Skocz do zawartości

Czy warto się zdecydować na prefabrykowaną więźbę dachową?


Recommended Posts

Więźby prefabrykowane, zamawiane w wytwórni, przywozi się gotowe na plac budowy. Są lżejsze niż tradycyjne, a więc zużywa się na nie mniej drewna, ale że są dokładniej wykonane, można z nich zbudować dach o dużej rozpiętości – bez przedzielania słupami przestrzeni na poddaszu.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/porady/11641-czy-warto-sie-zdecydowac-na-prefabrykowana-wiezbe-dachowa

Link do komentarza

Nie jestem specjalistą tylko zwykłym konsumentem. Znajomy doradził mi prefabrykat i nie uważam jak na razie, aby był to zły wybór. Dach ma się dobrze, już trzy lata ma za sobą i zero usterek. Więźba była wykonana w raczej solidnym zakładzie, montowana na płytki kolczaste, co jest chyba normą. Z ceny byłem wtedy zadowolony, nie wiem ile musiałbym dziś wydać.

Link do komentarza

Wszystko zależy od rozwiązań konstrukcyjnych i decyzji inwestora - cieśla na dachu czy gotowa więźba ? W przypadku więźby prefabrykowanej mamy jeszcze dodatkowo nadzór wykonawcy i jego gwarancję oraz krótszy czas realizacji na budowie (czasu prefabrykacji w zakładzie produkcyjnym nie liczę). Nad cieślami na dachu pieczę sprawuje jedynie Kierownik Budowy.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...

 

Myślę, że dobrze by było gdyś swoje przemyślenia poparł wyliczeniami.

Jeśli tego nie potrafisz - zleć tę pracę komuś z uprawnieniami konstruktorskimi.

Ale nie przypuszczam żeby wyliczenia odbiegały od projektu, który zapewne zakłada ciężkie pokrycie dachowe, normy obciążenia wiatrem i śniegiem.

Link do komentarza
21 godzin temu, Brader_RZ napisał:

Witam

 

W projekcie mam wykaz drewna potrzebnego na konstrukcje dachu i są w nim krokwie  w rozmiarze 8cm x 20cm, czy nie jest to troche przesadne? Myśle ze 8cmx14cm by wystarczyło.  Jak myślicie??

Fajnie jakbyś jeszcze napisał jakie ma być pokrycie dachowe wg projektu. Założę się że ciężkie, dlatego takie przekroje.

Link do komentarza
Dnia 17.01.2019 o 20:33, Brader_RZ napisał:

W projekcie mam wykaz drewna potrzebnego na konstrukcje dachu i są w nim krokwie  w rozmiarze 8cm x 20cm, czy nie jest to troche przesadne? Myśle ze 8cmx14cm by wystarczyło.  Jak myślicie??

Zależy to od rozpiętosci między podporami, sposobu ocieplenia, wykończenia stropu, skosów, rodzaju krycia. Od ciężaru, jaki mają nieść krokwie . Równiez odległości krokwi między sobą. 

Nikt ci nie powie tutaj odpowiedzialnie, czy wymiar może być inny. Najczęściej wysokość jest 18cm, a więc te dwa cm więcejm jest OK. Ja bym się tym nie przejmował  -  bedzie mocniej i sztywniej - więc lepiej.

Link do komentarza
12 minut temu, zenek napisał:

Zależy to od rozpiętosci między podporami, sposobu ocieplenia, wykończenia stropu, skosów, rodzaju krycia. Od ciężaru, jaki mają nieść krokwie . Równiez odległości krokwi między sobą. 

zenek, masło maślane piszesz. A już bajer że wykończenie stropu ma wpływ na konstrukcję więźby jest dużym nadużyciem twojej wiedzy budowlanej tak samo jak rodzaj ocieplenia ma znaczenie na przekrój więźby dachowej :) 

Link do komentarza
2 minuty temu, mhtyl napisał:

bajer że wykończenie stropu ma wpływ na konstrukcję więźby jest dużym nadużyciem

Wszystko to ma swój ciężar zalezny od użytego materiału. Wyższe krokwie przyjmą więkzą grubość ocieplenia - to tyczy sposobu ocieplenia. Rodzaj ocieplenia i grubość - więc sposob - daje ciężar i grubość warstwy. A więc sposób ocieplenia będzie wpływał na wysokość konstrukcji dachy (krokwi).

Wszystkie obciążenia się sumują, i działają w stosunku do rozpiętości między podporami i rozstawem krokwi. Proste.

Link do komentarza

zenek, daj spokój swoim teoriom. Nie wiesz ty ani ja tego nie wiem jakiego rodzaju jest więźba dachowa a pitolisz i pitolisz. Głównym wyznacznikiem przekroju więźby jest zastosowanie pokrycia dachowego.

Dopóki nie wiesz jaki rodzaj więźby i jakie pokrycie to daruj sobie wypisywanie zależności i definicji co do więźby z Wikipedii.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...