Skocz do zawartości

Impregnacja więźby


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Proszę o pomoc w dobraniu impregnatu konstrukcyjnego do więźby dachowej.
Impregnowane drewno będzie na budynek gospodarczy pokryty blachą i mam kilka pytań:
1) Jaki impregnat wybrać, zastanawiam się nad:
- Fobos NW
- Kuprafung P - pytanie czy można stosować go pod blachę?
- lub połowe tańszy Tytan NW - ale zastanawia mnie jego jakość
a może doradzicie mi coś innego
2) Impregnat który zostanie, planuje przelać do baniek i wykorzystać na jesień do impregnacji więźby na dom. Pytanie czy można, czy np. nie straci swoich właściwości i lepiej kupić nowy.
3) Czy zaimpregnowane drewno, jednym z w/w impregnatów, będzie można od razu pomalować ( w miejscach które będą widoczne ) impregnatem ochronno - dekoracyjnym np: altax lub tikurila ( a może polecicie mi jakiś inny ) czy przed impregnatem ochronno - dekoracyjnym, trzeba będzie pomalować dodatkowo, zaimpregnowane drewno, jeszcze jakimś impregnatem gruntującym, jak tak to jakim.
4) Drewno na więźbę jest z listopada, przecierane było w grudniu. Po przetarciu ułożone było od razu na 5 cm przekładkach pod wiatą ( jak mocno zacinał deszcz to trochę je moczył) Pytanie czy będzie mozna je impregnować już w Marcu lub w Kwietniu czy powinno jeszcze leżeć i schnąć. Elementy 14x14, 7x16, 8x18 cm

z góry dziękuję za pomoc
pozdrawiam

Napisano (edytowany)

Szwedzi mają kilkuset letnie doświadczenie jeśli chodzi o stawianie domów z drewna ....teraz jest u nich coś takiego że jak ktoś zastosuje drewno impregnowane wewnątrz budynku to nie dostanie za robotę ani jednego Ore ....i jeszcze czeka go lincz...

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Napisano

Ad 1 Impregnaty mają różne własności korozyjne - solne są bardziej agresywne a opis szczegółowych własności można znaleźć w dokumentacji technicznej konkretnego wyrobu.

Ad 2 Są to produkty wodorozcieńczalne które można przechowywać przez dłuższy czas.

Ad 3 Od razu to nie, dopiero jak wyschnie a impregnaty barwiące niekiedy wymagają pokrycia lakierobejcą (wg zaleceń producenta)

Ad 4 Przy tych przekrojach drewno musi schnąć dłużej - impregnacja wilgotnego uniemożliwia wnikanie preparatu wgłąb drewna (wilgotność powinna być poniżej 25%).

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Szczerze mówiąc, lepiej kupić drewno impregnowane ciśnieniowo a malowanie pędzelkiem - no cóż - też sposób.

Zapomniałem dodać że impregnować będę metodą zanurzeniową. To chyba też dobra metoda ?

Ad. 1 - Fobos i Tytan w karcie technicznej ma informacje że ,,  Nie powoduje korozji stalowych elementów łączących " więc zakładam, że pod blachą też się nadaje ( chociaż Fobos zawiera ,,dichlorophenylo" czyli coś chloro podobne. Chyba że moje założenia są błędny ?  Natomiast w karcie technicznej Kuprafungu nie znalazłem żadnej informacji na ten temat ale znalazłem że posiada 8,4 % substancji czynnej ,, propanian (sól) ". Więc już nie wiem.

Ad. 3 Od razu w sensie, że impregnat ochronno - dekoracyjny bezpośrednio na impregnat konstrukcyjny ( Oczywiście po tym jak wyschnie ). I tutaj też jest problem bo:

Fobos NW - można stosować jako grunt pod środki dekoracyjne (lakiery, farby) -  czyli impregnaty ochronno - dekoracyjne odpadają tak?

Tytan NW - wersja bezbarwna może być stosowana jako podkład pod lakiery, woski i bejce koloryzujące - czyli impregnaty ochronno - dekoracyjne odpadają tak?

kuprafung - nie ma nic na ten tema.

 

Ad. 4 W jaki sposób można sprawdzić wilgotność drewna ?

 

Napisano

Dziękuję kolego, nie wpadł bym na to. Nad tym jak napompować koło też się zastanawiam. Czy pompką czy może lepiej wiertarką?

Zaraz kupie miernik za 40 zł i będę miał pewność czy mogę już impregnować czy jeszcze nie albo kupie taki za 2000 zł zmierzę drewno 2-3 razy a potem wstawię go sobie do szklanej gabloty i będę się cieszył że mam miernik za 2000 zł.

Dziękuję za konkretną i pomocną odpowiedź.

Gość mhtyl
Napisano

Swoja ironie wsadź sobie głęboko w swoje ego. Chłop Ci doradza z dobroci serca a ty masz go w ... Jak jesteś taki bystrzacho to po jakiego tu zadajesz głupie pytania? Wilgotność najlepiej sprawdź swoim  językiem, będzie najtaniej.

Napisano

Człowieku !!!

Ludzie na forach poszukują fachowych porad lub porad opartych na czyimś doświadczeniu. Popierdzielić głupoty można sobie na forach społecznościowych lub facebooku a nie na forach budowlanych  !!! Jeśli ktoś zakłada posta to pada KONKRETNE pytanie i oczekiwana jest konkretna odpowiedź a nie przepis na piernika. 

Miernik wilgotności w internecie znaleźć może sobie każdy. Pytanie jaki ? tak jak pisałem, taki za 40 zł czy za 2000 zł ???

a może dopiero taki za 200 zł firmy ,, krzak " będzie już na tyle dokładny że można się na niego pokusić? a może to strata pieniędzy?.

Sławomir, bez urazy ale naprawdę w ostatnich czasach ludzie piszą tyle bzdur że zastanawiam się nad sensem istnienia takich forum. Za chwilę niczym nie będą się różniły od czatu na WP 

Gorąco dziękuję panom z redakcji za odniesienie się konkretnie do moich pytań

 

Gość mhtyl
Napisano

Słuchaj, ugryź się w jęzor i przeproś tu piszących i czytających za swój nie wyparzony  język bo sam żeś zaczął.

Pytasz czym zmierzyć wilgotność, to chłop Ci podał linka czym się mierzy i wcale nie zrobił tego z ironią. Myślisz , że On czyli Sławomir wie, że ty taki obcykany człowiek jesteś i wiesz do czego służy wilgotnościomierz? Mogles zadać pytanie w ten sposób - za pomoc inną niż wilgotnościomierza  można zmierzyć wilgotność drewna .

I jaką to bzdurę napisał Sławomir? polecił Ci paczkę prezerwatyw? NIE! Polecił Ci wilgotnościomierz (a  w zasadzie to kilkanaście modeli)  więc nie chrzań i nie obrażaj forum i tu piszących bo jesteś tu gościem.

Co do dokładności i jakości miernika - Załóż inny temat o wyborze miernika-wilgotnościomierza do drewna to tam Ci ktoś doradzi z praktykujących jaki jest dobry i który warto kupić a który nie. Taka powinna być kolej rzeczy na forum, a nie od razy z pretensjami, że JAK ON MÓGŁ COŚ TAKIEGO POLECIĆ!!!!

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Czy impregnację więźby lepiej powierzyć dobrym fachowcom czy można naprawdę zrobić to samodzielnie (jestem średnio rozgarnięty w tym temacie).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...