Skocz do zawartości

Jaki tynk wewnętrzny?


Recommended Posts

Napisano
Witam,
Planuję na wiosnę tynkowanie wnętrza i mam kilka pytań, które nasunęły mi się po rozmowach z wykonawcami.
1. Jaki tynk wybrać maszynowy czy ręczny? Czy są jakieś zasadnicze różnice poza sposobem zarzucania??
2. Jeżeli maszynowy to czy gotowa zaprawa z worka czy mieszanie piasku z cementem kupionym na składzie?? (przy założeniu, że będzie później kładziona gładź gipsowa)
3. Co sądzicie o gładzi wapiennej??
4. Co zrobić, aby tynk był jak najbardziej gładki, a nie miał faktury chropowatej?
5. Czym najskuteczniej zabezpieczyć stolarkę przed tynkowaniem?
Napisano
Ad1. Jeden czort, ale robiony z piasku,wapna i cementu wychodzi taniej niż gotowy maszynowy.
Ad2. Nie słyszałem aby przy kładzeniu maszynowym robiono tynk z piasku itd na budowie.
Ad3. Nie słyszałem.
Ad4. Można po tynkowaniu przy tynku cementowo-wapiennym za filcować (chyba dobrze nazwałem te czynność) tynk, wtedy masz powierzchnię w miarę gładką.
Ad5.Folia malarska + taśma papierowa, chyba lepszego zabezpieczenia nie wynaleziono icon_biggrin.gif

A na koniec to jeżeli chcesz mieć gładkie ściany to robiąc tynk cementowo-wapienny czy maszynowy a potem gładź to przedraża okropnie inwestycję. Polecam tynk maszynowy lekki MP75L Knaufa, po położeniu masz powierzchnię ideał, tak jak gładź i gwarancję, że nie odparzy się miejscami jak to przy gładzi bywa a i dom bez białego pyłu jaki zostaje po gładzi.
Napisano (edytowany)
Cytat

Ad1. Jeden czort, ale robiony z piasku,wapna i cementu wychodzi taniej niż gotowy maszynowy.
Ad2. Nie słyszałem aby przy kładzeniu maszynowym robiono tynk z piasku itd na budowie.
Ad3. Nie słyszałem.
Ad4. Można po tynkowaniu przy tynku cementowo-wapiennym za filcować (chyba dobrze nazwałem te czynność) tynk, wtedy masz powierzchnię w miarę gładką.
Ad5.Folia malarska + taśma papierowa, chyba lepszego zabezpieczenia nie wynaleziono icon_biggrin.gif

A na koniec to jeżeli chcesz mieć gładkie ściany to robiąc tynk cementowo-wapienny czy maszynowy a potem gładź to przedraża okropnie inwestycję. Polecam tynk maszynowy lekki MP75L Knaufa, po położeniu masz powierzchnię ideał, tak jak gładź i gwarancję, że nie odparzy się miejscami jak to przy gładzi bywa a i dom bez białego pyłu jaki zostaje po gładzi.



Ad. 2 Może gość się przejęzyczył, ale zrozumiałem, że robi tylko tynk maszynowy i podał mi cenę za taki z worków jak i za taki "robiony".
Ad. 3 Też nie słyszałem, ale takie dzisiaj usłyszałem określenie.

Co do tynku lekkiego. Nie chce tynków gipsowych. Wolę te tradycyjne cementowo-wapienne. Ale popytam jeszcze i zobaczę jakie ceny oferują za tynk gipsowy. Edytowano przez Nestorius (zobacz historię edycji)
Napisano
Też bym był za porządnymi cementowymi tynkami. Tylko oczywiście jak zawsze jest kwestia materiałów (główny czynnik wpływający na cenę). A na czym jak na czym, ale na cemencie to nie ma co oszczędzać. Więc moim zdaniem albo porządny produkt (tym bardziej że teraz one są oznaczone jako pewny cement więc wszystko wiadomo) albo lepiej już wybrać inną opcję, choćby te gipsowe ;) Pozdrawiam
Napisano
Cytat

