Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Witam, posiadam ścianę trójwarstwową(od wewnątrz stary biały pustak - około 30 letni nie mam pojęcia jaki to ~20cm), przerwę powietrzną ok 5cm i od zewnątrz pustak żużlowy również ~20cm, łącznie ściana ma ok ~45cm z tynkami. Zastanawiam się nad dociepleniem ściany poprzez nawiercenie otworów i wypełnieniem luki powietrznej jakimś materiałem ale mam pewien problem, mianowicie nie mam zielonego pojęcia jaką aktualnie mam lambdę ściany, czy jest tu jakiś fachowiec który mógłby mi to obliczyć? Może być problem ze względu na brak mojej wiedzy na temat użytego "białego pustaka" ale ktoś kto siedzi w budownictwie będzie się orientował jakie stosowano ok 30 lat temu... Z góry dziękuję!

Napisano

Jeżeli jest możliwość, to dociepl z zewnątrz styropianem grafitowym, np 12cm lambda 0,031. Na to wyprawka. Jednocześnie odświeżysz elewację. Wdmuchiwanie ewentualnie wtryskiwanie zda rezultat, jeżeli masz pewność, iż pustka jest rzeczywiście pustką. Z różnymi przypadkami się spotkałem przy remontach/przebudowach. Od szmat powtykanych w pustkę, po gruz i kawałki drewna...

Napisano (edytowany)

Współczynnik lambda to przewodność cieplna materiału  niezależnie od jego grubości (jednostka W/m  K), a o ciepłochronności ściany decyduje współczynnik przenikania ciepła  U w W/m2 K. Tyle teorii, a w praktyce ocieplenie warstwą "wtłaczaną " gr. 5 cm nie ma sensu , gdyż nawet przy równomiernym wypełnieniu szczeliny (co w rzeczywistości nie jest możliwe) termoizolacja niewiele się poprawi.  Orientacyjnie obecnie  ściana ta ma przenikalność  U ok. 1W/m2 K

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano

Otóż to - może dla autora był to synonim izolacyjności termicznej ściany ale z fizyką budowli miało to tylko w połowie coś wspólnego :).

 

Co do wypełnienia pustki: można na 3 sposoby - pianka rozprężna, celuloza czyli Ekofiber dla łatwiejszego skojarzenia produktu, perlit.

Pozycja 2 i 3 musi być aplikowana przez wdmuchiwanie.

 

Pozycja 1 - technologia aplikacji to pewno wariacja na temat uszczelniania pianką rozprężną.

Moim zdaniem można zrobić badanie kamerą termowizyjna przed termomodernizacją i badanie po termomodernizacji. Przed  - żeby sprawdzić ewentualne utrudnienia w aplikacji - czy jest np. ciągłość pustki. Po - dla sprawdzenia skuteczności zabiegu.

Efektu WOW przy tej grubości spoiny raczej się nie spodziewajmy, ale na pewno nie będzie gorzej. Teraz trzeba tylko się zastanowić, czy to nie skórka za wyprawkę.

 

Dla oszacowania można policzyć U dla takiej ściany przez zamianę pustki powietrznej 5 cm na 5 cm styropianu nawet o najlepszym Lambda.

 

Lambda dla pustaka z oferty tego producenta wynosi 0,310 W/mK i cytuję z opisu cały fragment

"Mury zewnętrzne projektowane jako dwuwarstwowe z pustaków o szerokości 24 cm wymagają docieplenia 10 cm styropianu. Współczynnik przewodzenia ciepła λ dla pustaka Alfa1/1 wynosi 0,310 W/mK, co przy obustronnym otynkowaniu tynkiem cementowo- wapiennym i zastosowaniu 10cm docieplenia pozwala uzyskać współczynnik przenikania ciepła na poziomie U=0,286 W/m2K."

 

Natomiast przy bloczku keramzytobetonowym gr 24 cm i parametrach izolacyjnych na 100% lepszych niż Twój materiał ścienny, ten sam producent zaleca - cytuję:

"zewnętrzne ściany o grubości 24 cm wymagajądocieplenia: przy ścianie dwuwarstwowej izolacją o grubości 8 cm, przy ścianie trójwarstwowej izolacją o grubości 6 cm, pustką powietrzną i pustakiem osłonowym Termo Optiroc 12 cm. Z uwagi na konieczność docieplania muru, zaprawa ciepłochronna do murowania może być zastąpiona klasyczną zaprawą cementowo-wapienną. Abyzachować właściwą Paroprzepuszczalność ściany wskazane jest wykonanie izolacji z wełny na zewnątrz budynku Zastosowanie: Termo Optiroc 24 - pustak do ścian nośnych zewnętrznych i wewnętrznych"

Zwróć uwagę na grubość zalecanego docieplenia. Możliwe, ze 40 cm Twojego bloczka jest wystarczająco ciepłe, by ocieplić ścianę zaledwie 5 cm warstwą.

