Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Garaż wolnostojący - wykończenie płyt OSB (elewacja)


Recommended Posts

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pomalować impregnatem asfaltowym do drewna, nabić pionowo listwy drewniane i na to panele PCV, założyć rynny odprowadzać deszczówkę.

9 godzin temu, przemek89k napisał:

 Zastanawiałem się jeszcze, czy nie zastosować  paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? 

Panele ścienne PCV.

elewacje-siding-vinylowy-vox-nature-zlot

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, przemek89k napisał:

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie okładzina np. jak powyżej.

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

PS. Płyta OSB nie jest wodoodporna - ma jedynie podwyższoną  odporność na zawilgocenie - jak namoknie to spuchnie i traci wytrzymałość.

 

Z tego co mi wiadomo to OSB wykonane w technologii 3 jest odporne na wilgoć. Zresztą w wielu sklepach jest podana taka informacja - chociażby tutaj: https://www.marketpsb.pl/katalog/produkt/plyta-osb-3

Garaż został zbudowany rok temu z tych płyt OSB - padał deszcz, śnieg i nic się do tej pory z nimi nie dzieje. Wydaje mi się, że przekonanie o słabej odporności na wodę wynika z tego, że ktoś kupi tanią płytę w technologii 1, lub 2 i potem mu pęcznieje i rozpowiada że OSB nie jest odporne na wodę.

 

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

W nawiązaniu do pogrubionego fragmentu. Nie ma sensu chyba ocieplać garażu, a jeśli już to obłożyć okładziną wodoodporną.

Czy są jakieś inne okładziny zamiast wspomnianych, które można by zastosować? Kojarzę tylko panele PCV sidingowe, lub takie na podbitkę..

Czy panele PCV stosowane jako podbitki dachowe odporne są na działanie promieni UV? Są znacznie tańsze niż panele sidingowe i myślałem o czymś takim.

10 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Styropian służy do ocieplenia ścian i w przypadku garaży jego ułożenie nie ma sensu.

Bardziej chodziło mi tutaj o usztywnienie całej konstrukcji, na to siatka i klej i pomalować farbą. Mam około 50m2 ścian - jak sobie to skalkulowałem to wychodzi mniej więcej tak:

 

- panele PCV na podbitkę około 10zł/m2 = 500 zł

- panele sidingowe około 30zł/m2 = 1500 zł

- styropian 500 zł + klej 250 zł + kołki/listwa startowa 200 zł + inne (farba, siatka  etc) 200 zł = 1150 zł

 

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Edytowano przez przemek89k (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mhtyl
1 godzinę temu, przemek89k napisał:

A więc wykorzystanie styropianu i kleju w zasadzie wychodzi nawet taniej niż panele sidingowe - a dodatkowo jest jako takie docieplenie, tylko pytanie o efekt wizualny i trwałość. A może coś całkiem innego...?

W sumie sam już nie wiem na co się zdecydować - z panelami byłoby chyba mniej roboty.

Powiem Ci że dużo garaży i budynków gospodarczych widziałem z płyt osb które były obłożone styropianem. Po zakończeniu prac gdybym ich wcześniej nie widział powieszałbym że to budynki murowane.

Nie wiem czym kierowali się inwestorzy, czy kosztami czy wygodami, ale sporo jest takich garaży wybudowanych w takiej technologii.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mhtyl
12 minut temu, przemek89k napisał:

Jednak nadal nie wiem, które rozwiązanie jest lepsze i dlaczego - czy panele PCV, czy może styropian i klej?

Każde jest dobre. Rób jak Tobie pasuje.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 7 miesiące temu...
Dnia 17.05.2020 o 11:59, przemek89k napisał:

Cześć,

wykonałem konstrukcję garażu wolnostojącego z płyt OSB.
Chciałbym wykończyć ściany zewnętrzne, aby nadać konstrukcji ładnego wyglądu i ochronić płyty OSB przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi - pomimo, że są wodoodporne...
Planowałem do płyty OSB przymocować styropian, na to siatkę i klej - a całość pomalować farbą, mam jednak kilka pytań - wiem, że podobnych tematów było sporo, ale mam wątpliwości:

1. Czy wystarczy zastosować mocowanie mechaniczne w postaci kołków do styropianu na płytę OSB, czy trzeba również używać jakiegoś kleju?
2. Czy pomiędzy płytę OSB, a styropian powinienem coś zastosować dodatkowo np. jakąś folię etc..?

