Skocz do zawartości

HEB 240 i Teriva


Recommended Posts

Napisano
Witam
Mam indywidualny projekt domu jednorodzinnego i jest tam podciąg HEB 240 o długosci 6m. (żona nie chciała słupa). Dom jest z zagospodarowanym poddaszem z dachem 35stopni.
Z rysunków nie wynika czy Teriva ma być zaczepiona w Hebie ( -][- ) czy ma być na Hebie.
Projektantka mówiła że HEB ma być pod kształtką wieńca co powoduje ze z sufitu będzie wystawała belka 24cm do obłożona styropianem. Ja wolałbym schować ten podciąg w terivie gabaryty 240mm na to pozwalają, ale wtedy musiałbym belki stropu opierać o niższy element
Hebu i zalać to betonem dodając jeszcze siatkę od góry zgodnie z przepisami na całym obwodzie styków ze ścianami nośnymi i nad tym Hebem. Wtedy HEB stałby się w pewnym miejscu wieńcem Terivy. Projektantka nie dodała do projektu jak ten HEB ma być zamontowany nie wiem czy nie zrobiła tego celowo by dać nam wola rękę (może zapomniała) a ja nie chcę się jej pytać bo od konstrukcji by inny projektant. Wykonawca przychyla się do tego że może to tak zrobić bo obciążenia na Hebie nie będą takie duże. Kierownik budowy sprawia wrażenie że jest mu to obojętne skoro wykonawca się może tego podjąć. Moje pytanie czy są jakieś przeciwskazania bym to zrobił tak jak chcę, czy w budownictwie stosuje się tego typu rozwiązania?. Bo chyba HEB na zginanie pracuje podobnie czy ciężar przyłożę na górną kształtkę Heba czy na dolną. Jedyny problem to że nie ma zbrojenia wokal całych elementów ścian nośnych ale przecież pręty zbrojne z wieńca można przyspawać punktowo do Heba i będzie zbrojenie zamknięte poziomo. Proszę o opinie na ten temat, czy jest to karygodny bład który chcę popełnić czy stosuje się takie rozwiązania w budownictwie HEB wazy 550kg i sprawia naprawdę duże wrażenie nie tylko finansowe ale i gabarytowe.
Napisano
Witam ,nie kombinuj proś o konsultację konstruktora i projektanta,rozwiązanie miej udokumentowane w dzienniku budowy i projekcie .Będziesz spokojnie spał i unikniesz problemów przy odbiorze budowy.Pozdrawiam Bob
Napisano
Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.
Napisano
Cytat

Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.


Witam.Ciepło,ciepło,kolej na telefon do architekta i minimum wpis do dziennika budowy.Bez ,,papieru,, ponosisz pełną odpowiedzialność za zmiany.Kasy architekt może chcieć od tego są rozmowy,argumentuj brakiem szczegółu 7.1.Jest jeszcze kierownik budowy, ma uprawnienia budowlane i doskonale wie co powinien w takiej sytuacji zrobić.Dla własnej ciekawości poszukaj w sieci opisu mocowania stropu w podciągach i będziesz lepszy od nich wszystkich.Pozdrawiam.Bob
Napisano
Za rozwiązania techniczne węzłów konstrukcyjnych odpowiada projektant i nikt rozsądny bez zaznajomienia się z projektem nie zaakceptuje proponowanego rozwiązania. Belka dwuteowa założona wytrzymałość uzyskuje przy obciążeniu osiowym - czyli od góry. Przy oparciu na dolnej półce występuje moment skręcający, który może spowodować "wypadnięcie" stropu. Powierzchnie stalowej belki nie zapewniają też dobrej współpracy z betonem i praktycznie strop w tym miejscu nie będzie zakotwiony, a przyspawanie prętów niewielu tu pomoże.
Napisano
A ja miałem coś takiego u siebie. Dwa HEBy 240. Wszystko zostało zastąpione podciągami i odpowiednio mocnymi żebrami rozdzielczymi. Mam salon o wymiarach prawie 7mx7m i właśnie tam był HEB 240. Rozmowy z projektantem i kierownikiem budowy dały doskonały efekt. Nic w salonie nie wystaje. Na dachu mam dachówkę, więc ciężar solidny. Słup konstrukcji więźby dachowej stoi "na środku salonu". Domek przeżył już solidną zimę z dużą ilością śniegu i nie małym wiatrem a sufit w salonie nawet jednej ryski nie ma. Wszyscy straszyli mnie, że na 37m2 musi się porysować, "bo teriva pracuje". Zapraszam na herbatkę icon_smile.gif wszystkich niedowiarków. Dodam, że w projekcie belki były oparte na dolnej stopie HEBa i dodatkowo dospawane do ścianki plus dodatkowe dospawane pręty długości 1,5m jako wzmocnienie. Zrezygnowałem z tego z powodu braku możliwości zakupu HEBów. Jeszcze ważna informacja kierownik budowy to właściciel firmy betoniarskiej, więc on decydował i dopilnował, jakiej klasy beton będzie na tym stropie. Pozdrawiam. Na PW mogę spróbować podesłać foty ze stropem przed zalaniem. Właśnie ważna sprawa, przed zalaniem sfotografowałem cały strop i wszystkie zbrojenia.
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...