Skocz do zawartości

Budowa tarasu, na słupkach


pecet0

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Cześć

 

Słupki mam rozstawione w odległościach  co 175 cm po długości   i mam takie 4 rzędy  rozstaw między rzędami jest natomiast 120 cm.

 

legary / kontrlegary  które będą służyły za "kratownicę" pod deską tarasową   będą z drzewa.

Wg tej strony:  https://budujemydom.pl/budowlane-abc/budowa-krok-po-kroku/a/24075-drewniany-taras-na-gruncie-krok-po-kroku

 

pod końcem artykułu jest napisane że "Do budowy wykorzystuje się drewno krajowe – głównie sosnowe – jak i gatunki egzotyczne, które cechują się większą wytrzymałością oraz trwałością."

 

o ile wierzchnią warstwę planuję dać deskę kompozytową  lub deskę modrzewiową    to o tyle właśnie tą kratownicę planowałem tak jak w powyższym artykule zrobić z sosny.

 

Taras mam od strony południowo zachodniej  nie zadaszony.

 

Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Napisano
26 minut temu, pecet0 napisał:

 Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

To może powiedzieć Ci dobry stolarz, który obejrzy Twoje legary. Sosna sośnie nierówna, chociaż drzewa "poskręcane" powinny być eliminowane przed obróbką (tak kiedyś było, przeznaczano je na opał), ale teraz to nie wiadomo jak jest. 

Jeśli sosna rosła prosto to nawet po zmoknięciu nie wykazuje tendencji do skręcania i krzywienia się. 

 

PS. Kto Ci doradzał taki rozstaw?

I jakie przekroje mają być?

Napisano (edytowany)

O rozstawach czytałem różne artykuły i część "betonową" z prętami zrobiłem sobie już 2 lata temu,

tylko brakło $$$ aby zrobić cały taras i resztę planuję zrobić na wiosnę.

 

planowałem niższą warstwę zrobić z belek o przekroju 16x10

a wyższą warstwę wpoprzek z legarów 10x5

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Napisano
9 godzin temu, retrofood napisał:

To może powiedzieć Ci dobry stolarz

raczej cieśla, stolarz robi meble i stolarkę

 

10 godzin temu, pecet0 napisał:

Można bez obaw zrobić konstrukcję na sośnie ? bez obaw że legary nie będą się skręcały i krzywiły ? deformując wierzchnią deskę.

Jak masz odpowiednie wybrane legary i wysuszone, to może się nie skręcą. Im gęstsza ta kratownica, tym bardziej sztywna.

Napisano

kratownicę będę miał w taki sposób zrobioną,

że deska tarasowa będzie równolegle do budynku,  czyli w takim przypadku spadek trzeba robić nie do przodu tylko na boki? aby woda w ryflach (rowkach) deski spływała?

Napisano
8 godzin temu, pecet0 napisał:

kratownicę będę miał w taki sposób zrobioną,

że deska tarasowa będzie równolegle do budynku,  czyli w takim przypadku spadek trzeba robić nie do przodu tylko na boki? aby woda w ryflach (rowkach) deski spływała?

Nie duży spadek ale trzeba by było zrobić tak jak piszesz aby woda z deski ryflowanej spływała.

Lepiej abyś zrobił deska tarasowa była ułożona w poprzek do ściany. Jakie wymiary ma mieć ten taras?

Napisano
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Lepiej abyś zrobił deska tarasowa była ułożona w poprzek do ściany. Jakie wymiary ma mieć ten taras?

8m  na 4m

 

słupy mam jednak rozstawione w takim rozmiarze że główne belki pójdą wzdłuż domu (bo rozstaw mam 175cm)

a w ich poprzek będą nad nimi belki które będą częściej ale prostopadle do domu

czyli wierzchnia 3 warstwa wychodzi na to że będzie równolegle (wzdłuż ściany budynku)

Napisano

Czyli deski tarasowe będą długie na 8 m, tak?

Napisano
58 minut temu, pecet0 napisał:

słupy mam jednak rozstawione w takim rozmiarze że główne belki pójdą wzdłuż domu (bo rozstaw mam 175cm)

a w ich poprzek będą nad nimi belki które będą częściej ale prostopadle do domu

A nie możesz dać belek wzdłuż?

