Skocz do zawartości

działka częściowo klasa III i IV


Radeong

Recommended Posts

Witam użytkowników forum,

postanowiłem napisać do ponieważ mam problem z którym nikt nie posiada na tyle fachowej wiedzy aby mi to objaśnić , mianowicie chodzi o grunt który zamierzam kupić pod budowę domu , chodzi o to że działka ma powierzchnię 0,67 ha figuruje jako rolna lecz w odległości 2 działek już powstaje dom , z tego co rozmawiałem z gościem i widziałem mapki działki to jest ona 3 oraz 4 klasy (pastwiska trwałe) zaznaczam że nie jestem rolnikiem , 3 klasa znajduje sie d strony wjazdu na działkę natomiast 4 klasa jest położona za 3 , i jeśli dostanę pozwolenie na budowę to prawdopodobnie na klasie 4 co mi w zupełności nie przeszkadza , chodzi o odrolnienie gruntu pod budowę bo z odrolnieniem części pod domem (na klasie IV) pewnie problemu nie będzie ale trzeba pewnie odrolnić dojazd do domu przechodzący przez klasę 3 i czy jest to jakiś problem?

Kupuję działkę ponieważ jest ona od znajomego , nie ma mpzp , a kupna można dokonać nie będąc rolnikiem tylko po uzyskaniu zgody prezesa anr , myślę ze to jakoś sie uda załatwić no ale z tą klasą gruntu się martwię , proszę o odpowiedź

Link do komentarza

Co do zasady - na odrolnienie klasy III potrzebna zgoda ministra rolnictwa, ale nie będąc właścicielem gruntu nie można o nią wystąpić (dotychczasowy właściciel - rolnik musiałby to jakoś logicznie uzasadnić). Niemniej w konkretnych warunkach mogą zachodzić jeszcze  inne, nieznane uwarunkowania. Niezależnie od tego wyłączenie gruntu III klasy z użytkowania rolniczego wiąże się z poniesieniem wysokich opłat.

Link do komentarza
4 godziny temu, Radeong napisał:

chodzi o odrolnienie gruntu pod budowę bo z odrolnieniem części pod domem (na klasie IV) pewnie problemu nie będzie ale trzeba pewnie odrolnić dojazd do domu przechodzący przez klasę 3 i czy jest to jakiś problem?

Sprawa jest skomplikowana i nietypowa.

W zasadzie odpowiedź na to pytanie będzie zawarte w WZiZT.

 

Tam zadziałają "uwarunkowania lokalne", bo raczej będziemy mieli do czynienia z interpretacja urzędniczą, a nie "czystymi" przepisami.

 

Sprawdziłem w geoportalu i moim zdaniem nie ma okoliczności wykluczających zgodę ministra.

 

Nie mniej jednak i moim zdaniem:

- taki dojazd nie jest  typową budową wymagającą odrolnienia działki, bo dojazdy na gruntach rolnych, dalej rolnymi pozostają,

 

- na utwardzenie, w zasadzie, nie potrzeba ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia,

 

- w akcie desperacji, można dogadać się z sąsiadem i ustanowić służebność dojazdu

 

Ale kluczem jest uzyskanie WZiZT (moim zdaniem przed zakupem, ale wnioskodawcą powinieneś być Ty)

