Skocz do zawartości

Studnia głębinowa - problem wody z piaskiem


freemc

Recommended Posts

Napisano

Szanowni forumowicze, proszę Was o pomoc. 

 

Półtora tygodnia temu, studniarz wywiercił mi studnię, woda pokazała się na 18 metrze, dowiercił się do 38 m i stwierdził, że jest to już wystarczająca głębokość. W ostatnie fazie wiercenie użył środek do uszczelnienie ścian wywiertu i włożył rurę osłonową fi 110 z filtrem, zakończoną mufą z deklem. Włożył pompę o wydajności 110l/min, rurę PE32. Wszytko działa pięknie. Woda jest pompowana o stałej wydajności.

 

Jednak problem polega na tym, iż pomimo pompowania wody z wydajności 110 l/min przez ok. tygodnia z niewielkimi przerwami (po 2 godziny dziennie lub w ogóle) woda leci cały czas mętna z piaskiem. W ostatniej dobie woda pojawiła się prawie krystalicznie czysta jednak po wyłączeniu pompy i ponownym jej włączeniu po kilkudziesięciu minutach, woda leci ponownie mętna z piaskiem aż się ustabilizuje. Po wykonaniu przyłącza pod instalację domową (hydrofor reguluje ciśnienie, zmieniły się średnice rur) woda leci cały czas mętna z piaskiem pomimo kilkunastu godzinnym pompowaniu - ręce mi już opadają. 

 

Pytanie brzmi. Czy istnieje ryzyko, że studniarz coś źle wykonał? Czy wodę mam cały czas pompować? Jeżeli tak to czy przez instalację domową (przez hydrofor, małymi średnicami rur np. wężem ogrodowym) czy bezpośrednio ze studni na działkę rurą PE32 z dużą wydajnością.

 

Bardzo proszę o pomoc. 

Napisano

To raczej nie wina studniarza tylko wodonośnego złoża zawierającego drobne cząstki. Przy intensywnym czerpaniu są one porywane przez wodę stąd to zmętnienie. Oczywiście pozostaje możliwość filtrowania na wejściu do zbiornika - po ustaleniu wielkości ziaren i ilości zanieczyszczeń.  Warto też sprawdzić jakość wody przy znacznym zdławieniu poboru wody przez pompę  (po dłuższej przerwie  pozwalającej na ustabilizowanie się złoża).

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

To raczej nie wina studniarza tylko wodonośnego złoża zawierającego drobne cząstki. Przy intensywnym czerpaniu są one porywane przez wodę stąd to zmętnienie. Oczywiście pozostaje możliwość filtrowania na wejściu do zbiornika - po ustaleniu wielkości ziaren i ilości zanieczyszczeń.  Warto też sprawdzić jakość wody przy znacznym zdławieniu poboru wody przez pompę  (po dłuższej przerwie  pozwalającej na ustabilizowanie się złoża).

Bardzo dziękuję za odpowiedź. A czy dalsze pompowanie w celu pozbycia się piasku i mętności wody ma sens? Może zaprzestać pompowania na jakiś okres np. doba i później ponowne pompowanie? Jeżeli pompować to przez hydrofor (czyli małą wydajnością) czy bezpośrednio ze studni (dużą wydajnością)? Proszę o wszelkie porady.

Napisano

Czy hydrofor zasila ta sama pompa o dużej wydajności? Czy może poziom lustra wody ustabilizował się na takim poziomie, że na potrzeby napełnienia zbiornika hydroforowego pracuje pompa samozasysająca z zestawu hydroforowego? Jeżeli wersja pierwsza to cząstki piasku będą porywane nawet, gdy jest napełniany hydrofor.

Czy na dno odwiertu wsypano warstwę płukanego żwiru jako filtracyjną?

 Na jakiej głębokości znajduje się obecnie lustro wody w studni?

Jeżeli to możliwe to proszę włoży do studni pompę o małej wydajności, np. membranową. Kosztuje poniżej 100 zł, ma wydajność kilkunastu litrów na minutę. Powinna być opuszczona ok. 3-4 m poniżej lustra wody. Proszę sprawdzi, czy przy takim poborze wody również będzie zasysany piasek. A do napełnienia zbiornika hydroforowego taka pompa w zupełności wystarczy.

