Skocz do zawartości

więźba dachowa - prośba o pomoc


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego Forum.
Otóż mam problem polegający na wyborze właściwej więźby dachowej do małego budynku murowanego z gazobetonu na działce (budynek do 35m2, na zgłoszenie, bez projektu, budowany systemem gospodarczym) bez poddasza użytkowego - będzie taki mały strych.
Załączam szkic z programu SketchUp.
Z kilku powodów nie zdecydowałem się na strop monolityczny żelbetowy i wykonałem strop drewniany (belki jodłowe 200x80 co 0,65 m o długości 5,52m i 3,12m) ułożony na wieńcu opuszczonym. Pomiędzy belkami na ścianach planuję dać wypełnienie z pustaka MAX 22cm by zostawić szczelinę 2 cm nad belkami.
Na pustakach MAX oraz na dodatkowych belkach żelbetowych planuję położyć murłaty (szpilki 16 mam już wypuszczone z wieńca - będą przechodzić przez pustaki MAX i murłatę).
Planowałem zastosowanie więźby krokwiowej, lecz okazało się, że nie mam wiązarów (belki stropu są niżej pod murłatą) i dom może się "rozejść". Dach będzie miał pochylenie 30 stopni.
Wieniec już wylany, belki i słupy betonowe nad tarasem również, belki stropowe położone.
Co mam teraz zrobić by dom się nie rozjechał pod naporem dachu? Jaką więźbę zastosować? Może dać kilka prętów lub belek prostopadle do murłat, które by je połączyły (jakich belek, w jakich odległościach?). Proszę doradźcie coś.
Dziękuję i pozdrawiam, Darek

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

napisz PW do TEGO PANA
i poproś o zabranie głosu
ja osobiście nie widzę ani jętek ani taboretów , czyli mnie się nie widzi
tyle że dach to nie cieknąca piwnica


Brakuje mi w tym rysunku jeżeli nie jętek , tak jak pisze MTW Orle , to przynajmniej belki kalenicowej podpartej słupami z mieczami w szczytach i na środku.
Napisano
Cytat

Brakuje mi w tym rysunku jeżeli nie jętek , tak jak pisze MTW Orle , to przynajmniej belki kalenicowej podpartej słupami z mieczami w szczytach i na środku.



Dziękuję za odpowiedź, to prawda, rysunek nie jest skończony bo zastanawiam się jak to rozwiązać. Niestety środkowa murłata nie jest centralnie pod kalenicą (odległości osiowe murłat: 2,4m i 3,0m). chętnie zastosowałbym płatew kalenicową ale w jaki sposób ją podeprzeć do lekko odsuniętej w bok środkowej murłaty? Ile słupów przy długości budynku 8,1 m? Dach będzie miał nachylenie 30 stopni, kryty blachodachówką. Obawiam się silnych wiatrów i śniegu - chciałbym spać spokojnie.
Napisano
tam gdzie masz 3m wstaw dodatkowe belki w stropie od murłaty do murłaty , różnica jest w osi kalenicy 60 cm więc ni powinno nic się dziać , na 8 m , dałbym podparcie w czterech miejscach , mówię cały czas o rozwiązaniu z belką kalenicową.
Napisano
Cytat

tam gdzie masz 3m wstaw dodatkowe belki w stropie od murłaty do murłaty , różnica jest w osi kalenicy 60 cm więc ni powinno nic się dziać , na 8 m , dałbym podparcie w czterech miejscach , mówię cały czas o rozwiązaniu z belką kalenicową.


Czy dobrze zrozumiałem? Chodzi o to, by na tych belkach pomiędzy murłatami dać słupy podpierające pionowo płatew kalenicową? Jeśli tak to końce tych belek pewnie trzeba położyć na murłatach bo będą przenosić siły pionowo z słupa. Jakie byłyby optymalne wymiary (przekrój) belek i słupów?
Drugie pytanie, jeśli podeprę płatew kalenicową w sposób jw. w 4 punktach, to co z odległością 3,2 m, gdzie nie ma ściany nośnej (odcinek murłaty nad dłuższymi belkami stropowymi)? Podpierać na tej murłacie w taki sam sposób zaraz przy ścianie szczytowej?


Napisano
Cytat

... zastanawiam się jak to rozwiązać....


Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.


Tak, próbowałem sam zaprojektować topologię, ale fakt - nie moja bajka. Więźbę mam już zaprojektowaną i policzoną dzięki uprzejmości Kolegi konstruktora z forum.
Belki stropowe celowo są pod murłata, by zwiększyć sztucznie wysokość strychu.
Z tą podwaliną na belkach stropowych to trafiony pomysł - tak właśnie mam zaprojektowaną więźbę.

Dziękuję wszystkim za cenne uwagi i pomoc.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...