Skocz do zawartości

koszt wentylacji mechanicznej


gesikpl

Recommended Posts

Napisano
Może wyjaśnię. Znakomita większość central ( poza firmą vent-axia) ma filtry w centralach , Luna firmy dospel też ma coś co filtr przypomina. Ale...!!! centrala luna ma obudowę ze styropianu - nie ma to wpływy na działanie centrali, natomiast jest mocno kłopotliwe ( delikatnie pisząc) otwieranie centrali by dostać się do "niby filtrów" . Obudowa wielokrotnego rozbierania jej może po prostu nie wytrzymać. Poza tym uważam, że optymalnym filtrem do wentylacji jest filtr G3 (w lunie jest za słaby). Rada - kupując lunę dokupmy skrzynkę na filtry szufladowehttp://www.centrumklima.pl/pl,produkty-wentylacja-klimatyzacja,25,78,623,filtry-szufladowe-fs.html , załóżmy ją w łatwo dostępnym miejscu, zaopatrzmy się w filtr G3 (kupowany "z metra" ) i wymieniajmy go raz na dwa miesiące.
Napisano
I co wtedy wywalamy filtry które sa centrali???
Rozumiem że tą kratkę trzeba umieścić gdzieś za przewodem, wykonać jakiś przewód który zamieni sie z okrągłego w prostokątny i potem na odwrót? Czy może są już takie dostępne?
A co z wydajnością, da radę te 110 m2 wydolić? Czy wg moich obliczeń straty najdłuższego kanału nawiewnego razem z czerpnią to prawie 140 Pa! A w domu jest 6 nawiewnych?
Napisano
skrzynki nie widziałem w realu no bo i skąd, chce zrobić wentylację u siebie a nie jestem instalatorem!
Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć.
Napisano
Cytat

z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć


I o to właśnie chodzi! Czy jest sens liczyć wentylację nawiewną .. tak , ale jeżeli w szczelnym domu mamy na drugim końcu mechaniczny wywiew... mamy skrzynkę rozdzielczą, mamy wreszcie regulację! Sensu takiego nie ma. Oczywiście jest cała masa oszołomów, którzy nawet wentylację naturalną będą liczyć i narzucać jej normy. Ale to raczej Ci co się uczyli „fizyki budowli” nie fizyki.

Napisano
Kupił pan Lunę? Udało sie panu pomyśleć nad podłączeniem tego jak pan planował, równolegle (szeregowo nie za bardzo to wiedzę ???). Szukam jakiegoś taniego rozwiązania do domku 110 m2, ale zastanawiam sie czy warto, czy wydoli jedna, instalacje rozprowadzoną już mam i mam 4 anemostaty wyciągowe i 6 nawiewnych!
Napisano
A może pan wie czy to sa te same wentylatory co w Economic 120? Parametry typu prędkość obrotowa i max moc podobne, choć wydajność mniejsza? Zna pan jaki to jest typ?
Napisano
Może Pan jeszcze kojarzy jak rozwiązany jest tu problem z zamrażaniem wymiennika? Jest jakiś system przeciwzamrożeniowy? Jesli nie to jakoś ten problem można tu rozwiązać??
Napisano
Nie !ekonomik miał fatalne wentylatory, nikt takich już nie stosuje ( przepraszam jest jeden, bartosz)
EBM-Papst to niemiecka firma. Luna kosztuje coś ponad 1000zł więc poza dobrymi wentylatorami i super wymiennikiem ma niewiele. Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem.
Napisano
Niestety rury pod ziemią nie zrobię bo teraz już za późno (szkoda ze sie nie zorientowałem na etapie fundamentów bo warunki wtedy były idealne, no ale cóż mądry Polak po szkodzie) wiec musze chyba inaczej, jakąś grzałkę czy coś podobnego.
Ale dziękuje bardzo za informacje myśle że mi dużo pomogły!!!
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem.



jako żem "głupi" w temacie, to spytam:
do czego służy ten baypass?
Napisano
o dziękuje. Jakie to proste icon_smile.gif (tylko trzeba wiedzieć) icon_biggrin.gif

jeszcze mam jedną wątpliwość:
Cytat

Witam wszystkich.
Czy Dospel luna 200 to dobry wybór do domku 120mkw z 4rema osobami?
Mysle jeszcze o rurowym wymienniku- czy ona to uciagnie?


chciałbym aby mi ktoś jeszcze pojaśnił to co wyłuszczyłem w cytacie. Co to znaczy że ona (wentylacja) może nie uciągnąć?
Czy dobrze rozumuje że jak za długi GWC rurowy będzie, to za duże opory będzie stawiało powietrze i silnik na dłuższą metę szlak trafi? Czy chodzi o coś zupełnie innego?
Napisano
W/g mnie to jak wymiennik bedzie za dlugi albo o zbyt malym przekroju to podczas pracy wentylatora zrobi sie tak duze podcisnienie ze zamiast wydajnosci 200m3 bedzie np 100m3 bo wentylator tego nie uciagnie mimo ze bedzie pracowal na fula-

