Skocz do zawartości

Modernizacja poddasza, czy to możliwe?


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Mam poddasze niezagospodarowane od 30 lat o powierzchni 90m2 (10x9 m), dach dwu-spadowy w najwyższym punkcie 3 m (wszystkie wymiary wewnętrzne) a w najniższym (przy ścianie dłuższej) 0,9 m (co sprawa że w pozycji wyprostowanej mogę podejść nie bliżej niż na 1,6 m do niższej ściany). Powiedzmy że to odpowiada, ale problemem jest konstrukcja bo: płatew oraz kleszcze są na wysokości 180 cm, zatem trochę nisko, osobiście muszę się pochylać nieznacznie, słupy podtrzymujące są rozmieszczone co 2 m i znajdują się w odległości 2,2 m od niższych ścian a pomiędzy nimi jest 4,7 m. Taki układ poza tym że jest to wszystko na tyle nisko że ciężko przejść to jeszcze w żaden sposób (w większości słupów poza jednym) nie pokrywa się to z ewentualnymi ścianami.

 

Koncepcje są ogólnie dwie:

1) Droga - przebudować cały dach, na wyższy i być może cztero-spadowy.

2) Tańsza - wykorzystać co jest ale podnieść/przenieść płatew, kleszcze i słupy.

 

Czy opcja 2) jest w ogóle możliwa? W jaki sposób wyobrażam sobie opcję 2)? Zbudowanie wewnątrz nowej konstrukcji gdzie płatew i kleszcze będą na wysokości 2-2,2 m a słupy podtrzymujące będą nie dalej niż 1,5-2 m od siebie. Potem zostałyby usunięte stare słupy, stara płatew i kleszcze. Robi się w ogóle takie przebudowy czy to zbyt niebezpieczne dla konstrukcji dachu?

Edytowano przez Mich_86 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
3 godziny temu, Mich_86 napisał:

Czy opcja 2) jest w ogóle możliwa?

Jest możliwe pod pewnymi warunkami  - ale i tak musisz mieć najpierw oględziny fachowca, inwentaryzację i projekt i pozwolenie na przebudowę (zgłoszenie może) - oraz fachową ekipę wykonawczą. Samodzielna taka gruntowna zmiana konstrukcji może skończyć się katastrofą budowlaną i wszelkimi z tym związanymi konsekwencjami.

 

I jeszcze. Fachowiec musi stwierdzić, czy da się wykorzystać wszystkie elementy twego dachu, czy np. krokwie lub elementy podpierające nie są podzielone w takich miejscach, że będzie trudno je zastosować w nowej konstrukcji.

Słupy też nie mogą stać byle gdzie - mogą stać na murach konstrukcyjnych, lub na belkach przenoszących obciążenie - te belki też muszą być na czymś wsparte..

 

A więc - fachowiec powinien ci powiedzieć na miejscu -  czy jest to możliwe i opłacalne - czy też lepiej zdemontować i postawić na nowo zmodernizowane.

 

 

 

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

jak zwykle pierdoły bez pokrycia

1. albo wypis z MPZP lub wniosek o WZ, czyli wniosek do Gminy/Starostwa

2. konsultacja z konstruktorem, takz czy siaka przebudowa, jaka by nie była wymaga jego udziału

3. w przypadku przebudowy (podniesienie, zmiana gabarytów) - projekt i pozwolenie na budowę; w przypadku przebudowy "wewnętrznej" tj bez zmiany gabarytów, projekt i zgłoszenie

 

Napisano

@ Mich_86

 

12 godzin temu, aru napisał:

1. albo wypis z MPZP lub wniosek o WZ, czyli wniosek do Gminy/Starostwa

2. konsultacja z konstruktorem, takz czy siaka przebudowa, jaka by nie była wymaga jego udziału

3. w przypadku przebudowy (podniesienie, zmiana gabarytów) - projekt i pozwolenie na budowę; w przypadku przebudowy "wewnętrznej" tj bez zmiany gabarytów, projekt i zgłoszenie

 

Olej resztę - tu masz fachową poradę.

 

Jak masz wątpliwości, albo chcesz więcej szczegółów - pisz na PW.

Napisano
8 minut temu, Mich_86 napisał:

Mam jeszcze takie pytanie, czy ściany działowe muszą pokrywać się ze ścianami piętro niżej aby nie zrobić wielkiej masy nad środkiem sufitu?

Jeśli lekkie to nie muszą, a betonowych chyba nie zrobisz.

Napisano
2 godziny temu, Mich_86 napisał:

Mam jeszcze takie pytanie, czy ściany działowe muszą pokrywać się ze ścianami piętro niżej aby nie zrobić wielkiej masy nad środkiem sufitu?

A jaki masz tam strop i z czego te ściany działowe będą? 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
20 minut temu, Mich_86 napisał:

Strop jest betonowy, ściany z płyt osb lub karton gipsu, wewnątrz wełnę.,

betonowy chyba nie - raczej żelbetowy

 Ale - jeśli chcesz przebudować cały dach, tzn przebudujesz konstrukcję, ktora się opiera na tym stropie i ścianach niżej.

