Skocz do zawartości

Pompa ciepła a dom z bala


Recommended Posts

Napisano

Witam,

chętnie skorzystam z wiedzy eksperta i użytkowników tego forum.

Tło: posiadam 2ha działki w tym 7 ar budowlanej. Na części prowadzę sad owocowy, cześć to pole uprawne. Posiadam starą studnię 40m, nieużytkowaną od lat. Jest prąd i woda. Gazu brak i nie będzie. Obecnie 2+1, docelowo 2+4.

Cel:Ogrzanie domu z bala o powierzchni około 150m. Gruby bal co najmniej 22cm.

Jestem na etapie ogarniania od zera wybudowania domu z bala na swojej działce. Chciałbym aby dom nie był dodatkowo izolowany, ale ciepły. Dom będzie posiadał parter oraz wysokie poddasze użytkowe, konstrukcja zwarta, prostokątna - a'la stodoła. Dom będzie posiadał duże przeszklenie na jednej ze ścian.

Chciałbym aby dom był ogrzewany pompą ciepła oraz kominkiem z płaszczem wodnym w sezonie. Może posiadać dodatkowo panele słoneczne.

Na jakie zasilanie pompy powinienem się zdecydować? Powietrze czy grunt? Poziome czy pionowe? Czy istnieją konwektory zasilane ciepłem pompy i kominka? Czy jedną metodą grzania jest podłogówka? Czytałem kiedyś o ogrzewaniu sufitowym czy to jest sprawdzone  wygodne? 

Z kosztami inwestycji w ogrzewanie wody i domu muszę się liczyć?

Poza ekspertem ktoś ma swoje osobiste doświadczanie w takim połączeniu?

Dziękuję,

Tomek

Napisano
  Dnia 9.03.2017 o 07:15, felix103 napisał:

Chciałbym aby dom nie był dodatkowo izolowany, ale ciepły. Dom będzie posiadał parter oraz wysokie poddasze użytkowe, konstrukcja zwarta, prostokątna - a'la stodoła. Dom będzie posiadał duże przeszklenie na jednej ze ścian.

Chciałbym aby dom był ogrzewany pompą ciepła oraz kominkiem z płaszczem wodnym w sezonie. Może posiadać dodatkowo panele słoneczne.

Na jakie zasilanie pompy powinienem się zdecydować? Powietrze czy grunt? Poziome czy pionowe? Czy istnieją konwektory zasilane ciepłem pompy i kominka? Czy jedną metodą grzania jest podłogówka? Czytałem kiedyś o ogrzewaniu sufitowym czy to jest sprawdzone  wygodne? 

Z kosztami inwestycji w ogrzewanie wody i domu muszę się liczyć?

 

Rozwiń  

Witam !

Jeśli dom nie będzie dodatkowo izolowany to niestety może on pobierać sporo energii. W celu zapobieganiu ucieczce ciepła sugerowałbym zastosowanie wentylacji mechanicznej z rekuperacją, a co do izolacji to są również sposoby ocieplania od wewnątrz. Duże przeszklenia tak, ale od strony południowej i najlepiej niezacienionej. Z jednej strony to zyski słoneczne, a z drugiej straty ciepła, dlatego warto zainwestować w okna o niskim współczynniku przenikania ciepła.

Pompa ciepła to oczywiście komfort użytkowania i może być podstawowym źródłem ciepła wspomaganym przez kominek w okresach szczytowego zapotrzebowania. Pompa ciepła powietrzna kosztuje mniej, jednak jej użytkowanie będzie droższe w stosunku do efektywniejszych PC gruntowych , w tych z kolei musimy zainwestować w dolne źródło.

Najczęściej stosowany system ogrzewania powierzchniowy to właśnie podłogówka. Jest możliwość również ogrzewania ściennego oraz sufitowego, ale z punktu widzenia komfortu cieplnego instalacja ogrzewania podłogowego do domu będzie optymalna. 

Panele słoneczne - czy chodzi tutaj o fotowoltaikę czy kolektory słoneczne do ogrzewania ciepłej wody ?

Pozdrawiam !

Napisano

Bez izolacji ściana z samych bali nie spełni wymagań izolacyjności cieplnej wynikających z Warunków Technicznych. To rozporządzenie ministerialne jest obligatoryjne, maksymalny wsp. U ścian nie może być wyższy niż 0,23 W/(m2·K). Ściana wyłącznie z drewna musiałaby mieć jakieś 70 cm grubości. Dlatego obecnie stosuje się budowę warstwową, np.  drewno-izolacja cieplna-drewno.

