Skocz do zawartości

Instalacja CWU - sprawdzenie


Recommended Posts

Napisano

Witam,

 

W przeciągu najbliższych dwóch tygodni będę samodzielnie wykonywał instalację CWU w budowanym domku, poniżej moje założenia i schemat instalacji który chce zrobić. Może ktoś zerknąc i doradzić, co dobrze, co źle, co poprawić?

 

Instalacja oparta o system Wavina Tigiris K1 (złączki PPSU) czyli Pex/Al/Pe. Instalacja układana po tynkach, na warstwie 5cm styropianu na parterze i stropie na poddaszu, do wycinania bruz bruzdownica + odkuracz przemysłowy. Do zaciskania rur ręczna zaciskarka z "alledrogo" lub pożyczony elektryk z ramirenta.
Próba ciśnienowa przeprowadzona przy użyciu sprężonego powietrza, przez znajomego gazownika.

Poniżej schemat jak chce to wykonać w dwóch wersjach:
1) bez cyrulacji
ad81cb31638b4.png

2) z cyrkulacją
822d57b3b2c19.png

 

Pytania:
1) czy zaproponowane średnic rur są ok, czy coś pozmieniać? Zastanawiam się czy jest sens dawać przewód aż 40mm od przyłącza wody do kotła i pierwszego trójnika. Na pewno będę miał problem z zaciśnięciem bo standardowe zestawy sa do 32mm.
2) pion z rury 32mm będzie ok? czy za dużo/za mało?
3) w przypadku cyrkulacji zawsze z rura 16x2mm? domyslam się, żę przewodem cyruklacyjnym wpinamy się tuż przed najdalszym poborem w ciepłą wodę, zamykając obieg?
4) Czy przy takim układzie, nie będzie efektu, że w przypadku odkręcenia wody na parterze, nagle na górze poleci mi zimna woda zamiast ciepłej?

 

pzdr

Napisano

Bez zaznaczenia co prowadzi do jakich przyborów użyteczność rysunków jest średnia. Ale im się jeszcze specjalnie nie przyglądałem.

Nie przesadzajmy z tymi średnicami rur. O ile ciśnienie wody z wodociągu jest normalne, to w zupełności wystarczy rura 25 mm na początek, potem 20 mm do wanny i prysznica, zaś 16 mm do umywalek, zlewu itp. W systemach z rurami warstwowymi i tak to właśnie złączki powodują największe straty ciśnienia.

I koniecznie na początku przynajmniej filtr mechaniczny z możliwością łatwego odcięcia po obu stronach do czyszczenia, potem reduktor ciśnienia. Za to do c.w.u. naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa o odpowiednio dużej średnicy.

Napisano

Panie Jarku będę wdzięczny za przyjrzenie się rysunkom i komentarz. Co do średnic to zmodyfikuje rysunki i pozwole wrzucic jeszcze raz.

 

Co do systemu rozdzielaczowego to z tego co udało mi się dowiedzieć wychodzi on sporo drożej aniżeli typowy trójnikowy, dlatego też bardziej zostawałbym tutaj jednak przy klasycznym rozdziale wody.

 

Dzisiaj był instalator który będzie zabudowywał kotłownie i stwierdził, że przy kotle Viessmann 222F z podgrzewaczem ładowanym warstwowo, nie ma sensu robić cyrkulacji.

Napisano

Cyrkulacja to nie kwestia rodzaju zasobnika wody ale długości i średnicy rur od niego do punktów poboru. Po prostu woda w rurach się wychładza i potem trzeba ją z tych rur spuścić zanim poleci ciepła. Przy dłuższych rurach to przede wszystkim niewygoda. No i niepotrzebne zwiększanie ilości ścieków. 10 m rury PEX-Al-PE to już ponad litr wody do spuszczenia z kranu.

Załączam rysunek ze schematem sposobu ułożenia rur. Czerwona gruba linia to c.w.u., żółta to cyrkulacja. W dużej mierze niestety tylko zgaduję co będzie potrzebne w którym miejscu, bo sanitariaty są nienaniesione na rysunek.

Zimnej nie oznaczałem, będzie równolegle z ciepłą. Zaznaczyłem punkty do których trzeba doprowadzić rury od cyrkulacji.

W tej wersji poszczególne działki instalacji, od zbiornika c.w.u. do punktów poboru, są krótsze.

woda parrter-b.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...