Skocz do zawartości

Jaka różnica między temperaturą ekonomiczną a komfortową w kotle gazowym?


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Mam kilka pytań dotyczących ogrzewania piecem kondensacyjnym. Posiadam piec Cerapur Smart ZSB22-3C, bojler 300 l na c.w.u.
1. Jaka powinna optymalna różnica między temperaturą ekonomiczną a komfortową, aby zużycie gazu było jak najmniejsze?
2. Jak ustawić temperaturę na piecu, aby pracował on jak najbardziej efektywnie, ekonomicznie i nie szkodziło to samemu urządzeniu? Czy ma to być temperatura, która spowoduje rzadsze włączanie się pieca ale mocniejsze grzanie przy załączeniu się? Czy częste załączanie się pieca lecz niższa temperatura?
Z poważaniem.
Gość czerwony łeb
Napisano
Cytat

Witam.
Mam kilka pytań dotyczących ogrzewania piecem kondensacyjnym. Posiadam piec Cerapur Smart ZSB22-3C, bojler 300 l na c.w.u.
1. Jaka powinna optymalna różnica między temperaturą ekonomiczną a komfortową, aby zużycie gazu było jak najmniejsze?
2. Jak ustawić temperaturę na piecu, aby pracował on jak najbardziej efektywnie, ekonomicznie i nie szkodziło to samemu urządzeniu? Czy ma to być temperatura, która spowoduje rzadsze włączanie się pieca ale mocniejsze grzanie przy załączeniu się? Czy częste załączanie się pieca lecz niższa temperatura?
Z poważaniem.


1.To zależy od Was,dla jednego temp.komfortowa to 20st.C a dla drugiego 25st.C.
2.Im kondensat będzie się rzadziej wyłączał czyli dłużej pracował tym zużycie gazu będzie mniejsze bo na sam rozruch idzie wiecej gazu.Dlatego tak ważna jest modulacja kotła od jak najmniejszej mocy.
Napisano
Cytat

1.To zależy od Was,dla jednego temp.komfortowa to 20st.C a dla drugiego 25st.C.
2.Im kondensat będzie się rzadziej wyłączał czyli dłużej pracował tym zużycie gazu będzie mniejsze bo na sam rozruch idzie wiecej gazu.Dlatego tak ważna jest modulacja kotła od jak najmniejszej mocy.


Ad.1 nie chodzi mi konkretną temperaturę komfortową. Bo- tak jak Pan pisze- jest to kwestia indywidualna. Chodzi mi o optymalne ustawienie różnicy między temperaturą komfortową, a ekonomiczną. Załóżmy komfortowa- 21 st. C, ekonomiczna- 19 st.C, czyli różnica między nimi to 2 st. C.
Jak duża czy jak mała ma to być różnica aby zminimalizować zużycie gazu?
Gość czerwony łeb
Napisano
Cytat

Ad.1 nie chodzi mi konkretną temperaturę komfortową. Bo- tak jak Pan pisze- jest to kwestia indywidualna. Chodzi mi o optymalne ustawienie różnicy między temperaturą komfortową, a ekonomiczną. Załóżmy komfortowa- 21 st. C, ekonomiczna- 19 st.C, czyli różnica między nimi to 2 st. C.
Jak duża czy jak mała ma to być różnica aby zminimalizować zużycie gazu?


Podniesienie ttemp.w domu o 1st.C to wyższe zużycie energii o ok.10%.
Ale chyba nie na tym rzecz polega żeby marznac w domu kosztem komfortowego życia ?



O rachunkach za ogrzewanie decydują potrzeby domu na energię i o tym myśli się przed budową. Im niższe straty energii tym niższe zu życie gazu czyli niższe rachunki a nie marzniecie.
Napisano
Cytat

Podniesienie ttemp.w domu o 1st.C to wyższe zużycie energii o ok.10%.
Ale chyba nie na tym rzecz polega żeby marznac w domu kosztem komfortowego życia ?



O rachunkach za ogrzewanie decydują potrzeby domu na energię i o tym myśli się przed budową. Im niższe straty energii tym niższe zu życie gazu czyli niższe rachunki a nie marzniecie.


