Skocz do zawartości

Dach pod blachę na rąbek


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Cześć. Będę niebawem krył dach blacha na rąbek. 

Chciałem zrobić deskowanie, potem na to papę. Teraz pytanie: czy dalej lepiej kłaść kontrłaty i gęsto łaty i na to blacha, czy dać na deskowanie mate strukturalną i na to blachę? Jak powinny wyglądać te wartswy aby nie było głośno i szczelnie? Pod dachem będzie stryszek nieużytkowy, ocieplony 10 cm wełny, kąt nachylenia dachu - 37 stopni.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Biorąc pod uwagę doświadczenia inwestorów w tym artykule i ich niezależną opinię, przemyśl jeszcze Swoją decyzję

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/20807-plaska-blacha-na-rabek-stojacy-z-pokryciem-od-poczatku-mielismy-niefart.

W artykule poniżej jest komentarz na temat warstw.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/17296-dach-kryty-blacha-plaska-przykladowa-wycena

Napisano (edytowany)

Jaka decyzje mam przemyśleć? Czy dawać blachę na dach?

Tylko jak przeczytałem że" dekarzy mamy swoich, z polecenia" to widziałem ze będą problemy:)) Niby z polecenia, ale potem napisali ze trzeba pilnować... to po co mi ktoś z polecenia skoro ma ich pilnować???:)))) Albo ktoś robi dobrze, albo na odpierdol i byle szybko, a dobrze wtedy jak ktoś na ręce patrzy. Podstawa to umowa wszystko określająca, w tym kary, terminy itp, a nie na gębę bo znajomy szwagra.

Pełno domów powstaje z blachą na dachu, gdyby to było samo w sobie złe to nikt by tego nie kładł, w dodatku nie jest tanie więc tym bardziej.

Poza tym tutaj jest kardynalny błąd - blacha na samych łatach, a nie na deskowaniu i łatach...

U mnie po pierwsze pod dachem nie będzie nikt spał, po drugie będzie deskowanie, po trzecie planuje węższe odcinki blachy (32cm).
Poza tym mój dach jest dwuspadowy a nie kopertowy, więc to tez trochę robi różnice. 

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Napisano

Parametry tej maty najlepiej sprawdzić u producenta. Myślę, że największym zagrożeniem są uszkodzenia mechaniczne np. od gradu. Słońca niebawem będzie jak na lekarstwo dlatego tym czynnikiem bym się zbytnio nie martwił.

  Dnia 9.09.2019 o 09:42, piexa napisał:

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Rozwiń  

Ta mata wychodzi drogo i na 99% spełnia dodatkowo funkcję wyciszającą. Myślę, że membrany dachowe są technologicznie poprawnym rozwiązaniem, ale o wiele tańszym. Poszukaj produktów DELTA, TYVEC, MARMA etc.

Napisano

Znalazłem coś takiego jak Marma Ekran Dachowy 265 Włochaty pod blache na rąbek, conajmniej połowe tańsze od mat strukturalnych, ok 1500 zl na mój dach 156 m2 wiec nie jest źle. Czy wersje niewłochate nadają się pod blache - nie wiem.

Napisano

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Napisano (edytowany)
  Dnia 10.09.2019 o 08:28, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Rozwiń  

Czyli kolejność od krokwii:

1. membrana wysokoparoprzepuszczalna

2. kontrłaty na krokwiach

3. deskowanie

4. blacha

?

 

na pewno plusem membrany na deskowaniu jest to ze niweluje jakieś lekkie nierówności i ucisza blache.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Membrana ma za zadanie odprowadzić w zasadzie pozwolić na odparowanie wilgoci z warstw pod nią. Zapewnia też szczelność na wszelki wypadek przecieku, podwiania pokrycia dachowego w czasie ulewnego deszczu itp. Izolacja termiczna ma mieć w sobie jak najmniej wilgoci z kondensacji i przy okazji nie zamoknąć od góry. Cała filozofia.

Jarek proponuje układ, w którym wilgoć, która przeleci przez szpary w deskowaniu pełnym spłynie po membranie a przy okazji cyrkulacja od okapu do kalenicy osuszy deskowanie.

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Napisano
  Dnia 10.09.2019 o 09:57, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Rozwiń  

Stryszek nie będzie użytkowy, ale tez nie chciałbym tam mieć takiej różnicy temperatur. W suficie podwieszanym na pietrze ma być ze 30 cm wełny, natomiast na stryszku tez planuje dać z 10 cm wełny miedzy krokwie, aby wytworzyć taki bufor dla powietrza zimnego w zimę i ciepłego w lato. Nie chce sauny ani lodówki na strychu:)

 

Ok, czyli są dwie opcje:

1. krokwie > deskowanie > mata strukturalna/membrana "włochata" > blacha na rąbek

2. krokwie > mebrana wysokoparoprzepuszczalna > kontrłaty > deskowanie > (ewentualna mata wyciszająca>) blacha na rąbek

 

które rozwiązanie jest tańsze? przy dachu 150m2?

Napisano

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Napisano (edytowany)
  Dnia 10.09.2019 o 10:47, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Rozwiń  

Wydaje mi się ze te 10-12 cm wełny jednak trochę zaizoluje termicznie pomimo wentylacji tego poddasza,

zwłaszcza ze będzie wentylowane poprzez wykonanie otworów nawiewnych w okapie i wywiewnych w kalenicy, osłoniętych membraną paroprzepuszczalną.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Dzień dobry,

Nie jest konieczne pełne deskowanie przy zastosowaniu paneli dachowych na rąbek z Blachy Pruszyński.

Konieczne natomiast jest wykonanie rusztu drewnianego.

Ruszt drewniany jak n/w:
• kontrłaty o wymiarach 19x40 lub 20x60,
• łaty o wymiarach 30x60 (panele 300 mm) lub 40x70 (panele 500 mm).

 

Szczegóły dostępne są na stronie firmowej w instrukcji montażu: https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=450c108b.pdf

p1.jpg

 

Panele na rąbek Blachy Pruszyński:

 

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Instrukcja montażu paneli dachowych dostępna jest na stronie firmowej Blachy Pruszyński pod n/w adresem:

https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=a22c1613.pdf

 

Zachęcamy do odwiedzenia serwisu YouTube, gdzie na naszym profilu prowadzony jest video poradnik z montażu paneli dachowych na rąbek.
Aktualnie dostępne jest 11 odcinków poradnika.
Poniżej ostatnia nagrana część traktująca o montażu paneli na elewacji, na lukarnie.

 

 

 

  • 7 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...