Skocz do zawartości

okna dachowe a upalne lato


Recommended Posts

Na moim poddaszu są zamontowane 4 okna dachowe. Czy macie sprawdzone i w miarę tanie rozwiązania ograniczające nadmiar ciepła latem? Wiem, że można zastosować przesłony wewnętrzne i znacznie droższe zewnętrzne. Mam w tej chwili stan surowy zamknięty i zastanawiam się czy doprowadzić do okien zasilanie, czy lepsze są przesłony sterowane ręcznie?
Wojtek
Link do komentarza
Elektryczne zawsze będą wygodniejsze. Do tego da się coś takiego w pełni zautomatyzować niedużym kosztem. Przykładowo dodajesz czujnik światła – rolety same się opuszczają przy większym nasłonecznieniu. Albo w nocy, zimą dla zmniejszenia strat ciepła.
Do tego teraz dodanie kilku metrów przewodów wiele nie będzie kosztować. Dorobić je potem to już problem. No i na razie możesz mieć samo okablowanie, a rolety dokupić później. A to one są głównym kosztem.
Link do komentarza
Cytat

Elektryczne zawsze będą wygodniejsze. Do tego da się coś takiego w pełni zautomatyzować niedużym kosztem. Przykładowo dodajesz czujnik światła – rolety same się opuszczają przy większym nasłonecznieniu. Albo w nocy, zimą dla zmniejszenia strat ciepła.
Do tego teraz dodanie kilku metrów przewodów wiele nie będzie kosztować. Dorobić je potem to już problem. No i na razie możesz mieć samo okablowanie, a rolety dokupić później. A to one są głównym kosztem.



Można też pójść po najmniejszej linii oporu i zamontować rolety od wewnątrz bez "zdalnego sterowania"

Przykładowo - roletki VELUX Pick&Click!® system.
Oczywiście pod warunkiem, że masz na poddaszu okna Velux.

"Każde okno VELUX jest wyposażone w oryginalne zaczepy montażowe, dzięki którym instalacja dowolnie wybranej rolety z oferty VELUX jest dziecinnie prosta. Wystarczy, że kaseton z roletą wklikniesz w zaczepy, a następnie przykręcisz boczne prowadnice i Twoja roleta jest gotowa do użycia." cytat ze strony Velux.
Link do komentarza
markiza zacieniająca 199 PLN (bodajże 30%; chyba są i 50% ale i cena niezła)
roleta wewn 120 PLN o ile dobrze pamiętam (wsio kupione na All)
spadek temp o ok 2-4stC w zależności od tego co jest na zewnątrz (ale ja mam dziurawą chatę)
stosuję jedno i drugie, zaciągane ręcznie, przy czym markiza w zasadzie całe lato jest zaciągnięta, bo z tym jest malutka zabawa i nie chce mi się tego za często robić
Link do komentarza
Cytat

markiza zacieniająca 199 PLN (bodajże 30%; chyba są i 50% ale i cena niezła)
roleta wewn 120 PLN o ile dobrze pamiętam (wsio kupione na All)
spadek temp o ok 2-4stC w zależności od tego co jest na zewnątrz (ale ja mam dziurawą chatę)
stosuję jedno i drugie, zaciągane ręcznie, przy czym markiza w zasadzie całe lato jest zaciągnięta, bo z tym jest malutka zabawa i nie chce mi się tego za często robić



W zasadzie po wypowiedzi Barbossy olśniło mnie i dochodzę do wniosku, ze do tematu trzeba podejść kompleksowo, tyle, że na poddaszu mamy ograniczone pole manewru. Dajemy przesłonę zewnętrzną - ograniczy przegrzanie skutecznie, albo wspomniane od środka.

Tyle, że od środka już mniej skutecznie to działa.

Jeżeli ktoś pomyśli o tym przed zakupem okien, może zdecydować się na 2in1. Markiza zintegrowana z pakietem szybowym - markiza do okien dachowych AMZ Solar.