Napisano (edytowany)
58 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Czy hydrofor zasila ta sama pompa o dużej wydajności? Czy może poziom lustra wody ustabilizował się na takim poziomie, że na potrzeby napełnienia zbiornika hydroforowego pracuje pompa samozasysająca z zestawu hydroforowego? Jeżeli wersja pierwsza to cząstki piasku będą porywane nawet, gdy jest napełniany hydrofor.

Czy na dno odwiertu wsypano warstwę płukanego żwiru jako filtracyjną?

 Na jakiej głębokości znajduje się obecnie lustro wody w studni?

Jeżeli to możliwe to proszę włoży do studni pompę o małej wydajności, np. membranową. Kosztuje poniżej 100 zł, ma wydajność kilkunastu litrów na minutę. Powinna być opuszczona ok. 3-4 m poniżej lustra wody. Proszę sprawdzi, czy przy takim poborze wody również będzie zasysany piasek. A do napełnienia zbiornika hydroforowego taka pompa w zupełności wystarczy.

Po wykonaniu studni, tego samego dnia została założona pompa głębinowa o wydajności 110 l/min. Została umieszczona na dwóch linkach nad filtrem.

Rurę osłonową obsypano płukanym żwirem.

Nie wiem na jakiej głębokości znajduje się lustro wody w studni.

Ta sama pompa zasila hydrofor.

 

Edytowano przez freemc (zobacz historię edycji)
Napisano

Ale czy wsypano warstwę żwiru na samo dno, do rury osłonowej? Jako warstwę filtracyjną.

Rozumiem, że pompa głębinowa zasila zbiornik hydroforowy. Właśnie dlatego sugeruję zrobienie próby z pompą o znacznie mniejszej wydajności. Być może użycie takiej pompy wystarczy, żeby piasek nie był porywany wraz z wodą.

Napisano
55 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ale czy wsypano warstwę żwiru na samo dno, do rury osłonowej? Jako warstwę filtracyjną.

Rozumiem, że pompa głębinowa zasila zbiornik hydroforowy. Właśnie dlatego sugeruję zrobienie próby z pompą o znacznie mniejszej wydajności. Być może użycie takiej pompy wystarczy, żeby piasek nie był porywany wraz z wodą.

W obecnej chwili studnia podłączona jest przez instalację domową (hydrofor). Przez ostatnie 24 h woda była pompowana na działkę przez zawór spustowy ogrodowy + momentami w kuchni – woda cały czas mętna z piaskiem. Rano przed pracą wyłączyłem pompę aby nie było rozbioru bo na dobrą sprawę pompa pracuje non stop. Jestem ciekawy jak będzie popołudniu.

 

Dodam, że od czasu wykonania studni (czyli 12 dni temu) wypomowalem na działkę zdecydowanie ponad 1 000 m3 wody (tak, milion litrów).

Napisano
52 minuty temu, freemc napisał:

W obecnej chwili studnia podłączona jest przez instalację domową (hydrofor). Przez ostatnie 24 h woda była pompowana na działkę przez zawór spustowy ogrodowy + momentami w kuchni – woda cały czas mętna z piaskiem. Rano przed pracą wyłączyłem pompę aby nie było rozbioru bo na dobrą sprawę pompa pracuje non stop. Jestem ciekawy jak będzie popołudniu.

 

Dodam, że od czasu wykonania studni (czyli 12 dni temu) wypomowalem na działkę zdecydowanie ponad 1 000 m3 wody (tak, milion litrów).

A więc po 9 godzinnej przerwie w wypompowaniu wody, po włączeniu pompy woda z węża wylatuje z ogromną ilością piasku i jest koloru piaskowego.

20180627_160006.jpg

Napisano
39 minut temu, bajbaga napisał:

Obstawiam, ze pompujesz kurzawkę - niestety.

 

Dnia 26.06.2018 o 08:29, freemc napisał:

woda pokazała się na 18 metrze, dowiercił się do 38 m

czy między 18 metrem a 38 była jakaś warstwa nieprzepuszczająca wodę ?

Napisano
18 minut temu, bajbaga napisał:

 To w czym wiercił ?

Przewiercił się na 18 m przez warswe nieprzepuszczającymi i wiercił dalej, zeby przebić się przez kolejna ale, ze nie było to zakończył na 38

Napisano

Rozumiem.