Co do ogrzewania, prawdopodobnie wchodzą w grę 3 wersje źródła dolnego dla pompy ciepła:
- kolektor poziomy (dość tani, a działka jest duża);
- kolektor pionowy (dobra wydajność, najdroższa inwestycja);
- pompa powietrzna (najtańsza inwestycyjnie, najdroższa eksploatacyjnie).

Czyli do przemyślenia, ile można wydać na pompę z instalacją. Oraz w jakim stopniu dom ma być ogrzewany pompa, a w jakim kominkiem.

W domu z bali polecałbym dla pompy ciepła ogrzewanie podłogowe, nawet z pogrubioną wylewką (np. 10 cm), żeby poprawić akumulacje ciepła. Zakładam tu, że podłoga jest typowa podłogą na gruncie, nie zaś konstrukcja drewnianą. Ze względu na drewniana konstrukcję nie myślałbym o ogrzewaniu sufitowym.

Co do współpracy pompy ciepła i kominka, możliwości jest kilka. Do kominka z płaszczem wodnym polecałbym zbiornik akumulacyjny wody grzewczej. W takim układzie zarówno kominek jak i pompa mogą ogrzewać wodę w zbiorniku, albo dodajemy wymiennik ciepła i pompa zasila podłogówkę bezpośrednio, kominek zaś "ładuje" zbiornik. priorytet ma czerpanie wody ze zbiornika. To nieco utrudnia sterowanie, ale dla pompy jest lepsze.

Alternatywa to pełna niezależność pompy i kominka. Można oczywiście zrobić układ, w którym w tych samych pomieszczeniach jest i podłogówka i grzejniki. Jednak, jeżeli to pompa ma być dominującym źródłem ciepła, pomyślałbym o układzie z kominkiem bez płaszcza wodnego. Wtedy robisz najwyżej DGP, albo i tego nie, jeżeli kominek będzie ustawiony korzystnie dla samoczynnego rozchodzenia się ciepła.

 

Napisano
  Dnia 9.03.2017 o 07:15, felix103 napisał:

Chciałbym aby dom nie był dodatkowo izolowany, ale ciepły.

Rozwiń  

Był taki cykl o domu z bali w USA. Tam naprawdę te bale są potężne. Mimo to w jednym z przykładów właściciele stwierdzili, że ogrzewanie było drogie - dopiero po dociepleniu ( niestety nie pamiętam szczegółow) koszty znacząco spadły. Ale naturalnie decyzja należy do ciebie. 

Zastanawiam się też czy stosowanie wielu źródeł ciepła (a nie np. dwóch) jest opłacalne?

Kominek  + pompa może wystarczy? 

Napisano

Witam,

dziękuję za odpowiedzi, ale zrodziły one we mnie kolejne pytania. 

Zweryfikowałem przekazane przez Was informacje i zgadza się, że właściwie nie będę mógł wybudować domu bez ocieplenia. Żałuję tego bardzo, ale skoro się nie da to nie.

Odnosząc się do pomp ciepła. Poziome źródło dolne było moją pierwszą myślą, ale na części działki obecnie prowadzę sad i planuję go powiększyć. Jak wielka powierzchnia, mniej więcej, byłaby potrzebna aby ogrzać dom dyskutowany 150m dom? Jak daleko od systemów korzeniowych musi znaleźć się rurka?

Jak wielka będzie różnica pomiędzy pompą z źródłem pionowym a powietrzem w kosztach w pierwszych 10 latach? Czy jest to powiedzmy 10.000 czy 50.000?

Zdecydowanie chciałbym jedynie pompę + kominek, pytanie o dodatkowe ciepło z paneli było otwarte. Rozumiem w takim razie, że zapomnieć o temacie bo nie ma takiej potrzeby?

Odnośnie ogrzewania sufitowego - moja żona jest wielką przeciwniczką ogrzewania podłogowego, poza łazienką, więc szukam alternatywy. Czytałem kiedyś artykuł z którego wynikało, że zdrowotnie ogrzewanie sufitowe ma same plusy. Nie znam nikogo jednak, kto posiada taką instalacją. Może są jeszcze jakieś inne rozwiązania o których nie pomyślałem? Konwektory?

