Skocz do zawartości

Wzrost cisnienia inst. C.O. do 2,5 BARa(Junkers ZW23)


-=RaaF=-

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Problem jest tego typu: piec w stanie spoczynkowym pokazuje cisnienie instalacji C.O. ok.1 BAR (początek zielonego pola na manometrze).
Instalacja jest zamknięta, piec dwu funkcyjny turbo z naczyniem przeponowym zabudowanym wewnątrz.

Po uruchomieniu (załączenie pompy) rośnie ono nieznacznie (ok.1,2-1,5 BAR - środek pola) aby po rozgrzaniu do temp.50st.C osiagnac ok 2,5 BAR (przekracza zielona przerywana linie ostrzegawcza).

W końcówce ub. sezonu grzewczego zawór bezpieczeństwa na piecu nawet pokapywal więc upuściłem ciśnienie na 0,8 BAR /pomoglo tylko dla temp. do 50st.C a dodatkowo przy rozruchu piec głośno szumiał - odgłosy jakby woda się "spieniała"/.

Ostatnio na przeglądzie był instalator, m.in. sprawdził naczynie przeponowe i upuscil z niego nieco powietrza ale nie rozwiązało to sprawy.
Stwierdził że ma prawo kapać i żeby dobrze odpowietrzyć i będzie można grzać do wyższych temp. tak jak wcześniej.

Wczoraj sprawdziłem i odpowietrzyłem instalacje, była zapowietrzona w 2 punktach (najwyższy poziom instalacji + grzejnik łazienkowy).

Dodam ze instalacja w stanie nie ruszanym pracuje 2 sezony od ostatniego napełnienia a w sumie przepracowała 3,5 sezonu.
Instalacja jest w miedzi, grzejniki stalowe (RADSON chyba), kryzy tylko na 3 grzejnikach z 7(czyli reszta idzie tylko na oporach tłoczenia wody).

Dopiero w końcówce ub.sezonu pojawiły się problemy z rosnącym ciśnieniem.Przez 2 sezony działało bez zarzutu a grzana była nawet do 60-70 st. C bez jakichkolwiek skoków - wszystko sie odbywalo na zielonym polu manometru lub wykraczało minimalnie poza to pole.

Proszę o fachowe wskazówki co może być powodem takiego pogorszenie tolerancji instalacji na zmianę temperatury wody i co mogę jeszcze sprawdzić aby znaleźć rzeczywistą przyczynę tych zmian.

Z góry dziękuję i pozdrawiam
Rafał
Napisano
Cytat

Ostatnio na przeglądzie był instalator, m.in. sprawdził naczynie przeponowe i upuscil z niego nieco powietrza ale nie rozwiązało to sprawy.


Prawdopodobnie powinien dopompować powietrza a upuścić trochę wody, ale ja nie jestem instalatorem. Coś takiego było u mnie i instalator postąpił w ten właśnie sposób.
Napisano
Instalator prawdopodobnie nie ma zielonego pojęcia o funkcjonowaniu instalacji c.o. w obiegu zamkniętym.

Obniżenie ciśnienia powietrza w naczyniu wzbiorczym, powoduje zmniejszenie jego objętości czynnej, co przy wzroście temperatury przyczynia się do zwiększenia ciśnienia w instalacji.

Również zapowietrzenie łagodzi skutki zwiększania objętości wody pod wpływem wzrostu temperatury. Zakładając, że pojemność naczynia wzbiorczego jest wystarczająca dla tej instalacji (poprzednio pracowała prawidłowo) przyczyną jest uszkodzenie zbiornika przeponowego w wbudowanego w kocioł naczyniu (uszkodzona membrana, niskie ciśnienie powietrza).

Nowy zbiornik przeponowy można wstawić też poza kotłem, co z reguły jest rozwiązaniem tańszym niż wymiana tego wmontowanego w kocioł.
Napisano
Cytat

Prawdopodobnie powinien dopompować powietrza a upuścić trochę wody, ale ja nie jestem instalatorem. Coś takiego było u mnie i instalator postąpił w ten właśnie sposób.



Qrczę, i to by się zgadzało.

Na forum instalsystem.pl (nawiasem mówiąc polecam na problemy inst.) uzyskałem odpowiedź fachowca:

<<Małe ciśnienie w naczyniu powoduje,że przy chłodnej wodzie jest ono już i tak w większej objętości wypełnione wodą.Kiedy woda się podgrzeje,wzrośnie jej ciśnienie.Gdzie ono niby miało by się podziać,skoro w naczyniu jest więcej wody niż powietrza?
W naczyniu powinno być ciśnienie odpowiadające mniej więcej ciśnieniu w instalacji,czyli ok 1,2-1,5 bara.
Najprawdopodobniej puszcza wentyl w naczyniu.>>

instalsystem.pl/forum/viewtopic.php?p=9803

Dzięki i pozdrawiam
Napisano
No cóż bardzo trudno teraz o dobrego fachowca. Gdy My mieliśmy problem z piecem było kilku "fachowców" - jeden coś wymienił - wziął 350zł - stwierdził, że jest ok, ale nie było - mało tego - coś dziwnego zaczęło się dziać z piecem - gdy się załączał - to wył. drugi fachowiec stwierdził, że narazie nie wie o co chodzi ale dowie się i przyjedzie jeszcze raz; ale nie przyjechał. Dopiero trzeci okazał się osobą, która wie o co chodzi. odrazu zlokalizował usterkę - wymienił część i jest OK. Bravo , ale to dopiero trzeci fachowiec - szkloda tylko wydanej niepotrzebnie kasy...
Napisano
Cytat