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam,   Zwracam się z prośbą o pomoc w nakierowaniu mnie na ścieżke postępowania w kwestii budowy na działce, która na MPZP gminy ma wydzielony obszar zabudowy z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną i rolnictwo.  Wrzucam screen z opisem MPZP dla działki:   Działka obecnie należy do moich rodziców, którzy prowadzą gospodarstwo rolne. Działka ma zaokrąglając 1,5 ha. Co należy zrobić aby móc uzyskać pozwolenie na budowie na takiej działce? Czy najpierw fragment działki należy wydzielić i odrolnić? Czy próbować to wybudować jako siedlisko (tutaj rozumiem, ze musiałbym miec przepisane conajmniej 1 ha gruntów gminie oraz zdobyć wykształcenie rolnicze w międzyczasie? Jesli to istotne dodam tylko, ze wymeldowałem się z rodzinnego domu ponad rok temu, pisze to w kontekscie tego ze wczesniej pomagalem przy gospodarstwie więc rozumiem, ze pkt a propo stażu w rolnictwie dałoby się tym ogarnąć. A moze jesli działka ma taki MPZP, wystarczy być właścicielem i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę?  Działka przylega do drogi asfaltowej, kwestie podłączenia mediów (czyli pewnie wniosek do przedsiebiorstwa wodociagowego, elektrowni) sklada się przed czy po wniosku o pozwolenie na budowe?  Dodam tylko, ze nie w bezpośrednim sąsiedztwie, ale kilka działek obok jest zabudowa.   Będę wdzięczny za wszelkie porady, lub odesłanie do jakiegoś artykułu bo pewnie podobne pytania padają często, Michał      
    • A po co, skoro materiały ścian nie mają nawet zbliżonych współczynników? Nie masz gdzie wyrzucać kasy? W ogóle, to o ile administracja nie dofinansowuje wymiany, to radziłbym nakręcenie się wokół okien używanych, dwuszybowych. One i tak będą lepsze od reszty dróg ucieczki ciepła. Firma Kacprzak na alledrogo ma do wyboru i koloru.
    • Muszę wymienić okna w mieszkaniu mamy - 3 szt. w tym jedno balkonowe (podwójne). Jakie sensowne okna wybrać? Nie za miliony monet, bo emerytura wiadomo jaka...  Wiem, że teraz są okna trzyszybowe - czy jest sens w to wchodzić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? O ilościach komór jeszcze pamiętam z czasów mojej budowy, i o współczynniku przenikania ciepła też. Czy coś istotnego się jeszcze urodziło przez te 20 lat? ;-) Blok z lat 60-tych, z cegły, mieszkanie na 2 piętrze, więc żadne tam antywłamaniowe nie są mi potrzebne.
    • To komin systemowy (prefabrykowany)? Bo na taki wygląda. Co to za płyta/okładzina na nim? Zakładam, że w tym kominie jest jakiś przewód dymowy albo spalinowy?  Tu trzeba uwzględnić dwa wymogi. Pierwszy pochodzi z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych (WT): "§ 256. 4. Piec z kamienia, cegły, kafli i podobnych materiałów niepalnych oraz przewody spalinowe i dymowe powinny być oddalone od łatwo zapalnych, nieosłoniętych części konstrukcyjnych budynku co najmniej 0,3 m, a od osłoniętych okładziną z tynku o grubości 25 mm na siatce albo równorzędną okładziną - co najmniej 0,15 m."   Co ważne, tę odległość liczymy od ściany wewnętrznej kanału. Tak więc grubość ścian komina wlicz się w tę odległość. To jest wymóg nadrzędny, wynikający z polskiego prawa. Na pierwszy rzut oka nie będzie go łatwo spełnić w tym przypadku.  Ponadto mamy jeszcze instrukcje producentów kominów. Jednak nawet na etykiecie takiego komina umieszczona jest informacja o minimalnej wymaganej odległości od elementów palnych. O tym jak odczytać takie oznaczenie kodowe pisałem choćby tutaj: https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/11088-oznaczanie-kominow   Ale przypominam, że tu pierwszeństwo mają wymogi z WT.
    • Podsumujmy co wiemy: - ściana ma 15 cm wraz z tynkiem, czyli to najprawdopodobniej cegła 12 cm; - na przynajmniej 3 z 4 kondygnacji coś jest mniej więcej w tym samym miejscu;  - na najniższej z nich, w garażu, jest belka wzmacniająca (podciąg?); - wyżej, na kolejnym poziomie, także jest ściana.  Moim zdaniem wyburzanie tej ściany jest ryzykowne. Grubość wprawdzie wskazywałaby na ścianę działową, jednak to nie wszystko. Poza wszystkim innym te ściany mogą usztywniać poprzecznie konstrukcję budynku. Ale co najważniejsze w praktyce budowano i tak, że strop kolejnej kondygnacji i ściana działowa na nim, obciążał taką niby działową ścianę poniżej. Na taki układ wskazuje też obecność wzmocnienia stropu w garażu. No bo po co byłoby je robić, gdyby jednak nie zakładano, że na tej linii strop będzie jednak szczególnie obciążony i zagrożony nadmiernym ugięciem? Teoretycznie mogło być i tak, że ktoś to zrobił na zapas, w ramach nadmiernej gorliwości i asekuranctwa, jednak nie wydaje mi się to zbyt prawdopodobne. Zaś jak jest nie dowiemy się bez bardzo szczegółowych badań.  Bardzo prawdopodobne, że ta ściana biegnie równolegle do elementów nośnych stropu (belek). W związku z tym wzmocnienie w garażu wykonano żeby zrekompensować to dodatkowe obciążenie ścianami na wyższych kondygnacjach. Przy czym każda ściana przekazuje obciążenia na tę położoną na niższej kondygnacji. Usunięcie jednej z nich może zadziałać jak wycięcie środka słupa.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...