Odnośnie samych pomp ciepła. Chcę wierzyć, że za jakość trzeba płacić. Ale czym naprawdę różni się pompa od mało znanego producenta za 15 tysięcy od znanych marek za 30-40 tysięcy? W końcu technologicznie to nie jest aż takie skomplikowane urządzenie jak np. telefon komórkowy? :-)

Pozdrawiam i czekam na dalsze odpowiedzi!

 

Napisano

zbyt dużo pytań na raz ;)

DZ poziome - wszystko zależy od warunków gruntowych. Jak jest kiepski grunt (piasek) to nie warto wchodzić w DZ poziome (najlepsza jest glina, mokra glina) Ja dla takiego domu jak piszesz mam zakopane około 550mb rury PE40(między zasilaniem z powrotem 1m) Świadomie dałem tyle(mogłem mniej), bo chciałem mieć przewymiarowane DZ.

Różnica w kosztach eksploatacyjnych DZ pionowe a PC PW ?? Ciężko powiedzieć...w ciągu 10 lat na pewno będzie to bliżej 10tys niż 50tys. Diabeł tkwi w szczegółach...

Jak żona jest przeciwniczką ogrzewania podłogowego, to spróbuj ją przekonać albo pomyśl o ogrzewaniu ściennym.  Opcjonalnie wchodzą jeszcze w grę Klimakonwektory (czytałem o kilku zadowolonych użytkowników instalacji - dół w podłogówce a góra klimakonkwektory) - ale to wynikało raczej z faktu, że taką instalację już mieli. Podkreślają, że drugi raz, daliby wszędzie ogrzewanie podłogowe. Ogrzewanie sufitowe zostawiłbym sobie jako ostatnią opcję. (nie znam nikogo kto tak ma, choć o tym czytałem)

Posiadam PC polskiego producenta od prawie 7 lat i gdybym miał znowu kupować, zdecydowałbym się na to samo. Skąd ta różnica w cenie? Wodotryski + naklejka IMHO

Postaram się wkleić zdjęcia za chwilę...

Napisano (edytowany)

Widok ogolny na pompencje (waga 140kg wiec luzik - w dwoch mozna ja wniesc bez zadnych problemow nawet po schodach, a po sciagnieciu obudowy nawet nikt sie nie zasapie

1.jpg

Widok ogolny na uklad elektryczny / sterowania:

2.jpg

Widok szczegolowy na uklad elektryczny. Od lewej przekazniki RELPOL, stycznik AEG, czujnik kolejnosci i zaniku fazy F&F, zabezpieczenia B10 i wylacznik silnikowy legranda, stycznik moellera:

3.jpg

Sterownik pompy:

4.jpg

zagladamy do srodka Zeby to zobaczyc trzeba odkrecic ze 30 srub i wyciagnac tone scinkow z welny mineralnej - robia m.in. za wygluszenie. Z tylu po lewej i po prawej (dlugie czarne) to wymienniki ciepla - pieknie opakowane styropianem i obklejone centymetrowa pianka izolacyjna. Naprawde solidnie - tak solidnie ze zal mi tego bylo rozbierac i w koncu nie wiem jaki to typ (chcialem sprawdzic jakie bedzie mial opory zeby dobrze dobrac pompke obiegowa). Widac tam tez cztery pary kabelkow (czujki temperatur wejsc/wyjsc obu zrodel) i cienki miedziany przewod do kontroli cisnienia (podlaczony do presostatu). W centrum oczywiscie sprezarka scroll copeland - opakowana w jakis filc

5.jpg

jedziem ze szczegolami. Filterek ALCO. Alco wspolnie z copelandem tworza grupe EMERSON - pierwsza liga jezeli chodzi o chlodnictwo.

6.jpg

Presostat (czyli czujnik roznicy cisnien ktory czuwa nad prawidlowa praca ukladu - w razie gdyby po ktorejs stronie ulecial czynnik - wylaczy sprezarke zapobiegajac jej uszkodzeniu).

