Skocz do zawartości

Radzimy, czym się kierować przy wyborze pompy ciepła do przygotowania c.w.u.


Recommended Posts

Od kilku lat popularność pomp ciepła przygotowujących c.w.u. szybko rośnie. Dzięki nim można uzyskać ciepłą wodę 3–4 razy taniej, niż używając prądu, a same urządzenia są niezbyt drogie i bardzo łatwe do zainstalowania. Nie można jednak bezkrytycznie wierzyć sprzedawcom, dlatego radzimy, czym się kierować przy wyborze.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/20364-radzimy-czym-sie-kierowac-przy-wyborze-pompy-ciepla-do-przygotowania-c-w-u

Link do komentarza
Gość Tomasz Kotruchow

ciekawy artykuł ale brakuje w nim kilku zasadniczych uwag:

1. kierując się wyborem określonej pompy ciepła do podgrzewu cwu należy porównać zużycie energii elektrycznej deklarowane przez producenta na etykiecie energetycznej - wielkość ta określa roczny koszt eksploatacji urządzenia przy określonym znormalizowanym rozbiorze wody, proste porównanie dwóch producentów przy tym samym rozbiorze wody pokarze różnicę w rocznym koszcie eksploracyjnym, różnica ta w skali 3 lat określa czy tańsza pompa ale o wyższym zużyciu prądu po uwzględnieniu kosztu eksploatacji jest rzeczywiście tańsza

2. nie wolno montować takich pomp w kotłowniach gazowych o ile wykorzystywane będzie powietrze wewnętrzne - jest to związane z zagrożeniem wybuchu przy wystąpieniu nieszczelności instalacji gazowej

3. pompa ciepła do cwu modelowo powinna zostać podłączona do systemu wentylacji mechanicznej budynku, dzięki czemu cały rok będzie miała korzystne warunki pracy odzyskując ciepło wyrzutowe, w przypadku braku wentylacji mechanicznej montaż na powietrzu zewnętrznym to lepsza wersja kolektora słonecznego bo umożliwia pracę w nocy, w dni pochmurne oraz nie powoduje konieczności montażu żadnych elementów na dachu, montaż do pracy na powietrzu wewnętrznym to błąd gdyż efektem pracy będzie wychładzanie pomieszczenia co będzie kompensowane podgrzewem przez system grzewczy w budynku a więc praca pompy ciepła będzie powodować wzrost kosztu eksploatacji podstawowego systemu grzewczego

4. wykorzystywanie pompy do chłodzenia pomieszczeń nie ma sensu gdyż po pierwsze dysponujemy mocą chłodniczą na poziomie 2 kW co odpowiada klimatyzacji pomieszczenia do 20 m2 a po drugie moc ta jest dostępna wyłącznie w okresach zapotrzebowania na cwu a nie w okresach zapotrzebowania na chłód !! czasami mogą to być zbieżne okresy ale w zasadzie szczyt zapotrzebowania na cwu to rano i wieczorem a szczyt zapotrzebowania na chłód to południe, inną ważną sprawą jest niski spręż wentylatorów pompy ciepła co oznacza, że efektywny nadmuch z pompy ciepła nie da się rozprowadzić na większą odległość niż kilka metrów.

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Zapomnieliście państwo o jeszcze jednym rozwiązaniu, mianowicie PRZEPŁYWOWY PODGRZEWACZ WODY. Jednym słowem podgrzewamy wodę zwykłą grzałką elektryczną ALE TYLKO W CHWILI gdy ją pobieramy. Urządzenie jest niedrogie (kilkaset zł), umieszczone w baterii/kranie oraz włączane tylko na kilka minut i w związku z tym zużywa niewiele energii.
Link do komentarza
17 godzin temu, Gość Jacek napisał:

Zapomnieliście państwo o jeszcze jednym rozwiązaniu, mianowicie PRZEPŁYWOWY PODGRZEWACZ WODY. Jednym słowem podgrzewamy wodę zwykłą grzałką elektryczną ALE TYLKO W CHWILI gdy ją pobieramy. Urządzenie jest niedrogie (kilkaset zł), umieszczone w baterii/kranie oraz włączane tylko na kilka minut i w związku z tym zużywa niewiele energii.

Sam to sprawdziłeś, czy ktoś Cię tego tekstu nauczył? W obydwu przypadkach zalecam powrót do lekcji podstaw fizyki. 

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Pompa ciepła do CWU nie sprawdza się. Aby była efektywna musi być temp. >10oC. Latem najlepiej aby działała w dzień. Tymczasem największe zapotrzebowanie na ciepłą wodę jest wieczorem. Oznacza to, że pompa się włącza w nocy, gdy temperatura jest niska. I tak we wrześniu nie ma szans z niej korzystać, bo noce są zimne chociaż dni ciepłe. Do tego podgrzanie wody od. 25oc do 48oC trwa około 10 godzin. Pompa hałasuje przez całą noc, aby nad ranem osiągnąć temperaturę zadaną. Przy czym max. to 48-50oC, a to jest mało. Potrzeba około 55oC aby cała rodzina się wykompała. Tym samym lepiej mieć bojler niż pompę, bo to zawracanie głowy.
Link do komentarza

Pani Aniu, nie zgodzę się z tym. Na forum sa użytkownicy pomp ciepła do cwu i zapewniają, że urządzenie działa poprawnie nawet przy mrozach. Poza tym pompa ciepła do cwu może pobierać powietrze z pomieszczeń, w których panuje wyższa temperatura: garaż, poddasze etc. Dodatkowo latem można zrobić wyrzut do pomieszczeń notorycznie przegrzewanych etc. (poddasze nieużytkowe).