Czytałem różne opinie, żeby używać styropian frezowany itp.. bo gdyby dostała się woda, to płyta może zgnić. Przecież płyta OSB (technologia 3) jest wodoodporna, więc nawet gdyby jakimś cudem przedostała się tam woda, to raczej nic nie powinno stać się z płytą...
Nie bardzo również widzę potrzebę stosowania styropianu frezowanego ponieważ wydaje mi się, że woda nie ma prawa dostać się pomiędzy styropian a OSB - no bo w jaki sposób, skoro w styropian będzie wtopiona siatka z klejem? Całość będzie tworzyła zwartą powłokę...

3. Jakaś dobra rada, w jaki sposób uniknąć efektu widocznego łączenia płyt na elewacji?

4. Zastanawiałem się jeszcze, czy zamiast styropianu nie zastosować po prostu paneli PCV - takich, z których robi się podbitki dachowe, co o tym sądzicie? Czy taki panel/boazeria PCV narażona na działanie promieni słonecznych nie będzie się z czasem przebarwiała etc..? Nie zależy mi na ociepleniu garażu tylko estetyce i ewentualnej ochronie drewna.

pozdrawiam,
Przemek

mam dokładnie ten sam dylemat.

co ostatecznie wybrałeś i jak to zrobiłeś?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam taki XPS - jak się tupnie obcasem, to się wgłębi. Ale jak położysz na nim kawałek OSB czy deski - to możesz młotkiem bić - i nic się nie stanie. Zmierzam do tego, że warstwa dociskowa nie tylko dociska  ale zmienia jakiś nacisk (czegokolwiek z góryY z punktowego na rozłożony na większą powierzchnię. Tak jak wylewka w garażu. Papa tego razej nie zapewni. Szczególnie nagrzana np. I co dalej z tym tarasem - jak te legary są mocowane - do styropianu, czy papy? Projekt budowlany musi takie rozwiązania dać - przynajmniej w opisie technicznym. Może - tylko jakoś trzeba ten styropian przymocować na kleju, piance - bo może dlatego po wichurach widać całe polacie styropianu zwisające z blokow - oczywiście obklejone papą.   legary 2,5 na papie? niezła tam będzie temperatura w słońcu. I dla papy, i dla styropianu. Wtopią się do środka, może nawet w styropian też - 2.5 cm to listwa, nie legar - jeszcze paru plażowiczów - i wcisną . Ale to pewnie wysokość - bo te legary może są jak deska. Tylko jeśli tak - to też nie zapewniają rozlożenia ciężaru równomiernie. Tu się ugnie, tam wyjdzie - po podłoże nie jest twarde.      
    • można to zrobić lepiej przez wyrównanie zaprawą wyrównawczą, ale - olałbym to i zostawił decyzję dekarzowi... natomiast to na co zwrócił uwagę @zenek , jest ważne...   Deski kompozytowe z legarami polecą razem   Legary mocowane (?)/układane na wspornikach... a te wsporniki mocowane/układane na styropianie - jak wsporniki mocowane? do czego? do styropianu? nawet EPS1000? przez papę? Już bardziej wyobrażam sobie długie legary - 6m - mocowane do ściany i  attyk - ale nie w wskazanej w tabelce grubości (2,5 cm)...   Ale tu jest gruntowanie (więc piasek luźny - wykluczony) i klejenie styropianu...   Może projektant i dekarz wiedzą, co robią Może - póki co - nie rób w salonie jakichś wymyślnych, podwieszanych sufitów... zrobisz je po jakichś kilku sezonach z opadami, po których okaże się, że dach-taras nie odfrunie i  sprawdza się... i na kanapę przed telewizorem nie potrzeba jest brać parasola...
    • okna tam raczej nie było nie widać żadnych śladów żeby mogło być
    • To nadproża powinny pozostać po zamurowaniu otworu okiennego.
    • Gość rafwla
      kominek z płaszczem wodnym nie może mieć tego płaszcza w komorze spalania ale nad komorą aby już dopalone spaliny oddały tam ciepło. Wtedy i szyba czysta i właściciel zadowolony
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...