Skocz do zawartości

Wypełnienie pustki powietrznej w ścianie


Recommended Posts

Napisano

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Ściana, warstwy od środka: beton komórkowy lub pustaki ceramiczne 24 cm, pustka powietrzna 5 cm, cegła silikatowa 12 cm, styropian 5 cm, siding pcw 1 cm.

Pytanie: czy w pustkę powietrzną można wpompować granulat styropianu, nie stwarzając tym problemów w funkcjonowaniu ściany?

Pytanie 2: czy w tej ścianie okna i drzwi można zamontować w warstwie nośnej tj betonie komórkowym / pustakach ceramicznych, a glify ocieplić styropianem?

Napisano

Glify należy ocieplić styropianem, tyle, ze będzie miał max 5 cm.

Wracając do wypełnienia - jest kilka rodzajów materiałów termoizolacyjnych ale trzeba mieć kontrole nad ciągłością izolacji. Zawsze taka pustka wypełniona materiałem termoizolacyjnym to lepsze rozwiązanie niż powietrze.

Lepszym ale droższym rozwiązaniem jest metoda ocieplenia BSO (ETICS)  czyli "doklejenie" styropianu na zewnątrz w rozwiązaniu systemowym  - czyli od A do Z od jednego producenta.

 

Czy ściana jest już otynkowana na zewnątrz?

 

Napisano (edytowany)

Ja ocieplam taką ścianę styropianem  na zewnątrz - ale ze szczeliną wentylacyjną 5 cm lub 3 cm - takie akurat miałem w nadmiarze plyty styropianowe (nawiew na dole,  wywiew u góry co ok metr otworami o śr. 5 cm (nawiewy z możliwością blokowania powietrza). Klejenie pianką.

Ale to mój eksperyment - i na moją odpowiedzialność. W zimie na części budynku zdał egzamin. Ale to dopiero część eksperymentu.

Po co szczelina wentylacjna? - żeby się para z wewnątrz nie skraplała na zewnątrz ściany zewnętrznej.

 

Przeciwwskazania tej metody - przede wszystkim pracochłonność i koszt. Plus - szczelność i suchość. I możliwość zastosowania nawet tynku nieprzepuszczającego parę - chociaż i tak zastosuję ten przepuszczający i wodoodporny.

 

Ale podkreślam - to eksperyment i robię go własnoręcznie 😉

 

Aha - pustki nie wypełniam - węgarki likwiduję i ocieplam, warkocze wymieniłem na piankę (między ościeżnicą a ocieżem), to samo z nadprożem i parapetem (tu grubo - 15 cm).

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
3 godziny temu, zenek napisał:

Po co szczelina wentylacjna? - żeby się para z wewnątrz nie skraplała na zewnątrz ściany zewnętrznej.

A już komuś kto posiada taką szczelinę powietrzną, skraplała się ?.

Napisano
Dnia 2.10.2018 o 15:59, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Zależy od punktu rosy, jak ktoś nie ma szczeliny i nie ma ocieplonego budynku to mu gdzieś wyjdzie w murze i cóż wtedy. Więcej grzać albo modlić się o nadejście wiosny :)

Z tym "punktem rosy" odnoszę wrażenie, że trochę jest jak z Yeti'm, podobno gdzieś jest... 😉. To złożone zjawisko fizyczne, na którego wystąpienie ma wpływ  wiele czynników jak np. temperatura, ciśnienie pary wodnej, wilgotność, itd.,  ale  jego pojawienie się wcale nie musi oznaczać fatalnych skutków zawilgocenia przegrody. Najważniejsza jest zdolność do odprowadzenia wilgoci w całym bilansie rocznym.  Nie o definicji punktu rosy chciałem napisać, bo to można znaleźć w różnych źródłach,  ale o obecnych trendach, które w sposób praktycznie maksymalny eliminują możliwość zawilgocenia przegrody.

Jak powszechnie wiadomo wilgoć para wodna skrapla się przy "zderzeniu" strumienia z powierzchnią o niższej temperaturze i ten problem dość często występował w budynkach gdzie był ewidentny brak izolacji lub izolacja była zbyt cienka i o słabych parametrach.

