Skocz do zawartości

Wentylacja więźby dachowej


Recommended Posts

Napisano

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Moje pytanie dotyczy zastosowania wentylacji.

 

Posiadam membranę wysokoparoprzepuszczalną avaline platinum 185g/m2. Membrana ta leży na pełnym deskowaniu, warstwą wierzchnią stanowi dachówka angobowana marsylka antracytowa koramic. Dach posiada jedną wentylację "górą" - wlot przy rynnie i wylot w kalenicy.

 

Czy przy takim wyposażeniu - deski i membrana wysokoparoprzepuszczalna jest konieczna druga "dolna" wentylacja dachu (poniżej desek, izolacja elewacji styropianu z 3 cm przerwą, wnęką w okapie)?

 

Dodam, że posiadam ściankę kolankową 1,2 m. czyli istnieje poddasze użytkowe. Ponad jętkami powstanie niewielka przestrzeń nieogrzewana o wysokości ok 1 m. Sam dach jest prosty, dwuspadowy. Zastanawiam się także, nad zakupem i montażem kilku dachówek wentylacyjnych.

Proszę o poradę.

Napisano
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Z opisu nie wynika, aby dach był ocieplany 

 

5 godzin temu, Pomocnik napisał:

Dodam, że posiadam ściankę kolankową 1,2 m. czyli istnieje poddasze użytkowe.

Przecież pisze wyraźnie że istnieje poddasze użytkowe a to wiążę się oczywiście z ociepleniem.

5 godzin temu, Pomocnik napisał:

Czy przy takim wyposażeniu - deski i membrana wysokoparoprzepuszczalna jest konieczna druga "dolna" wentylacja dachu (poniżej desek, izolacja elewacji styropianu z 3 cm przerwą, wnęką w okapie)?

 

Tak, jest konieczna wentylacja pomiędzy ociepleniem a pełnym deskowaniem.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Ten dach wygląda tak. Przy takiej wielkości dachu jak szeroka powinna być szczelina w deskach w kalenicy?
Skoro na pełnym deskowaniu znajduje się membrana wysoko paroprzepuszczalna avaline platinum 185g/m2, to czy wystarczy zachować odpowiedniej szerokości otwór między deskami w kalenicy, bez nacinania membrany???dach 3.lnk

Zdjęcie przekroju dachu nie otwiera się :( To opiszę go. 
Długość poszycia dachu od kalenicy do murbelki to 4,5 m,
długość poszycia dachu od kalenicy do rynny do 5,3m/6,4m

Napisano

Tak jak wcześniej pisałem posiadam ściankę kolankową 1,2 m. czyli istnieje poddasze użytkowe. Ponad jętkami powstanie niewielka przestrzeń nieogrzewana o wysokości ok 1 m. Czy w tej przestrzeni wykonać otwory wentylacyjne w ścianach szczytowych? Izolacja wełną nie będzie sięgać do samej kalenicy tylko do wysokości jętek. Sam dach jest prosty, dwuspadowy. Zastanawiam się także, nad zakupem i montażem kilku dachówek wentylacyjnych.

Napisano

martw sie bardziej o prawidłowa wentylację między wełna a pełnym deskowaniem. Co do dachówek wentylacyjnych nie ma potrzeby, dachówka zakładkowa jest na tyle nieszczelna że sama w sobie wentyluje całą powierzchnię, a po drugie dachówki wentylacyjne powinno się dawać gdy długość  krowi jest ponad 7 m.
Nie wiem kto podsunął Ci pomysł aby kłaść membranę na pełne deskowanie?!

Napisano

No jak kto, mój majster złota rączka :( PLANUJĘ: Wentylacja "dolna" pod deskami - szczelina 3 cm między elewacją (styropianem) a deskami do kalenicy. W tym sznurkowanie i paski styropianu na deskach by zapewnić odstęp. Póki co, to kalenica jest zamknięta. Przymierzam się do jej otwarcia. Problem w tym ,że nie wiem jakiej szerokości ma być. Słyszałem, że 5 cm! Tylko czy obciąć deski zamkniętej kalenicy o 5 cm z każdej strony czy wymierzyć i obciąć tak te deski by szerokość wyniosła 5 cm...