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Dokładnie. Przykładem pompy, która może działać zarówno na powietrzu wewnętrznym jak i zewnętrznym jest nasza pompa ciepła do podgrzewu CWU typu Vitocal 262-A. W wersji do pracy z powietrzem obiegowym pompa ciepła Vitocal 262-A wykorzystuje powietrze z pomieszczenia, w którym została zainstalowana. Odbiera zasysanemu powietrzu część ciepła i magazynuje je w ciepłej wodzie użytkowej (do 65 °C dla zwiększonej higieny CWU). Przy tym powietrze jest równocześnie pozbawiane wilgoci, co przyczynia się dodatkowo do ochrony budynku i podniesienia jakości mieszkania. W wersji z zasysaniem powietrza z zewnątrz pompa ciepła pracuje w zakresie temperatur od -8 do +40 °C co pozwala na jej użytkowanie przez większość dni w ciągu roku.

Jeżeli chodzi o problem hałasu, to jego niskie emisje zapewnia specjalny trybo pracy „silent“.

Szczegóły dotyczące produktu można znaleźć tutaj: https://www.viessmann.pl/pl/budynki-mieszkalne/pompy-ciepla/pompy-ciepla-do-cieplej-wody-uzytkowej/vitocal-262-a.html

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Gość Grześ
Czegoś tutaj nie rozumiem. Na końcu artykułu napisane jest,że taka pompa potrzebuje ok 9kw mocy cieplnej na zagrzanie zbiornika wody,następnie przeliczono te 9kw ciepła po cenie jaka jest za kw energi elektrycznej i wyszło im ok 7zł dziennie. Policzono 1:1 co jest kuriozalnym błędem! Każdą pompa posiada COP w najgorszym przypadku 3:1 czyli za jeden kilowat energi elektrycznej wyprodukuje 3 kilowaty energii cieplnej!!! Idąc dalej.... jeśli dany zbiornik wody potrzebuje 9 kw energi CIEPLNEJ pompa wytworzy je pobierając 3 kw energi ELEKTRYCZNEJ. Zakładając,że cena kilowata to 60gr w taryfie g12 koszt zagrzania zbiornika to 1,80zł a nie 7zł. Poprawcie proszę tego buraka.
Link do komentarza
46 minut temu, Gość Grześ napisał:

  Każdą pompa posiada COP w najgorszym przypadku 3:1 czyli za jeden kilowat energi elektrycznej wyprodukuje 3 kilowaty energii cieplnej!!!  

 

Grzesiu, nie pitol i zapamiętaj na całe życie. Pompa ciepła nie produkuje energii cieplnej! I żadnej innej! Pompa ciepła energię tylko transportuje

Albo dostarcza.

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A jednak jest, bo nie ma innego powodu. Ja mam w łazience futrynę papierową. Tak jak wszystkie inne w mieszkaniu. I mam ok. Ale u mnie prysznic jest prysznicem, a nie sauną. Dzieci próbowały mi robić parówkę przy okazji mycia się, ale zapowiedziałem, że obciążę kosztami (dorosłe są) i się skończyło. Kontroluj wilgotność w łazience higrometrem.  
    • Jak będziesz robił remont, to kup PRAWDZIWE DRZWI i PRAWDZIWĄ OŚCIEŻNICĘ, to znaczy drewniane i dobrze zaimpregnowane... Te, aktualnie zainstalowane są z płyt MDF - tak skrzydło drzwiowe, jak i ościeżnica... Czasem te z MDF służą dłużej, jak się miejsca przecięcia płyty dobrze nasyci jakimś impregnatem i - przy ościeżnicy dodatkowo zabezpieczy DOBRZE POŁOŻONYM (na odtłuszczonych powierzchniach) silikonem... W Twojej łazience widać, które elementy były docinane i nie zabezpieczone - skracane pionowe elementy ościeżnicy i nacięcie wentylacyjne w skrzydle... MDF pije wodę i z posadzki i z powietrza jak gąbka       A tak nawiasem mówiąc, to Twój prysznic nie jest typu walk-in, tylko z płytkim brodzikiem...   Tu masz prawdziwy walk-in z odpływem liniowym:
    • Komentarz dodany przez M.L.: Witam, Zamówiłem w extraDach - Szczecin blachę na rąbek, blacha przyszła w kolorze innym niż zamówiłem…. Nikt nie poczuwa się do winy, sprawa trwa już prawie dwa miesiące, ciągle jestem zbywany, że nie ma odpowiedzi od producenta. Blachę zakupiłem od firmy extraDach (Szczecin) nie od producenta a mi każą czekać na jego odpowiedź. Blacha leży u mnie na budowie, extraDach umywa ręce, bo przecież zapłaciłem i blacha jest moja, a gdy pytam kiedy rozpatrzą moją reklamacje dostaje odpowiedź że producent sobie może odpowiedzieć kiedy chce.... Pomyłki sie zdarzają ja to rozumiem , lecz od extradachu dostałem odpowiedź odmowną bo blacha ma na oznaczeniu kolor prawidłowy! Blacha porównana z próbnikiem producenta, kolor pasuje do 7024 a nie 7016 jak zamawiałem, ale przecież blacha ma nadruk z kodem 7016, nikt nie patrzy na to jaki kolor ma blacha lecz jakie ma oznaczenie z tyłu! Próbniki w tym przypadku nie istnieją!! Budowa stoi, koszty rosną, dach niszczeje… Sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie. NIE POLECAM!!!!
    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...