Czyli, jak zrozumiałem, wg Pana- powinienem grzać przez cały czas temperaturę jednakową, czy jestem w domu czy mnie nie ma?
Gość czerwony łeb
Napisano
Cytat

Czyli, jak zrozumiałem, wg Pana- powinienem grzać przez cały czas temperaturę jednakową, czy jestem w domu czy mnie nie ma?


Dokładnie tak,zużycie energii będzie takie same w obu przypadkach bo to co dom straci to później i tak trzeba to nadrobić.
Druga sprawa że w nowym murowanym domu nie ma szansy żeby ttemp.w domu spadła o 2st.C w przeciągu paru godzin.
Napisano (edytowany)
Cytat

Dokładnie tak,zużycie energii będzie takie same w obu przypadkach bo to co dom straci to później i tak trzeba to nadrobić.
Druga sprawa że w nowym murowanym domu nie ma szansy żeby ttemp.w domu spadła o 2st.C w przeciągu paru godzin.


Bardzo dziękuję za sugestie. Dom mam drewniany, ocieplony wełną min. 15 cm- tego nie dodałem.
Jeśli ktoś miałby jakieś inne sugestie odnośnie moich pytań, to bardzo proszę o wpisy. Edytowano przez shik (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Nie wierz w ani jedno słowo czerwonego łba, bo to co pisze to same bzdury, dobre dla dzieci w piaskownicy.
Zaleca się aby różnica między temperaturą ekonomiczną a komfortową nie przekraczał 4 stopni.
Piec jak pali to zużywa gaz więc jak najbardziej w czasie nieobecności w domu powinieneś korzystać z ustawień ekonomicznych, tym bardziej że masz dom drewniany o małej pojemności cieplnej. Słuchanie rady w/w spowoduje że będziesz płacił wysokie rachunki za gaz.
Kwestia temperatury i częstotliwości grzania - ten piec nie ma ustawień krzywych grzania ?, czy pogodówki ? Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Gość czerwony łeb
Napisano (edytowany)
Cytat

Piec jak pali to zużywa gaz więc jak najbardziej w czasie nieobecności w domu powinieneś korzystać z ustawień ekonomicznych, tym bardziej że masz dom drewniany o małej pojemności cieplnej. Słuchanie rady w/w spowoduje że będziesz płacił wysokie rachunki za gaz.


No cóż...
Dom ma straty energii na poziomie 2,4kW na godzinę dla temperatury np.22st.C w środku,grzejac piecem(uzupełniajac straty energii) z mocą 2,4kW utrzymujac stałą temperaturę przez 6 godzin zużyje 2,4kW*6h=14,4kWh.
Na początku tych 6 godzin wyłączamy piec ale dom ma w dalszym ciągu stratę ciepła 2,4kW na godzinę a to znaczy,że temperatura w domu spada bo dom się wychładza np.o 2st.C.
Po 6 godzinach załączamy ogrzewanie i dogrzewamy z temp.20st.C do temp.22st.C uzupełniajac straty ciepła z tych 6 godzin czyli 14,4kW
Czyli grzejemy z wyższą mocą np.4,8kW i temp.22st.C pojawi się po 3 godzinach uzupełniania strat ciepła jakie przez te 6 godzin dom stracił a 4,8kW*3h=14,4kWh.
I chyba wszystko w temacie ?


Tylko kompletny ignorant może tego nie rozumieć lub znajomy serwisant pukajacy się w czoło icon_biggrin.gif Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Napisano
1. Jednostopniowa (1 stopień) różnica temperatur, daje około 5% różnicy w zużyciu energii (wystarczy sobie policzyć).

2. Ten dom jest "szkieletorem" i posiada bardzo małą akumulacyjność - czyli "zachowuje się" zupełnie inaczej.
Napisano (edytowany)
Chciałoby się powiedzieć - co ty bredzisz durniu niedouczony. Ale oczywiście tego nie powiem bo wiem że skończyłeś tylko hilfkę i nie powinno się obrażać ludzi po takim uniwerku. laugh.gif

ps. Kurna Bajbaga mi się wciął, ale wiadomo do kogo to adresowałem. icon_biggrin.gif Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Gość czerwony łeb
Napisano (edytowany)
Cytat

Chciałoby się powiedzieć - co ty bredzisz durniu niedouczony. Ale oczywiście tego nie powiem bo wiem że skończyłeś tylko hilfkę i nie powinno się obrażać ludzi po takim uniwerku. laugh.gif

ps. Kurna Bajbaga mi się wciął, ale wiadomo do kogo to adresowałem. icon_biggrin.gif