7.jpg

Wziernik ALCO (do kontroli przeplywu czynnika i stopnia jego zawilgocenia):

8.jpg

Zawor rozprezny ALCO:

9.jpg

Tu szczerze mowiac nie jestem pewien co to ale ma logo EMERSON na sobie z boku
10.jpg

I to wszystko! Ot cala pompa. Bardzo mi sie to podoba - kazdy element mozna kupic nawet na allegro, a w razie awarii wymieni to kazdy chlodnik. Najdrozsza jest oczywiscie sprezarka - ok 3k pln. Filtr, wziernik, presostat - ponizej 100 pln za element. Skraplacz i parownik sa obudowane i zakryte wiec niestety ich nie sfocilem ale producent deklaruje ze to "danfoss, alfaco lub honeywell" i ja tam mu wierze Prostota tego urzadzenia poraza. Ale to wielki plus bo tutaj nie ma sie co zepsuc, jedyny zuzywajacy sie element to sprezarka ktora bez najmniejszej awarii powinna pociagnac minimum 25 lat, a przypuszczam ze pociagnie dwa razy tyle przy prawidlowo wykonanej instalacji i sterowaniu

Podsumowujac - kawal solidnego sprzetu opartego o elementy z najwyzszych polek firm chlodniczych. Podoba mi sie :)

 

 

Zdjęcia i komentarze - kolegi

 

 

 

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 19.03.2017 o 12:50, felix103 napisał:

 Jak wielka powierzchnia, mniej więcej, byłaby potrzebna aby ogrzać dom dyskutowany 150m dom? Jak daleko od systemów korzeniowych musi znaleźć się rurka?

Zdecydowanie chciałbym jedynie pompę + kominek, pytanie o dodatkowe ciepło z paneli było otwarte. Rozumiem w takim razie, że zapomnieć o temacie bo nie ma takiej potrzeby?

Czytałem kiedyś artykuł z którego wynikało, że zdrowotnie ogrzewanie sufitowe ma same plusy. Nie znam nikogo jednak, kto posiada taką instalacją. Może są jeszcze jakieś inne rozwiązania o których nie pomyślałem? Konwektory?

Rozwiń  

Witam ponownie !

W zależności od wydajności Twojego gruntu można określić wielkość dolnego źródła zgodnie z tabelą. W obrębie rur obiegu solanki nie wolno sadzić roślin głęboko ukorzeniających się. Głębokość na której zostanie ułożone dolne źródło wynosi od 1,2 - 1,5m w zależności od strefy klimatycznej.

Jeśli chodzi o ciepło z kolektorów słonecznych to tutaj głównym celem jest przygotowanie ciepłej wody użytkowej. Instalacja solarna odciążyłaby w okresie letnim pompę ciepła.

Co do ogrzewania podłogowego jest ono najbardziej zbliżone do zachowania komfortu cieplnego człowieka (ciepłe stopy oraz chłodniejsza strefa na wysokości głowy człowieka). Ogrzewania sufitowe najczęściej stosuje się w budynkach  biurowych w postaci stropów grzewczo-chłodzących. Ogrzewanie powietrzne za pomocą klimakonwektorów jak najbardziej tak, ale w sytuacji bardzo dobrze zaizolowanego budynku.

Pozdrawiam !

wydajnosc poziomego kolektora.PNG

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
    • Ja używam Rigips Vario i taśmy papierowej Tuff Tape, jak będziesz miał problem ze znalezieniem daj znać. Rigips Vario do wypełnienia, a taśmę kleję na Rigips Premium Light. Pierwsza jest sucha, druga gotowa, rewelacyjnie się na jednej i drugiej pracuje. Po wypełnieniu czekasz przynajmniej dobę, chyba że jeszcze będzie widać że nie wyschło, więc musi wyschnąć w 100% bo inaczej spęka. Taśmy ślizgowej przy połączeniu ściana - GK się nie zaleca, ponieważ zupełnie inaczej pracuje jedna i druga powierzchnia, stąd taśma Tuff Tape, która doskonale łączy to połączenie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Cześć! Fajnie oderwać się od tematu wakacji i pomyśleć też o domu – wyobraź sobie, jak miło wracać z urlopu do przytulnego, dobrze ocieplonego wnętrza. Ja postawiłem na pełną termomodernizację z Cadela Project – od audytu, przez ocieplenie i tynkowanie, aż po ogarnięcie całego wniosku o dotację „Czyste Powietrze”. Efekt? Komfort przez cały rok i niższe rachunki: Cadela Project - Program Czyste Powietrze Miłego planowania kolejnych wyjazdów (i remontów)!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...