Chyba dobrze mysle?
Napisano
no tak, ale chyba GWC z rurą o średnicy wejścia wlotu do centrali (a takie powinno się dawać), powinno być ok bez względu na długość samego GWC. Ale ja dopytuje. Bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie.
Napisano
Mniej więcej o to chodzi. Jeżeli powietrze w GWC ogrzeje się czy ostudzi to temperatury gruntu ( nie czepiając się 1st.)
To nie ma sensu bardziej rozbudowywać GWC. Świadomie nie wspomniałem o pojemności cieplnej GWC , ale nie zdarzyło się w praktyce by grunt wokół rury tak dobranej jak wyżej - grzał się lub wystudzał. Pamiętajmy też, że 100m3/h w najbardziej korzystnych parametrach ostudzone o 15 st. C to trochę ponad 0.5kW.
Napisano
w takim razie jakie optymalnie na długość powinno być GWC do domku o średniej wielkości? Czy można powiedzieć 10, 20, 30 metrów? Czy to nie takie proste.
Napisano
w/g Pana TB na kazde 100m3 wydajnosci centrali potrzeba 10m rury i ja sobie tak zrobie a jak bedzie za malo to mam sąsiada z koparką i dorobie wiecej.
Napisano
6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/h
centrala 300m3/h-30m.
Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi.
I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/h
centrala 300m3/h-30m.
Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi.
I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur.




Witam.Dopiero zaczynam budowę i też się zastanawiam nad luną 200.Jestem na etapie adaptacji projektu,w której już uwzględniam reku i zlikwidowałem komin.Zastanawiam się również nad GWC,tylko w innych publikacjach jest napisane,że rury w GWC powinny mieć długość minimum 30-35m.Czy 20m nie jest za mało a jeśli nie to dlaczego inni podają takie długości?Brak mi wiedzy na ten temat i dlatego pytam.
Napisano
180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.
Przy 20mb rury daje to 40W/mb .
Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.


Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika???
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.
Przy 20mb rury daje to 40W/mb .
Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.


Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika???




Czy przy kanałach 60mm lub 80mm nie będzie to powodowało nadmiernego hałasu?Czy kanały do dystrybucji powinny być na całej długości takie same czy też powinny mieć zmniejszaną średnicę po każdym rozgałęzieniu?
Trochę czytałem na temat wentylacji z reku i zamierzam sam zrobić taką instalację i byłbym wdzięczny za wszelakie wskazówki,chciałbym to zrobić dobrze.
Napisano
Prawidłowe i najcichsze prędkości powietrza są między 2 a 5m3/sek. Kanał powinien być "cichy" i możliwie najmniejszy - by ograniczyć straty nie zwiększając ( zauważalnie) oporów
Przykładowa instrukcja montażu ( francuska) na 7 pokoi i 5 pomieszczeń mokrych.
http://www.bursa.pl/wentylacja_old/str-14-...nt/KATALOG2.pdf

Oraz skrzynka z "instrukcji" 160mm /8 x 60mm
http://www.forumbudowlane.pl/images/galler...ki/DSC01938.JPG
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam!
Jestem na etapie wyboru projektu (wybrany, jeszcze nie zakupiony) i myślenia o jego adaptacji. Czy ktoś mógłby mi łopatologicznie wyjaśnić "co trzeba zrobić by mieć wentylację mechaniczną" i ile to kosztuje, najlepiej w porównaniu z grawitacyjną? Bo rozumiem, że koszt się nie sprowadza do kupienia Luny za 2 tyś, ale jeszcze instalacja, montaż, itd. Z drugiej strony czy/ile można na tym systemie zaoszczędzić?
PS. Wybrany projekt ma 134 m2 powierzchni użytkowej. icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Mam pytanko a jakie rekuperatory Pan poleca do pomieszczeń 160m2.Dom z użytkowym poddaszem.
I gdzie mogę kupić najtaniej.
W domu będzie kominek
bez gwc
4-5 osób
Pozdrawiam!
Napisano
Cytat

Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć.


MarekB,
możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?
Przekrój, wiem jak liczyć:
ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)

A straty ciśnienia? Co muszę znać?
Długość kanału i jego opór?
Ilość kolanek? I ich opór
Jeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?
Temperaturę?
Napisano
Cytat

MarekB,
możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?
Przekrój, wiem jak liczyć:
ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)

A straty ciśnienia? Co muszę znać?
Długość kanału i jego opór?
Ilość kolanek? I ich opór
Jeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?
Temperaturę?


Najlepiej opory odczytać z charakterystyki złączek lub kanałów. Uproszczoną wersję znajdziesz na stronach Pro-ventu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam serdecznie,

Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?

Miejscowość Milanówek/koło Warszawy

Pozdrawiam

Maciej
Napisano
Cytat

Witam serdecznie,

Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?