Rozstaw 175cm to w obu kierunkach?

Nie rozumiem - możesz to naszkicować?

Jak dla mnie to taki rozstaw jest trochę za duży...? 

Te belki to jakie wymiary będą miały?

 

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

rozstaw między rzędami jest natomiast 120 cm.

doczytałem

Napisano
9 minut temu, MrTomo napisał:

A nie możesz dać belek wzdłuż?

Rozstaw 175cm to w obu kierunkach?

Nie rozumiem - możesz to naszkicować?

Jak dla mnie to taki rozstaw jest trochę za duży...? 

Zależy od grubości desek.

Napisano
Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

legary / kontrlegary  które będą służyły za "kratownicę" pod deską tarasową   będą z drzewa.

Dałbym pomiędzy belki kawałki papy.

Napisano
14 minut temu, MrTomo napisał:

A nie możesz dać belek wzdłuż?

Rozstaw 175cm to w obu kierunkach?

 

Chyba czytasz w moich myślach :) tylko chyba zamiast wzdłuż (belka 16X10) miałeś na myśli w poprzek a wzdłuż belki (10X5) które będą tworzyć kratownicę, wtedy deska tarasowa nie miałaby długości 8 m (zresztą chyba takiej nawet nie ma) i nie była by łączona to nie wygląda estetycznie tylko deska miała by długość 4 m i taka deska występuje w całości.

Napisano
3 minuty temu, mhtyl napisał:

Chyba czytasz w moich myślach :) tylko chyba zamiast wzdłuż (belka 16X10) miałeś na myśli w poprzek a wzdłuż belki (10X5) które będą tworzyć kratownicę

Ja pierwotnie nie zauważyłem, że kratownica będzie.

 

Tak bym to zrobił jak piszesz.

 

 

Napisano
40 minut temu, mhtyl napisał:

Czyli deski tarasowe będą długie na 8 m, tak?

tak, oczywiście nie w całości tylko np 2x4mb

25 minut temu, MrTomo napisał:

Nie rozumiem - możesz to naszkicować?

mniej więcej jak w załączniku

 

18 minut temu, MrTomo napisał:

Dałbym pomiędzy belki kawałki papy.

nie widzę przeszkód,   po całości nad belkami? czy w miejscach łączenia?

Przechwytywanie.JPG

Napisano
25 minut temu, MrTomo napisał:

Dałbym pomiędzy belki kawałki papy.

Lepsze by były podkładki, paski z gumy.

6 minut temu, pecet0 napisał:

tak, oczywiście nie w całości tylko np 2x4mb

Czyli będziesz miał widoczne łączenia co jak już napisałem wyżej nie będzie to za bardzo estetyczne aczkolwiek tragedii nie będzie. Lepiej gdyby był to jednej długości bez łączenia a tak mógłbyś zrobić bez uszczerbku na konstrukcji, wystarczy tylko jak pisałem wyżej odwrócić ułożenie belek.

I jeszcze jedna istotna uwaga, kup wkręty z nierdzewki do przykręcania desek tarasowych, są droższe od zwykłych ale warto, nie będzie czarnieć Ci drewno.

13 minut temu, pecet0 napisał:

nie widzę przeszkód,   po całości nad belkami? czy w miejscach łączenia?

Pomiędzy łączeniem/oparciem, tak aby oddzielała jedną belkę od drugiej.

Napisano (edytowany)

A poza tarasem co będzie?

Planujesz jakiś odpływ dla wody?

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

o ile wierzchnią warstwę planuję dać deskę kompozytową  lub deskę modrzewiową

 

Dnia 26.12.2019 o 09:18, pecet0 napisał:

deformując wierzchnią deskę.

Jeszcze jedno - ten modrzew to masz już coś na oku?

 

Powiem Ci tak - uważaj z tym. Ja kupiłem kilka desek tarasowych z modrzewia, ryflowanych.

Zrobiłem z nich stół ogrodowy.

 

Po kilku tygodniach 2 z 5 desek okazały widoczną tendencję do łódkowania, mimo, że były niby suche, przykręcone, pomalowane.

Do tego sporo sęków.

