Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Jakie kanały najlepiej zastosować do rozprowadzenia ciepłego powietrza z kominka?
Plan na razie jest taki, że;
- proste fragmenty będą ze sztywnych rur stalowych;
- kawałki przy anemostatach oraz na wyjściu z dmuchawy z miękkich kanałów;
- kamały obłożone wełną/z dodaną otuliną.
Do jakości fleksów z aluminium zupełnie nie mam przekonania, cienie to i delikatne.
Czy ktoś z was czyścił już swoje kanały od DGP?
Napisano
Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie właśnie sztywnych kanałów i zaizolowanie ich wełną mineralną z zewnętrzna folią aluminiową - wówczas
- mamy gwarancje wysokiej odporności temperaturowej (ocynk spływa przy 400oC)
- najmniejsze opory i spadki ciśnienia
- możliwość wyczyszczenia kanałów wentylacyjnych

Przy samych zaworach warto również wykorzystać sztywne elementy , np. kolana mufowe (np. BPKF ) w których od razu można montować anemostat nawiewny z ramką (np. KN-RM )
Takie rozwiązanie umożliwia nam czyszczenie całości instalacji, ale odchodzi nam efekt tłumika akustycznego który dają izolowane perforowane przewody montowane tuż przy zaworach.
Wówczas warto zamontować tłumik rurowy w ciągu kanałów - który wytłumi ewentualny hałas z turbiny czy wentylatorów.
Taka instalacja będzie najbardziej pewna, żywotna i uniwersalna.
Chcąc oszczędzić na montażu, oraz prefabrykatach bardzo często montowane są znacznie dłuższe niż tylko przy anemostatach przewody elastyczne - należy jednak pamiętać że takie przewody bardzo trudno jest wyczyścić i raczej powinny być wymieniane na nowe.
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Szukam właśnie informacji o wykonaniu DGP i zaciekawił mnie ten fragment o tłumikach rurowych:

"odchodzi nam efekt tłumika akustycznego który dają izolowane perforowane przewody montowane tuż przy zaworach.
Wówczas warto zamontować tłumik rurowy w ciągu kanałów - który wytłumi ewentualny hałas z turbiny czy wentylatorów."

Jakie to są konkretnie tłumiki? I jak z ich odpornością na podwyższoną temperaturę, bo przecież powietrze w DGP jest znacznie cieplejsze niż w instalacjach wentylacyjnych.
Napisano
Cytat

Szukam właśnie informacji o wykonaniu DGP i zaciekawił mnie ten fragment o tłumikach rurowych:

"odchodzi nam efekt tłumika akustycznego który dają izolowane perforowane przewody montowane tuż przy zaworach.
Wówczas warto zamontować tłumik rurowy w ciągu kanałów - który wytłumi ewentualny hałas z turbiny czy wentylatorów."

Jakie to są konkretnie tłumiki? I jak z ich odpornością na podwyższoną temperaturę, bo przecież powietrze w DGP jest znacznie cieplejsze niż w instalacjach wentylacyjnych.



Jarek02, tak naprawdę sprawdzi się każdy tłumik ze stali ocynkowanej z wełną mineralną/kamienną, np. nasze SIL czy SIRL.
Ocynk ma odporność do 400stC, wełna topi się temp. ok 1000stC. Welon który stosujemy ma klasę niepalności, musiałbym sprawdzić. Sugerowałbym jedynie usunięcie uszczelki z EPDM, która ma wytrzymałość ok 100-120stC. Oczywiście chodzi o przypadek, kiedy wykonuje się instalację z rur spiro, bo jak widzę dominują rozwiązania rozprowadzania ciepłego powietrza przewodami elastycznymi, które jednocześnie tłumią hałas.
Napisano
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czym w takim razie należałoby zastąpić tę uszczelkę z EPDM? A może jej nie ruszać? Temperatura z założenia będzie tam sporo niższa niż 100 stopni, w końcu przepływ powietrza uniemożliwia takie mocne nagrzanie. Ma się rozumieć, pod warunkiem, że nie zaczyna ona śmierdzieć np. przy 60 stopniach :(
Napisano (edytowany)
Cytat

