Skocz do zawartości

Mały remont (mam nadzieję) małego balkonu


Recommended Posts

Napisano

WItam Szanownych Forumowiczów,

Jestem w posiadaniu domu bliźniaczego, wybudowanego w roku 2008 roku przez dewelopera.
Dom ten posiada mały balkon (ok 3m2) oraz taras.

W związku z tym, że płytki zaczęły odpadać, postanowiłem zająć się tematem - fachowiec wycenił pracę na ok 10tys pln (za balkon i taras) - z tego robocizna ok 6,5tys pln.

Tutaj balkon:

7e51713f00ce.jpg

40ddd8aab118.jpg

08e56bfeb62c.jpg

I taras:

cc23e70ff805.jpg

ee992207c2f2.jpg

Jako, że nie posiadam na ten cel takich pieniędzy postanowiłem samodzielnie zająć się tematem - nawet jeśli wytrzyma tylko 2 lata to i tak będzie sukces :)

Na pierwszy ogień poszedł balkon. Płytki poodchodziły bez użycia siły - pod spodem trochę kleju, trochę piachu - chyba się "majster" nie spisał ;)
Po zdjęciu płytek widok:

e132568718ff.jpg

84919b41a97d.jpg

6ec37127e3eb.jpg

Po usunięciu resztek kleju:

0abdad2f076c.jpg

I tutaj prośba o wskazówki.. Poczytałem już sporo na ten temat, ale wolałbym się upewnić - stąd też ten temat. Wydaje mi się, że nie ma tragedii - po oczyszczeniu resztek kleju chciałbym dać jakąś masę wyrównującą (jest kilka drobniutkich ubytków, takich na 1mm głębokości), następnie zakupić dwuskładnikową hydroizolazję i na to płytki na kleju (płytki i klej spełniające odpowiednią normę).

Czy jeśli zrobię w ten sposób to będzie ok przez jakiś czas?
Dodam, że po oczyszczeniu słychać, że pod spodem coś jest (podejrzewam styropian), pod balkonem nie ma pomieszczenia. Oczywiście sprawdzę kąt nachylenia, balkon jest krótki, więc dylaktację sobie podaruję.
Okapnik nosi ślady korozji, ale jest tylko powierzchniowo, więc oczyszczenie i zakonserwowanie farbą powinno pomóc.

Jedyne co mnie martwi to płytki na wejściu do balkonu - po zerwaniu jednej z nich, odeszła z klejem i kawałkiem styropianu - co w tej sytuacji zrobić? Zerwać, a następnie jakąś folię uszczelniającą i na to hydroizolację?

5989cb6adf5e.jpg

Jeśli ktoś mógłbym przesłać przykładowe produkty na priv (aby tu nie robić reklamy) byłbym bardzo wdzięczny - na "fachowcach" zaoszczędzę to nie będę musiał skąpić na materiałach..

Z góry bardzo dziękuję.

Napisano

Czy na pozostałej części balkonu też jest to zaprawa klejowa na styropianie zamiast wylewki? Czy może taki układ jest tylko przy wyjściu na balkon? Na ostatnim zdjęciu wygląda to jak siatka z włókna szklanego zatopiona w warstwie zaprawy klejowej.

Bez generalnego remontu tego balkonu pozostaje wyrównać większe ubytki zaprawą klejową, na to mikrozaprawa izolacyjna, następnie płytki klejone ze starannym nałożeniem kleju zarówno na podłoże, jak i na płytkę. Obecnie wygląda na to, że klej był nałożony niestarannie, plackami i woda mogła wnikać w puste przestrzenie. Potem pozostaje bardzo staranne zafugowanie.

Daleko temu do doskonałości, lecz kilka lat wytrzyma.

Napisano
  Dnia 13.06.2017 o 08:44, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Czy na pozostałej części balkonu też jest to zaprawa klejowa na styropianie zamiast wylewki? Czy może taki układ jest tylko przy wyjściu na balkon? Na ostatnim zdjęciu wygląda to jak siatka z włókna szklanego zatopiona w warstwie zaprawy klejowej.

Bez generalnego remontu tego balkonu pozostaje wyrównać większe ubytki zaprawą klejową, na to mikrozaprawa izolacyjna, następnie płytki klejone ze starannym nałożeniem kleju zarówno na podłoże, jak i na płytkę. Obecnie wygląda na to, że klej był nałożony niestarannie, plackami i woda mogła wnikać w puste przestrzenie. Potem pozostaje bardzo staranne zafugowanie.

Daleko temu do doskonałości, lecz kilka lat wytrzyma.

