Skocz do zawartości

Recommended Posts

Chcę zbudować zestaw solarny, który pozwoli mi zasilić czajnik elektryczny, radio, TV i laptop (urządzenia pracują pod napięciem 230V) oraz żarówki. Jakich części potrzebuję do zbudowania pełnego zestawu? Czy muszę mieć w tym przypadku również zakupiony akumulator, jeśli tak to jaki? 

Czy panel słoneczny 200W wystarczy do zasilania tych urządzeń? Planuję w przyszłości taki zestaw rozbudować. 

Znalazłem taką ofertę, jak myślicie czy będzie dobra? Jak z opłacalnością takiej inwestycji, czy w domku letniskowym lub czasami w domu sprawdzi się?

https://pl.aliexpress.com/item/200W-Complete-Solar-System-Kit-Flexible-Solar-Panel-100W-2pcs-7M-Red-7m-Black-Solar-Cable/32707799166.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.hDbxj8

Link do komentarza

Przede wszystkim budowa nawet małej instalacji fotowoltaicznej nie jest zajęciem dla amatora bez doświadczenia. Bez urazy, ale będzie to wyrzucenie pieniędzy w błoto, a można jeszcze zrobić sobie krzywdę.

Za podobną sumę można kupić zbliżonej mocy zestaw w krajowych firmach. Tyle w temacie kupowania zestawu z podanego linku.

To przemyślenia, do czego ten zestaw ma służyć? To pakiet minimum do domku letniskowego bez przyłącza do sieci, czy może rezerwowe zasilanie w domu na wypadek awarii? Akumulator i to najlepiej dostosowany do tzw. głębokiego rozładowania (np. trakcyjny) będzie konieczny. Zależnie od Funkcji jaką ma taki zestaw pełnić trzeba będzie dobrać pozostałe elementy i odbiorniki prądu.

Link do komentarza

Może by tak trzymać się nomenklatury Panowie i Panie :)  Instalacja solarna potocznie dotyczy SOLARÓW czyli Kolektorów słonecznych. W sumie czerpiemy ze słońca ale skoro mowa o produkcji prądu - mówmy FOTOWOLTAIKA albo Panele (PV). Także proszę serdecznie by nie mieszać tych pojęć. Nie mogę zakładać, że każdy jest tak doinformowany i dociekliwy jak ja :)

Link do komentarza
31 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Także proszę serdecznie by nie mieszać tych pojęć. Nie mogę zakładać, że każdy jest tak doinformowany i dociekliwy jak ja :)

 

Nie trzeba być szczególnie doinformowanym i  dociekliwym, aby pojąć, że autor tematu chcąc zasilić telewizor, radio i laptop nie ma na myśli kolektora do podgrzania wody, tylko kolektor fotowoltaiczny...

No chyba, że chce sprząc kolektor słoneczny do podgrzania wody, wytworzenia pary i zasilenia turbiny do wytworzenia prądu... Ale takiego zestawu nawet na tej stronie nie dostanie - chyba (?)

44 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Za podobną sumę można kupić zbliżonej mocy zestaw w krajowych firmach.

Zakupiony przez krajową firmę wcześniej, gdzie? - ano właśnie na tej stronie :icon_mrgreen:

Link do komentarza

W obecnym stadium rozwoju zagadnienia fotowoltaika może sporadycznie służyć działkowiczom do zasilania lodówki i TV (i to z dodatkową przetwornicą napięcia). Na większą skalę, jako alternatywa dla energii pobranej od krajowych dostawców, inwestycja się nie opłaca i sam proces dystrybucji i redystrybucji jest przysłowiową kłodą pod nogi.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Nie no proszę. 200W do zasilania czajnika elektrycznego na minimum 1000W ?? 7 calowy TV led może by i pociągło - ale stabilizacja - w tym zestawie tego nie ma ?? Pewnie zaraz by nawet taki telewizorek  się zjarał... Zresztą 40W na co starczy ?

Bo tyle wynosi faktyczna moc ( sprawność ) tej fotowoltaniki.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Dziękuję za odpowiedzi. Cóż jeśli 200W zestaw ma sprawność 40W to co proponujecie? Rozumiem, że do takich zestawów dodatkowo powinienem dokupić akumulator? Zgodzę się z przedmówca, że się nie opłaca, ale nigdy nie wiadomo czy przy "ekologicznym" węglu prąd nie będzie drożeć, a wtedy inwestycja jest "lekko" opłacalna ;) 

Link do komentarza

Powiedz szczerze jak daleko masz do sieci energetycznej ?

Jeżeli blisko - to wybij sobie z głowy "EKO"

Zamów sobie z zakładu energetycznego prąd 1kW - zabezpieczenie masz 6A - spokojnie ci pociągnie czajnik 1000W a koszt miesięczny za prąd masz w kwocie 6 zł + zużycie. Za zaoszczędzone pieniądze z "EKO" kup sobie sprzęt A++ i ciesz się życiem a nie serwisowaniem zużytych akumulatorów, zaśniedziałych styków czy zablokowanych turbin ( HAVT lub VAWT )

(Żeby nie było, że Cię nie rozumiem - ja mam wzmocniony strop z myślą o turbinie wiatrowej 15kW - ale na razie to nie ma najmniejszego sensu )

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
10 minut temu, zenek napisał:

No może w lecie na ciepłą wodę sie opłaca?

Nie opłaca się dzisiaj tego ustrojstwa montować. Dzisiaj zamiast solarów jednym z lepszych rozwiązań aby mieć cwu jest zamontowanie PCi do cwu do jej poprawnego działania nie jest potrzebne słońce jak w przypadku solarów tylko dodatnia temperatura powietrza.

Link do komentarza
2 godziny temu, mhtyl napisał:

Nie opłaca się dzisiaj tego ustrojstwa montować. Dzisiaj zamiast solarów jednym z lepszych rozwiązań aby mieć cwu jest zamontowanie PCi do cwu do jej poprawnego działania nie jest potrzebne słońce jak w przypadku solarów tylko dodatnia temperatura powietrza.

Rzeczywiście - masz rację.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 6.08.2017 o 10:03, Jakotako napisał:

Chcę zbudować zestaw solarny, który pozwoli mi zasilić czajnik elektryczny, radio, TV i laptop (urządzenia pracują pod napięciem 230V) oraz żarówki. Jakich części potrzebuję do zbudowania pełnego zestawu? Czy muszę mieć w tym przypadku również zakupiony akumulator, jeśli tak to jaki? 

Czy panel słoneczny 200W wystarczy do zasilania tych urządzeń? Planuję w przyszłości taki zestaw rozbudować. 

Znalazłem taką ofertę, jak myślicie czy będzie dobra? Jak z opłacalnością takiej inwestycji, czy w domku letniskowym lub czasami w domu sprawdzi się?

https://pl.aliexpress.com/item/200W-Complete-Solar-System-Kit-Flexible-Solar-Panel-100W-2pcs-7M-Red-7m-Black-Solar-Cable/32707799166.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.hDbxj8

 

Ja moją instalację fotowoltaiczną zleciłem solartime mają niskie ceny i są solidni. A co do opłacalności to mam już drugi dom z tą instalacją i powiem tak oczywiście, że się opłaca, ale jak ktoś chce szybkiego zwrotu nakładów to powinien wziąć mocniejszą instalację i podpiąć się do sieci. Latem mam nadwyżki, które odbieram jesienią i zimą, bo wiadomo wtedy mniej słońca. Proszą też pamiętać, że prąd możemy wykorzystać do grzania domu jak i ogrzewania wody, to rozwiązanie ma szerokie spektrum zastosowań. 

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...