Skocz do zawartości

Drzwi balkonowe i podmurówka


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie, mam pytanie ogólnobudowlane. Mianowicie w całym mieszkaniu posiadam zamontowane (przez dewelopera) okna balkonowe, w zimie pojawił się problem bardzo zimnej podłogi przy oknach. Różnice w temperaturach są dość spore - około 1 metr od okna temp. podłogi wynosi 21.5 st. C, a przy oknie temp. podłogi to średnio około 16-17 st. C. Nie dawało mi to spokoju więc rozebrałem podłogę przy oknie i podkułem lekko cienką warstwę posadzki i tam znalazłem chyba znalazłem przyczynę zimnej podłogi. Moim zdaniem okno zostało niepoprawnie zamontowane gdyż stoi bezpośrednio na podmurówce z cegieł. Zdjęcie okna w załączniku (mowa o tym 3 skrzydłowym), zdjęcie zrobione jeszcze przed wylewkami. Czy pod oknem nie powinna być warstwa izolacji np. styropianem?

Poniżej jeszcze filmik obrazujący szczelinę pod oknem.
https://www.youtube.com/watch?v=AARzXOf_96s

Czy mógłbym prosić o radę i informację czy moje obawy są realne i co ewentualnie można by zrobić w takim przypadku.

Z góry dziękuje serdecznie za pomoc.

DSC01446.jpg

Napisano

Witam,
Niestety popełniono kilka błędów, myślę, że największe nie podczas montażu, a powstały one już na etapie POMIARU.

To właśnie na tym etapie należy poinformować inwestora o ewentualnych skutkach takiego rozwiązania, tu można było zaproponować skorzystanie z poszerzeń systemowych, które oddzielą wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej, co poprawi izolację wylewki. Przypuszczam, iż aby być atrakcyjnym cenowo w stosunku do konkurencji pominięto ten fakt.

Jeżeli zdecydowano się na rozwiązanie z podmurówką, należało wykonać to z odpowiednich materiałów zapewniających lepszą izolację termiczną np. IsomurPlus.

Duże znaczenie w tych zamontowanych oknach ma też brak izolacji paroszczelnej i paroprzepuszczalnej, a w dolnej części okna należało zastosować fartuch Epdm, co dodatkowo zabezpieczy nam pianę poliuretanową przed chłonięciem wilgoci.

Niestety niezabezpieczona piana Poliuretanowa uległa degradacji pod wpływem promieni UV i po prostu nasiąkła wilgocią, to wszystko spowodowało wzmocnienie efektu przemarzania.

Najmniej obwiniałbym samych monterów, gdyż oni przyjechali zamontować okna, natomiast wszelkie ustalenia omawiane były podczas pomiaru. Dlatego tak ważnym elementem jest załącznik pomiarowy i charakterystyka budowy, w której zaznaczamy wszelkie informacje odnośnie montażu.

Natomiast w samym montażu nie zauważyłem ani jednego mocowania dolnej ościeżnicy, co może skutkować odkształceniem profilu. Okna mocujemy po całym obwodzie.

Pytanie brzmi co teraz z tym zrobić, bo z filmiku wynika, iż jest jeszcze jest możliwość zareagowania.

Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej.

Lub usunąć podmurówką i na to miejsce wstawić podmurówkę IsomurPlus.

Całość należy zabezpieczyć taśmami paroizolacyjnymi, w dolnej część balkonu i nowej podmurówki zastosować fartuch Epdm.

Pozdrawiam
Bartłomiej Knapczyk
Manager ds. montażu w OKNOPLAST

Napisano
Przy takiej lokalizacji i wielkości okien różnice w temperaturze podłogi są nieuniknione ze względu choćby na znacznie wyższą (3 -4 krotnie) przenikalność ciepłą okien niż muru, straty ciepła od fundamentu, jak i brak ogrzewania w pasie przyokiennym (np. grzejników kanałowych czy podłogówki). Nawet super "ciepłe" osadzenie takiego okna niewiele poprawi i jedynie modyfikacja izolacji cieplnej ściany fundamentowej/warstw podpodłogowych czy zmiana sposobu ogrzewania umożliwi uzyskanie równomiernej temperatury podłogi.
Napisano
Dziękuje serdecznie za opinie i pomoc.