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czym w takim razie należałoby zastąpić tę uszczelkę z EPDM? A może jej nie ruszać? Temperatura z założenia będzie tam sporo niższa niż 100 stopni, w końcu przepływ powietrza uniemożliwia takie mocne nagrzanie. Ma się rozumieć, pod warunkiem, że nie zaczyna ona śmierdzieć np. przy 60 stopniach :(



Można np. uszczelnić połączenie z kanałem taśmą alu odporną na wysokie temperatury. Są też na rynku uszczelki odporne na wysokie temp - np. używa się takich w kanałach oddymiających. Ale te stosuje się do połączeń czołowych - a taka uszczelka w spiro ma spec konstrukcję, która zachowuje szczelność przy nasuwaniu kanału na kanał (wygląda to tak: http://www.alnor.com.pl/assets/files/produ...lki-gumowe.pdf )

Przy założeniu, że temp. nie przekracza 100stC - można zostawić (teoretycznie zaczęliśmy rozmowę o DGP gdzie przyjmuje się odporność do 250st).
Uszczelka z gumy EPDM powyżej 100st (temp graniczna, przy której właściwości nie ulegają pogorszeniu, w praktyce może być trochę wyższa) zwęgli się i zacznie wydzielać zapach ... spalonej gumy właśnie icon_smile.gif Edytowano przez Eksperci Alnor (zobacz historię edycji)
  • 4 miesiące temu...
Gość Razmes
Napisano

Witam.

Podpinam się do tematu kolegi a propos prowadzenia kanałów od DGP.

Jak duże są straty ciepła w standardowo zaizolowanych kanałach sztywnych? Załóżmy wełną 10cm, średniej lambdy?

Kominek w salonie, może udałoby się dogrzać też sypialnię i większą łazienkę? Oddalone od kominka odpowiednio 10m i 7m

Ogrzane powietrze lepiej doprowadzić jak najkrótszym kanałem pod sufitem, czy też można dodać 4mb i zejść pod okno kratką wywiewną tak około 20 cm nad poziomem posadzki?

Pozdrawiam

Gość Razmes
Napisano

Widzisz, mam taki ambitny plan, żeby nie wchodzić w kredyt, tylko powoli sobie wykończyć jedną kondygnację. Piętro nad póki co tylko zaizolować, rozłożyć kanały pod reku i przewody z rozdzielaczami do ogrzewania podłogowego, wylać posadzki. W miarę uzbierania funduszy podłączyć źródło ogrzewania. Z nie podłączoną podłogówką myślę, że rok albo dwa bym pomieszkał. CWU z podgrzewacza elektrycznego, 300l powinno wystarczyć. W przyszłości kominek jako dodatek, niż główne źródło.

Eee, nic nie jadłem przecież ;)

Napisano
Dnia 2.01.2017 o 22:34, Razmes napisał:

Witam.

Podpinam się do tematu kolegi a propos prowadzenia kanałów od DGP.

Jak duże są straty ciepła w standardowo zaizolowanych kanałach sztywnych? Załóżmy wełną 10cm, średniej lambdy?

Kominek w salonie, może udałoby się dogrzać też sypialnię i większą łazienkę? Oddalone od kominka odpowiednio 10m i 7m

Ogrzane powietrze lepiej doprowadzić jak najkrótszym kanałem pod sufitem, czy też można dodać 4mb i zejść pod okno kratką wywiewną tak około 20 cm nad poziomem posadzki?