Miejscowość Milanówek/koło Warszawy

Pozdrawiam

Maciej

Do 6000 zł na gotowo.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Pytanie do T. Brzęczkowski.Chcę zamontować rekuperator LUNA 200 i podłączyć do skrzynki rozdzielczej.Mam na dole dwa pokoje,salon,kuchnia,łazienka i pomieszczenie gosp. a na poddaszu dwa pokoje łazienkę i garderobę.Razem 121m2.Czy luna będzie dobrym rozwiązaniem i czy skrzynka rozdzielcza dc60 się sprawdzi?I jeszcze jedno,gdzie można taką skrzynkę kupić.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim! Chciałbym się z Wami podzielić moją opinią i doświadczeniem z produktem, który od jakiegoś czasu stosuję do wykańczania drewnianych podłóg i mebli – Osmo Hartwachs-Öl Original, czyli Wosk Twardy Olejny od Osmo. 🌿 Co to takiego? To wyjątkowe połączenie naturalnych olejów i wosków w jednym produkcie. Osmo stworzyło coś, co: chroni drewno przed wodą, brudem i ścieraniem, jest odporny na plamy (np. z wina, kawy, herbaty, coli czy mleka), pozostawia przyjemną w dotyku, naturalnie wyglądającą powierzchnię. Nie wymaga gruntowania ani szlifowania między warstwami. Produkt wnika w strukturę drewna i pozwala mu oddychać – nie pęka, nie łuszczy się, nie odpryskuje. 🛡️ Bezpieczeństwo Po wyschnięciu: jest bezpieczny dla ludzi, zwierząt i roślin, nadaje się do zabawek dziecięcych (zgodność z EN 71.3), jest odporny na ślinę i pot (zgodnie z DIN 53160). 🧪 Skład Bazuje na naturalnych olejach roślinnych (słonecznikowy, sojowy, z ostu) i woskach, zawiera także pigmenty, parafiny i dodatki hydrofobowe. Co ważne – nie zawiera benzenu i spełnia normy emisji VOC. 🎨 Dostępne wykończenia i kolory Bezbarwne wykończenia: 3011 – Połysk 3032 – Satyna 3062 – Mat 3065 – Półmat Kolory transparentne: 3040 Biały 3041 Naturalny 3067 Jasnoszary 3071 Miodowy 3072 Bursztyn 3073 Terra 3074 Grafit 3075 Czarny 🪚 Gdzie stosować? Idealny do: podłóg drewnianych (lite deski, deski warstwowe, podłogi korkowe, OSB), mebli i blatów, innych drewnianych powierzchni wewnętrznych. 🧰 Jak nakładać? Powierzchnia musi być czysta, sucha i odpylona (maks. 18% wilgotności). Nakładamy cienką warstwę wzdłuż słojów drewna, np. pędzlem do dużych powierzchni, wałkiem mikrofibrowym, włókniną lub maszyną jednotarczową. Po 8–10 godzinach (bezbarwny) lub 24 godzinach (kolorowy/naturalny) możemy nakładać drugą warstwę. W przypadku podłóg warstwę kolorową nakładamy tylko raz, a wykończenie robimy zawsze olejem bezbarwnym (chyba że używamy koloru 3040 lub 3041 – wtedy można użyć ich również na końcu). 🧽 Pielęgnacja i renowacja Do czyszczenia używamy Osmo Wisch-Fix lub Pinselreiniger (do narzędzi). W przypadku renowacji często wystarczy jedna cienka warstwa na oczyszczonej powierzchni – bez szlifowania! 📦 Wydajność i opakowania Wydajność: ok. 24 m²/l (bezbarwny) do 30 m²/l (kolorowy/naturalny) Pojemności: 0,375 l, 0,75 l, 2,5 l, 10 l, 25 l (dla wersji bezbarwnej) 0,75 l, 2,5 l, 10 l (dla kolorowych/naturalnych) ⚠️ Uwaga praktyczna Pamiętajcie, by nie zostawiać nasączonych szmatek na powietrzu – mogą się samoczynnie zapalić! Trzymajcie je w metalowym pojemniku z pokrywką lub wypierzcie od razu po użyciu. Mam nadzieję, że ten post pomoże komuś, kto szuka trwałego i naturalnego rozwiązania do ochrony drewna. Osmo to naprawdę sprawdzony produkt – i przyjemny w aplikacji! Macie pytania albo własne doświadczenia z Osmo? Dajcie znać! Chętnie podyskutuję 😊 osmo-1.mp4
    • Na A... 21 cm.   https://allegro.pl/oferta/3x-mieszadlo-mieszacz-zywica-do-kotwa-chemicznej-koncowka-aplikator-11797721468
    • Strzykawka pozwala uzyskać dużą siłę nacisku a weterynaryjna ma większą średnicę wylotu, niewiele mniejszą niż oryginalne wyjście aplikatora fabrycznego.
    • O tym w ogóle nie pomyślałem ....a to da się tą zawrtość czyli tą kotwę strzykawką później wycisnąć, to jest na tyle rzadkie, że pójdzie strzykawką? Zaraz z ciekawości obejrze strzykawki weterynaryjne.  Dzięki za podpowiedź.
    • Wow, this is already an incredible journey, and you describe it all so well, I felt like I was following your every step! Building your dream home from scratch, with all the ups and downs, truly shows your commitment. The immense respect you have for your own project—your experience in construction—must have made this moment even more satisfying. And your wife's dream kitchen? I completely understand."😄
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...