 

Jeśli modrzew to chyba tylko jakiś skandynawski

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
28 minut temu, mhtyl napisał:

wystarczy tylko jak pisałem wyżej odwrócić ułożenie belek.

w tym układzie raczej ciężko byłoby to zrobić "na odwrót"  z dwóch powodów na w/w załącoznym zdjęciu jak się powiekszy to widać 20 kólek  w układzie 4x5  to są słupy na których będzie się kratownica spierała

- pierwszy powód to jest taki że pasuje grubsze belki dać wzdłuż (8mb) tarasu dać, a mniejsze gęściej nad nimi w poprzek

- drugi powód przy drzwiach tarasowych planowałem podejść deską tarasową pod same drzwi a tam mam zagłębione 20cm (taka jest grubość elewacji zewnętrznej) do której będzie przylegał taras przy ścianie.  To potrzebuję legarami wjechać pod same drzwi tarasowe aby w poprzek na nich oprzeć deski tarasowe

 

6 minut temu, MrTomo napisał:

A poza tarasem co będzie?

Planujesz jakiś odpływ dla wody?

nie planowalem robić żadnego odpływu dla wody,  a to co jest dookoła tarasu zaznaczone to kwietniki, robiące m.in za "barierki" a one byłyby podniesione żeby nie leżały na trawie, np na płytach ażurowych (jumba)

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Napisano
7 minut temu, pecet0 napisał:

To potrzebuję legarami wjechać pod same drzwi tarasowe aby w poprzek na nich oprzeć deski tarasowe

Widzę, że masz to wymierzone i rozplanowane.

To już sam wiesz najlepiej co tam z czym masz i jak.

 

Zrobisz jak mówisz i będzie dobrze

:)

 

Napisano (edytowany)
11 minut temu, MrTomo napisał:

Zrobisz jak mówisz i będzie dobrze

:)

Wszystko ok, tylko tak jak zacząłem pierwszy post cytując artykuł w którym było napisane że do budowy tarasów stosuje się głównie drzewo krajowe - sosnę.

 

Do założenia tego tematu kierowało mnie głównie wybór drzewa konstrukcyjnego (o ile deskę planuję dać modrzew) to czy cała reszta też mogłaby być taka jak napisał ktoś w tym artykule sosna.

 

Na innym forum mnie "straszyli" że legary sosnowe (a nie modrzewiowe) to jest zrobienie tarasu na okres 8 lat, a później trzeba wszystko zrywać od nowa bo drzewo które głównie stosuje się na krokwie/murłaty w domach nie nadaje się na tarasy niezadaszone.

Edytowano przez pecet0 (zobacz historię edycji)
Napisano
17 minut temu, pecet0 napisał:

w tym układzie raczej ciężko byłoby to zrobić "na odwrót"  z dwóch powodów na w/w załącoznym zdjęciu jak się powiekszy to widać 20 kólek  w układzie 4x5  to są słupy na których będzie się kratownica spierała

- pierwszy powód to jest taki że pasuje grubsze belki dać wzdłuż (8mb) tarasu dać, a mniejsze gęściej nad nimi w poprzek

- drugi powód przy drzwiach tarasowych planowałem podejść deską tarasową pod same drzwi a tam mam zagłębione 20cm (taka jest grubość elewacji zewnętrznej) do której będzie przylegał taras przy ścianie.  To potrzebuję legarami wjechać pod same drzwi tarasowe aby w poprzek na nich oprzeć deski tarasowe

 

 

Jeszcze zanim nie masz położonej konstrukcji można to przerobić. Zdaje sobie sprawę  że już dobrze zaplanowany i rozrysowany taras teraz zmieniać to trochę skomplikuje sprawę ale lepiej dwa razy przemyśleć niż zrobić i potem przerabiać.

Ale cóż tak jak napisał MrTomo, zrobisz tak jak będziesz uważał za stosowne.

Napisano
32 minuty temu, MrTomo napisał:

Po kilku tygodniach 2 z 5 desek okazały widoczną tendencję do łódkowania, mimo, że były niby suche, przykręcone, pomalowane.

Do tego sporo sęków.