W obecnie stosowanych rozwiązaniach projektowych dotyczących ochrony cieplnej przegród budowlanych stosuje się izolację w postaci styropianu grafitowego np. Termo Organika TERMONIUM PLUS fasada, którego współczynnik przewodzenia ciepła lambda wynosi 0,031 W/mK, a 20 cm warstwa tego izolatora to prawie jak ściana o grubości blisko 1 metra wykonana z bloczków betonu komórkowego. Obecny standard projektowania praktycznie do zera eliminuje  ryzyko wykroplenia wilgoci lub też ilość skroplonego kondensatu nie będzie miała żadnego znaczenia w funkcjonowaniu obiektu oraz jego użytkowników.

Nie znaczy to jednak, że  grubość styropianu powyżej 20 cm zwalnia projektującego z analizy pod względem ceiplno-wilgotnościowym, ze szczególnym uwzględnieniem węzłów konstrukcyjnych  czyli tzw. mostków termicznych, które odgrywaj kluczową rolę w temacie ewentualnego wystąpienia punktu rosy. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Prysznic na kolanach, żeby się od luksusów w głowach nie poprzewracało. 
    • Komentarz dodany przez Ob.Serwator: Dream on... W wykonawstwie jednostką płatniczą jest 10 000 zł, myślę, że gdyby pokazać ceny z artykułu majstrom różnej maści, to mogliby pospadać z krzeseł ze śmiechu. Coś o tym wiem, właśnie kończę podobnej wielkości dom.
    • Z Twojego opisu wynika, że to pompa ciepła Nibe (prawdopodobnie model S2125, ). Alarm 228 zazwyczaj wskazuje na „błąd odszraniania”, gdy system wykrywa problem z procesem odszraniania w jednostce zewnętrznej, co prowadzi do zablokowania sprężarki (uniemożliwiając jej normalną pracę). Może to bezpośrednio powodować brak produkcji ciepłej wody użytkowej lub ogrzewania w zbiorniku buforowym, ponieważ pompa ciepła nie generuje efektywnie ciepła.     Znaczenie alarmu 228 Opis: Jednostka zewnętrzna pompy ciepła wysyła do sterownika komunikat o błędzie dotyczącym nieudanego lub nieudanego cyklu odszraniania. Sprężarka wyłącza się (blokuje), aby zapobiec uszkodzeniu. Ta usterka często pojawia się, gdy parownik (wymiennik ciepła w jednostce zewnętrznej) nie może prawidłowo odszraniać nagromadzonego lodu, co prowadzi do nieefektywnej pracy lub wyłączenia urządzenia. Możliwe przyczyny W poradnikach rozwiązywania problemów i instrukcjach obsługi pomp ciepła Nibe serii S, najczęstsze przyczyny tego alarmu to: Nagromadzenie lodu lub zamarznięty parownik: Słaby przepływ powietrza, zablokowany wentylator lub ekstremalne warunki pogodowe (np. silny wiatr lub niskie temperatury otoczenia) mogą powodować nadmierne oblodzenie parownika (EP1). Jeśli odszranianie awaryjne powtarza się wielokrotnie (np. 10 razy z rzędu), alarm staje się alarmem. Usterki czujników: Problemy z kluczowymi czujnikami, takimi jak: BT16 (czujnik temperatury parownika) – jeśli odczyt jest zbyt niski (poniżej 10°C) lub jest uszkodzony/luźny. BT12 (czujnik temperatury zasysanych gazów).   