Rozwiń  

Witam, dziękuję za odpowiedź.

Sprawdziłem dokumentację budynku i oto co znalazłem:

d856aaf4c2b2.jpg

72f986262e93.jpg

Jest tu wspomniane o folii w płynie, do której się nie "dokopałem" - pod płytkami i klejem jest warstwa "czegoś", co po opukaniu wydaje średnio-głuchy dźwięk - wydaje się, że jest to kilka cm wylewki na styropianie.

Folię za to zauważyłem na krawędziach balkonu na całej długości - tak jak na zdjęciu poniżej:

054d5291704d.jpg

powierzchnia balkonu już oczyszczona:

4d047ac931ee.jpg

Rozumiem, że teraz mogę w końcu się wybrać na zakupy - grunt na całości w pierwszej kolejności, następnie ubytki na narożnikach i powierzchni wypełnić klejem do płytek, następnie hydroizolacja w postaci masy dwuskładnikowej i na koniec już płytki. Zgadza się?

Pozostają dwa pytania:

1. Stosować taśmy izolacyjne na łączeniu ściana - balkon (zatopione w masie izolacyjnej)? Bo rozumiem, że jak już zedrę te płytki położone na styropianie (przy wyjściu na balkon) to muszę położyć siatkę i wyrównać zaprawą klejową - czy taśmy izolacyjne zatopić w tej zaprawie klejowej i na to dopiero warstwę hydroizolacji? czy najpierw wyrównać styropian zaprawą klejową, a następnie taśmy izolacyjne zatopione w masie izolującej i na to płytki?

2. Boki i czoło balkonu również pokryć płytkami, czy może lepiej zostawić wyrównane zaprawą klejową do płytek na powierzchni?

 

Napisano (edytowany)
  Dnia 13.06.2017 o 10:05, omegarules napisał:

czy najpierw wyrównać styropian zaprawą klejową, a następnie taśmy izolacyjne zatopione w masie izolującej i na to płytki?

Rozwiń  

Oczyszczona całą powierzchnie trzeba zagruntować, potem wyrównać ubytki, znów zagruntować przynajmniej w miejscach, które były zagruntowane.

Potem nanosimy masę uszczelniającą i kiedy jest jeszcze świeża mocujemy taśmę uszczelniającą. Po wyschnięciu pierwszej warstwy nanosimy jeszcze dwie kolejne warstwy. Pokrywamy nimi taśmy uszczelniające, niejako zatapiając je w płynnej folii. Potem staranne klejenie płytek i fugowanie. Tu liczy się dokładność. Starannie przyklejone i zafugowane płytki wytrzymują całe lata. Fugi przy ścianie a także miejsca zakotwienia barierki trzeba uzupełnić trwale elastyczną masą. Bardzo dobrze sprawdzają się uszczelniacze dekarskie. Tak samo trzeba wykończyć górna krawędź tego cokołu z płytek przy ścianie domu.

Na bocznych powierzchniach płyty balkonu nie przyklejałbym płytek. Uzupełnienie ubytków wystarczy, kiedyś do ponownego otynkowania. Również dlatego, że jak taka płytka kiedyś odpadnie, może zrobić krzywdę.

PS. Masy uszczelniające i taśmy koniecznie z przeznaczeniem do użytku na zewnątrz. Są też takie folie w płynie, które nadają się tylko do wnętrz. Płytki niezbyt duże (ok. 30×30 cm), fuga 5 mm. Płytki raczej jasne, żeby się zbytnio nie nagrzewały na słońcu.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 13.06.2017 o 16:40, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Oczyszczona całą powierzchnie trzeba zagruntować, potem wyrównać ubytki, znów zagruntować przynajmniej w miejscach, które były zagruntowane.

Potem nanosimy masę uszczelniającą i kiedy jest jeszcze świeża mocujemy taśmę uszczelniającą. Po wyschnięciu pierwszej warstwy nanosimy jeszcze dwie kolejne warstwy. Pokrywamy nimi taśmy uszczelniające, niejako zatapiając je w płynnej folii. Potem staranne klejenie płytek i fugowanie. Tu liczy się dokładność. Starannie przyklejone i zafugowane płytki wytrzymują całe lata. Fugi przy ścianie a także miejsca zakotwienia barierki trzeba uzupełnić trwale elastyczną masą. Bardzo dobrze sprawdzają się uszczelniacze dekarskie. Tak samo trzeba wykończyć górna krawędź tego cokołu z płytek przy ścianie domu.