Na forum instalsystem.pl (nawiasem mówiąc polecam na problemy inst.) uzyskałem odpowiedź fachowca:

<<Małe ciśnienie w naczyniu powoduje,że przy chłodnej wodzie jest ono już i tak w większej objętości wypełnione wodą.Kiedy woda się podgrzeje,wzrośnie jej ciśnienie.Gdzie ono niby miało by się podziać,skoro w naczyniu jest więcej wody niż powietrza?
W naczyniu powinno być ciśnienie odpowiadające mniej więcej ciśnieniu w instalacji,czyli ok 1,2-1,5 bara.
Najprawdopodobniej puszcza wentyl w naczyniu.>>

instalsystem.pl/forum/viewtopic.php?p=9803


To byłem ja,Jarząbek icon_biggrin.gif
Najpierw przeczytałem wpis na tamtym forum,więc nie chciał mi się powtarzać go tutaj.
Ale najważniejsze,czy to rzeczywiście było to?Proszę koniecznie o odpowiedź. icon_smile.gif
Napisano
Cytat

To byłem ja,Jarząbek icon_biggrin.gif
Najpierw przeczytałem wpis na tamtym forum,więc nie chciał mi się powtarzać go tutaj.
Ale najważniejsze,czy to rzeczywiście było to?Proszę koniecznie o odpowiedź. icon_smile.gif



Otóż jest tak:

- na starcie sprawdziłem ciśnienie w naczyniu - było 2,7BARa (okazuje się że facet nabił sporo Wink)
- zmniejszyłem ciśnienie w układzie do min (ok.0)
- ponownie sprawdziłem ciśnienie naczynia - wyszło podobnie ok.2,5BARa
(po tym mniemam że przepona jest OK - inaczej ciśnienia by się wyrównywały)

- skorygowałem ciśnienie w naczyniu do 1,3 BAR
- ponownie napełniłem układ (do ciśnienia ok. 0,9 BAR)

Po uruchomieniu i drobnym odpowietrzeniu zauważyłem poprawę.
Ciśnienie po nagrzaniu do ok.60st (zgodnie ze wskazaniem diodowego termometru na piecu) wyniosło ok.2,2-2,3 BAR (czyli mieści się w bezpiecznym zakresie choć wykracza poza skalę zieloną - roboczą wg.manomentra na piecu).

W sumie zatem jest częściowa poprawa. Nie do końca jestem jednak pewiem sprawności naczynia - nie demontowałem go więc nie mam 100%.

Zastanawia mnie też fakt że pompa wody po załączeniu wytwarza ciśnienie ok.0,4 - 0,6BAR(taki jest wzrost ciśnienia na zimnym układzie, pompa ustawiona na 90W /ma tez tryb 70W/). Czy to normalny opór tłoczenia ? Instalacja ogrzewa dom 80m kw (7 grzejników, główne rury 18mm i 15mm a końcowe do grzejników 12mm z tego 3 grzejniki najbardziej oddalone nie są w ogóle kryzowane).

Pozdrawiam
Rafał
Napisano
Cytat

Zastanawia mnie też fakt że pompa wody po załączeniu wytwarza ciśnienie ok.0,4 - 0,6BAR(taki jest wzrost ciśnienia na zimnym układzie, pompa ustawiona na 90W /ma tez tryb 70W/). Czy to normalny opór tłoczenia ? Instalacja ogrzewa dom 80m kw (7 grzejników, główne rury 18mm i 15mm a końcowe do grzejników 12mm z tego 3 grzejniki najbardziej oddalone nie są w ogóle kryzowane).

Pozdrawiam
Rafał


To nie jest normalne ale czy nie masz gdzieś na układzie jakiegoś zaworu który blokuje przepływ? To jest trochę duży wzrost , u mnie wzrasta o0,1
  • 13 lata temu...
Napisano

Przy instalacji otwartej nie ma się czym martwić z uwagi na naczynie przelewowe, natomiast przy instalacji zamkniętej trzeba wyregulować ciśnienie w instalacji przez stosunek zładu (czyli wody) do powietrza. Na naczyniu przeponowym jest manometr. Lepiej, żeby to zrobiła osoba wykwalifikowana.

Tutaj polecam lekturę. Można się doktoryzować :)

https://www.imi-hydronic.com/sites/EN/pl-pl/Strefa-wiedzy/artykuly-techniczne/utrzymanie-cisnienia-i-odgazowanie/Pages/Najwazniejsze-cisnienie-w-instalacji.aspx

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...