Skocz do zawartości

Wykończenie komina systemowego - Struktonit


Recommended Posts

Napisano

witam.

chciałem konkretnie dopytać o szczegóły wykończenia komina płytkami włóknocementowymi.

mam komin systemowy dymowo-wentylacyjny.

dach odeskowany, papa przygrzana bezpośrednio do pustaków systemowych komina. nic nie przecieka w dół.

i teraz tak... robię stelaż samonośny, pytanie czy pionowo listwy w narożnikach czy mogę poziomo co dodatkowo stanowiło by tzw. "półki" do ułożenia wełny.

potem układam wełnę (jeśli listwy pionowo to czy wełna nie zjedzie mi z czasem na papę?) 

wszystko obkładam płytą osb. zabezpieczam folią paroprzepuszczalną i układam płytki.

 

pomiędzy którymi warstwami obróbka blacharska? bezpośrednio do pustaków? tylko co z wcięciem?

widziałem zdjęcia, że obróbka jest mocowana między stelaż a płyte osb lub nawet na płytę osb i na to folia.

czapę mam stalową robioną na wymiar.

czy jest sens kupować narożniki do struktonitu czy wystarczy ładnie pod kolor przykryć to kątownikami z blachy?

 

z góry dziękuję za pomoc bo im więcej tematów i zdjęć tym mniej wiem. 

Napisano

Nie bardzo wyobrażam sobie stelaż konstrukcji nośnej bez pionowych profili w narożnikach komina. Ich zrobienie przecież nie oznacza, że nie możemy dać również profili poziomych, które będą podtrzymywać wełnę. Szczególnie przy wysokim kominie będą b. wskazane.

Zamiast płyt OSB sugerowałbym np. włóknowo-cementowe. Będą niepalne, a mamy tu komin dymowy.

Obróbki najlepiej dać pomiędzy płytę i płytki struktonitu. W końcu chodzi nam o zabezpieczenie komina przed wodą. Jaki sens ma w takim układzie mocowanie obróbki blacharskiej wprost do komina?

Gotowe, firmowe narożniki będą najłatwiejsze do założenia i najpewniejsze. Dobre, szczelne ułożenie blachy może być trudne.

Napisano

Nie rozumiem po co pchać wełnę pod płytki struktonit. Przecież to komin systemowy więc ma on już wełnę w środku. A co do obróbek blacharskich/ kołnierz wokół komina to robi się je na kominie a nie na obudowie z płytek, można dać na wcinkę albo na docisk i uszczelnić połączenie uszczelniaczem dekarskim. Tu jest pokazany jak powinien wyglądać komin obudowany płytkami struktonit.

struktonit-braz7.jpg

Co do stelaża to są gotowe, firmowe pod obudowę z płytek struktonit.

struktonit-patent.png

Napisano

Panowie ja to wszystko rozumiem. Dlatego pytam.

Bo wystarczy przeczytać ze 2 watki na forum o struktonicie na kominie i tak to własnie wygląda jak napisałem w pierwszym poście. wszędzie przewija się ruszt z OSB, wełna itd itd.

Nawet tutaj mam 3 odpowiedzi i każda jest inna :) 

 

Napisano
  Dnia 5.06.2017 o 18:30, michu82 napisał:

Panowie ja to wszystko rozumiem. Dlatego pytam.

Bo wystarczy przeczytać ze 2 watki na forum o struktonicie na kominie i tak to własnie wygląda jak napisałem w pierwszym poście. wszędzie przewija się ruszt z OSB, wełna itd itd.

Nawet tutaj mam 3 odpowiedzi i każda jest inna :) 

 

Rozwiń  

Zrobisz ja uważasz, pokazałem Ci rozwiązanie które można kupić już gotowe lub zrobić samemu podobne, ale o wełnie zapomnij bo niby czemu ona miała by służyć.

Napisano

Spokojnie michu, jesteś w dobrych rękach...bo....3 odpowiedzi, ale nikt nie namawiał Cię do robienia komina z drewna.  :) Pokaż linki do tych wątków które czytałeś. Chętnie tam sobie "poczytamy"....

Bajbaga. W sumie słuszna uwaga, bo przecież można zachować przyzwoitą odległość płyty OSB, i niby wszystko wporzo...Wyjaśnijmy więc czytelnikom, że pojawia się  problem styku opierzenia (czapy) z blachy, która podczas pożaru sadzy będzie inicjować przechodzenie ognia na konstrukcję budynku...

