Skocz do zawartości

Glikolowy wymiennik ciepła


Recommended Posts

Witam,

 

mam projekt domu w kwadracie z małym wiatrołapem na zewnątrz, fundamenty po linii zewnętrznej po 10m każdy bok. Dom 3 kondygnacyjny, piwnica obsypana z 3 stron.

Chciałbym sam zrobić GWC, czy można ułożyć rurę wzdłuż fundamentów? Ekipa będzie potrzebowała jakiś 2 metrów od ścian, więc będzie sporo miejsca na układania rur do GWC.

Pomysł wydaje mi się być, dziura też będzie wykonana już, jak bym ułożył sobie jakieś 3-4 rzędy to by mi dało +/- 200 metrów rury w ziemi na głębokości od 4 metrów do 2.

Co o tym sądzicie? Ktoś robił to sam? Polecacie jakieś konkretnie rurki, żeby później nie było przykrych niespodzianek po zalaniu glikolem?

 

Dziękuje serdecznie za odpowiedzi.

Link do komentarza

Tu kluczowa nie jest długość rur lecz zajmowana przez nie powierzchnia terenu. Przecież to z gruntu odbieramy ciepło. Trzeba na to patrzeć w ten sposób  - z jakiej objętości gruntu będzie odbierane ciepło. Sam pomysł z ułożeniem rur w wykopie fundamentowym to nic nowego. Bywają też układane pod budynkiem.

Link do komentarza

Dodam jeszcze, że ważna jest prędkość przepływu. Jeśli odbiór ciepła będzie przy danej powierzchni zbyt mały, trzeba będzie inteligentnie ten przepływ regulować. Inteligentnie - miałem na myśli w funkcji temperatury. Namiastką takiego wymiennika są kolektory słoneczne. Tam raczej nie ma problemu ze zbyt małym odbiorem ciepła - a jest dokładnie odwrotnie - jest problem z oddaniem jego nadmiaru do wody.

Powierzchnia wymiennika jest tu kluczowa a raczej bardziej konkretnie - powierzchnia wymiany ciepła.

Czy nie lepiej zastanowić się nad gotowymi rozwiązaniami i skusić się na GWC bez glikolu?

https://budujemydom.pl/irbj/porady/88756-jak-zbudowany-jest-gruntowy-wymiennik-ciepla

384450-fa46-1100x0-sc2x04_global-tech-wy

 

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...