Na bocznych powierzchniach płyty balkonu nie przyklejałbym płytek. Uzupełnienie ubytków wystarczy, kiedyś do ponownego otynkowania. Również dlatego, że jak taka płytka kiedyś odpadnie, może zrobić krzywdę.

PS. Masy uszczelniające i taśmy koniecznie z przeznaczeniem do użytku na zewnątrz. Są też takie folie w płynie, które nadają się tylko do wnętrz. Płytki niezbyt duże (ok. 30×30 cm), fuga 5 mm. Płytki raczej jasne, żeby się zbytnio nie nagrzewały na słońcu.

Rozwiń  

Rozumiem, ze ubytki wypelniam masa naprawcza? Tasmy uszczelniajace tylko na laczeniu sciana/balkon?

Napisano

Ok, decyzja podjęta - lista zakupów (postanowiłem trzymać się jednej firmy):

- powłoka uszczelniająca Ceresit CL50, 10kg
- klej Ceresit CM17 25kg
- taśma uszczelniająca Ceresit CL152, 10mb
- uszczelniacz poliuretanowy Ceresit CS29, 1 tuba
- fuga elastyczna Ceresit CE43, 5kg
- grunt głęboko penetrujący CT17, 5l

z wejścia do domu z balkonu zerwę resztę płytek, ubytki wypełnię klejem CM17 (na styropian dam siatkę i zatopię w kleju), później na wszystkich łączeniach balkon/ściana oraz na krawędziach balkonu dam taśmę zatopioną w powłoce uszczelniającej CL50, jak i rozprowadzę po całości - minimum 2 warstwy, następnie płytki 30x30cm na całości na kleju CM17, fugi CE43 (myślę, że ok 5mm), miejsca styku mocowania balustrady i płytek, jak i łączenie płytek z podłogi do cokolików wypełnię uszczelniaczem CS29 (jest ciężko dostępny, więc ewentualnie znajdę jakiś inny uszczelniacz poliuretanowy).

Dobry to plan?

Napisano

2 lata powinno wytrzymać :)

Z balkonami to generalnie przekichana sprawa - ja u ojca balkon naprawiałem 3 lata temu środkami z Ultramentu - na razie ok. ale w trwałość rozwiązania nie wierzę.

Napisano

Mały update..

Zdarłem te nieszczęsne płytki, ale mam dylemat - znowu :)

Na wylewce (nad styropianem) odkryłem 2-3 pęknięcia:

2d60f0bd7417.jpg

Oprócz tego jak już usunąłem płytki zacząłem usuwać wszelkie luźne fragmenty z wylewki (aby naprawić) i okazało się, że narożniki są w kiepskim stanie - najgorzej wygląda narożnik od strony ściany - gdzie oprócz mocowania balustrady widać nawet styropian:

62ddb4d0c65a.jpg

b50c73c8be75.jpg

Nie jest to jakiś wielki problem - zakupiłem ten Ceresit CX5 i nadaje się świetnie do naprawy takich właśnie narożników - trochę trzeba się jednak śpieszyć.

To co mnie martwi i poddaje w wątpliwość sens mej naprawy jest OKAPNIK. Otóż okazało się, że ma wiele dziur na wylot przeżartych rdzą...

1e7de56047cd.jpg

f966f991c59a.jpg

I tutaj się zatrzymałem - wymiana okapnika łączy się ze zbiciem części elewacji - pod okapnikiem jest tynk akrylowy, nad okapnikiem były płytki..

515606d8c3a3.jpg

e1e1b841d3ae.jpg

a to już nieco komplikuje sytuację..

Opcje widzę dwie:

1. Idę w zaparte, wyrównuję narożniki, zalewam masą naprawczą, przerdzewiały okapnik pokrywam żywicą epoksydową (akurat mam na stanie w garażu), na to daję hydroizolację - zajeżdżam na okapnik pokryty żywicą

Już sobie nawet wkleiłem nowe siatki na stopniu przy wyjściu z balkonu - następnym krokiem tutaj byłaby hydroizolacja z taśmami..

6ec6cc8997d0.jpg

2. Odpuszczam temat - wzywam ekipę do skucia wylewki, wymiana okapnika, nowa wylewka, tynki na części balkonu i ekstra koszty :(

Jak myślicie?

Napisano

Ok, przeczytałem to co napisałem i dopiero wtedy do mnie doszło, ze to rzeźba w g.....

Trzeba wymienić okapnik i tyle - ewentualnie jak już ekipa wymieni, położy tynk, wylewka będzie gotowa to pomyślę nad płytkami.

Dam znać jak poszło.

Napisano

Ok,

To nie koniec tematu - dałem kilka ogłoszeń, podzwoniłem i już wiem, że o naprawie na "juz" mogę zapomnieć - najbliższy termina to za ok 3 miesiące..