BT84 (czujnik temperatury otoczenia). Mogą one błędnie odczytywać warunki i uniemożliwiać prawidłowe rozpoczęcie odszraniania. Słaby przepływ czynnika grzewczego: Ograniczony przepływ przez system (np. z powodu powietrza w rurach, zabrudzonych filtrów lub problemów z pompą) zmniejsza wymianę ciepła i może prowadzić do awarii odszraniania. Problemy z czynnikiem chłodniczym, w tym wycieki: Wspomniana przez Ciebie „nieszczelność wewnątrz pompy” (wewnętrzny wyciek w pompie) ma tu zastosowanie. Wyciek czynnika chłodniczego wewnątrz urządzenia może obniżyć ciśnienie, powodując słabą wydajność odszraniania, niskie temperatury parownika i ogólną nieefektywność systemu. Jest to poważny problem, ponieważ utrata czynnika chłodniczego może również prowadzić do uszkodzenia sprężarki, jeśli nie zostanie naprawiona. Wycieki wody (np. w wymienniku ciepła) są rzadsze, ale mogą zmieszać się z czynnikiem chłodniczym lub powodować podobne objawy. Inne czynniki: Przerwy w napięciu, niekompatybilne lub wadliwe płytki sterujące (PCB) lub błędy oprogramowania w starszych wersjach oprogramowania sprzętowego. Niektóre modele urządzeń Nibe przeszły aktualizacje rozwiązujące problemy związane z rozmrażaniem w konfiguracjach wielourządzeniowych   Brak ciepłej wody w zbiorniku buforowym jest prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną — system nie wytwarza ciepła z powodu blokady sprężarki, przez co zbiornik buforowy nie jest uzupełniany. Zalecane działania Podstawowe kontrole (bezpieczne dla majsterkowiczów): Sprawdź jednostkę zewnętrzną pod kątem widocznego nagromadzenia lodu, zatorów (np. liści, śniegu lub zanieczyszczeń na wentylatorze/parowniku) lub nietypowych dźwięków. Delikatnie usuń wszelkie przeszkody. Zapewnij dobry przepływ powietrza wokół jednostki — bez znacznych przeszkód lub ograniczeń wiatrowych. Sprawdź filtry systemu i odpowietrz obwód grzewczy, aby poprawić przepływ. Potwierdź/zresetuj alarm za pomocą modułu sterowania wewnętrznego (seria VVM lub SMO) — zapoznaj się z instrukcją obsługi (często w menu alarmów). Może to tymczasowo usunąć alarm, ale jeśli wystąpi ponownie, problem nie zostanie rozwiązany. Sprawdź odczyty czujników, jeśli są dostępne na wyświetlaczu (porównaj z wartościami oczekiwanymi w instrukcji). Potrzebny profesjonalny serwis: W przypadku wycieku wewnętrznego: Wymagany jest certyfikowany technik HVAC (posiadający kwalifikacje w zakresie gazów fluorowanych do obsługi czynnika chłodniczego). Może on wykonać test ciśnieniowy systemu, zlokalizować wyciek (np. w parowniku lub przewodach), naprawić go i w razie potrzeby uzupełnić czynnik chłodniczy. Nie należy podejmować samodzielnych prób – czynnik chłodniczy jest niebezpieczny i podlega regulacjom. Zleć sprawdzenie czujników (BT12, BT16, BT84) pod kątem usterek/luźnych połączeń oraz pełne przetestowanie cyklu odszraniania.     W przypadku problemów z oprogramowaniem mogą zaktualizować oprogramowanie sprzętowe (Nibe wydało poprawki problemów z odszranianiem w niektórych modelach). Skontaktuj się z pomocą techniczną Nibe lub lokalnym autoryzowanym instalatorem w celu przeprowadzenia diagnostyki — często mają oni dostęp do szczegółowych rejestrów błędów za pośrednictwem aplikacji myUplink lub narzędzi serwisowych. Jeśli problem jest objęty gwarancją, udokumentuj wszystko (zdjęcia urządzenia, kody alarmów i objawy) przed wezwaniem serwisu, aby uniknąć kosztów. W międzyczasie, jeśli posiadasz grzałkę pomocniczą (np. elektryczny podgrzewacz zanurzeniowy w buforze), włącz ją tymczasowo, aby uzyskać ciepłą wodę.   
    • Problem z nieszczelnością wewnątrz pompy nibe s2521, włączanie się alarmy 228 ,brak ciepłej wody w buforze.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...