Tak głośno myślę.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Witam, obliczenia można oczywiście wykonać, ale tak jak pisali przedmówcy, wynik wcale nie musi odzwierciedlać stanu rzeczywistego, bo nie ma pewności, co kryje się we wspomnianej pustce. W tamtych latach powszechna była praktyka używania wszystkiego, co było pod ręką. Wypełnianie jej wdmuchiwanym materiałem nie da oczekiwanych rezultatów. Żeby realnie poprawić współczynnik przenikania ciepła ściany, należy zastosować ciągłą warstwę termoizolacji, np. z płyt EPS. Aby nadmiernie nie zwiększać grubości ścian, najlepiej zastosować płytę grafitową o lambdzie 0,031 W/mK i grubości 8 cm, np. płyty styropianowe KNAUF Therm EXPERT Fasada λ 31.

Pozwoli to uzyskać orientacyjny współczynnik U dla ściany na poziomie ok. 0,3 W/mK.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeżeli to mata w typie Mapei MAPEGUARD WP 200, to ją można układać pod płytkami. Tzn. na podłoże daje się warstwę kleju, potem matę, znów klej i płytki. Jako akcesoria są systemowe taśmy, narożniki itp. Chociaż ja bym sprawdził czy nie da się ułożyć przy ścianach dwuwarstwowo i wywinąć po prostu na ścianę. Tak najpewniej da się też ukształtować przejście spod płytek pod brodzik.  W wersji, gdy mata trafia bezpośrednio na OSB nie bardzo rozumiem w czym ma być lepsza od dobrej jakości folii stosowanej w podłogach na gruncie. Oczywiście, tu potrzebna byłaby jeszcze płynna folia i taśmy pod płytkami. Ewentualnie specjalny klej do płytek, który pełni także funkcję uszczelnienia pod płytkami.  Niezależnie od wybranego wariantu pozostaje pytanie na jakim stropie to wszystko robimy? Co tam było wcześniej? Jeżeli to strop drewniany to czy nie uwięzimy w nim wilgoci, układając od góry takie warstwy. 
    • Jest zasadnicza różnica pomiędzy systemem kominowym wykonanym z tworzywa sztucznego oraz rurą kanalizacyjną. W przypadku tej drugiej nikt nie bada jej odporności na działanie spalin, trwałości tworzywa i uszczelek w takich warunkach. Taka instalacja nie powinna przejść odbioru kominiarskiego. Szanujący się instalator kotłów też nie powinien tego tak wykonać.  
    • Szanowny Panie,   Pragniemy zapewnić, że każde zgłoszenie traktujemy indywidualnie i nie korzystamy z gotowych szablonów. Dokładamy wszelkich starań, aby dostarczyć Panu wszelkich niezbędnych informacji technicznych związanych z produktem, jego odpowiednim zastosowaniem i montażem, a także staramy się pomóc w ramach naszych możliwości. Rozumiemy, że jest Pan świadomy zaleceń dotyczących postępowania z blachą z antykondesatem. W związku z tym, nasza pomoc w tym zakresie może być już ograniczona. Nie możemy wypowiadać się w kwestii oceny jakości przeprowadzonych prac montażowych. W Pana przypadku, mając dodatkowo do czynienia z profilem trapezowym firmy Blachotrapez, zachęcamy do skorzystania z pomocy technicznej producenta lub skontaktowania się z niezależną jednostką organizacyjną – Polskim Stowarzyszeniem Dekarzy (PSD).   W celu konsultacji lub inspekcji na budowie, która może skutkować wystawieniem opinii technicznej, zachęcamy do kontaktu z odpowiednim dla Pana lokalizacji oddziałem Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. Inspekcja ta odbywa się bezpośrednio na miejscu, a orzecznik PSD po przeprowadzeniu oględzin może wydać zalecenia wskazujące, co należy poprawić. Link do zamówienia opinii technicznej: https://www.dekarz.com.pl/zamow-opinie-techniczna  
    • Najpierw usuń samosiejki i śmieci z działki, potem wyrównaj teren i sprawdź ziemię – leśna gleba bywa kwaśna, więc może trzeba będzie dodać trochę ziemi ogrodowej albo wapna. Jak już uporządkujesz wszystko, możesz wysiać trawę (najlepiej cieniolubną) albo zrobić żwirowe ścieżki i kawałek miejsca do siedzenia. Nie musisz wszystkiego robić od razu – działaj etapami, będzie łatwiej ogarnąć.
    • Jak duży jest to budynek? Jaki jest spadek tego dachu? W dachach o małym spadku głównym czynnikiem zapewniającym wymianę powietrza pod pokryciem jest działanie wiatru. Czy ta taśma w kalenicy to taśma dekarska przeznaczona do układania w kalenicy? Bo takie są paroprzepuszczalne.  Czy te wąskie okienka-szczeliny w ścianach są czymś wypełnione, czy nimi wnika swobodnie powietrze? Im lepsza będzie wymiana powietrza w tym budynku, tym mniejsze będzie ryzyko kondensacji. Proszę sprawdzić czy do niej nadal dochodzi, gdy w tym budynku pozostawi się lekko uchylone wszystkie wejścia.  Natomiast samą blachę można próbować ratować usuwając zaprawę na styku z blachą przy zewnętrznych krawędziach (linie okapów) oraz zapewniając przepływ powietrza pod kalenicą (szczelina pod gąsiorem kalenicowym, nawet bez żadnej folii lub innego uszczelnienia). 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...