A na czym jak na czym, ale na cemencie to nie ma co oszczędzać. Więc moim zdaniem albo porządny produkt (tym bardziej że teraz one są oznaczone jako pewny cement więc wszystko wiadomo)



Pisząc "porządny produkt" to masz na myśli gotową zaprawę z worka?? Gdzie są te oznaczenia "Pewny cement"?
Napisano
Zrób tak jak radzi mhtyl, czyli tynk gipsowy maszynowy - dobry tynkarz zrobi gładkie ściany. Te gipsowe tynki zrób oczywiście tylko w pomieszczeniach suchych - tam, gdzie planujesz układanie glazury, czyli łazienki, wc, pralnia, garaż, połóż tynki cementowo-wapienne. Dla dobrego tynkarz to nie będzie żaden problem , a glazurnik na pewno pochwali Twój wybór, a Ty będziesz miał dobrze wykończone wnętrza
Napisano
Cytat

Zrób tak jak radzi mhtyl, czyli tynk gipsowy maszynowy - dobry tynkarz zrobi gładkie ściany. Te gipsowe tynki zrób oczywiście tylko w pomieszczeniach suchych - tam, gdzie planujesz układanie glazury, czyli łazienki, wc, pralnia, garaż, połóż tynki cementowo-wapienne. Dla dobrego tynkarz to nie będzie żaden problem , a glazurnik na pewno pochwali Twój wybór, a Ty będziesz miał dobrze wykończone wnętrza



Na 5 tynkarzy, których mi polecono (do tynków cementowo-wapiennych), żaden nie robi gipsowych. Na 90% jestem przekonany do tradycyjnych tynków i mimo wszystko wolałbym takie. Pogadam jeszcze z gośćmi, którzy robią gipsowe, zobaczymy w jakich cenach i czy zrobią mi też cementowo-wapienne w pomieszczeniach "mokrych".
Napisano
Cytat

Na 5 tynkarzy, których mi polecono (do tynków cementowo-wapiennych), żaden nie robi gipsowych. Na 90% jestem przekonany do tradycyjnych tynków i mimo wszystko wolałbym takie. Pogadam jeszcze z gośćmi, którzy robią gipsowe, zobaczymy w jakich cenach i czy zrobią mi też cementowo-wapienne w pomieszczeniach "mokrych".


Cena za robociznę powinna być taka sama za gipsowe jak za cementowo-wapienne.
Moja rada aby trochę zaoszczędzić to w łazience nie rób tynków, masz na pewno równe ściany więc klej i płytki. Po co płacić za coś co i tak się przykryje i nie będzie widać.
Co do tynków gipsowych, zapewniam Cię, że nie są one wcale takie kruche jakby się wydawało, bo na pewno tego się obawiasz.
A jeżeli już zdecydujesz się na cementowo-wapienne to ja bym gładzi nie kładł, i to nie ze względów estetycznych czy finansowych, po prostu struktura takiego tynku mi się podoba, szczególnie jak już jest taka ściana pomalowana.
Napisano
Cytat

Co do tynków gipsowych, zapewniam Cię, że nie są one wcale takie kruche jakby się wydawało, bo na pewno tego się obawiasz.



Tego się nie obawiam. Obawiam się raczej jego "wciągania" i magazynowania wilgoci.
Napisano (edytowany)
Otóż to, jak to Stachu napisał.
Ja mam w łazience tynk z knaufa jako wyrównujący/licujący płytki grubości około 1 cm położony na ścianie,już dwa lata i nic się nie dzieje. A położyłem go dlatego, że znajomy tez tak ma już kilka lat i tez nie narzeka.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

A skąd ta obawa ?




