Skocz do zawartości

Adaptacja poddasza na mieszkanie


Recommended Posts

Witam serdecznie

Niedawno stałem się (nie)szczęśliwym właścicielem poddasza nieużytkowego, które zacząłem przekształcać na wymarzone mieszkanie. Strych jest duży - ponad 120m2 po podłodze i niemal 85m2 powierzchni użytkowej, niestety panuje na nim całkowity brak wolnych przewodów kominowych. Poddasze oraz strop zostaną w pełni ocieplone wełną mineralną 2x15cm zabezpieczoną folią paroizolacyjną.
A teraz do sedna:
- czy rozwiązanie problemu wentylacji w łazience może być załatwione poprzez kratkę wentylacyjną w stropie, która ocieploną rurą spiro (rura owinięta wełną, zabezpieczoną paroizolacją) zostanie wyprowadzona kominkiem dachowym na zewnątrz?. Nad całością czuwać ma wentylator mechaniczny załączany wzrostem wilgotności powietrza.
Czy para wodną, którą mimo ocieplenia rury i tak w jakimś stopniu skropli się na rurze spiro, nie zacznie spływać do pomieszczenia łazienki a co gorsza czy nie zagrozi to bądź co bądź elektrycznemu wentylatorkowi?

- wentylacja kuchni załatwiona w podobny sposób, zamiast wentylatorka byłby zwykły okap.

Pomieszczenia kuchni i łazienki mają okna.

czy z waszego doświadczenia wynika, że takie rozwiązanie ma szanse działać? z góry dzięki za pomoc!

dorzucam do wglądu rzut poddasza dla lepszego oglądu

poddasze.pdf

Edytowano przez gymclass (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
wentylacja, żeby działała, to długość kanału powinna wynosić min 2m (moim zdaniem to granica jakiegokolwiek rozsądku, stawiałbym na min 2,5-3m) - oczywiście chodzi o grawitacyjną, bo jakąś musisz mieć,

typowy kominek dachowy nie nadaje się jako ujście wentylacji, wylot do 30cm nad połacią to nieporozumienie, im więcej tym lepiej, stawiam na min 60cm ale to zależy od kąta nachylenia połaci i z pewnością nie typowy grzybek, tylko z jakimś deflektorem

skraplać zawsze się może i jeżeli wentylator będzie u dołu pionu wentylacyjnego to jest szansa, że zaleje go skroplinami, bądź opadem; rozwiązaniem jest coś ala peryskop w jego dolnej części, wentylator zamontowany z boku kanału, czyli oś wiatraka prostopadle do kanału, nie równolegle, a koniec kanału, lekko poniżej wejścia wiatraka

może wentylacja mechaniczna? na tym stryszku w okolicach kalenicy
Link do komentarza
Do wentylacji poddaszy wskazane jest korzystanie z tzw. wentylacji hybrydowej ze specjalnym wentylatorem umieszczonym na wylocie kanały. Oczywiście zamontowanie wentylatorów wywiewnych też zapewni wymianę powietrza, a uniknięcie ewentualnego skapywania kondensującej wody można uzyskać przedłużając kanał do dołu. Niezależnie od sposobu odprowadzenia powietrza trzeba zapewnić jego doprowadzenie przez nawiewniki np. okienne.
Link do komentarza
dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!



Link do komentarza
Cytat

dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?
mała centralka wentylacji mechanicznej

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?
do dołu to ca 30-40cm tak aby zmieścił się wentylator pod sufitem, na rurze, nie w stropie

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.
kwestia z jakim spadkiem, zakrętami, niemniej może nie zadziałać lub zadziałać, na dwoje babka wróżyła

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!


tak

byleby jak najdalej od wylotu wentylacji pomieszczeń

Link do komentarza
Ze względu na możliwość, właściwie - pewność - skraplania się pary wodnej z dwóch najbardziej wytwarzających mokre powietrze pomieszczeń pomyślałbym o wentylacji mechanicznej, może nawet z rekuperatorem malutkim.
Miejsce na kanały masz, dodatkowo je docieplisz, czerpnia powietrza na jednej stronie, wylot na drugiej stronie budynku...

Przy tych długościach kanałów wylotowych o wentylacji grawitacyjnej, działającej skutecznie przez cały rok i niezależnie od pogody (ciśnienie, wiatr, temperatura) - moim zdaniem można zapomnieć icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...