Czyli reasumując:




Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

A to nie lepiej zaplanować okna dachowe od północy/wschodu a nie się "bawić" potem w takie wynalazki, które potem trzeba w końcu konserwować - czyli włazić na dach i kombinować.



Nie zawsze jest taka mozliwość, nie żyjemy w strefie tropikalnej i dni słonecznych nie ma aż tak dużo. ale właśnie te "wynalazki" ułatwiają nam życie.
Link do komentarza
  • 7 lata temu...
Dnia 9.12.2015 o 07:55, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

2in1. Markiza zintegrowana z pakietem szybowym

witam,
moje dachowe veluxy:
oznaczenia:
GGL 306 0059
70 AC 12 N/D...S
na zdjeciu przesylam jak one na dole wygladaja, maja ok. 30 lat
Czy duzo "zabawy" z renowacja?
jakie rolety polecisz zeby w pomieszczeniu bylo chlodniej latem?
mam jakies ori zamontowane...ale ich ramy ( alu) nagrzewaja sie okropnie w sloneczne dni..zima to moze ok bo oddaja cieplo, ale latem...

z gory dziekuje za info zwrotne

20230703_085324.jpg

Link do komentarza
1 godzinę temu, pawtys2 napisał:

jakie rolety polecisz zeby w pomieszczeniu bylo chlodniej latem?
mam jakies ori zamontowane...ale ich ramy ( alu) nagrzewaja sie okropnie w sloneczne dni..zima to moze ok bo oddaja cieplo, ale latem...

Na upały to markizy zewnętrzne a nie rolety wewnętrzne.

 

Link do komentarza
2 godziny temu, pawtys2 napisał:

poprosze uprzejmie o podanie jakiechs konkretnych dedykowanych (markizy) dla velux drewnianych GGL 306

Idziesz do budowlanego marketu i tam ci pancio według tabeli dopasuje odpowiednią markizę do oznaczenia Twojego okna.

 

Albo tu masz stronkę Veluxa, gdzie po wpisaniu danych dowiesz się jaki typ markizy potrzebujesz:

https://www.velux.pl/produkty/rolety-i-markizy/markizy

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam,   Zwracam się z prośbą o pomoc w nakierowaniu mnie na ścieżke postępowania w kwestii budowy na działce, która na MPZP gminy ma wydzielony obszar zabudowy z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną i rolnictwo.  Wrzucam screen z opisem MPZP dla działki:   Działka obecnie należy do moich rodziców, którzy prowadzą gospodarstwo rolne. Działka ma zaokrąglając 1,5 ha. Co należy zrobić aby móc uzyskać pozwolenie na budowie na takiej działce? Czy najpierw fragment działki należy wydzielić i odrolnić? Czy próbować to wybudować jako siedlisko (tutaj rozumiem, ze musiałbym miec przepisane conajmniej 1 ha gruntów gminie oraz zdobyć wykształcenie rolnicze w międzyczasie? Jesli to istotne dodam tylko, ze wymeldowałem się z rodzinnego domu ponad rok temu, pisze to w kontekscie tego ze wczesniej pomagalem przy gospodarstwie więc rozumiem, ze pkt a propo stażu w rolnictwie dałoby się tym ogarnąć. A moze jesli działka ma taki MPZP, wystarczy być właścicielem i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę?  Działka przylega do drogi asfaltowej, kwestie podłączenia mediów (czyli pewnie wniosek do przedsiebiorstwa wodociagowego, elektrowni) sklada się przed czy po wniosku o pozwolenie na budowe?  Dodam tylko, ze nie w bezpośrednim sąsiedztwie, ale kilka działek obok jest zabudowa.   Będę wdzięczny za wszelkie porady, lub odesłanie do jakiegoś artykułu bo pewnie podobne pytania padają często, Michał      
    • A po co, skoro materiały ścian nie mają nawet zbliżonych współczynników? Nie masz gdzie wyrzucać kasy? W ogóle, to o ile administracja nie dofinansowuje wymiany, to radziłbym nakręcenie się wokół okien używanych, dwuszybowych. One i tak będą lepsze od reszty dróg ucieczki ciepła. Firma Kacprzak na alledrogo ma do wyboru i koloru.
    • Muszę wymienić okna w mieszkaniu mamy - 3 szt. w tym jedno balkonowe (podwójne). Jakie sensowne okna wybrać? Nie za miliony monet, bo emerytura wiadomo jaka...  Wiem, że teraz są okna trzyszybowe - czy jest sens w to wchodzić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? O ilościach komór jeszcze pamiętam z czasów mojej budowy, i o współczynniku przenikania ciepła też. Czy coś istotnego się jeszcze urodziło przez te 20 lat? ;-) Blok z lat 60-tych, z cegły, mieszkanie na 2 piętrze, więc żadne tam antywłamaniowe nie są mi potrzebne.
    • To komin systemowy (prefabrykowany)? Bo na taki wygląda. Co to za płyta/okładzina na nim? Zakładam, że w tym kominie jest jakiś przewód dymowy albo spalinowy?  Tu trzeba uwzględnić dwa wymogi. Pierwszy pochodzi z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych (WT): "§ 256. 4. Piec z kamienia, cegły, kafli i podobnych materiałów niepalnych oraz przewody spalinowe i dymowe powinny być oddalone od łatwo zapalnych, nieosłoniętych części konstrukcyjnych budynku co najmniej 0,3 m, a od osłoniętych okładziną z tynku o grubości 25 mm na siatce albo równorzędną okładziną - co najmniej 0,15 m."   Co ważne, tę odległość liczymy od ściany wewnętrznej kanału. Tak więc grubość ścian komina wlicz się w tę odległość. To jest wymóg nadrzędny, wynikający z polskiego prawa. Na pierwszy rzut oka nie będzie go łatwo spełnić w tym przypadku.  Ponadto mamy jeszcze instrukcje producentów kominów. Jednak nawet na etykiecie takiego komina umieszczona jest informacja o minimalnej wymaganej odległości od elementów palnych. O tym jak odczytać takie oznaczenie kodowe pisałem choćby tutaj: https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/11088-oznaczanie-kominow   Ale przypominam, że tu pierwszeństwo mają wymogi z WT.
    • Podsumujmy co wiemy: - ściana ma 15 cm wraz z tynkiem, czyli to najprawdopodobniej cegła 12 cm; - na przynajmniej 3 z 4 kondygnacji coś jest mniej więcej w tym samym miejscu;  - na najniższej z nich, w garażu, jest belka wzmacniająca (podciąg?); - wyżej, na kolejnym poziomie, także jest ściana.  Moim zdaniem wyburzanie tej ściany jest ryzykowne. Grubość wprawdzie wskazywałaby na ścianę działową, jednak to nie wszystko. Poza wszystkim innym te ściany mogą usztywniać poprzecznie konstrukcję budynku. Ale co najważniejsze w praktyce budowano i tak, że strop kolejnej kondygnacji i ściana działowa na nim, obciążał taką niby działową ścianę poniżej. Na taki układ wskazuje też obecność wzmocnienia stropu w garażu. No bo po co byłoby je robić, gdyby jednak nie zakładano, że na tej linii strop będzie jednak szczególnie obciążony i zagrożony nadmiernym ugięciem? Teoretycznie mogło być i tak, że ktoś to zrobił na zapas, w ramach nadmiernej gorliwości i asekuranctwa, jednak nie wydaje mi się to zbyt prawdopodobne. Zaś jak jest nie dowiemy się bez bardzo szczegółowych badań.  Bardzo prawdopodobne, że ta ściana biegnie równolegle do elementów nośnych stropu (belek). W związku z tym wzmocnienie w garażu wykonano żeby zrekompensować to dodatkowe obciążenie ścianami na wyższych kondygnacjach. Przy czym każda ściana przekazuje obciążenia na tę położoną na niższej kondygnacji. Usunięcie jednej z nich może zadziałać jak wycięcie środka słupa.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...