Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Czy są jakieś tłumiki hałasu przeznaczone do wentylacji w domach jednorodzinnych? Takie do dużych obiektów widziałem, ale to zupełnie nie ta skala i cena pewnie też taka, że kupi sie za to małą centralkę.
Chodzi mi przede wszystkim o wytłumienie nawiewu - może jakiś jeden centralny tłumik zaraz za rekuperatorem? Z wyciągami nie ma problemu, bo i tak są w takich pomieszczeniach, że lekki szum w środku nocy tam nie przeszkadza. Natomiast nawet niewielki hałas od nawiewu w sypialni mnie przynajmniej drażni. A we wszystkich domach jednorodzinnych z WM, które znam jednak nawiewy trochę słychać.
Napisano (edytowany)
Tak są, Dospel robi takie o nazwie akustiflex:
http://www.ecofanet.com.pl/akustifleks-125...CFeILcwoda-gP0A
albo takie coś:
http://www.centrumklima.pl/pl,produkty-wen...kragle-aks.html
i dla przewodów prostokątnych:
http://www.smay.pl/produkty/produkt/art/tl...ienicznym-3048/
jest tego chyba jeszcze więcej pod - tłumiki akustyczne wentylacji.

Ale to chyba jakaś podpucha bo teraz spojrzałem kto o to pyta. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
Czyli wentylacja nie jest poprawnie zrobiona jak jest slyszalna.
Najprostszym tłumikiem z tego co wiem to ok.1m rury termoflex zaraz za reku. Powinno pomóc.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Tiaaa..
Przy małych odległościach od wentylatora, z nawiewu może się "nieść" szum wentylatora - fizyka (akustyka) ........ icon_cool.gif


Zapraszam do mnie to poprawisz swoją wiedzę na temat fizyki ;)
Chociaż nieopatrznie i bez wiedzy wentylację mam opartą na "tłumikach" icon_smile.gif

DSC01446.jpg

Napisano
Demo, a czy ten akustiflex (Twój pierwszy link) to nie jest po prostu taki miękki kanał (folia-wełna-znowu folia)? Tak mi to jakoś wygląda.
Dalsze już wyglądają lepiej. Mi tłumiki kojarzą się z takimi w formie skrzynek, ale widziałem je dotąd tylko dużo większe, w sporych obiektach. I stąd moje pytanie czy są mniejsze (na domki jednorodzinne). W każdym razie dzięki za linki, bo tą drogą trafiłem na właśnie takie "skrzynkowe":
http://www.centrumklima.pl/pl,produkty-wen...lytowe-tap.html
Z tym, że to generalnie nie moja branża i nie wiem na ile taki mały tłumik jest skuteczny?
A co do skrzynek u Arturo, to faktycznie to raczej po prostu skrzynki niż tłumiki. No chyba, że je ktoś w środku wyłożył elastycznym materiałem? Bo sam kształt (ze ściętymi bokami) akustycznie powinien być korzystny, lepszy niż prostopadłościan. Sam mam w podobnym kształcie kolumny od sprzętu grającego.
Napisano
Cytat

Z tym, że to generalnie nie moja branża i nie wiem na ile taki mały tłumik jest skuteczny?



To zależy co powoduje hałas:

Cytat

ŹRÓDŁA HAŁASU W INSTALACJACH WENTYLACYJNYCH:

•WENTYLATORY
•PRZEPUSTNICE REGULACYJNE
•REGULATORY VAV
•REGULATORY STAŁEGO PRZEPŁYWU
•KRATKI NAWIEWNE
•KRATKI WYCIĄGOWE
•KOLANA PRZY PRĘDKOŚCI
POWIETRZA > 7 M/S



Bo najlepszy efekt, jest zawsze wtedy, kiedy eliminujemy źródło hałasu, a zasadą (ewentualne, jeśli nie można zlikwidować źródła)) zastosowanie tłumika w jak najbliższej odległości od emitera hałasu.

Warto też przypomnieć, że są elementy instalacji, które tłumią hałas:

Cytat

ELEMENTY TŁUMIENIA HAŁASU W INSTALACJACH
WENTYLACYJNYCH:


•KOMORY TŁOCZNE I SSAWNE
•TŁUMIKI AKUSTYCZNE
•KANAŁY WYŁOŻONE OD WEWNĄTRZ
MATERIAŁEM DŹWIEKOCHŁONNYM
•ROZGAŁĘZIENIA KANAŁÓW
•SKRZYNKI ROZPRĘŻNE
•TŁUMIENIE NA ZAKOŃCZENIU KANAŁU
•CHŁONNOŚĆ AKUSTYCZNA POMIESZCZENIA


(źródło cytatów - POLITECHNIKA POZNAŃSKA WYDZIAŁ BUDOWNICTWA, ARCHITEKTURY I INŻYNIERII ŚRODOWISKA Instytut Inżynierii Środowiska Zakład Ogrzewnictwa, Klimatyzacji i Ochrony powietrza Mgr inż. Andrzej ODYJAS. Rozprawa doktorska)


Napisano (edytowany)
Teraz zauważyłem że na liście elementów tłumiących hałas, są też rozgałęzienia kanałów, których sam mam kilka.
Jeśli dobrze pamiętam to we wcześniejszych dyskusjach zawsze było podnoszone żeby nie budować instalacji na trójnikach, bo to podnosi hałas i jest oczywistym błędem. Czy ktoś może to potwierdzić, bądź zaprzeczyć ?.
A może ja źle pamiętam ?. icon_neutral.gif
Pisząc ktoś mam oczywiście na myśli Bajbagę.