Napisano

Dodam jeszcze, że czasem w budownictwie pojawia się wątpliwość, dotycząca słuszności pewnych zaleceń, przepisów, czy choćby dobrych obyczajów. Potrzebna jest wtedy intuicja...Takiej intuicji  ( oprócz kobiet ;) ), mają na pewno więcej ludzie, którzy trochę czasu spędzili na budowach....

Napisano

oby te dobre ręce pozwoliły mi ze spokojną głową przejść na dalszą część dachu :)

robię to wszystko sam, stąd moja może przesadna dokładność.

a tu do poczytania:

http://www.dachy.info.pl/dach-krok-po-kroku/prawidlowa-obrobka-komina-lupkiem-firmy-rathscheck-schiefer-na-tzw-plaster-miodu-/

jeden z wielu tematów. z resztą w zdjęciach google jest tego pełno. więcej tam sprzeczności niż można przypuszczać.

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

nie upieram się przy struktonicie jeśli faktycznie nie ma jednej słusznej drogi żeby 20 razy nie poprawiać.

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Napisano

temat cały czas na tapecie.

czy stelaż z profili takich jak używają przy płytach karton-gips będzie ok?

obróbka dolna bezpośrednio do komina. wcięcia raczej nie zrobię ale może uda się to jakoś sensownie zabezpieczyć.

między stelażem a płyta pustka na grubość profili. 

tak będzie lepiej? tylko czym jeszcze zastapić OSB jako powierzchnię do mocowania płytek?

a może poprzecznie zrobić stelaż na tyle gęsto żeby bezpośrednio do niego struktonit przykręcać?

Napisano
  Dnia 6.06.2017 o 06:45, michu82 napisał:

 

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Rozwiń  

Co Cie opętało z tym docieplaniem komina? Po jakiego chcesz dać teraz styro?

  Dnia 6.06.2017 o 06:45, michu82 napisał:

 

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

 

Rozwiń  

To zacząłeś robotę od tyłu, czapę robi się na końcu.

Napisano

jesli chodzi o styropian to chodzilo mi tylko o nośnik tynku. nie jako funkcję ocieplenia tak jak to chciałem zrobić z wełną.

a pomysł z wełną tylko na podstawie tego co czytam na forach.

no z czapą wyszło jak wyszło. 

Napisano
  Dnia 6.06.2017 o 16:04, michu82 napisał:

jesli chodzi o styropian to chodzilo mi tylko o nośnik tynku. nie jako funkcję ocieplenia tak jak to chciałem zrobić z wełną.

a pomysł z wełną tylko na podstawie tego co czytam na forach.

no z czapą wyszło jak wyszło. 

Rozwiń  

Nie możesz obudować cegłami klinkierowymi to daj struktonit, jest to praktycznie wieczne. Tynk jak tynk, płytki prędzej czy później mogą się odkleić a płytki struktonit będą trzymać bo są przykręcane na wkręty. Do kompletu kup płytki o daj na szczyty i pasy czołowe dachu, będzie ładnie się wszystko komponowało.

Napisano
  Dnia 6.06.2017 o 06:45, michu82 napisał:

oby te dobre ręce pozwoliły mi ze spokojną głową przejść na dalszą część dachu :)

robię to wszystko sam, stąd moja może przesadna dokładność.

a tu do poczytania:

http://www.dachy.info.pl/dach-krok-po-kroku/prawidlowa-obrobka-komina-lupkiem-firmy-rathscheck-schiefer-na-tzw-plaster-miodu-/

jeden z wielu tematów. z resztą w zdjęciach google jest tego pełno. więcej tam sprzeczności niż można przypuszczać.

na pełną cegłę już nie mam miejsca bo pod czapę już zrobioną wejdzie mi max 3-4cm obróbki jakiejkolwiek.

nie upieram się przy struktonicie jeśli faktycznie nie ma jednej słusznej drogi żeby 20 razy nie poprawiać.

już wolę przylepić styropian i jakiś tynk mozaikowy na to bo przynajmniej wiem, że w tym wypadku obróbka dolna komina na wcinke w styro :)

co robić, co robić :)

Rozwiń  

Dzięki za linkę...Deski jako czapa komina są po prostu genialne! :D

Michu! Może kilka profilków od GK i blacha ocynk? Celowanie z profilami w dziurki struktonitu to dość wątpliwa przyjemność. Arkusz blachy ocynkowanej to niewielki koszt...Kręcisz potem gdzie popadnie...Dałbym nawet taką 0,8 lub 1,0 mm

Napisano
  Dnia 6.06.2017 o 20:19, Pit-4 napisał:

Dzięki za linkę...Deski jako czapa komina są po prostu genialne! :D

Michu! Może kilka profilków od GK i blacha ocynk? Celowanie z profilami w dziurki struktonitu to dość wątpliwa przyjemność. Arkusz blachy ocynkowanej to niewielki koszt...Kręcisz potem gdzie popadnie...Dałbym nawet taką 0,8 lub 1,0 mm

Rozwiń  

też myślałem żeby dać blachę ale zastanawiam się czy to będzie na tyle sztywne.