 

Jeśli modrzew to chyba tylko jakiś skandynawski

to tu mnie zaskoczyłeś, ale dobrze wiedzieć

Napisano
6 minut temu, pecet0 napisał:

Do założenia tego tematu kierowało mnie głównie wybór drzewa konstrukcyjnego (o ile deskę planuję dać modrzew) to czy cała reszta też mogłaby być taka jak napisał ktoś w tym artykule sosna.

Wszytko tkwi w szczegółach a szczegóły to podstawa dobrej impregnacji i nie jakim tam roztworem wodnym z barwnikiem tylko impregnatem na bazie rozpuszczalnika. Drewno sosnowe na konstrukcje nadaje się jak najbardziej tylko dobrze gdyby było ono heblowane i dobrze zaimpregnowane, wtedy posłuży na długo, długo.

Napisano
3 minuty temu, pecet0 napisał:

Na innym forum mnie "straszyli" że legary sosnowe (a nie modrzewiowe) to jest zrobienie tarasu na okres 8 lat, a później trzeba wszystko zrywać od nowa bo drzewo które głównie stosuje się na krokwie/murłaty w domach nie nadaje się na tarasy niezadaszone.

Tak może być ale nie musi. Zakonserwujesz je tylko zanim położysz dechy, więc trzeba będzie się do tego przyłożyć.

A nawet jeśli po tych 8-10 latach trzeba będzie je wymienić, to myślisz że drożej wyjdzie niż kupienie belek z modrzewia?

Poza tym - mogę się mylić - modrzew bardziej podatny będzie na wyginanie a czy dłużej wytrzyma - nie wiem.

Ja nie widziałem jeszcze aby ktoś robił konstrukcję (belki) z modrzewia.

 

 

 

Napisano
1 minutę temu, pecet0 napisał:

to tu mnie zaskoczyłeś, ale dobrze wiedzieć

Deski maja tendencje do łódkowania wtedy kiedy są położone odwrotnie do słojów.

Napisano

 

5 minut temu, MrTomo napisał:

modrzew bardziej podatny będzie na wyginanie

W sensie odkształcanie, skręcanie - tak chciałem powiedzieć

 

Nie wiem jak finansowo to widzisz, ale ja też będę robi "podobny taras" i prędzej na drewno konstrukcyjne wybiorę świerk skandynawski niż rodzimy świerk czy sosnę

Napisano
1 minutę temu, MrTomo napisał:

 

W sensie odkształcanie, skręcanie - tak chciałem powiedzieć

 

Nie wiem jak finansowo to widzisz, ale ja też będę robi "podobny taras" i prędzej na drewno konstrukcyjne wybiorę świerk skandynawski niż rodzimy świerk czy sosnę

jak widzę finansowo?

nie wiem nie porównywałem jeszcze cen jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi gatunkami drzew

 

pasowałoby pewnie wysłać zapytanie do paru tartaków o wycenę jak sobie liczą

za sosnę, jak za świerka, jak za modrzew,  a jak za skandynawskie

 

tylko na dobrą sprawę później jak sprawdzić czy w tartaku nacięli "kantówki" z tego drzewa czy innego.

10 minut temu, mhtyl napisał:

Deski maja tendencje do łódkowania wtedy kiedy są położone odwrotnie do słojów.

tzn, mógł to inaczej przykręcić  aby mu nie łódkowały?

Napisano
31 minut temu, mhtyl napisał:

Deski maja tendencje do łódkowania wtedy kiedy są położone odwrotnie do słojów.

A jak położysz odwrotnie, to nie wygną się środkiem deski do góry? Nie wyłudkują się niejako "do góry nogami", czy "do góry brzuchem"?

Napisano
23 minuty temu, MrTomo napisał:

Ryflowanych odwrotnie nie mogłem

:)

Bo to już w tartaku nie z tej strony deski dali frez, a druga sprawa deska powinna być przekręcana dwoma wkrętami bliżej krawędzi deski niż jej środka.

 

6 minut temu, uroboros napisał:

A jak położysz odwrotnie, to nie wygną się środkiem deski do góry? Nie wyłudkują się niejako "do góry nogami", czy "do góry brzuchem"?

Nie wygną się bo będą przykręcone, a jak jest ryflowana to już nie ma możliwości odwrotnie położyć.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...