Skocz do zawartości

Instalacja z kotłownią po za domem


Recommended Posts

Witam chciałem się doradzić jak rozwiązać podłączenie instalacji CO CW.
w skrócie to kotłownię będę miał w pomieszczeniu gospodarczym oddalonym o 15 metrów od domu,rury puszczę 1 m pod ziemią, dwie pex 25 i jedną z wodą pex 16, zaizolowane w pianki i w wspólnej rurze pcv 110, piec 12Kw już zamówiony ze sterownikiem SPPV2,

do ogrzania na parterze 3 pomieszczenia a na piętrze 4 + bojler 120l, w załączeniu szkice.
A teraz kilka pytań:
1. czy z dolnej rozdzielni mogę pociągnąć pion do górnej rozdzielni? i jaką dać średnicę rury? a robię 2 rozdzielnie(pomieszczenia nad sobą ), bo chciałem uniknąć dużej ilości rur na parterze gdyż tymczasowo muszą one być na wierzchu.

2 czy mogę dać 1 pompę w kotłowni a w domu zawór 4 drożny na grzejniki i bojler czy raczej jeszcze 2 pompę w domu do cw?, pompami i zaworami mogę sterować ze sterownika bo dałem przewody z
kotłowni do domu.

3 Czy w kotłowni mam też dać zawór 3 drożny do ochrony powrotu? w końcu to dość spora odległość od zaworu 4d

 

4 jak zabezpieczyć instalację przed ewentualnym wzrostem ciśnienia ,wydaje mi się, że nie
mogę zrobić naczynia przelewowego bo kotłownia jest niska i grzejniki na piętrze będą
wyżej, a w domu to w tym przypadku chyba nie ma jak tego zrobić. Czy wystarczy i czy w ogóle
dać w kotłowni naczynie wzbiorcze membranowe i jaki zawór bezpieczeństwa.

5 a może lepiej by było zamiast 4 drożnego w domu założyć 3 drożny pomiędzy co i cw?

 

co jeszcze musi się znaleźć w tej instalacji i gdzie  jakieś zawory zwrotne czy odpowietrzniki?

Na szkicu na piętrze dałem 2 grzejniki na jednej rurce 16, gdyż rury będą musiały iść
wierzchem w pokoju lub za skosem w nieogrzewanych warunkach a po za tym grzejniki są 1m od
siebie a pomieszczenia po 12m ze skosami 

Na innym forum ktoś sugerował mi instalację z wymiennikiem i uklad od pieca otwarty, może  właśnie  takie rozwiązanie bylo by najlepsze, ale czy w wymienniku nie bedzie zbyt dużych  strat i czy nie będę  musiał palić  wiecej aby na piecu utrzymać dużo wyższą temperature, tak aby bojler w domu nagrzał sie do tych 55°

post-74349-0-93789600-1505827927.png

post-74349-0-40905200-1505827912.jpg

Link do komentarza

Odpowiedzi

Pyt 1. - Możesz - 1 cal stalowy + pompa obiegowa

Pyt. 2 - Możesz dać 1 pompę  w kotłowni

Pyt. 3 - tu bym dał "na wszelki wypadek"

Pyt. 4 - Zbiornik wyrównawczy w domu na stryszku + odpływ do kanalizacji - ale to spora odległość i może nie wystarczyć by piec zdążył zbić temperaturę - bo rozumiem, że na paliwo stałe - ja bym w takim wypadku dołożył bufor ciepła do niego przy takiej odległości by robił za sprzęgło hydrauliczne.

Pytasz się czy więcej będziesz palił - 15m idzie ci gruntem - tak czy siak będziesz miał straty, - nad pexem bym się zastanowił - bo się wygina powyżej 80'C

 

Link do komentarza

Przede wszystkim proponuję jednak wziąć do wykonania ogrzewania instalatora. Efekty samodzielnego robienia czegoś takiego przy braku wiedzy i doświadczenia mogą być niebezpieczne. A poprawianie czegoś co zrobiono źle nie jest ani szybkie, ani tanie.

Co do tego, co koniecznie musi być w takiej instalacji.

1. Zabezpieczenie kotła na paliwo stałe. Zamknięte naczynie wzbiorcze jest dopuszczalne tylko jeżeli kocioł ma urządzenie do odbioru nadmiaru ciepła. W praktyce to wężownica w przestrzeni wodnej kotła, przez którą zaczyna przepływać zimna woda wodociągowa, gdy temperatura wody w kotle jest zbyt wysoka. Nie polecam jednak tego rozwiązania, jeżeli czerpiemy wodę z własnej studni. Przy braku prądu nie będzie działać zarówno pompa obiegowa kotła, jak i pompa w studni, nie będzie więc wody do schłodzenia.

Jeżeli takiego zabezpieczenia nie ma w kotle, musi on pracować w układzie otwartym, czyli potrzebny będzie wymiennik ciepła i rozdzielenie instalacji. Zawory bezpieczeństwa to zbyt mało.

2. Podgrzewacz c.w.u. powinien mieć zamknięte naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa. Wymagane parametry będą podane w dokumentacji zbiornika.

3. O co chodzi z tą rurą z wodą" PEX 16 mm pomiędzy domem i kotłownią? Jaka woda ma nią płynąć?

 

 

Link do komentarza

Z opisu tak skomplikowanej instalacji trudno wywnioskować o co w tym chodzi. Optymalne rozwiązanie to umieszczenie w kotłowni wymiennika ciepła i poprowadzenie instalacji do budynku jako zamkniętej. Przy kotle będzie otwarte naczynie wzbiorcze, w pozostałej części ciśnieniowe. Do zasilenia bojlera wystarczy zawór trójdrożny kierujący obieg wody na wężownicę zbiornika lub instalację c.o. Rury fi 20 do rozdzielaczy i fi 16 na poszczególne grzejniki.