Napisano

Już w poście nr 2 pisałem o zastosowaniu innych, niepalnych płyt zamiast OSB:

"Zamiast płyt OSB sugerowałbym np. włóknowo-cementowe. Będą niepalne, a mamy tu komin dymowy."

W przypadku komina to kwestia bezpieczeństwa. Nawet jeżeli zastosowanie płyt OSB będzie formalnie zgodne z przepisami i tak go nie polecam.

Fakt, że komin jest systemowy nie musi jeszcze oznaczać, że jest ocieplony. Założyłem, że ułożenie izolacji z wełny ma uzasadnienie. Tym bardziej, że kanały wentylacyjne ocieplenia już z pewnością nie mają. Jeżeli będzie wełna pod płytą i struktonitem, obróbkę blacharską najlepiej umocować pomiędzy płytą i struktonitem. W ten sposób zabezpieczamy wełnę i płytę przed wilgocią. 

Co  do obróbki z blachy, to kupienie ocynkowanej blachy grubszej niż 0,5 mm będzie kłopotliwe. Taka blacha jest wiotka. Sztywność musi zapewnić stelaż.

Napisano
  Dnia 8.06.2017 o 10:35, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 

Fakt, że komin jest systemowy nie musi jeszcze oznaczać, że jest ocieplony. Założyłem, że ułożenie izolacji z wełny ma uzasadnienie. Tym bardziej, że kanały wentylacyjne ocieplenia już z pewnością nie mają.

Rozwiń  

Nie widziałem jeszcze komina systemowego aby nie miał ocieplenia, mowa o ceramicznym do kotłów na paliwo stałe. Cześć komina wystająca poza dach nie potrzebuje dodatkowego ocieplenia, gdyby tak było producent by już o to zadbał a dodatkowe ocieplenia to przerost treści nad formą:icon_biggrin:

Kanały wentylacje też nie potrzebują ocieplenia aby wentylacja grawitacyjna działa a mowa tu o wentylacji grawitacyjnej.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

Edytowano przez michu82 (zobacz historię edycji)
Napisano

Czy otwory w kanałach wentylacyjnych są na przestrzał czy tylko z jednej strony? Dla prawidłowego działania wentylacji musza być otwory z dwóch stron.

Napisano
  Dnia 19.06.2017 o 05:35, michu82 napisał:

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

Rozwiń  

Całkiem nieźle! Tych szczelin chyba z dołu nie będziesz widzieć? Moim zdaniem blacha na narożnikach, będzie jeszcze gorzej wyglądać....

Napisano
  Dnia 19.06.2017 o 05:35, michu82 napisał:

komin prawie skończony.

stelaż z profili, na to blacha w ocynku i płytki.

mam tylko pytanie odnośnie wykończenia narożników.

czy konieczne jest obrobienie ich kątownikami z blachy i przykręconymi w kilku miejscach na farmery?

obecnie robię tak, że przód komina zlicowałem ze stelażem, a boki wysunąłem około 0,5cm.

wiadomo, że w moim przypadku struktonit nie ma żadnego znaczenia czy przepuści wodę czy nie bo całą obróbkę mam pod nim ale rażą mnie trochę te szczeliny na łączeniach zwłaszcza w miejscach gdzie przy krawędzi np dochodzi płytka o szerokości np 3cm i stanowi punkt podparcia płytki z z rzędu nad nią. wtedy szczelina jest już dosyć duża.

IMAG0336.jpg

 

 

i jeszcze tylko dodam, jakby ktoś patrzył na obróbkę na trapezie zamiast na komin :), że nie jest skończona. będzie położona blacha płaska od komina do kalenicy.  

robie to wszystko pierwszy raz w zyciu. poza więźbą wszystko inne rzeźbię sam :)

Rozwiń  

bez listew lepiej wygląda, ja tam mam, a miejsce łączenia jest uszczelnione uszczelniaczem dekarskim w kolorze struktonitu, z dołu wygląda bardzo dobrze, a z bliska jest szczelnie :)

pozdrawiam

Napisano
  Dnia 19.06.2017 o 16:04, mhtyl napisał:

Czy otwory w kanałach wentylacyjnych są na przestrzał czy tylko z jednej strony? Dla prawidłowego działania wentylacji musza być otwory z dwóch stron.