Więc ta konstrukcja ktora teraz jest odpowiednio do tych podparć rozmieszczona - potem też musi się na czymś stabilnym opierać, podparciach,które wytrzymają napor z gory.

Nikt ci nie powie bez rysunkow nawet w przybliżeniu, co możesz zrobić. 

Więc powinieneś pokazać jakiś rzut obecnej więźby i kondygnacji pod spodem oraz jakis przekrój. Do tego szkic twej nowej propozycji. Wtedy można coś powiedzieć na ten temat. 

 

Napisano

Postaram się coś zrobić ale układ pomieszczeń będzie bardzo podobny do tego z piętra niżej z wyjątkiem szerszej łazienki tak aby w poprzek postawić wannę, czyli z 145 cm wewnątrz na jakieś 180 cm szerokości. Drugą zmianą będzie brak ścian tak aby zrobić salon z kuchnią razem.

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego np. wannę, stół na poddaszu. Ściana kolankowa ma około 90 cm, a dach w punkcie szczytowym ma około 3 m co sprawia że kąt podniesienia wynosi około 25 stopni.  Trzeba wziąć pod uwagę że pod dachem dojdzie izolacja, 20-30 cm (wystarczy aby latem mieć przyjemny chód?). Zatem w jakiej odległości od ściany kolankowej będzie można postawić wannę aby wygodnie do niej wejść? Taki rysunek sobie robiłem na kartce to uwzględniając 30cm izolacji (10cm między krokwiami + 20cm na krokwiach) w odległości 1m od ściany kolankowej będzie 1,1m wysokości, 2m od ściany będzie 1,6m a 3m od ściany będzie już 2m wysokości. 

 

...okno duże okno dachowe polepszyłoby chyba sytuację?

Napisano

Po pierwsze to kąt dachu masz raczej przybliżony do 45 stopni, bo 25 to prawie płaski.

Co do okna dachowego to nie masz możliwości wstawić okna fasadowego?

Napisano
12 godzin temu, Mich_86 napisał:

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego

Nie ma konkretnych norm do każdego sprzętu i skosu. Są ogólniki. W internecie znajdziesz wiele takich ergonomicznych sytuacji z wymiarami.

Ale możesz to sobie sprawdzić na modelu - kilka listew drewnianych i tektura - i masz skos twego dachu - model. Na tym modelu sprawdzisz i wstawanie z wanny, WC-etu, korzystanie z szafy  - itd.

Odnośnie wanny, to zależy, jak jest ustawiona - musisz liczyć dno wanny, stanąć i jeszcze mieć trochę luzu. Pod skos bym pchnął prędzej szafkę, pralkę, WC np z dolnopłukiem, niż prysznic czy wannę - i też ostrożnie.

 

Bezpieczna wys. netto - tzn stojąc przed powierzchnią pionową jest średnio ok 190 cm - chyba że jesteś ponad-średnio wyższy. Ale - wypada mieć jakąś rezerwę.

 

Część wysokości w skosie możesz zabudować głębszymi szafami, półkami. Tzn - pod ścianą jest niżej - ale z frontu jest już "normalna", czyli użytkowa wysokość.

 

Najprościej i najefektywniej  uzyskać wysokość i powierzchnię przebudowując dach, zmieniając kąty, dodając jaskółki, lub zmieniając formę dachu - ale to już jest przebudowa, projekt zgodny z miejscowym planem, czynności urzędowe - no i koszty.

 

Najlepiej, jakbyś pokazał ten dach, może jest jakiś projekt tego domu, albo może potrafisz go  - nawet z uproszczeniem narysować. Rzut, przekrój, wymiary.

Wtedy jest materiał, konkrety - i można coś pomyśleć, dać jakieś alternatywy.

Napisano
14 godzin temu, Mich_86 napisał:

 

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego np. wannę, stół na poddaszu.

Nie sugeruj sie jakąś wysokością netto bo nie ma takiej. Natomiast masz wytyczne jakie wysokości będą dobre przy danej wysokości na poddaszu.

173446-urzadzanie_skosy5_600.jpg173442-urzadzanie_skosy1_600.jpgimages?q=tbn:ANd9GcS08InxMTo0yZyPzx0QTjN173445-urzadzanie_skosy4_600.jpg

Dnia 10.10.2017 o 17:16, Mich_86 napisał:

 

 

Koncepcje są ogólnie dwie:

1) Droga - przebudować cały dach, na wyższy i być może cztero-spadowy.

2) Tańsza - wykorzystać co jest ale podnieść/przenieść płatew, kleszcze i słupy.

