Skocz do zawartości

fotowoltaika a ogrzewanie domu


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Panowie fachowcy.Mam zamiar załozyc panele fotowoltaiczne o mocy około 10 kw abym mógł korzystać z darmowego pradu oraz ogrzewac dom ale tu powstaje problem.Dom 200 m,ogrzewanie podłogowe na dole grzejniki na górze dom dobrze ocieplony,rachunki za prąd około 3500/rok za gaz piec gazowy viessman trimatic 22 kw około 3500/rok,suma 7000zł/rok.Pomyslałem więc ze za pomoca paneli bede miał darmowy prąd a moze wymieniając piec gazowy na np.bufor ciepła z grzałką będę miał też darmowe ogrzewanie i cwu.Czytajac na róznych forach  wychodzi ze to sie opłaca a raz nie opłaca,sa rózne opinie na ten temat.Czy ktos bardzo powaznie mógłby mi wytłumac lub poradzic co zrobić.Jeżeli chodzi tylko o darmowy prąd to wychodzi mi że wystarczyło by około 5 kw ale jeżeli chciałbym miec ogrzewanie z paneli fotowoltaicznej i cwu to juz mi wychodzi inaczej,ze 10 kw to za mało,jak jest naprawdę?.Może nowy piec elektryczny z buforem  ale wychodzi mi ze tez nie starcza mocy.Chciałbym wiedzieć co najlepiej zrobić,bo zeby nie wyszło ze skórka za wyprawkę.Czytam i nadal nie wiem co zrobic może ktos madry pochyli sie nad moim problemem.Chciałby zrezygnować  z tradycyjnego poboru prądu i gazu ale zeby nie wylac dziecko z kapieli.Bardzo dziękuje za wszelkie porady i jestem do dyspozycji jezeli chodzi o dalsze pytania.Dodam tylko że grzejniki właczaja sie sporadycznie w okresie zimowym poniewaz mam tez kominek z rozprowadzonym ciepłem.

Edytowano przez apacz64 (zobacz historię edycji)
Napisano

Jakie jest zapotrzebowanie na ciepło co+ cwu to raz? Dwa - wszystko zależy od produkcji energii. Ja bym Kociło Viessmanna zostawił i dodatkowo wykorzystał energię z PV na ogrzewanie rozproszone elektryczne w postaci grzejników. Jako CWU bym faktycznie zamontował grzałkę w zasobniku lub dodał bufor, z którego będzie można brać cwu lub/i domieszać na CO.

Napisano

Na ogrzewanie takiego budynku moc zainstalowana 10 kWp nijak nie wystarczy. Nawet zakładając, że będą one optymalnie ustawione dadzą rocznie ok. 10 000 kWh energii. A przypominam, że z tego co oddamy do sieci możemy potem odebrać 80%. W praktyce pozostanie nam najwyżej 9000 kWh rocznie. Bez problemu zrównoważymy samo zużycie prądu. Sądząc po rachunkach wynosi ono  5000-6000 kWh rocznie. Czyli ponad połowa jest już zagospodarowana.

Pozostaje wolne 3000-4000 kWh energii do wykorzystania na inne cele. Ten dom ma jednak znacznie wyższe zapotrzebowanie na ciepło (ogrzewanie +c.w.u.). Skoro rachunki za gaz wynoszą 3500 zł rocznie to zużycie ciepła wynosi   ok. 14 000 kWh. Żeby je przynajmniej w większości pokryć potrzebna byłaby pompa ciepła. Zakładając średni COP na poziomie 3, z dostępnej ilości energii elektrycznej uzyskamy 9000-12000 kWh ciepła. Używając grzałek będzie to zaś tylko 3000-4000 kWh. Jednak pompa ciepła to spory dodatkowy koszt (rzędu 20000 zł).

Podgrzewanie wody prądem pozyskanym z paneli ma zaś średni sens. Tańszym rozwiązaniem będzie założenie w tym celu 2-3 kolektorów słonecznych.

Napisano

W aktualnych realiach zastąpienie ogrzewania gazem poprzez instalację PV nie ma uzasadnienia ekonomicznego biorąc pod uwagę koszty  inwestycyjne w optymalnym wariancie PV + PC (powietrzne). Prąd też nie jest za darmo tylko tańszy, a w razie awarii sieci energetycznej zostajemy bez ogrzewania.

W tym przypadku przy dużym zapotrzebowaniu na ciepło ok. 17 000 - 18 000kWh rocznie bezpośrednie ogrzewaniem prądem nie będzie możliwe i najwyżej można założyć mniejszą instalację na potrzeby zasilania urządzeń elektrycznych.

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

W aktualnych realiach zastąpienie ogrzewania gazem poprzez instalację PV nie ma uzasadnienia ekonomicznego biorąc pod uwagę koszty  inwestycyjne w optymalnym wariancie PV + PC (powietrzne). Prąd też nie jest za darmo tylko tańszy, a w razie awarii sieci energetycznej zostajemy bez ogrzewania.

W tym przypadku przy dużym zapotrzebowaniu na ciepło ok. 17 000 - 18 000kWh rocznie bezpośrednie ogrzewaniem prądem nie będzie możliwe i najwyżej można założyć mniejszą instalację na potrzeby zasilania urządzeń elektrycznych.