Cytat

Otóż to, jak to Stachu napisał.
Ja mam w łazience tynk z knaufa jako wyrównujący/licujący płytki grubości około 1 cm położony na ścianie,już dwa lata i nic się nie dzieje. A położyłem go dlatego, że znajomy tez tak ma już kilka lat i tez nie narzeka.




Stąd taka obawa, iż niektórzy posiadający taki tynk narzekają właśnie na to. Nie wiem. Nie znam się na tym dlatego dopytuję. Może problem u nich tkwi w czymś innym, a efektem jest wyczuwalna w dotyku wilgotność ściany.
No nic na sobotę umówiłem się z dwoma tynkarzami i zobaczę co mi powiedzą, co będą doradzać, jakie argumenty przedstawią. Póki co jeden mi powiedział, że "nawet jak pan da tynk gipsowy, to tak czy inaczej trzeba przejechać cienką warstwą gładzi, bo zawsze pozostają jakieś zarysowania itp."
I bądź tu mądry człowieku icon_biggrin.gif Coś mi się wydaje, że trzeba będzie rzucić monetą icon_biggrin.gif

Aha, jeszcze jedno - a co z nieogrzewanym garażem?? Jak tam zachowa się gips??
Napisano
Cytat

Póki co jeden mi powiedział, że "nawet jak pan da tynk gipsowy, to tak czy inaczej trzeba przejechać cienką warstwą gładzi, bo zawsze pozostają jakieś zarysowania itp."

Aha, jeszcze jedno - a co z nieogrzewanym garażem?? Jak tam zachowa się gips??


To jakiś fachowiec teoretyk, że takie głupoty gada.
Wg mnie ogrzewanym garażu może być problem, ale tego nie sprawdzałem więc trudno mi jednoznacznie powiedzieć.
Napisano
Cytat

Pisząc "porządny produkt" to masz na myśli gotową zaprawę z worka?? Gdzie są te oznaczenia "Pewny cement"?


Tutaj mi chodzi stricte o cement, gdzie na workach masz właśnie ten znak "pewny cement" (taka pomarańczowa strzalka), of course on jest na produktach które spełniają normy i generalnie mają takie właściwości jakie powinny mieć ;)
Napisano
Cytat

Tutaj mi chodzi stricte o cement, gdzie na workach masz właśnie ten znak "pewny cement" (taka pomarańczowa strzalka), of course on jest na produktach które spełniają normy i generalnie mają takie właściwości jakie powinny mieć ;)



Dzięki. Sprawdziłem już sobie stronę pewnycement.pl i poczytałem.
Napisano
Cytat

Tynki tylko cementowo-wapienne , nie brudza się , trwałe zawsze można pomalować .



a ja widziałem zabrudzone...
  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam,
Planuję na wiosnę tynkowanie wnętrza i mam kilka pytań, które nasunęły mi się po rozmowach z wykonawcami.
1. Jaki tynk wybrać maszynowy czy ręczny? Czy są jakieś zasadnicze różnice poza sposobem zarzucania??
2. Jeżeli maszynowy to czy gotowa zaprawa z worka czy mieszanie piasku z cementem kupionym na składzie?? (przy założeniu, że będzie później kładziona gładź gipsowa)
3. Co sądzicie o gładzi wapiennej??
4. Co zrobić, aby tynk był jak najbardziej gładki, a nie miał faktury chropowatej?
5. Czym najskuteczniej zabezpieczyć stolarkę przed tynkowaniem?



Ja wybrałem tynkowanie ręczne - ten sam koszt robocizny a nakładanie jest wolniejsze i jest mniej spękań.
Oczywiście tynk przygotowywany z piachu na budowie - znacznie taniej niż kupienie gotowego
Moje tynki składają się 3 warstw cementowej, gruboziarnistej i zacierki wapiennej. Praktycznie zero poprawek i malowanie.
Po dwóch warstwach farby widać tylko strukturę zostawioną przez wałek.

Cytat

Zdecydowałem - będą cementowo-wapienne icon_biggrin.gif




Najlepsze i najzdrowsze. Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...