W jaki sposób zatrzymasz straty energii domu lub wyjaśnij w jaki sposób je uzupelnisz żeby nie zużyć na nie ani grama energii a mieć taką samą temperaturę jak tą sprzed 6 godzin nie grzania ?
icon_biggrin.gif

Weź tego znajomego serwisanta pukajacego się w głowę odsun od siebie i razem idźcie do szkoły uczyć się fizyki i matematyki icon_biggrin.gif

Gotująca się woda została odstawiona na 5 minut raz a drugi raz na godzinę. W którym przypadku zuzyje się więcej energii na doprowadzenie jej do ponownego gotowania i czemu ?
icon_biggrin.gif Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Nie wierz w ani jedno słowo czerwonego łba, bo to co pisze to same bzdury, dobre dla dzieci w piaskownicy.
Zaleca się aby różnica między temperaturą ekonomiczną a komfortową nie przekraczał 4 stopni.
Piec jak pali to zużywa gaz więc jak najbardziej w czasie nieobecności w domu powinieneś korzystać z ustawień ekonomicznych, tym bardziej że masz dom drewniany o małej pojemności cieplnej. Słuchanie rady w/w spowoduje że będziesz płacił wysokie rachunki za gaz.
Kwestia temperatury i częstotliwości grzania - ten piec nie ma ustawień krzywych grzania ?, czy pogodówki ?


Nie instalowałem sterownika pogodowego, tak mi zalecił instalator i serwisant pieca. Mam piec Junkers Cerapur Smart 22-3c ze sterownikiem pokojowym. Temperaturę komfort- 21 st.C, ekonomiczna- 19,5 st. C. Histereza- 0,5 st.C. Piec pracuje bardzo rzadko przy obecnych temperaturach- załącza się raz, czasem dwa razy na dobę i pracuje przez ok. 1 godzinę. Z mojego punktu widzenia jest to bardzo dobre, bo chyba zużywa mało gazu, kwestia dotyczy samego pieca- czy jest to dla niego dobre.
Napisano
Faktycznie dla domu o tak małej bezwładności termicznej do niczego nie jest potrzebna pogodówka.
Piec jest przystosowany do takiej pracy i nic mu nie będzie, możesz być spokojny.
Napisano
Cytat

Piec pracuje bardzo rzadko przy obecnych temperaturach- załącza się raz, czasem dwa razy na dobę i pracuje przez ok. 1 godzinę.



............ z czego sporo (jak nie większość) idzie na ogrzanie CWU icon_cool.gif
Napisano
Cytat

............ z czego sporo (jak nie większość) idzie na ogrzanie CWU icon_cool.gif


Nie. Podałem czas pracy ogrzewania domu, a nie wody.
Napisano (edytowany)
Cytat

Czy ma to być temperatura, która spowoduje rzadsze włączanie się pieca ale mocniejsze grzanie przy załączeniu się? Czy częste załączanie się pieca lecz niższa temperatura?


Lepsze nie dla pieca(bo dla niego to obojętne) ale dla zużycia gazu będzie grzanie na niższych temperaturach, co wprost wynika z natury tego pieca że lepiej kondensuje przy niższych temperaturach, osiągając wyższą sprawność.
Tak z czystej ciekawości, czy możesz podać jakie masz teraz zużycie dobowe dla takiego domu. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Lepsze nie dla pieca(bo dla niego to obojętne) ale dla zużycia gazu będzie grzanie na niższych temperaturach, co wprost wynika z natury tego pieca że lepiej kondensuje przy niższych temperaturach, osiągając wyższą sprawność.
Tak z czystej ciekawości, czy możesz podać jakie masz teraz zużycie dobowe dla takiego domu.