Można jeszcze np kocioł odciążyć w sezonie letnim i dołożyć pompę ciepła do c.w.u. Całkowita likwidacja kotła gazowego jest oczywiście możliwa, tylko nie stawiał bym zamiast niego na ogrzewanie kotłem elektrycznym, czy matami, bo rzeczywiście może zabraknąć miejsca na dachu, by pokryć 100% zapotrzebowania na energię elektryczną.  A więc tutaj w zamiast polecałbym pompę ciepła - pytanie jaki jest na to budżet. 

Edytowano przez Eksperci Viessmann (zobacz historię edycji)
Napisano

Bardzo wszystkim Panom Fachofcom dziękuje,wychodzi na to że nie ma dobrego idealnego rozwiązania i to Panowie mi potwierdzacie za co dziekuje, dobrze mądrych posłuchać,planuje założyć około 6 kw tylko na potrzeby elektryczne a co do cwu i ogrzewania chyba narazie się wstrzymam.Fotowoltaike zakładam za około 30000 tyś na gotowo a potem chyba bedę myslał dalej co z cwu i ogrzewaniem.Piec działa bez zarzutu i chyba Panowie macie rację może z gazu narazie nie rezygnować.Dziękuje wszytkim Panom.

Napisano

Panowie mam jeszcze pytanie,gdybym chciał zastosować bufor z grzałkami to o jakiej pojemności powinien byc i o jakiej mocy abym mógł go wykorzystać do podgrzewania cwu ewentualnie (dolewać) do centralnego ogrzewania zakładając że fotowoltaika była by max 10 kw.Dziękuje.

Napisano

Efekt buforowania instalacji PV z wykorzystaniem do cwu ma sens jedynie przy braku współpracy z siecią elektroenergetyczną -  ona pełni bowiem rolę takiego

:elektrycznego bufora". Przy niezintegrowanej instalacji pojemność zbiornika   należy dostosować do przewidywanego zapotrzebowania na  ciepłą wodę, nie licząc na możliwość efektywnej współpracy z co - zimą pozysk energii z PV może wystarczyć tylko na cwu.

Napisano

Prosze Panów jeszcze o opinie ,ocenę kotłów elektrodowych,czy może to jest dobre rozwiązanie co tym sadzicie Panowie jakie jest wasze zdanie.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Ocieplenie ścian jest najważniejsze , przy każdej ekonomii.Minimum 40 cm -Sciana , dobrze aby z delatacją . Jeśli nie to musi być gruba i dobra izolacja zewnątrz /Felcowana /. Opierając się dzisiaj na dostawach energii tylko jednego dostawcy będziemy mieli stres .Gaz jest naj lepszym kalorycznie i szybko uzupełnia straty energii, ROPA zbyt powolna , ale fajnie mieć do tego kominek .Ale FOTOWOLTAJKA kusi wynikami i tu jest pies pogrzebany .Bo na zachodzie , gdzie mam jeszcze kolegów związanych umowami , po 20tu latach wygasła umowa i pies z kulawą nogą nie podpisze następnej umowy , ani nie przedłuży .A każde lusterko z roku na rok zmniejsza ilość energii emitowanej , o czym wykonawca , czy sprzedawca nie informuje nabywcy .A czasem te piękne kulki gradowe dobiją nasze lusterka i sprzedawca nie wymieni za darmo , bo w umowie nie wpisał takiej opcji.To tylko jedno . Sprzedają zdotacją ,ale Przetwornice łączące z siecią zewnętrzną lubią się popsuć , / lepsza jest droższa , więc kupuj klijencie tańszą , to skomplikowany komputerek / jest w twojej gestji/- , chyba że udowodnisz , że sprzedawcy . Jeśli ma się opłacić korzystanie , to założyć całkowite korzystanie z energji wyprodukowanej , więc Akumulatory , a to podraża inwestycję , natomiast spłata kredytu z energii wyprodukowanej i zużytej jest szybko czytelna i widoczna . Wszelkie rozliczenia z siecią miejską , po kilku latach dają odczyt ujemny , lub zerowy , chyba , że produkujemy ponad 100 procent więcej , a to nie zawsze się opłaca naszej kieszeni .Ogrzewam cały dom podłogówką , niestety w każdym pomieszczeniu musi być jeszcze kaloryfer , - standard . Temperatura podłogi nie może przekroczyć 30 stopni , bo odparzy  stopy, i tylko kaloryfer wyrówna straty extremalnych spadków temperatury .Dodatkowo , dla własnego widzimisie mam jeszcze zdublowanie kablem grzewczym , ale SIEĆ dostawcza nie wyrobi pełnego grzania elektrycznie . Przy najnowszych osiągnięciach budowlanych ocieplenie DACHU I PODPIWNICZENIA powinny posiadać 30 cm ocieplenia , aby wyzerować straty . Przy mojej izolacji 10cm z przed wielu lat piwnica jest zimna , ale dobrze , w lato moge się ochłodzić , lub przedmuchać na górę kanałkami

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...