 

 

Przy dachu czterospadowym ucieknie Ci dużo powierzchni, najlepsza opcja jest dwuspadowy ze względu na cenę jak i uzyskana powierzchnię mieszkalną.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wychodzi więc na to, że proste prace niewymagające decyzji formalnych, mogę sobie dowolnie realizować Bardzo dziękuję za pomoc  
    • tekst napisany w języku ukraińskim o pielęgnacji kwiatów w domu, które stanowią ozdobę wystroju wnętrza. Сансевієрія — витривалий сукулент, який пробачає дрібні помилки та стабільно росте в міській квартирі. Вибір субстрату залежить від культури: сукулентам потрібен легкий добре дренований, фіалкам підійде пухкий і зволожений, орхідеям працюють повітряні суміші без звичного ґрунту, тому, які б сансевієрія види ви не вирощували, ставте на дренаж і помірний полив. Такий підхід дає кореням кисень, зменшує ризик гнилей і підтримує компактну розетку.   Чому сансевієрія ідеальна для квартири   Ця рослина зберігає декоративність за мінімального догляду, витримує перепади у графіку поливу і не вимагає високої вологості. Оптимальне місце — яскраве розсіяне світло біля східних або західних вікон, проте півтінь вона переносить без стресу. Ріст активніший у теплі місяці при 18–28 °C, взимку темп сповільнюється, що дозволяє рідше поливати без шкоди. Для квартир із зайнятим ритмом це надійний зелений акцент, який не потребує щоденних процедур.   Базовий догляд крок за кроком   Щоб рослина довго зберігала виразний візерунок і пружність листя, дотримуйтеся простих правил. Вони допомагають контролювати вологу, живлення та освітлення без складних схем. 1. Поливайте після повного просихання земляного кому. Влітку це зазвичай 7–10 днів, узимку 2–4 тижні. 2. Використовуйте горщик із дренажними отворами та шаром керамзиту на дні. 3. Обирайте легкий субстрат для сукулентів або суміш із мінеральними розпушувачами на кшталт перліту чи грубого піску. 4. Забезпечте яскраве розсіяне світло. У півтіні зменшуйте полив і не чекайте активного приросту. 5. Підживлюйте раз на місяць у теплий сезон слабким добривом для сукулентів. Узимку не підживлюйте. 6. Пересаджуйте кожні 2–3 роки або коли коріння щільно заповнило горщик. 7. Слідкуйте за чистотою листя. Протирайте вологою серветкою без поліролів, щоб не забивати пори.   Розмноження і пересадка без ризиків   Найпростіший шлях — поділ куща під час планової пересадки. Відокремлюйте секції з власними точками росту, підсушуйте зрізи добу та висаджуйте у свіжий дренований субстрат. Поділ зберігає усі ознаки конкретного культивару і швидко дає самостійні розетки. Перший полив робіть мінімальним, щоб не перевантажити травмовані корені. Живцювання листком підходить, коли потрібно отримати кілька екземплярів. Нарізайте сегменти 5–10 сантиметрів, позначайте верхній край, підсушуйте і ставте у воду або легку суміш так, щоб нижній зріз не торкався дна. Тримайте тепло і світло без прямого полуденного сонця. Корені з’являються протягом кількох тижнів, після чого розсаджуйте у невеликі горщики. Помірний полив у цей період критичний, адже саме надлишкова вода найчастіше спричиняє втрати.   Безпека і типові помилки   Сансевієрія містить сапоніни, тому її краще тримати поза доступом дітей і тварин. Найчастіший збій у догляді — перезволоження та відсутність дренажу, що швидко веде до гнилей. Працюйте чистим інструментом, обирайте щільний за розміром горщик і не поспішайте з поливом після пересадки. • Перезволоження. Листя м’якне, з’являється запах від субстрату. Дайте ґрунту повністю висохнути, замініть суміш на легку дреновану, скоротіть полив. • Без дренажу. Вода застоюється, корені задихаються. Додавайте керамзит, перевіряйте отвори в горщику. • Нестача світла. Ріст повільний, візерунок блякне. Перемістіть у зону яскравого розсіяного світла. • Холодні протяги. На листі з’являються плями, ріст зупиняється. Тримайте 18–28 °C без різких перепадів. • Завеликий горщик. Волога тримається довше, ризик гнилей зростає. Добирайте ліпший об’єм і пересаджуйте раз на два чи три роки. • Неправильний полив. Часті невеликі порції зверху не просочують ком рівномірно. Поливайте після просихання, інколи корисний нижній полив.   Дотримання цих орієнтирів знімає рутину і зберігає декоративність без зайвих зусиль. Тримайте акцент на сухому інтервалі між поливами, дренажі та стабільному освітленні. Сансевієрія віддячує щільною розеткою, чітким візерунком і охайним силуетом, а ви отримуєте надійну рослину, яка органічно вписується у щоденний ритм дому.
    • Kawę na ławę podsumowanie Ci daję, bo nie chcę cię odsyłać do Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 roku i konieczności analizowania linijka po linijce -> https://nieruchomosci.mawen.pl/jaka-jest-roznica-miedzy-rejestrem-zabytkow-a-ewidencja-zabytkow/
    • Ok, ale w jaki sposób posuwa nas to do przodu? Przecież to było usunięte i już tego nie będzie.
    • Są dwie księgi - to skąd podział 47%:53%? Czego to jest podział? CO jest w jednej księdze a co w drugiej?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...