Napisano

Zamiast robić otwartą kalenice wystarczyłoby zrobić otwory wentylacyjne w szczycie nad jętkami, ta przestrzeń powinna wystarczyć do prawidłowej wentylacji. Jeżeli chciałbyś robić otwartą to raczej po obu stronach należałoby naciąć.

Napisano

No też myślałem o dodatkowej wentylacji w postaci otworów w ścianie szczytowej nad jętkami. Wtedy zastosuję Np okrągłą kratkę wentylacyjną z siatką o średnicy 10 cm lub czerpnię - wyrzutnię 10 cm. Tylko nie wiem czy taką czerpnię można tam montować.  Co do otwartej kalenicy, to oczywiście należałoby by wyciąć deski z jednej jak i drugiej połaci. Tylko ile cm? Kąt dachu 35 stopni. Jeśli obetnie się, tzn skróci deski o 5 cm, przy tym nachyleniu 35stopni, to nie wiem jaka będzi szeroka  ta szczelina! Będę musiał, to sprawdzić na budowie. Bo rozumiem, że szerokość szczeliny powinna wynieść 5 cm!

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 7.10.2018 o 16:24, mhtyl napisał:

martw sie bardziej o prawidłowa wentylację między wełna a pełnym deskowaniem. Co do dachówek wentylacyjnych nie ma potrzeby, dachówka zakładkowa jest na tyle nieszczelna że sama w sobie wentyluje całą powierzchnię, a po drugie dachówki wentylacyjne powinno się dawać gdy długość  krowi jest ponad 7 m.
Nie wiem kto podsunął Ci pomysł aby kłaść membranę na pełne deskowanie?!

Wykonałem już otwarcie kalenicy. W szczycie ma ona ok 5 cm szerokości. Pod deskami a izolacją, od samego dołu tj elewacji budynku do kalenicy będzie kanał wentylacyjny 3 cm by wełna go nie zatkała. Planuję w tym celu wykonać sznurkowanie.
Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną? (np. taką https://www.isover.pl/produkty/draftex-profi-0).

Dodam, że na deskach od góry (między nimi a poszyciem dachowym jakim jest dachówka angobowana)  położona jest wysokoparoprzepuszczalna membrana 185.

Napisano
1 godzinę temu, Ariell napisał:

Wykonałem już otwarcie kalenicy. W szczycie ma ona ok 5 cm szerokości. Pod deskami a izolacją, od samego dołu tj elewacji budynku do kalenicy będzie kanał wentylacyjny 3 cm by wełna go nie zatkała. Planuję w tym celu wykonać sznurkowanie.
Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną? (np. taką https://www.isover.pl/produkty/draftex-profi-0).

Dodam, że na deskach od góry (między nimi a poszyciem dachowym jakim jest dachówka angobowana)  położona jest wysokoparoprzepuszczalna membrana 185.

Pisałem Ci godzinę post bo mam duże doświadczenie osobiste związane z twoim przypadkiem, ale to forum jest pod względem technicznym h...e i cały zniknął dlatego jeż jeżeli życzysz sobie poznać moją opinię to podaj nr kontaktowy na priva zaraz oddzwonię.

Napisano
21 minut temu, gawel napisał:

Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną?

Folię wysokoparoprzepuszczalną dajesz na wełnę - jest to osłona również przed wiatrem (wiatrochronna) w kanale wentylacyjnym, choć tę funkcje pełnią przede wszystkim deski. Wełnę zasznurkuj od góry też oczywiście.

Pod deski od spodu nic nie dajesz więcej - bo po to jest szczelina przewietrzająca, by cała para z tej przestrzeni się ulotniła w górę - a więc usuwa wilgoć i z desek i z wełny.

Na deskach masz folię, ktora ma chronić deski przed ewentualnymi przeciekami z góry (co kolwiek tam masz na łatach i kontrlatach). Jest to zabezpieczenie awaryjne.

Nie doczytałem, czy masz nawiewy pod okapem do tej szczeliny w szczycie. Jeśli tak - to jest wszystko co trzeba.

 

Ogólnie - Wg mnie masz wszystko OK.

 

Napisano
3 minuty temu, zenek napisał:

Folię wysokoparoprzepuszczalną dajesz na wełnę - jest to osłona również przed wiatrem (wiatrochronna) w kanale wentylacyjnym, choć tę funkcje pełnią przede wszystkim deski. Wełnę zasznurkuj od góry też oczywiście.

