Skocz do zawartości

Jak wykonać otwór na drzwi w ściance działowej murowanej?


Recommended Posts

Chciałbym wykonać otwór na dwuskrzydłowe drzwi (1,4 m) w ściance działowej murowanej na ½ cegły. Jej wysokość to 2,65 m. Jakie wzmocnienie wykonać u góry otworu i jaka powinna być kolejność prac, by to wszystko się nie zawaliło?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/okna-i-drzwi/porady/13845-jak-wykonac-otwor-na-drzwi-w-sciance-dzialowej-murowanej

Link do komentarza
Cytat

Praktycznie wygodniej będzie wyburzyć fragment ściany na pełną wysokość pomieszczenia (zaczynając od sufitu), a następnie na wysokości planowanych drzwi umieścić żelbetową belkę, na której wymurowane będą uzupełniające warstwy cegieł.

Radziłbym Szanownej Redakcji rzadziej używać w swoich poradach słów takich jak "wyburzyć", szczególnie w sytuacji potrzeby wykonania jakiegoś otworu. Jeśli naszym celem nie jest zupełna likwidacja obiektu, to wszelkie fragmenty ścian do usunięcia bezwzględnie należy wycinać(!!!). Nie wolno ani wykuwać, ani wyburzać.

 

A rada Redakcji odnośnie usunięcia wszystkiego na pełną wysokość jest słuszna, ale z tą belką żelbetową to... (wewnętrzna cenzura nie pozwoliła mi nazwać tego odpowiednim słowem). Otwór na drzwi jak również nadproże obrobiłbym profilami do g/k, nad drzwiami dałbym płyty g/k. Do czego zresztą żaden projektant - konstruktor potrzebny nie jest. 

2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Otwór pod drzwi w ścianie nośnej można wykonać po konsultacji z projektantem -konstruktorem, który określi rodzaj i sposób wykonania nadproża.  

Jeśli ściana jest nośna to konsultacji z projektantem - konstruktorem będzie zdecydowanie za mało. Musi on sporządzić dokumentację techniczną zawierającą dokładny sposób (technologię) wykonania i zabezpieczania otworu. W niejednym takim przypadku trzeba będzie również występować o administracyjne pozwolenie na przebudowę. 

Oczywiście, w takim przypadku niezbędny będzie pełny projekt techniczny.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
9 godzin temu, Pomocnik napisał:

Chciałbym wykonać otwór na dwuskrzydłowe drzwi (1,4 m) w ściance działowej murowanej na ½ cegły. Jej wysokość to 2,65 m. Jakie wzmocnienie wykonać u góry otworu i jaka powinna być kolejność prac, by to wszystko się nie zawaliło?

Pytanie jest konkretne, wymiary konkretne.

A odpowiedzi :yahoo::takaemotka: takie:

9 godzin temu, Gość Box napisał:

A jeśli jest to ściana o gr 40 cm i przenosząca Obciążenia - nośna

 

6 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Otwór pod drzwi w ścianie nośnej można wykonać po konsultacji z projektantem -konstruktorem, który określi rodzaj i sposób wykonania nadproża.

 

4 godziny temu, retrofood napisał:

Jeśli ściana jest nośna to konsultacji z projektantem

No przecież w temacie jest ścianka na 1/2 cegły. Nie ma słowa o ścianie nośnej - chyba że uważacie, że ściana 1/2 cegły może być konstrukcyjna. Ale nie jest.

Jeszcze raz - pytanie konkretne. Ściana 1/2 cegły i wysoka na 265 cm.

 

Odpowiedź. Moim zdaniem wstawić belkę stalową lub jeszcze lepiej prefabrykowaną belkę, najlepiej wycinając cegły po spoinie i uzupełniając potem zaprawą cementową, ew. z dodatkiem spulchniającym. Ze względu na dość dużą szerokość otworu zabezpieczyłbym go w czasie wycinania szczeliny na belkę, podpierając górną część (wiszącą), zanim wstawię belkę. 

Druga opcja to oczywiście wyburzenie do samej gory. Wtedy sposobów wypełnienia ściany nad drzwiami jest wiele.

 

Ale wg mnie częściowe wyburzenie z zamontowaniem belki lub nadproża bez wyburzania do sufitu pozostawi ścianę bardziej stabilną.

 

5 godzin temu, retrofood napisał:

A rada Redakcji odnośnie usunięcia wszystkiego na pełną wysokość jest słuszna, ale z tą belką żelbetową to... (wewnętrzna cenzura nie pozwoliła mi nazwać tego odpowiednim słowem).

Co ci się nie podoba z tą belką żelbetową, a dokładnie bym określił to nadprożem żelbetowym o szerokości 12 cm (1/2 cegły) ?

Link do komentarza
1 minutę temu, zenek napisał:

No przecież w temacie jest ścianka na 1/2 cegły. Nie ma słowa o ścianie nośnej 

Ale, Szanowny Wołku Zbożowy, moja odpowiedź dotyczy postu nad moim i nie jest odpowiedzią na pytanie Autora. Autorowi odpowiedziałem wcześniej. Wiem, że Tobie jest bardzo trudno zrozumieć pewne rzeczy, dlatego namawiałem byś nie siadał tak późno przed komputerem. Idź spać, bardziej pożytecznie spędzisz czas. 

Link do komentarza
12 minut temu, retrofood napisał:

moja odpowiedź dotyczy postu nad moim i nie jest odpowiedzią na pytanie Autora

No właśnie, czyli spam. 

I odpowiedziałeś bez sensu.

14 minut temu, retrofood napisał:

Autorowi odpowiedziałem wcześniej

Gdzie wczesniej? chyba poźniej. 

A ścianka z twoich płyt nad drzwiami szybko  zarysuje się spękaniami na styku z istniejącą ścianą. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, zenek napisał:

 A ścianka z twoich płyt nad drzwiami szybko  zarysuje się spękaniami na styku z istniejącą ścianą. 

Tylko w przypadku jeśli Ty będziesz ją wykonywał.

1 godzinę temu, zenek napisał:

No właśnie, czyli spam. 

I odpowiedziałeś bez sensu. 

Twoje zdanie mnie nie interesuje. A znaleźć sens odpowiedzi to trzeba umieć.

Link do komentarza
Gość mhtyl
12 godzin temu, zenek napisał:

Pytanie jest konkretne, wymiary konkretne.

A odpowiedzi :yahoo::takaemotka: takie:

Jesteś tu tak długo, że powinieneś znać pewne zasady tu panujące.

Gość "Box" zadał pytanie podpinając się do tematu o ściance działowej a zrobił to z racji tego, że ktoś z pozycji "gościa" nie może zakładać tematów. Godzina rozpoczęcia tematu jest zawsze taka sama jak drugi post rozpoczynający dyskusję w temacie..

Więc jak się nie znamy to się głupio nie wyśmiewamy, bo z tego  wszystkiego  to Ty wyszedłeś na ...

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...