Skocz do zawartości

Gres drewnopodobny + prostokąt - jaki grzebień i klej?


Recommended Posts

Napisano

Witam,

 

Płytki układałem na małej powierzchni 2 razy i to zwykłego rozmiaru 30x30 i 40x30 więc za dużego doświadczenia nie mam.

 

Chciał bym ułożyć u siebie na powierzchni ok. 45m2 (salon) i 8m2 (łazienka) gres drewno podobny szkliwiony. Dokładnie to OPOCZNO NATURAL ASH CREAM 14,7cm x 89 cm (grubość 11mm). Pod płytkami będzie ogrzewanie podłogowe.

Czy grzebień do kleju 8mm będzie ok? Wcześniej robiłem tak, że grzebieniem nanosiłem na podłogę, a płytkę cienko smarowałem na gładko. Czy przy takim wymiarze ta technika będzie w porządku? Klej jaki wstępnie wybrałem to Atlas Plus ( C2TE S1) - może jest coś lepszego o zbliżonej cenie? Oraz czy fuga 1,5mm będzie wystarczająca czy lepiej dać większą?

 

Drugie płytki (też pewnie gres) będą w łazience na ścianie. Wymiary to prawdopodobnie 29,7cm x 59,8 cm. Zestaw jak w przypadku pierwszych będzie ok czy inny się sprawdzi?

 

Dzięki z góry za odpowiedzi.

Napisano
26 minut temu, gruby33 napisał:

  Wcześniej robiłem tak, że grzebieniem nanosiłem na podłogę, a płytkę cienko smarowałem na gładko.  

Na płytce ma być grzebień w linii wschód - zachód, a na podłodze kierunek północ - południe. Albo odwrotnie.  

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

Na płytce ma być grzebień w linii wschód - zachód, a na podłodze kierunek północ - południe. Albo odwrotnie.  

Niekoniecznie... Przy równym podłożu i prostych, niewyłukowanych płytkach opisana przez grubego metoda jest poprawna.

 

Tutaj, przy tych długich płytkach, które na 99,9 % są ciut wyłukowane mogą być problemy z nieutrzymaniem płaszczyzny i - na podstawie doświadczenia - proponuję ułożenie w "cegiełkę", ale z przesunięciem kolejnych płytek co 10, góra 15 cm.

Wyłukowanie sprawdź, układając na sucho na podłodze ze trzy, cztery rzędy płytek w cegiełkę w połowie długości i przyłóż w poprzek łatę.

Napisano
54 minuty temu, uroboros napisał:

Niekoniecznie... Przy równym podłożu i prostych, niewyłukowanych płytkach opisana przez grubego metoda jest poprawna. 

Oczywiście, zgadzam się zupełnie. Powiem więcej, jest jeszcze kilka innych metod, też poprawnych. Tyle, że one są dobre w sytuacji, kiedy wykonawca ma je opanowane. Dlatego ja przedstawiłem wersję dla amatora. A może tylko tak mi się wydaje... nie wiem. Ale przyrzekam, że miałem dobre intencje.

Napisano
8 godzin temu, gruby33 napisał:

Czy grzebień do kleju 8mm będzie ok?

Lepszy będzie 10 mm .

 

8 godzin temu, gruby33 napisał:

Wcześniej robiłem tak, że grzebieniem nanosiłem na podłogę, a płytkę cienko smarowałem na gładko. Czy przy takim wymiarze ta technika będzie w porządku?

Jak najbardziej .

 

8 godzin temu, gruby33 napisał:

wybrałem to Atlas Plus ( C2TE S1)

Plus ostatnio zdziadział , użyj Kerakolu H40 .

Napisano
2 godziny temu, joks napisał:

Plus ostatnio zdziadział

Przykro mi taką opinię od fachowca słyszeć, bo preferowałem chemię Atlasa, ale  cóż... od sześciu lat nie pracuję i wszystko mogło się zdarzyć... chociaż... jak pamiętam, od zawsze miłośnicy chemii np. Mapei oceniali Atlasa niezbyt pochlebnie i mówili, że zdziadział :bezradny::zalamka:

Napisano

mechanik który wymieniał mi tarcze hamulcowe też mówił, że wszystko zdziadziało i warte są tylko nieliczne produkty.

Chyba jakaś tendencja do dziadzienia nadeszła

Napisano
1 godzinę temu, MrTomo napisał:

mechanik który wymieniał mi tarcze hamulcowe też mówił, że wszystko zdziadziało i warte są tylko nieliczne produkty.

Chyba jakaś tendencja do dziadzienia nadeszła

Spójrz na swój PESEL. Niby wciąż ten sam, ale w krzyżu styrzyka coraz mocniej.

Napisano

Dzięki za rozwianie kilku wątpliwości.

Jeszcze co do tej fugi to czy na grzanej podłodze i płytkach 14,7cm x 89 cm (grubość 11mm) fuga 1,5mm nie będzie zbyt mała?

 

Co do ściany to jednak lądują na ścianie "Interval Carpet"  89,8x32,8 cm :) Zobaczymy jak pójdzie :D

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
    • Witam Chcialbym zasięgnąć porady na temat ocieplenia podlogi w piwnicy. Piwnica jest sucha i nie ma w niej grzyba. Dlatego pytanie odnosi się jak to zrobić by nie zepsuć tego. Planuje ocieplić wełną mineralna lub drewnianą. Ale chodzi konkretnie co dać pod spód. Czy jeżeli dam folie nie będzie się pocić pomiędzy folia a betonem. Lub jeżeli nie dam foli będzie się pocić wełna.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...