,   wygląda to tak, jakby nie było dylatacji i pęknięcie poszło od narożnika ściany. Czy pomieszczenie ma kształt litery "L" i czy została zrobiona dylatacja? Jeżeli nie ma dylatacji obwodowych to może pękać dalej. Jeśli dylatacje są, ale ich nie widać na zdjęciu, to jeśli wylewka się trzyma, pęknięcie należy skleić żywicą z laminatem a potem naciąć dylatację w odpowiednim miejscu. Jeśli to jest pomieszczenie w kształcie L to bez dylatacji w tym miejscu będzie pękać.   Dokładne wykonanie laminatu, krok po kroku, można zobaczyć na filmie o naprawie posadzki i aplikacji żywicy w garażu a samą pracę wykonać np. przy pomocy żywicy weber.tec EP 10 oraz maty z włókna szklanego.  https://www.pl.weber/zywice-epoksydowe-i-poliuretanowe/zywica-epoksydowa-w-garazu-na-istniejacej-posadzce-betonowej    
    • Co byś polecił do wypełnienia nacięć szlifierką? Czy wszystkie powstałe pęknięcia nacinać? Fachowiec mówi, że będzie to widać. Nawet takie małe u innego klienta stały się widoczne mimo wyrównania. Te pęknięcia są o sporych zakrętach to powinien po pęknięciu iść czy mniej więcej w linii prostej?
    • Witam, W tym roku postanowiłem postawić altanę, pracę będę wykonywał we własnym zakresie, proszę o konsultację czy w założeniach nie ma błędów. Altana ma stać na 6 słupach 10x10 cm, o wysokości 2,15m w rozstawie 3,2 m oraz 2,6m + 2,6m. Dach dwuspadowy kąt 30st. Płatwie stropowe 6x16 cm spięte ze sobą nad słupami takimi samymi deskami. Zastrzały 6x12 cm o długości 50 cm. Płatew kalenicowa 6x16 cm podparta w 3 miejscach. Krokwie 6x12 cm w rozstawie 1m, łaty 2,5x5 cm w rozstawie 45 cm. Dach kryty onduliną wystający 40 cm poza obrys słupów z każdej strony. Wszystko poza łatami będzie wykonane z drewna KVH, połączenia będą wykonane na wkręty ciesielskie w systemie, najprawdopodobniej dmx. Będę wdzięczny za fachową poradę.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...