Cytat

Demo, a czy ten akustiflex (Twój pierwszy link) to nie jest po prostu taki miękki kanał (folia-wełna-znowu folia)? Tak mi to jakoś wygląda.


Wszystkie tłumiki cylindryczne mają podobną budowę, takie jak ten z linku o którym wspominasz mam zabudowany u siebie jedną sztukę. Budowę ma taką jak piszesz, ale nie jestem pewny czy od środka jest zwykła folia czy raczej coś w rodzaju włókniny. Bym musiał rozebrać, ale spojrzałem i niestety nie mogę tego zrobić bo jest wstawiony na sztywno między dwoma ścianami. Mogę jednak powiedzieć że chyba sprawuje się dobrze bo rekuperator jest w odległości ok. 5 metrów i go nie słychać.
Tak sobie myślę że same kanały wykonane z tego termofleksa, są też niezłym materiałem tłumiącym, w przeciwieństwie do sztywnych kanałów plastikowych czy alufleksów Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Teraz zauważyłem że na liście elementów tłumiących hałas, są też rozgałęzienia kanałów, których sam mam kilka.
Jeśli dobrze pamiętam to we wcześniejszych dyskusjach zawsze było podnoszone żeby nie budować instalacji na trójnikach, bo to podnosi hałas i jest oczywistym błędem....................



Teza którą lansował TB, dla "wyrobienia się" skrzynek rozprężnych (rozdzielczych).
I teoretycznie jest w tym ziarnko prawdy.

Teoretycznie, bo:
- normalny trójnik może zacząć "hałasować" przy prędkościach wyższych niż 7m/s,
- ale fachowcy, raczej, stosują trójniki orłowe (Y) lub siodłowe, które takiej przypadłości nie "posiadają",
- w instalacjach domów mieszkalnych, graniczna prędkość powietrza w przewodach głównych i rozprowadzających wynosi 6m/s (zalecana 4 - 5m/s)
Napisano
Cytat

To dla eliminacji fali stojącej. icon_biggrin.gif



Wiem, że to dla eliminacji fali stojącej (ścięte ścianki boczne), dodatkowo membrana na ściance frontowej jest umieszczona nieco skośnie. To model z obrazka, więc skojarzenie ze skrzynkami Arturo było dość oczywiste.

DSC01446.jpg


Jakby je jeszcze w środku wyłożyć materiałem tłumiącym! Może i producent to zrobił, skoro pomyślał o kształcie?
Generalnie mam jakąś podstawowa wiedze z akustyki, więc wiem jak przenoszą się dźwięki i jak można je stłumić. Teoretycznie. Ale nie mam specjalnie doświadczenia z tym jak się to w praktyce robi w takich małych instalacjach. Z dużych obiektów kojarzyłem za to inne rozwiązania i trochę się na nie zafiksowałem.
Dlatego wielkie dzięki za wrażenia z praktycznej eksploatacji tłumika w typie tego aluflexa. Cieszę się, że działa, bo nie miałem do niego przekonania.
Napisano
Cytat

Ale zagadnienie jest bardziej skomplikowane, bo dobór zależy od emitera hałasu (centrala, przewody) oraz od widma akustycznego hałasu.



W zasadzie tłumiki absorpcyjne, a o takich mowa, tłumią w niskich tonach/dźwiękach (125 i 250 Hz) - czyli raczej częstotliwość hałasu wentylatora.

Z tego powodu powinny być instalowane jak najbliżej wentylatora/centrali, oraz (w miarę potrzeb) wtórnie za ewentualnym rozgałęzieniem w przypadku bliskiej odległości centrali/wentylatora od nawiewu.

Warto przypomnieć, że tony niskie nie są kierunkowe - analogia "kina domowego" - głośniki średnio i wysoko tonowe w rogach, a basy bez znaczenia gdzie (bo są "wszechogarniające").
Napisano
Cytat

- ale fachowcy, raczej, stosują trójniki orłowe (Y) lub siodłowe, które takiej przypadłości nie "posiadają",


Dzięki za wyjaśnienie, bo myślałem że chodzi o każdy rodzaj trójnika.
Sam posiadam tylko takie Y i to wielostopniowo, więc to żaden błąd, a skrzynki zawsze wydawały mi się hamulcem przepływu, więc ich nie posiadam.
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...