Panie Cezary, oczywiście mam świadomość że okna mają dużo większą przenikalność lecz uważam że starty które odnotowałem po demontażu podłogi czyli około 8 st. C (posadzka 14 st. C ) , są nieakceptowalne, tym bardziej że pomiar był wykonywany podczas tegorocznej zimy - której niemalże nie było. Czy w takim razie mam rozumieć że proponowałby Pan aby "skuć" widoczne cegły i zastąpić je innym materiałem, wykazującym większą izolacyjność cieplną, oraz zastosować się do Rady p. Profesjonalisty z firmy Oknoplast.
Cytat

Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej lub usunąć podmurówką i na to miejsce wstawić podmurówkę IsomurPlus.

Napisano
Przewodność cieplna pasa podokiennego ma praktycznie niewielki wpływ na temperaturę podłogi w pobliżu okna, jeśli zamontowano odpowiednio grubą izolację podpodłogową i zewnętrzne ocieplenie cokołu/ścian fundamentowych.

Wymiana podmurówki na "ciepłą" ograniczy jedynie możliwość skraplania się pary wodnej na chłodnym podłożu, a podłoga w pobliżu nadal będzie chłodna.

Ewentualny szerszy zakres termomodernizacji można rozważać po sprawdzeniu i analizie stanu izolacji cieplnej warstw konstrukcyjnych wokół okna. Podstawową przyczyną jest jednak brak ogrzewania tworzącego kurtynę ciepłego powietrza w świetle okien. Naturalna konwekcja przy grzejnikach umieszczonych w oddaleniu od okien sprawia, że ogrzane powietrze unosi się do sufitu po czym schładza się w płaszczyźnie okien i jako zimne przemieszcza się po podłodze w kierunku grzejników. Schładzanie potęguje umieszczenie okien w narożu, co utrudnia konwekcję, przez co tworzy się w naturalny sposób strefa zimnej podłogi.

Zatem bez zmiany układu grzewczego trudno spodziewać się dogrzania podłogi nawet po efektywnej poprawie ciepłochronności osadzenia okna.

P.S. Bloczki izolacyjne mają pionową przewodność cieplną 0,2 W/m K, co przy wysokości podmurówki ok. 12 cm odpowiada przenikalności cieplnej U= 1.6 W/m2 K, czyli gorszej niż rama okienna.
Gość Strawman
Napisano
Cytat

... tu można było zaproponować skorzystanie z poszerzeń systemowych, które oddzielą wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej, co poprawi izolację wylewki. Przypuszczam, iż aby być atrakcyjnym cenowo w stosunku do konkurencji pominięto ten fakt.


Spokojnie można uniknąć mostka termicznego w strefie posadzkowej przy oknie. Nie ma konieczności stosować drogich poszerzeń - wystarczy odpowiedniej wysokości listwa startowa... uzupełniona o ciepły montaż samego okna i właściwe ocieplenie cokołu na zewnątrz i wewnątrz

Cytat

Jeżeli zdecydowano się na rozwiązanie z podmurówką, należało wykonać to z odpowiednich materiałów zapewniających lepszą izolację termiczną np. IsomurPlus.

Machnąć ręką na rodzaj materiału - błędem było przede wszystkim wymurowanie cokołu na szerokość większą niż konieczne minimum do oparcia podstawy okna!
To ten pas zimnego muru powoduje efekt spadku temperatury.

Cytat

Natomiast w samym montażu nie zauważyłem ani jednego mocowania dolnej ościeżnicy, co może skutkować odkształceniem profilu. Okna mocujemy po całym obwodzie.


Dokładnie tak powinno być!!!

Cytat

Pytanie brzmi co teraz z tym zrobić, bo z filmiku wynika, iż jest jeszcze jest możliwość zareagowania.
Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej.

Można też zdemontować okno, usunąć podmurówkę w aktualnym kształcie, wymurować ją na 12 cm,
ale na tyle nisko, aby zmieściła się 5cm listwa startowa. Pianka, membrany ciepłego montażu na okno. Następnie ociepleniem dojeżdżamy do cokołu. W przestrzeni którą normalnie zajmuje wylewka posadzkowa umieszczamy ok. piętnasto centymetrowy pasek XPS o grubości posadzki (to załatwia izolację od zewnętrznego cokołu) wypełniamy przestrzeń przy samym oknie - częściowo stworzoną przez listwę startową. Tyle i po problemie.

Odnoszę wrażenie, że nie bardzo rozumiecie co chciałem przekazać - jedno zdjęcie, choć pokazuje ocieplenie innego elementu, to zasada jest ta sama: pasek XPS likwiduje mostek tworzony przez posadzkę stykającą się z listwą startową i futryną. Poniżej tego paska mamy już styropian ocieplenia podłogi.

