Skocz do zawartości

Nigdy nie stosujcie drewna sosnowego na ogrodzenie!


Recommended Posts

Napisano

Mam drewniany dom, więc ogrodzenie również wykonałam z drewna. Za pierwszym razem popełniłam jednak podstawowy błąd - olchowe sztachety zamocowałam do poprzeczek z drewna sosnowego! - mówi Giesia, Czytelniczka Budujemy Dom, która ogrodzenie stawiała w 2001 i 2017 r.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/wokol-domu/ogrodzenia/a/25795-nigdy-nie-stosujcie-drewna-sosnowego-na-ogrodzenie

Gość drewnianegoogrodzeniaużytkownik
Napisano
Jako długoletni użytkownik drewnianego ogrodzenia z sosny jak również z olszyny (+/- 25 lat), nie wieszał bym tak za bardzo psów na tym pierwszym. Zawartość żywic w drewnie sosnowym jak i w znacznie większym stopniu modrzewiowym czyni je bardzo odpornym na czynniki atmosferyczne. Olszynowe (liściaste) drewno jest łatwiejsze do impregnacji, brak żywicy powoduje, że impregnat łatwiej i głębiej penetruje. Recepta na długowieczne sztachety (ogrodzenie) to dokładne szlifowanie, pokrycie najpierw impregnatem bezbarwnym potem kolorowym, a na końcu najlepiej lakierem jachtowym. Jeśli pominiemy ten ostatni to mamy konserwację co 3-4 lata i pewne jak w banku mchy od pn strony. Więc mimo kosztów lakieru warto. Co do wkrętów pękających przy łączeniu sztachet z profilem stalowym to albo nierdzewne wkręty tarasowe, albo jeszcze lepiej nierdzewne śruby tzw. zamkowe i spokój na lata.
  • 2 lata temu...
Napisano

Sosna w naszym kraju jest chyba na tyle popularnym gatunkiem, że już wszyscy zdążyli się przekonać o jej wadach i zaletach. Jedno jest pewne - każde drewno trzeba odpowiednio zabezpieczyć czyli dostosować do warunków uzytkowania i miejsca montażu. Z sosny robiono meble, podłogi i schody, wspomniane ogrodzenia, meble ogorodowe, elewacje w całości i fragmentami, tarasy, domki narzędziowe. Drewno to wdzięczne dla stolarza ma też takie zastosowanie jak karmniki dla ptaków a nawet domki dla jeży. Słyszał ktoś o domkach dla tych zwierzątek? Nie? To proszę bardzo.

 

Napisano
Cytat

Za pierwszym razem popełniłam jednak podstawowy błąd - olchowe sztachety zamocowałam do poprzeczek z drewna sosnowego! Po szesnastu latach z tych poziomych części zostało próchno i musiałam zbudować płot od nowa.

 

To nie jest żaden podstawowy błąd. Podstawowym błędem było natomiast podejmowanie decyzji dotyczącej materiału bez śladu chociażby wcześniejszego zainteresowania się wadami i zaletami tegoż materiału. Sosnowe żerdzie są powszechnie stosowane do płotów, bo są tanie, wszędzie dostępne i są w miarę stabilne. Poza tym łatwo je zastąpić. Ja to się w ogóle dziwię, że wytrzymały - jak pisze Autorka - szesnaście lat. Ja bym planował najwyżej dziesięć i te dziesięć przetrwają bez problemów.

 

Cytat

Wcześniej sztachety zamontowałam ze wszystkich stron, lecz teraz drewno założyłam tylko od ulicy, a tył i bok działki zamknęłam siatką powleczoną tworzywem sztucznym w kolorze zielonym. Taka siatka jest trwała i nie wymaga malowania, fantastycznie zlewa się z zielonym otoczeniem. W cieniu lepiej się sprawdza, niż drewno.

Wszystko ładnie, ale płot wykonuje się po to, aby był płotem. Siatka jest "przezroczysta" i w wielu przypadkach jest to nie do zaakceptowania. Ale jak ktoś lubi, to nie widzę przeszkód. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...