 

Moim zdaniem, jakimś ratunkiem, może być czerpanie wody prawie z początku tej warstwy wodonośnej (z około 20 m), koniecznie z mniej wydajną pompą.

Napisano

Mi wszyscy powtarzali:

1) Po opuszczeniu i obsypaniu - pompuj wodę "szarpnięciami" przez 24h by się otoczaki ułożyły. Bo jak się nie ułożą to zajdą mułem i nici z filtracji.

2) kolejne 48h - pompuj wodę na zewnątrz

3) Hydrofor i podłączenie + badanie wody do sanepidu - nie wcześniej niż 1,5- 2 miesiące od uruchomienia.

Napisano

dzisiaj, po całonocnym pompowaniu wody bezpośrednio ze studni, woda jest krystalicznie czysta jednak wystarczy wyłączyć pompę na 5 minut i po jej włączeniu ponownie woda leci z piaskiem przez jakiś czas;/

  • 1 rok temu...
Napisano
Dnia 28.06.2018 o 14:12, freemc napisał:

dzisiaj, po całonocnym pompowaniu wody bezpośrednio ze studni, woda jest krystalicznie czysta jednak wystarczy wyłączyć pompę na 5 minut i po jej włączeniu ponownie woda leci z piaskiem przez jakiś czas;/

Witam

zaradził Pan jakoś tej sytuacji ??

U mnie pojawił się ten sam problem  - biały piach w wodzie

Po kilkugodzinnym pompowaniu woda krystaliczna, jednak po wyłączeniu spowrotem mętna.

  • 2 miesiące temu...
Napisano
Dnia 28.06.2018 o 14:12, freemc napisał:

dzisiaj, po całonocnym pompowaniu wody bezpośrednio ze studni, woda jest krystalicznie czysta jednak wystarczy wyłączyć pompę na 5 minut i po jej włączeniu ponownie woda leci z piaskiem przez jakiś czas;/

Witam

zaradził Pan jakoś tej sytuacji ??

U mnie pojawił się ten sam problem  - biały piach w wodzie

Po kilkugodzinnym pompowaniu woda krystaliczna, jednak po wyłączeniu spowrotem mętna.

  • 5 lata temu...
Napisano

Dzień dobry odkopuje po latach .... Czy udało się to ogarnąć ? Pompujemy wodę już prawie 6 miesięcy raz jest krystalicznie czysta raz jak na zdjęciach powyżej dramat....

Napisano
2 godziny temu, Lamek192 napisał:

Dzień dobry odkopuje po latach .... Czy udało się to ogarnąć ? Pompujemy wodę już prawie 6 miesięcy raz jest krystalicznie czysta raz jak na zdjęciach powyżej dramat....

 

Uściślijmy. masz wodę mętną czy z piaskiem? Bo to raczej dwie różne przyczyny.

I podaj głębokość z jakiej pompujesz.

Napisano

To nie tylko kwestia głębokości. Skoro woda się zmienia to okresowo muszą do niej trafiać zanieczyszczenia. Jaka tam jest rura osłonowa, czy w niej nie ma nieszczelności? Lub czy po zewnętrznej stronie tej rury nie pozostawiono pustej przestrzeni, do której może trafiać woda z całego przekroju gruntu?

Co jest na dnie studni, czy wsypano tam czysty (płukany) żwir?

Jaka jest faktyczna wydajność pompy?

  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Dnia 28.10.2024 o 22:09, retrofood napisał:

 

Uściślijmy. masz wodę mętną czy z piaskiem? Bo to raczej dwie różne przyczyny.

I podaj głębokość z jakiej pompujesz.

Bardziej z piachem/syfem. Wykopane jest na 41m próbowane pobieranie było z różnych głębokości... Na głębokość 10 m jest obetonowana rura aby oddzielić od wody z zewnątrz...podsypka z drobnego  żwiru... Przez chwilę była krystalicznie czysta ale znów jest syf pompujemy już od kwietnia. Jedno zdjęcie pokazuje jaka woda była czysta kolejna jaki leci syf a kupka syfu to osadziło się w zbiorniku.

 

Screenshot_2024-11-17-09-02-47-08_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Screenshot_2024-11-17-09-02-44-16_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Screenshot_2024-11-17-09-02-36-81_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Screenshot_2024-11-17-09-03-11-58_0ce57feeccaa51fb7deed04b4dbda235.jpg

Edytowano przez Lamek192 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...