Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Witam, posiadam ścianę trójwarstwową(od wewnątrz stary biały pustak - około 30 letni nie mam pojęcia jaki to ~20cm), przerwę powietrzną ok 5cm i od zewnątrz pustak żużlowy również ~20cm, łącznie ściana ma ok ~45cm z tynkami. Zastanawiam się nad dociepleniem ściany poprzez nawiercenie otworów i wypełnieniem luki powietrznej jakimś materiałem ale mam pewien problem, mianowicie nie mam zielonego pojęcia jaką aktualnie mam lambdę ściany, czy jest tu jakiś fachowiec który mógłby mi to obliczyć? Może być problem ze względu na brak mojej wiedzy na temat użytego "białego pustaka" ale ktoś kto siedzi w budownictwie będzie się orientował jakie stosowano ok 30 lat temu... Z góry dziękuję!

Napisano

Jeżeli jest możliwość, to dociepl z zewnątrz styropianem grafitowym, np 12cm lambda 0,031. Na to wyprawka. Jednocześnie odświeżysz elewację. Wdmuchiwanie ewentualnie wtryskiwanie zda rezultat, jeżeli masz pewność, iż pustka jest rzeczywiście pustką. Z różnymi przypadkami się spotkałem przy remontach/przebudowach. Od szmat powtykanych w pustkę, po gruz i kawałki drewna...

Napisano (edytowany)

Współczynnik lambda to przewodność cieplna materiału  niezależnie od jego grubości (jednostka W/m  K), a o ciepłochronności ściany decyduje współczynnik przenikania ciepła  U w W/m2 K. Tyle teorii, a w praktyce ocieplenie warstwą "wtłaczaną " gr. 5 cm nie ma sensu , gdyż nawet przy równomiernym wypełnieniu szczeliny (co w rzeczywistości nie jest możliwe) termoizolacja niewiele się poprawi.  Orientacyjnie obecnie  ściana ta ma przenikalność  U ok. 1W/m2 K

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano

Otóż to - może dla autora był to synonim izolacyjności termicznej ściany ale z fizyką budowli miało to tylko w połowie coś wspólnego :).

 

Co do wypełnienia pustki: można na 3 sposoby - pianka rozprężna, celuloza czyli Ekofiber dla łatwiejszego skojarzenia produktu, perlit.

Pozycja 2 i 3 musi być aplikowana przez wdmuchiwanie.

 

Pozycja 1 - technologia aplikacji to pewno wariacja na temat uszczelniania pianką rozprężną.

Moim zdaniem można zrobić badanie kamerą termowizyjna przed termomodernizacją i badanie po termomodernizacji. Przed  - żeby sprawdzić ewentualne utrudnienia w aplikacji - czy jest np. ciągłość pustki. Po - dla sprawdzenia skuteczności zabiegu.

Efektu WOW przy tej grubości spoiny raczej się nie spodziewajmy, ale na pewno nie będzie gorzej. Teraz trzeba tylko się zastanowić, czy to nie skórka za wyprawkę.

 

Dla oszacowania można policzyć U dla takiej ściany przez zamianę pustki powietrznej 5 cm na 5 cm styropianu nawet o najlepszym Lambda.

 

Lambda dla pustaka z oferty tego producenta wynosi 0,310 W/mK i cytuję z opisu cały fragment

"Mury zewnętrzne projektowane jako dwuwarstwowe z pustaków o szerokości 24 cm wymagają docieplenia 10 cm styropianu. Współczynnik przewodzenia ciepła λ dla pustaka Alfa1/1 wynosi 0,310 W/mK, co przy obustronnym otynkowaniu tynkiem cementowo- wapiennym i zastosowaniu 10cm docieplenia pozwala uzyskać współczynnik przenikania ciepła na poziomie U=0,286 W/m2K."

 

Natomiast przy bloczku keramzytobetonowym gr 24 cm i parametrach izolacyjnych na 100% lepszych niż Twój materiał ścienny, ten sam producent zaleca - cytuję:

"zewnętrzne ściany o grubości 24 cm wymagajądocieplenia: przy ścianie dwuwarstwowej izolacją o grubości 8 cm, przy ścianie trójwarstwowej izolacją o grubości 6 cm, pustką powietrzną i pustakiem osłonowym Termo Optiroc 12 cm. Z uwagi na konieczność docieplania muru, zaprawa ciepłochronna do murowania może być zastąpiona klasyczną zaprawą cementowo-wapienną. Abyzachować właściwą Paroprzepuszczalność ściany wskazane jest wykonanie izolacji z wełny na zewnątrz budynku Zastosowanie: Termo Optiroc 24 - pustak do ścian nośnych zewnętrznych i wewnętrznych"

Zwróć uwagę na grubość zalecanego docieplenia. Możliwe, ze 40 cm Twojego bloczka jest wystarczająco ciepłe, by ocieplić ścianę zaledwie 5 cm warstwą.

