Skocz do zawartości

Zamawianie okien – kompetancje sprzedawcy a świadomość inwestorów


Recommended Posts

Napisano

Wprawdzie zima to słaby sezon dla producentów stolarki, ale dla inwestorów to dobry czas na rozeznanie rynku i zakupy. Tym bardziej że w szczycie sezonu na okna i drzwi można czekać nawet dwa-trzy miesiące.

1 stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące warunki techniczne, jakie muszą spełniać obecnie projektowane obiekty budowlane. Zgodnie z nimi domy mają być wyposażone w okna o maksymalnym współczynniku przenikania ciepła Umaks = 1,1 W/(m2·K). Do końca ubiegłego roku wartość ta wynosiła 1,3.

1) Czy wybierając okna u dystrybutora kupujący jest informowany o tych zmianach? Czy z punktu widzenia inwestora są to istotne różnice?

2) Jak wygląda kwestia zamawiania w oknach nawiewników? Zgodnie z przepisami w domach z wentylacją grawitacyjną dopływ powietrza zewnętrznego należy zapewnić przez nawiewniki umieszczane w oknach, drzwiach balkonowych lub w ścianach zewnętrznych. Czy sprzedawcy o tym informują i czy inwestorzy świadomie z nich nie rezygnują z obawy przed wychładzaniem wnętrz (krążą takie opinie)?

Ciekawi jesteśmy jakie macie doświadczenia z etapu wybierania okien. Jak to wygląda w praktyce?

 

Napisano

1) Najważniejsze dla przenikania ciepła i tak jest dobry montaż. Okna jako takie coraz lepiej powstrzymują przenikanie ciepła. Można bardzo się sparzyć natomiast w czasie wstawiania okien. W szczególności tyczy się to okien dachowych.

2) Niektóre okna mają nawiewniki montowane w czasie produkcji. Ja jestem przeciwko robieniu czegoś po swojemu.

Napisano

ad1) Kwestia solidnego montażu jest bezdyskusyjna. Pytanie dotyczyło zakupu - zwracania uwagi na współczynnik U.

ad2) Samodzielnie nawiewników montować nie należy. Zamawiając okna u sprzedawcy decyduje się które okna producent ma wyposażyć w nawiewniki (fabrycznie). Ale czy kupujący faktycznie o tym wiedzą? Cześć sprzedawców bowiem nie informuje o konieczności (zgodnie z przepisami) montażu nawiewników, a niektórzy inwestorzy nawet jeśli o tym wiedzą, świadomie z nich rezygnują z obawy przed wychładzaniem pomieszczeń.

Czy to powszechne zjawisko?

Napisano

Ja osobiście montowałem nawiewniki higrosterowane po 2 latach. Do tej pory działają prawidłowo i cyrkulacja w pomieszczeniu się poprawiła. Oczywiście trzeba mieć pewność, ze monter zrobi to prawidłowo nie uszkadzając ramy okiennej.

Wracając do nowych wytycznych - Sprzedawcy zdecydują za Nas - nie będzie już okien o współczynniku 1.1 i "kamień z serca"

Po drugie - nawet te "cieplejsze" będą w rozsądnej cenie.

Po trzecie - ciepły montaż będzie standardem.

Tak wieszczę :icon_cool:

 

 

Napisano

Dopowiem.

Nawiewniki dobiera się pod względem ich wydajności (w m3/h) a ich łączna wydajność powinna zawierać się w sumie "wyrzucanego" (ustawowo), z pomieszczeń "brudnych", powietrza.

Napisano
56 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

Czy to powszechne zjawisko?

Raczej i niestety - standard. 

Na potwierdzenie.

Na naszym Forumie pisze kilku "specjalistów" (sprzedawców?) okien.

Pisał któryś o nawiewnikach ?

Napisano

Żaden ponieważ infiltracja jest zapewniona "ustawowo" przez przylgi natomiast jest jeszcze wiele do zrobienia w tej materii.

Zamiast powielać ploty, ze nowe szczelne okna = grzyb , wystarczy w komplecie dawać opcję nawiewnik i zamknąć plotkarzom usta :icon_cool:

Po roku pozytywny odzew tej akcji pojawi się na forach i wielu wypnie pierś do orderów. Ale to tylko moje wizjonerstwo.

Napisano

 

W praktyce jest gorzej niż źle.

Inwestor nie jest pytany o to czy ma wentylacje grawitacyjną, czy mechaniczną.

Inwestor nie otrzymuje informacji o współczynniku infiltracji powietrza danego okna - a ma to decydujące znaczenie przy wentylacji grawitacyjnej, bo (z obowiązującej normy) :

Cytat

2.1.5. Dopływ powietrza zewnętrznego do pomieszczeń powinien być zapewniony w sposób podany wg poz. a) lub b).

a)      W przypadku zastosowania okien charakteryzujących się współczynnikiem infiltracji powietrza a niniejszym niż 0,3 m3/( m h daPa2/3), przez nawiewniki powietrza o regulowanym stopniu otwarcia usytuowane: ....................

Warto też przytoczyć że jest obowiązek stosowania nawiewników - Rozporządzenie w sprawie WT ......

Cytat

§ 155.

3. W przypadku zastosowania w pomieszczeniach innego rodzaju wentylacji niż wentylacja mechaniczna nawiewna lub nawiewno-wywiewna, dopływ powietrza zewnętrznego, w ilości niezbędnej dla potrzeb wentylacyjnych, należy zapewnić przez urządzenia nawiewne umieszczane w oknach, drzwiach balkonowych lub w innych częściach przegród zewnętrznych

 

Napisano

Ps. Upraszczając można powiedzieć, że tylko okna klasy 4 (wg. PN-EN 14351-1+A1:2010 )  spełniają wymagania Zał. nr.2 Rozporządzenia w sprawie WT ..... pkt.2.3.2. (dot. wymaganej szczelności okien).

Napisano

Czyli w praktyce okna są sprzedawane bez nawiewników, chyba że inwestor sam się o nie upomni. o ile wie, że powinien je mieć. Jeśli nie doczyta o tym w prasie fachowej - BUDUJEMY DOM lub Internecie i nie powie mu o tym architekt ani sprzedawca okien, to kupi okna szczelne i będzie miał spory kłopot z brakiem wentylacji w pięknym, nowym domu.

Napisano

Teoretycznie nawiewniki powinny być w projekcie - łącznie z doborem (wydajności)  do poszczególnych pomieszczeń.

W zasadzie nie jest to działka producenta/instalatora okien.

Napisano

Świadoma wentylacja i więcej rozsądku niż powielania "plot".  Tak jak wspominałem. Ja zamontowałem po 2 latach nawiewniki. Robili to monterzy okien, którzy prawdopodobnie zostali prawidłowo przeszkoleni. Wszystko działa OK do tej pory - czyli już prawie 10 lat.

 

PS. Nikt mnie nie musiał przekonywać. W zasadzie to chciałem usprawnić wentylację w pomieszczeniu i udało się. 10 lat temu świadomość takich rozwiązań była na poziomie "zacofania".

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...