Jutro podam. Dopiero zaczynam ogrzewanie gazem i nie prowadziłem jeszcze żadnych poważnych statystyk, oprócz cytowanych wcześniej obserwacji pracy kotła.
Temperatura na wyjściu z kotła to ok. 50 st.C- czy to jest odpowiednio niska temperatura, choć myślę, że ważniejsza jest temperatura powrotu. Dobrze myślę? Edytowano przez shik (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

No cóż...
Dom ma straty energii na poziomie 2,4kW na godzinę dla temperatury np.22st.C w środku,grzejac piecem(uzupełniajac straty energii) z mocą 2,4kW utrzymujac stałą temperaturę przez 6 godzin zużyje 2,4kW*6h=14,4kWh.
Na początku tych 6 godzin wyłączamy piec ale dom ma w dalszym ciągu stratę ciepła 2,4kW na godzinę a to znaczy,że temperatura w domu spada bo dom się wychładza np.o 2st.C.
Po 6 godzinach załączamy ogrzewanie i dogrzewamy z temp.20st.C do temp.22st.C uzupełniajac straty ciepła z tych 6 godzin czyli 14,4kW
Czyli grzejemy z wyższą mocą np.4,8kW i temp.22st.C pojawi się po 3 godzinach uzupełniania strat ciepła jakie przez te 6 godzin dom stracił a 4,8kW*3h=14,4kWh.
I chyba wszystko w temacie ?


Uważam, że jest to bardziej złożone - przez te sześć godzin niegrzania dom stracił nieco mniej ciepła niż przy pełnym grzaniu.
Na ile mniej zależy od jego ocieplenia, wentylacji i temperatury zewnętrznej.
Natomiast koszt powrotu do uzyskania uprzednich parametrów cieplnych, też nie jest taki prosty i w głównej mierze zależy od sprawności źródła ciepła. Odmiennie będzie przy prądzie inaczej przy PC.
Napisano
Cytat

Uważam, że jest to bardziej złożone


Jasne że jest bardziej złożone, ale nie ma takiej opcji żeby prosty chłop rozumował inaczej. icon_lol.gif
Napisano
Cytat

Temperatura na wyjściu z kotła to ok. 50 st.C- czy to jest odpowiednio niska temperatura, choć myślę, że ważniejsza jest temperatura powrotu. Dobrze myślę?


Dobrze myślisz, ja bym obniżył jeszcze na 45 bo pisze się że im niższa temperatura tym lepiej. Na ile niska i jaka jest cała charakterystyka zależności sprawności od temperatury zasilania i powrotu sam nie wiem i nigdzie nie widziałem takich wykresów. Może ktoś z forumowiczów bardziej obeznany w temacie się wypowie.
Wydaje mi się że dla Twoich potrzeb grzewczych piec który posiadasz jest jednak przewymiarowany. Modulacja modulacją ale on zdaje się ma minimum 7,5 kW.
Do tego zastanawiam się po co tak duży zbiornik CWU na 300 l , ładujesz go też solarem ?.
Napisano
Cytat

Dobrze myślisz, ja bym obniżył jeszcze na 45 bo pisze się że im niższa temperatura tym lepiej. Na ile niska i jaka jest cała charakterystyka zależności sprawności od temperatury zasilania i powrotu sam nie wiem i nigdzie nie widziałem takich wykresów. Może ktoś z forumowiczów bardziej obeznany w temacie się wypowie.
Wydaje mi się że dla Twoich potrzeb grzewczych piec który posiadasz jest jednak przewymiarowany. Modulacja modulacją ale on zdaje się ma minimum 7,5 kW.
Do tego zastanawiam się po co tak duży zbiornik CWU na 300 l , ładujesz go też solarem ?.


Witam.
Jak rzekłem podaję dobowe zużycie gazu:
od 16.00 04.11.2016 do 16.00 05.11.2016 dokładnie 4,862 m3.
W tym czasie ogrzewanie domu do podanych temperatur, cwu, kuchenka gazowa- wszystko było używane, temperatury: po godzinie 18.00 -1, w nocy również podobnie do -2, następnego dnia od rana +3, po południu +8.
Czy wielkość pieca odpowiednia? Nie wiem, nie ja się tym zajmowałem ale fachowiec- skoro on stwierdził, że taki ma być, to mu wierzę, bo to rodzina. 300 l bojler, bo na razie nie wymieniłem, ale dogrzewam go piecem na paliwo stałe (w dzień pomiarów nie dogrzewałem). Docelowo również będzie 300 l ale dwuwężownicowy- jedna (górna) do kotła gazowego, druga (dolna) do pieca na paliwo stałe.
Dziękuję za wszystkie uwagi i spostrzeżenia.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...