Tak głośno myślę.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Witam, obliczenia można oczywiście wykonać, ale tak jak pisali przedmówcy, wynik wcale nie musi odzwierciedlać stanu rzeczywistego, bo nie ma pewności, co kryje się we wspomnianej pustce. W tamtych latach powszechna była praktyka używania wszystkiego, co było pod ręką. Wypełnianie jej wdmuchiwanym materiałem nie da oczekiwanych rezultatów. Żeby realnie poprawić współczynnik przenikania ciepła ściany, należy zastosować ciągłą warstwę termoizolacji, np. z płyt EPS. Aby nadmiernie nie zwiększać grubości ścian, najlepiej zastosować płytę grafitową o lambdzie 0,031 W/mK i grubości 8 cm, np. płyty styropianowe KNAUF Therm EXPERT Fasada λ 31.

Pozwoli to uzyskać orientacyjny współczynnik U dla ściany na poziomie ok. 0,3 W/mK.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • koszt wyrównania na 100% przekroczy ci kwotę 60 tyś. Tyle co najmniej to będzie kosztował mur oporowy wysokości ponad 2 m. Bo nie możesz sobie wyrównać i spadku zrobić na sąsiedniej działce.  
    • Trzy zakręty 90 stopni i jeden zakręt 180 stopni? Tam jest jakoś 12 metrów tego kanału? Trochę słabo... Działać to będzie jakoś ale jak to już osobna sprawa.
    • Transformuj swoje codzienne otoczenie dzięki usługom sprzątającym KrakBłysk w Krakowie. Specjalizujemy się w wszechstronnych rozwiązaniach, które dopasowujemy do stylu życia naszych klientów. Zajmujemy się sprzątaniem mieszkań i domów, oferując elastyczne terminy, dostosowane do Twojego grafiku. Używamy wyłącznie sprawdzonych produktów i technik, które pozwalają nam sprostać najwyższym wymaganiom w dziedzinie czystości. Nasi specjaliści z pasją podejmują każde wyzwanie, a wyniki ich pracy gwarantują pełną satysfakcję. Zdecyduj się na KrakBłysk i odkryj, jak idealnie czysty może być Twój dom.   Krakblysk.pl
    • Cześć,   w przyszłym roku będziemy wykańczać mieszkanie. Będzie zamiana miejsca aneksu kuchennego. Najbardziej martwię się wentylacją, z kanalizacją będzie prościej.  Na załączonym rzucie mieszkania niebieskimi strzałkami zaznaczone są obecne miejsca wywiewu, przeznaczone pod okap jest w starej kuchni. O to okap, S to potencjalne lokalizacje drugiego silnika. Zielonym rura z okapu, może nawet ciągnąca się z nad lodówki. Żółtym wentylacja nie wspomagana przeciągnięta ze starej kuchni na korytarz.  Co wiem to musi być praca albo koszt, szczególnie wycinanie górnych w szafkach kuchennych. Silnik tylko z okapu sam sobie nie poradzi więc od razu plan na drugi silnik. Sterowanie będzie trudne, ale zamierzam zrobić to za pomocą Home assistant razem z czujnikami temp/wilgoci i przejściówkami do gniazdek. Jeżeli dałoby się za pomocą okapu reagującego na parę i współpracującego z silnikiem odległym jednocześnie to też ok, ale na razie nie znalazłem takiego. Oprócz tego drugi silnik uruchamiałbym sam bez okapu np przy wilgotności powyżej 60% lub trzymał włączony jakiś czas po zakończeniu gotowania, daleko i/lub zabudowany to mniej hałasuje. Czy robić taką instalację? Czy wentylacja przejdzie przeglądy, czy ten żółty może się liczyć się jako grawitacyjna w kuchni? Mam ochotę gdzieś przed drugim silnikiem zastosować jakiś filtr, czy się opłaca? Linki do podobnych realizacji?      
    • 15 lat pykło niedawno! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...