Wybrałem dwóch fachowców - ale mają oni inne podejście do tematu:

Jeden chce zostawić wylewkę, wyciąć stary okapnik i założyć nowy, nabetonowy typu "K100", na to płytki, pod okapnikiem - tam gdzie jest wylewka nad starym okapnikiem też chce położyć płytki.. Oczywiście na obecną wylewkę hydroizolacja itd..

Drugi chce skuwać wylewkę, dać nowy okapnik w miejsce nowego, papa termozgrzewalna, szalunek i nowa wylewka..

Która opcja będzie lepsza/trwalsza?

Napisano
  Dnia 28.06.2017 o 09:18, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Wylewki zrywać nie trzeba - wystarczy izolacja i drugi okapnik pod płytki podłogi balkonu, sięgający do poziomu starego (na zakładkę).

Rozwiń  

Ok, tylko czy jest taki okapnik do montazu podplytkowego, ktory bedzie schodzil tak nisko? Ewentualnie jakis okapnik, ktory bedzie wychodzil "na zewnatrz" balkonu kilka cm wiecej niz znany tu wszystkim model K100?

  Dnia 28.06.2017 o 10:45, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Z racji chęci obniżenia kosztów, można spróbować naprawy bez usuwania starej wylewki. Trudno powiedzieć w jakim jest ona stanie, kiedy nie było się na miejscu.

Rozwiń  

Oczywiscie rozumiem, obecnie jestem w pracy na kolejne 3 tygodnie poza domem i ciezko jest umowic jakiego speca, bo kazdy chce od razu dogadywac szczegoly..

Niemniej jednak wedlug mojej opinii wylewka nie jest w bardzo zlym stanie - jedno pekniecie/rysa dochodzaca do polowy balkonu, nic sie nie rusza, narozniki do naprawy...

Napisano
  Dnia 21.06.2017 o 11:04, omegarules napisał:

zacząłem usuwać wszelkie luźne fragmenty z wylewki (aby naprawić) i okazało się, że narożniki są w kiepskim stanie - najgorzej wygląda narożnik od strony ściany - gdzie oprócz mocowania balustrady widać nawet styropian:

 

b50c73c8be75.jpg

515606d8c3a3.jpg

Rozwiń  

Po skuciu luźnych fragmentów trzeba zacząć od mocowań balustrady, trzeba je przespawać poniżej obróbki blacharskiej.  

big_balustrada-do-boku-satyna-rura-4-wyp

Naprawić wylewkę, położyć na to np. papę termozgrzewalną i deski kompozytowe.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Ok, 

W zwiazku z tym, ze mam troche czasu chcialbym dograc temat..

Jeszcze kilka watpliwosci:

1. Sklaniam sie ku opcji bez skuwania starej wylewki. Profil okapnikowy, ktory wybralem to Renoplast K301:

664f9b501fa2.jpg

glownie z powodu wysokosci - wydaje mi sie, ze te standardowe bylyby za krotkie w stosunku do grubosci plyty balkonu i wygladaloby to smiesznie.. Prosilbym o ewentualne skorygowanie, jesli zle mysle.

 

2. Wylewka jest aktualnie "odslonieta" - jesli nowy okapnik ma byc na samej gorze, to po wycieciu starego okapnika bedzie roznica w grubosci warstw - jak na zdjeciu ponizej.

9f74843521e4.jpg

Pod okapnikiem jest tynk akrylowy, nad okapnikiem wylewka jest "gola" - czy bedzie konieczne skucie starego tynku (ten trzyma sie dobrze) i polozenie nowego na calosci? Czy moze jest jakas metoda na polozenie "czegos" na wylewke od bokow i frontu, co zrownaloby wylewke do poziomu starego tynku, po czym pomalowanie calosci farba na jednolity kolor? (jaka to musialaby byc farba?) - wiekszosc wysokosci wylewki bedzie pokryta okapnikiem, wiec nie ma to az tak duzego znaczenia, ale pod wylewka jest folia i styropian, wiec moze ma to jakies znaczenie czym jest zakryty balkon od frontu?

 

3. Naroznik przy scianie budynku - stary okapnik "wchodzi" w sciane - czy przy wycinaniu obejdzie sie bez zbytniego psucia sciany budynku? Moze zostawic te czesc okapnika, ktora jest w srodku ocieplenia i sciac na rowno przy murze? Jesli tak to czym zalepic powstala dziure?

8ec1dc8accda.jpg

 

Dziekuje bardzo za podpowiedzi.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...