Rozwiń  

na przestrzał oczywiście.

  • 5 miesiące temu...
Napisano

Panowie z całym szacunkiem nie da się tego po prostu czytać, bo aż oczy bolą. Grupa ludzi broniąca swoich przekonan, ale nie mająca rzetelnej wiedzy. Na co dzień specjalizujecie się w czymś innym, a z wykończeniami kominów od czasu do czasu się spotykacie. 

Ja wykonuje tylko obudowy kominów i lukarny od ponad 10 lat. Jakiś czas temu przekroczyłen 500 kominów. 

I po prostu :styropian, ruszt drewniany, wakaflex, tynk, cegły dziurawki, płytki klinkierowe czy klinkier. Niektóre z tych materiałów to absurd na kominie, a niektóre potrafi użyć bardzo niewielu wykonawców, więc nawet jak kupisz to ci spieprza.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🏡 Twoja wizja. Nasza realizacja.   Masz projekt lub dopiero planujesz budowę domu? Zajmujemy się kompleksową organizacją budowy domów jednorodzinnych – od pierwszego telefonu po stan deweloperski. Jesteśmy generalnym wykonawcą – współpracujemy ze sprawdzonymi podwykonawcami, ale cały proces trzymamy w ryzach i kontakt z Tobą prowadzimy od początku do końca.   Budujemy w standardzie: ✔️ SSO – stan surowy otwarty ✔️ SSZ – stan surowy zamknięty ✔️ stan deweloperski   Technologie, w których pracujemy: 🔹 murowana 🔹 szkieletowa drewniana 🔹 CLT (Cross Laminated Timber)   📍 Działamy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Realizujemy maksymalnie kilka budów rocznie – nie idziemy w masówkę, tylko stawiamy na dopilnowanie każdej inwestycji.   📞 Zadzwoń: 698 200 139 📧 Napisz: sprzedaz@rewelacyjnydom.pl 🌐 www.rewelacyjnydom.pl   ✅ Bezpłatna wycena Twojej budowy – w 48 godzin! Napisz lub zadzwoń – wszystko zaczyna się od rozmowy. Zobaczmy, czy do siebie pasujemy.
    • W sypialni zrobiłem sufit napinany, to teraz chciałbym wyprowadzić sufit w salonie, ale czymś innym.   Wygląda to tak, malowane 5 razy najtańszym Decoralem akrylowym 60zł/5L. Podłoże to tynk, bez gładzi.   Czym można to pomalować aby było ładnie? Farba strukturalna, czy może jakaś premium ultra matowa wystarczy?   Potrzebuję inspiracji. Może ktoś ma jakiś pomysł, np. kasetony, tapeta, fornir kamienny itp. Lubię niestandardowe rozwiązania.
    • Chciałabym serdecznie polecić firmę Hydraulik Jacek na terenie Łodzi, z której usług ostatnio korzystałam. Profesjonalne podejście, szybka realizacja i rozsądne ceny. Jacek zna się na rzeczy, naprawiał u mnie instalację wodną oraz montował nowy zestaw łazienkowy. Wszystko działa bez zarzutu, a prace zostały wykonane czysto i terminowo. Kontakt: 508 669 031 https://g.co/kgs/5T2GKHs
    • trochę się zeszło z innymi tematami ale w końcu ogarnąłem ten temat, załączam fotki jak to wyszło. Póki co cegiełki wiszą, TV tez. Po prawej stronie dałem gruby profil drzwiowy stojący na podłodze. dodatkowo na całości dałem płytę OSB 15mm. Od góry tez jest wszystko zamocowane do desek w suficie.
    • witam mój elektryk odszedł z tego świata a ja pomału montuje włączniki, żyrandole, kinkiety, rozgryzam co miał na myśli prowadząc przewody i zaciąłem się na jednym pokoju który ma być sypialnia. Może ktoś bardziej rozgarnięty w elektryce pomoże dostrzec tu jakiś sens oraz co autor miał na myśli? Załączam schemat, Liczby oznaczają ilość żył przewodów, kółka A,B,C to puszki na włączniki, A jest na wejściu do pokoju, B i C mają być po bokach łóżka. Żarówki I i II są na suficie w 2 różnych miejscach, żarówka III jest na ścianie, to ma być chyba kinkiet nad łóżkiem.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...