Pod deski od spodu nic nie dajesz więcej - bo po to jest szczelina przewietrzająca, by cała para z tej przestrzeni się ulotniła w górę - a więc usuwa wilgoć i z desek i z wełny.

Na deskach masz folię, ktora ma chronić deski przed ewentualnymi przeciekami z góry (co kolwiek tam masz na łatach i kontrlatach). Jest to zabezpieczenie awaryjne.

Nie doczytałem, czy masz nawiewy pod okapem do tej szczeliny w szczycie. Jeśli tak - to jest wszystko co trzeba.

 

Ogólnie - Wg mnie masz wszystko OK.

 

Ja tego nie napisałem

Napisano
6 godzin temu, gawel napisał:

Ja tego nie napisałem

 

6 godzin temu, zenek napisał:

Folię wysokoparoprzepuszczalną dajesz na wełnę - jest to osłona również przed wiatrem (wiatrochronna) w kanale wentylacyjnym, choć tę funkcje pełnią przede wszystkim deski. Wełnę zasznurkuj od góry też oczywiście.

Pod deski od spodu nic nie dajesz więcej - bo po to jest szczelina przewietrzająca, by cała para z tej przestrzeni się ulotniła w górę - a więc usuwa wilgoć i z desek i z wełny.

Na deskach masz folię, ktora ma chronić deski przed ewentualnymi przeciekami z góry (co kolwiek tam masz na łatach i kontrlatach). Jest to zabezpieczenie awaryjne.

Nie doczytałem, czy masz nawiewy pod okapem do tej szczeliny w szczycie. Jeśli tak - to jest wszystko co trzeba.

 

Ogólnie - Wg mnie masz wszystko OK.

 

W okapie (dolna szczelina wentylacyjna) pomiędzy krokwiami i w elewacji będę miał takie profile z siatką http://www.sto.pl/pl/produkty/katalog-produktow/productdetail_291911962.html przeciw gryzoniom i owadom, tak na 3 cm, podobnie jak cały kanał od desek do wełny i wylot w kalenicy

Napisano
36 minut temu, zenek napisał:

Nie ty - ja napisałem. Coś nie tak?

:zalamka::icon_eek: czy faktycznie jesteś taki czy udajesz? Ile razy można Ci zwracać uwagę na to kogo cytujesz i komu wciskasz słowa nie napisane przez niego.

10 godzin temu, gawel napisał:

Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną?

 

11 godzin temu, Ariell napisał:

Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną?

A teraz sobie sprawdź kto te słowa napisał (kto jest ich autorem) a komu je wcisnąłeś.

I przeczytaj post #15 z uwagą i ze zrozumieniem, może wreszcie zrozumiesz swoje notoryczne cytowanie innych.

12 godzin temu, Ariell napisał:

Wykonałem już otwarcie kalenicy. W szczycie ma ona ok 5 cm szerokości. Pod deskami a izolacją, od samego dołu tj elewacji budynku do kalenicy będzie kanał wentylacyjny 3 cm by wełna go nie zatkała. Planuję w tym celu wykonać sznurkowanie.
Moje pytanie teraz dotyczy przestrzeni między pełnym deskowaniem a izolacją (szczelina) - czy na deski od wewnątrz mam wyłożyć jakąś membraną? (np. taką https://www.isover.pl/produkty/draftex-profi-0).

Dodam, że na deskach od góry (między nimi a poszyciem dachowym jakim jest dachówka angobowana)  położona jest wysokoparoprzepuszczalna membrana 185.

Jeżeli gawel odpowiedział na twoje pytanie to uważam, że nie będę sie powtarzał, więc wybacz że nic merytorycznego  nie napisałem :) 

Napisano
13 godzin temu, Ariell napisał:

Planuję w tym celu wykonać sznurkowanie.

Jeśli mogę ci coś doradzić to odpuść sobie sznurek. Zadtosuj cienki drut ocynkowany, bedzie to sztywne, szczelina pozostanie tak jak ma być docisnieciu wełny. Przy sznurku zapomnij.

Napisano
23 godziny temu, gawel napisał:

Ja tego nie napisałem

OK, sorry - teraz już wiem o który cytat chodzi (bo zacytowałeś mnie, a nie pytanie Ariella). Czeski błąd i tyle. Ale jeśli cię to dotknęło - to sorry!

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...