Napisano
Koledzy wyżej opisali szczegółowo - praktycznie i teoretycznie idealne rozwiązanie sytuacji. Dodałbym tylko - należałoby zdemontować całe okno, bo skoro na dole jest tak miernie to i na reszcie nie musi być lepiej. Ot - zwyczajna deweloperka gdzie na każdym etapie króluje CCC.

Nie jestem przekonany, że pod oknem MUSI być wszędzie poszerzenie, bo tworzy się mostek termiczny. Wychodząc z tego założenia, to tak samo należałoby zrobić przy każdym oknie - one też stoją na podmurówkach! Nie zauważacie tego?
Demonizujemy znaczenie poszerzeń pod balkonami. Owszem - są dobre, warte zastosowania. Ale bez nich świat się nie zawali. Trzeba tylko dopilnować by dobrze była docieplona część zewnętrzna.

Natomiast w sytuacji z filmu (trochę nudna fabuła;) - brakuje mocowania, piany a ten gruz pod oknem skutecznie utrudni uszczelnienie tego od nowa. Najprawdopodobniej tak było od początku - okniarze nie montowali, bo pewnie nie było podmurowane albo ich stawka nie przewidywała pianowania dołu, murarze nie mieli pianki, ociepleniowcy nie wyręczyli okniarzy itd..
W tej sytuacji by było szybko i tanio: zapianowałbym dokładnie dół dokładając kotwy (2-3) i poczekał na zimę - by sprawdzić efekt. Jak niewystarczający - to za rok poprawić montaż dając poszerzenia.
Albo udać się do prawnika który napisze skuteczną reklamację do dewelopera...
  • 8 miesiące temu...
Napisano
Dzięki wszystkim za odpowiedź, okno zostało ponownie wypianowane oraz zostały dodane 2 kotwy na dole, lecz niestety podczas niedawnych mrozów temp. podłogi przy samym oknie oscylowała w granicach 0-2 st. C. Para która skropliła się na okna spłyneła i na podłodze miałem zamarzniętą kałuże :/

Czy mógłbym ewentualnie liczyć na to żeby ktoś z szanownych forumowiczów podpowiedział mi konkretnie, co dokładnie powinno być wykonane aby uzyskać możliwie jak najlepszy efekt? W niedługim czasie deweloper ma przystąpić do naprawy powyżej opisanej wady lecz obawiam się żeby nie zostało to wykonane słabo, dlatego tez chciałbym go poinformować na jakie "minimum" wykonania liczę.
Napisano
Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem byłoby zastąpienie tej ceglanej podmurówki specjalnym profilem z XPS, tzw. ciepłym parapetem. Przykładowo tego rodzaju:
https://sklep.grupamagnum.eu/cieply-montaz_...ST-PD02-XT.html
Oczywiście wymiary ciepłego parapetu trzeba odpowiednio dobrać do profilu i przewidywanych obciążeń.
Prawdopodobnie przemarza sama podmurówka z cegły. Zasadnicze pytanie, czy ją w ogóle ocieplono od zewnątrz? W takiej sytuacji dodanie np. listwy progowej i nawet bardzo staranne wypełnienie pozostałej pomiędzy oknem a podmurówką szczeliny niewiele da.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Zasadnicze pytanie, czy ją w ogóle ocieplono od zewnątrz? W takiej sytuacji dodanie np. listwy progowej i nawet bardzo staranne wypełnienie pozostałej pomiędzy oknem a podmurówką szczeliny niewiele da.