Pozdrawiam

Zgodnie z rozporządzeniem Dz.U 2008 Nr 201 poz. 1238 grubość izolacji w przewodach ogrzewania powietrznego (zainstalowanych w części ogrzewanej budynku) powinna wynosić min 40mm przy lambdzie 0,035. Aczkolwiek przewody elastyczne stosowane w DGP mają najczęściej izolacje 25mm. Radziłbym min 25mm.

Odnośnie drugiej części pytania – można poprowadzić kanał nawiewny nad posadzką, jeśli jest taka możliwość.

Napisano
33 minuty temu, Eksperci Alnor napisał:

Zgodnie z rozporządzeniem Dz.U 2008 Nr 201 poz. 1238 grubość izolacji w przewodach ogrzewania powietrznego (zainstalowanych w części ogrzewanej budynku) powinna wynosić min 40mm przy lambdzie 0,035. Aczkolwiek przewody elastyczne stosowane w DGP mają najczęściej izolacje 25mm. Radziłbym min 25mm.

:zalamka:

"Ustawodawca" określa minimum 40mm, a polecacie 25mm ??????????

Toć to namawianie (przez eksperta ?) do  łamania obowiązującego prawa.:wallbash:

Napisano

I tak planuję kanał + z każdej strony 10cm lambda 0,033. Wyrobię się.

1.Chyba ze względów wizualnych kanały prostokątne. Żeby to sprowadzić pod okno będę trochę lawirował kolankami na dystansie 14 m :7_sweat_smile: ... 6 kolanek? To jakoś znacząco na ewentualne występowanie szumów nie wpłynie?

2. Gdzieś mi się przewinęło, że jednak nie zaleca się doprowadzać do łazienek? To obligatoryjne?

3. Sterowanie ilością nawiewanego powietrza do poszczególnych pomieszczeń wykonać przy wylotach czy może przy ostatnim rozgałęzieniu do poszczególnych pomieszczeń za pomocą przepustnic w kanałach?

 

 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Skoro kanałem trzeba będzie lawirować, radziłbym dawać 2 kolana 45° zamiast jednego 90°, łuki będą łagodniejsze. Co do szumu, tutaj głównie będzie to kwestia prędkości powietrza. Bardziej bym się martwił zwiększeniem oporów w tej gałęzi DGP. Do rozrysowania, przemyślenia, policzenia, Może lepiej da wypływ w jakimś innym miejscu?

Do łazienek nie powinno się doprowadzać nawiewu z DGP, bo w nich ma panować podciśnienie względem pomieszczeń sąsiednich. Chodzi o zachowanie kierunku ruchu powietrza wentylacyjnego z pomieszczeń czystych do brudnych i zapobieganie rozchodzeniu się zapachów z łazienki na resztę domu. Jak zrobimy w łazience nadmuch powietrza, będziemy w niej mieć nadciśnienie.

Zrobiłbym przepustnice regulacyjne i dodatkowo kratki/anemostaty z możliwością przymknięcia w poszczególnych pokojach. DGP jest generalnie trudne do regulacji.

Napisano

Mam czas, by sobie powoli regulować, więc może powoli dostosuję temperaturę :)

Więc jeżeli lawirowanie utrudni przepływ znacząco, to może turbinę przeniosę pod kominek, do nieogrzewanego garażu. Zaizoluję odpowiednie miejsce, wyprowadzę wyjście na bypass. A kanały ukryję w ociepleniu stropu, powinno mi się tam upchać 20 cm wełny. Później tylko przebić się przez strop. Jaka jest minimalna wysokość dla garażu, dwa stanowiska na samochody osobowe.?

Napisano

Zmieszczę się :) zostanie mi 2,30-2,35m.

Zrezygnowałbym z takiego docieplenia, gdyby nie fakt adaptacji istniejących pomieszczeń na mieszkalne. Aktualnie mają 2,62m wysokości :icon_rolleyes: Po położeniu podłogówki i zalaniu posadzki muszę sie chyba w 2,50m wyrobić dla pomieszczeń zamieszkałych...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...