Link do komentarza

Witam

Ja fachowcem nie jestem, ale mam takie rozwiązanie, kotłownia w budynku gospodarczym oddalonym o 6 m.
Mam tak jak pisze ekspert Cezary, w kotłowni układ pieca otwarty, naczynie wzbiorcze wisi nad kotłem, ciepło przekazywane do zamkniętej instalacji poprzez wymiennik ciepła. W małym obiegu kocioł-wymiennik jedna pompa (dodatkowa zaleta wymiennika - ochrona powrotu kotła).  Do budynku ciepło przekazywane przez rurociąg z Pexa, zasilanie i powrót, innych rur nie ma (plus przewody sterujące). Zbiornik CWU umieszczony w budynku mieszkalnym, nie goń wody CWU z kotłowni, bo straty będą duże.
Na kotle mam ustawione 63 *C, za wymiennikiem 58 - 59 *C, w domu na zasilaniu 1 - 1,5 *C mniej (strata na przesyle) spokojnie wystarcza do ogrzania CWU, dalej mam zawór 4D w celu możliwości ustawienia temp na grzejniki (tak, mam 3 grzejniki) i dalej termostatyczny 3D, który "dobiera" wodę do podłogówki (reszta domu w OP).
Owszem, instalacja jest trochę rozbudowana, ale chciałem mieć możliwość, regulacji temperatury w każdym "miejscu" instalacji, znam siebie, najpierw na czymś przyoszczędzę, a potem zły, że mogłem mieć, a nie mam :)
Na forach często odradzają wymiennik, u mnie działa 7 sezon i jest OK, i z punktu bezpieczeństwa instalacji chyba najlepsze rozwiązanie

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Wracam do tematu. Zdecydowałem , że zamontuję wymiennik ciepła, ale jaki i jakiej firmy najlepiej zamontowac. Piec mam 12kw wiec wymiennik myślałem dac 25-30kw patrzyłem na wymienniki lutowane promag i zastanawiam się nad http://www.allegro.p...item=6735865567 co sądzicie o tej firmie, czy może lepiej jakiś inny i ewentualnie dlaczego? Nordic, czy secespol(mieszkam 2km od ich zakładu) ale nie ukrywam, że cena tez ma jakies znaczenie. I jeszcze druga ważna sprawa jakie pompy do tego wymiennika? Myślę nad elektronicznymi, tylko nie wiem czy z autoadapt, czy tu nie ma takiej koniecznosci. Po stronie pieca myślałem dac pompę elektroniczną promag 25/40, bo niby tylko ona może pracować z glikolem, a od strony grzejnikow jakąś inna 25/60 może bardziej markową, wilo grundfos lfp chyba, że polecicie jakąś tańsza a też dobrą.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myśmy to wałkowali 3 lata temu wtedy wyslalem skany z podręcznika:    
    • Ja mam rurę w geowłókninie, także jak miałaby się zamulić, to na samym dnie, bo w 90% jest obsypana kamieniem, a dla mnie bardziej logicznym jest odsączenie nawet tego 1cm nawet z mułu, niż żeby było kilka centymetrów kamieni zatopionych w wodzie. Ale ekspertem nie jestem, posłuchałem tylko rady tego kto robi to na codzień i wydało mi się to bardziej logiczne niż położenie rury na kamieniach. Btw rura leży na geowłókninie, więc nie bardzo ma się czym zamulić. A kamień miałem dosyć dobrze wypłukany, więc nawet z niego niewiele tam osiadło. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • a co cię śmieszy - podręcznik niemiecki? Niemców nie lubię - ale na budowlance się znają Ja tego nie wymyśliłem - ale zasięgam najlepszych rad, jak coś robię, a nie majstrów z okolicy (choć czasem się znajdzie b. dobry)   Podręcznik fachowy zaleca nawet trzy różne frakcje kamienia drobny przy rurce drenarskiej, zwłaszcza tej z PCV - żeby jej nie uszkodzić i dopiero po warstwie tego drobnego dawać grubszy kamień. To samo pod rurą - drobny kamień. I tak samo przy geowłókninie - żeby jej nie podziurawić. Dla mnie to logiczne - choć pracochłonne.   to może mnie poucz, co cię rozśmieszyło?    nie ja to wymyśliłem - ale to logiczne, że jak dasz na dno wykopu, to się szybko zamuli rura, bo z tego kamienia też osiądzie pył, a poza tym rura powinna być oddzielona od podłoża. Dlatego daje się płytka warstwę tego drobnego kruszywa pod dren. 
    • Ok, może być nawet 500 milimetrów, lepiej nawet brzmi. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • To nie pół metra a 50 cm i jest ok, przecież buduje się dom na te 30-60 lat, po co coś ciągle poprawiać.   Dziś zalecana grubość minimum to 30 cm, a dla domów energooszczędnych  35 cm.   Jak ja budowałem dom w XX wieku, to przyjeżdżali ludzie i pukali się w czoło, po co to daję albo tamto i czemu tyle, albo np. czemu okna montuję w warstwie izolacji.  -okno nie w murze?  -to wypadnie.  Okna nie wypadły, stoją, czy wiszą do dzisiaj. Nie minęło 30 lat i ludzie zaczęli tak wstawiać okna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...