Dzięki za odpowiedź
Z tego co mi wiadomo to z zewnątrz jest ocieplone styropianem 10 cm.
Napisano
Ale żeby to ocieplenie było przynajmniej w miarę skuteczne, drzwi powinny być zlicowane z zewnętrzną płaszczyzną tej podmurówki i osłonięte izolacja cieplną, tak żeby zachodziła ona 2-3 cm na ramiak (profil) drzwi. Pomijam już tu staranność ułożenia tej izolacji. Jeżeli podmurówka nie jest prawidłowo osłonięta, tak żeby nie było nieosłoniętych fragmentów ani z boku, ani od góry, to zwyczajnie przemarza. A na to wskazują opisane objawy - szczególnie ta zamarzająca na podłodze woda.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Powiedz to tym w bloku, co malowali pokój.     Też pytałem grok-a i zalecał odwożenie do PSZOK-u (oczywiście, oddzielne postępowanie z brudami niebezpiecznymi), ale co drugie zdanie zalecał zapoznanie się z zasadami lokalnymi segregacji, bo mogą to regulować odmiennie. Do doopy więc z takimi zasadami, które w każdej gminie mogą być inne. Naprawdę, mam dość robienia doktoratu z segregacji odpadów przy każdej dupereli. Kiedy wreszcie producenci zaczną oznaczać wyroby i ich opakowania jakimiś kodami, żeby nie mieć wątpliwości w tym zakresie? To producent wie jakie materiały wchodzą w skład i co się z nimi da zrobić. Dlaczego ten obowiązek zrzuca na mnie i to bez wynagrodzenia?
    • Czemu, przecież nikt  Cię nie zmusza, żeby bujać się do  PSZOK z jedna para rękawic po malowaniu. Wrzucasz do reklamówki i leży w garażu, aż się uzbiera odpowiednia porcja odpadów do samodzielnego wywozu. Wywieziesz razem z tekstyliami, ale w osobnym worku, albo z meblami, elektroodpadami, oponami lub innymi odpadami, których nie odbierają na miejscu. Trzeba tylko w głowie sobie to zakodować.         
    • Gumowane rękawice ochronne to wyroby złożone z wielu materiałów, których w praktyce nie da się rozdzielić i następnie poddać przetworzeniu. W związku z tym traktowałbym je ogólnie jako odpady zmieszane.  Moim zdaniem najważniejsze będzie jednak to czy rękawice są zanieczyszczone substancjami klasyfikowanymi jako niebezpieczne. Przy czym do tej grupy zalicza się nawet farby i lakiery, środki ochrony roślin, środki czystości itd. W takiej sytuacji zanieczyszczone rękawice również powinny być traktowane jako odpady niebezpieczne. W związku z czym zalecane jest ich przekazanie do punktu selektywnej zbiórki odpadów.  Będziemy w związku z tym mieć kolejno odpowiednią grupę, podgrupę oraz kod odpadu: 15 Odpady opakowaniowe; sorbenty; tkaniny do wycierania; materiały filtracyjne i ubrania ochronne nieujęte w innych grupach 15 02 Sorbenty; materiały filtracyjne; tkaniny do wycierania i ubrania ochronne 15 02 02 Sorbenty; materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nieujęte w innych grupach); tkaniny do wycierania (np. szmaty; ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (np. PCB).   Jeżeli natomiast rękawice nie będą zanieczyszczone substancjami klasyfikowanymi jako niebezpieczne, to będzie można je wyrzucić do pojemnika na odpady zmieszane. Grupa i podgrupa odpadów będzie w tym przypadku ta sama, jednak inny będzie kod odpadu: 15 02 03 Sorbenty; materiały filtracyjne; tkaniny do wycierania (np. szmaty; ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02.    Do odzieży lub tekstyliów takich rękawic zdecydowanie bym nie zaliczał. Jeden powód jest logiczny i praktyczny - i tak nie nadają się do przetworzenia. Drugi to natomiast kwestia formalna - ubrania ochronne mają własną grupę, podgrupę i kod w klasyfikacji. Natomiast odzież i tekstylia to odpowiednio: 20 Odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie 20 01 Odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie (z wyłączeniem 15 01) 20 01 10 Odzież 20 01 11 Tekstylia   Odpowiednie kody można wyszukać chociażby tutaj: https://kartaewidencji.pl/katalog-odpadow/   Chociaż patrząc na to wszystko uważam, że przekroczyliśmy już granicę absurdu w kwestii segregacji śmieci. Nie bardzo sobie wyobrażam, że każdy będzie wywoził do PSZOK chociażby zużyte rękawiczki robocze, bo malował w nich ściany w pokoju, albo zakładał te rękawiczki używając środków czystości. W niektórych miejscach można trafić na radę, żeby takie rękawiczki zawinąć w foliową torebkę i też wyrzucić do odpadów zmieszanych. Osobiście uważam to za rozsądne.  No a przede wszystkim, absurdem jest to, że trzeba się przekopywać prze pogmatwane przepisy i klasyfikacje w tak podstawowych sprawach. Niedługo to trzeba będzie zaliczać obowiązkowe szkolenia.         
    • Jeśli ktoś jest uczulony na jad pszczół to nie chodzi boso i ma pod ręką autostrzykawkę z adrenaliną.      Nawet angielskie uniwersytety zaczynają rezygnować z dwustuletnich, równiutko wystrzyżonych trawników, żeby nie odstręczać od siebie młodych talentów, zainteresowanych ochroną planety.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...