Skocz do zawartości

Zawilgocenie wełny przy ocieplaniu poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Mam problem z ociepleniem poddasza w małym domku który jest użytkowany przez cały rok.
Domek jest z pustaków a ściany zostały ocieplone styropianem.
Problem pojawił się po ociepleniu poddasza wełną mineralną (dach dwuspadowy)
Dach składa się z deskowania ,warstwy papy i blachodachówki na łatach i kontrłatach.
Krokwie mają 12 cm więc ułożyliśmy wełnę 10 cm zakryliśmy ją folią.
Prace te odbywały się zimą. Po pewnym czasie zauważyliśmy na folii strużki wody.
Rozcięliśmy folię i wtedy wilgoć odparowała. Dodatkowo ktoś polecił nam wybicie w szczytach ścian otworów wentylacyjnych( w ten sposób powstał mini strych)Po odparowaniu i zaklejeniu rozcięć w folii widząc że nic złego się nie dzieje zabudowaliśmy ocieplenie płytami pilśniowymi laminowanymi.
Problem pojawił się przy pierwszych upałach- na płytach pojawiły się wilgotne plamy a cała wełna okazała się całkowicie zawilgocona.
Dla utrudnienia dodam że zawilgocenie pojawiło się na piętrze(ze skośnym dachem) natomiast na parterze do którego schodzi jeden ze skosów jest wszystko ok. (dodatkowo to jest kuchnia)
Dodam że zimą w okolicach otworów wentylacyjnych o których wspomniałem pojawiał się szron.
Ponownie zastanawiam się nad ociepleniem poddasza jednak po poprzedniej klęsce mam wątpliwości co do efektu.
Zastanawiałem się nad ociepleniem styropianem.
Czy ktoś wie gdzie leży błąd?
Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Pozdrawiam.
Napisano (edytowany)
O tej porze roku pkt rosy może przekraczać 20*C i stad skropliny przy braku odpowiedniego otwarcia kalenicy i okapów. Szczelina, a raczej odstęp deska wełna powinien być nie mniejszy jak 3cm gdy krokwie nie są dłuższe jak 6m. Styropian nie rozwiąże problemu. Edytowano przez GipsKartonITD (zobacz historię edycji)
Napisano
Problem pojawił się na skutek błędnego ocieplenia dachu jak i prawdopodobnie złej wentylacji pomieszczeń oraz niedostatecznego wysuszenia domu przed ociepleniem. Temu zjawisku sprzyja również brak ciągłego ogrzewania obiektu. Pokrycie dachu powinno umożliwiać wentylację nad izolacją termiczną, zatem nad wełną należy umieścić folię
paroprzepuszczalną, a deskowanie musi być odsunięte od krokwi o ok. 3 cm tworząc pustkę wentylacyjną z wlotem powietrza w okapie i wylotem w kalenicy.
Napisano
Dziękuję za podpowiedzi.
Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)
Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)
Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.
Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?
Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Dziękuję za podpowiedzi.
Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)
Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)
Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.
Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?
Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?
Pozdrawiam


1. Udroznij wentylację połaci - przestrzeń pomiędzy blacha, a papa na deskowaniu. Otwarty okap i otwarta kalenica.
2. Udroznij okap i kalenicę dla wentylacji przestrzeni wełną, a deskowanie.
3. Dla pomieszczeń mieszkalnych zwiększ grubość izolacji termicznej bo 10cm to stanowczo za mało.

Zamiana izolacji na pianę lub styropian nic nie polepsza tak samo pozostawienie stanu obecnego, a to jedynie może doprowadzić do zagrzybienia więźby.
Napisano
Określenie przyczyn zawilgocenia i sposobu eliminacji wymaga przeanalizowania konstrukcji, stanu i sposobu użytkowania domu - inaczej w pełni użyteczna porada będzie przypominać wróżenie z fusów na odległość.

Z opisu wynika że w budynku panuje duża wilgotność (szronienie otworów wentylacyjnych) i przede wszystkim należy ustalić jaka jest tego przyczyna. Teoretycznie można próbować utworzyć od środka paroszczelną ochronę ocieplenia dachu, ale praktycznie trudno to osiągnąć, pomijając już istniejące zawilgocenie wełny.Brak zawilgocenia w kuchni wynika z migracji wilgotnego powietrza do góry.

Potencjalne działania mogą polegać na:
  • eliminacji wilgoci wewnątrz domu
  • zerwane pokrycia sufitu, usunięcie wełny
  • utworzenie pustki wentylacyjnej pod deskowaniem(zamocowanie folii paroprzepuszczalnej między krokwiami ok. 3 cm pod deskami)
  • ułożenie wełny i folii paroszczelnej pod pokryciem.
  • zapewnienie skutecznej wentylacji pomieszczeń.
Napisano
1. Szronienie okolic otworów szczytowych być musi skoro powietrze w szczelinie jest ogrzewane z wnętrza przez 10cm izolację.
2. Może być również przez nieszczelności pomiędzy poddaszem a częścią nieużytkową np.wylaz lub schody strychowe tyle, że nadal pozostaje pkt1.
Inna sprawa to, że polać nie może być wentylowana otworami w ścianach szczytowych. Takie otwory wspomagają jedynie wentylację samej przestrzeni strychu nieużytkowanego bądź wykorzystywanwgo jako skład. Powierzchnia otworów to, tez nie rzecz przypadkowa.
Napisano
wielkie dzięki.
Na poddaszu jest niewielka przestrzeń (domek letniskowy użytkowany cały rok) zabudowanie kolejnymi 10 czy 15 cm. sprawiło by poddasze nieużytkowym.
Obawiam się też prac przy robieniu wentylacji przy okapie (trochę tam ciasno na takie manewry)
Poza tym daje się folię paro przepuszczalną jeśli na deskowaniu jest papa?
Wełna została już usunięta z poddasza , w parterowym skosie w kuchni nic się nie dzieje a można powiedzieć że jest kompletnie niewentylowana (nie ma wlotu przy okapie a między parterem a piętrem nie ma przelotu powietrza)
Ktoś kto miał podobny problem rozwiązał go montując w gąsiorach otwory wentylacyjne ale ciągle pozostaje problem grubości izolacji.
Te 10 cm które były jak na nasze potrzeby wystarczało.
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam,

Czy tak będzie prawidłowo

Od sufitu
KG-Folia żółta bo taka posiadam już -stelaż -wełna 40cm-krokwie na krokwie płyty osb - strych

oczywiście strych wentylowany w szczytach wybite kratki


żółta znaczy budowlana PE? nie, zmień na paroizolacyjną dowolnego producenta wełny.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Top Sport to ekspert w zakresie kompleksowego wykonawstwa i serwisu podłóg sportowych na terenie całej Polski. Firma specjalizuje się w montażu nowoczesnych, trwałych i bezpiecznych wykładzin sportowych, takich jak renomowany Taraflex od Gerflor, który jest jednym z najlepszych rozwiązań na rynku. Oferta firmy obejmuje: -doradztwo techniczne i pomoc w doborze najlepszych materiałów dopasowanych do specyfiki obiektu, -profesjonalny pomiar i przygotowanie podłoża, -montaż podłóg sportowych dostosowanych do różnych dyscyplin i wymagań użytkowników, -renowację i remonty istniejących nawierzchni, -serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Top Sport realizuje zarówno projekty dla nowych inwestycji, jak i modernizacje hal sportowych, sal gimnastycznych czy siłowni, zapewniając wysoką jakość wykonania i terminowość. Firma wyróżnia się indywidualnym podejściem do klienta oraz dbałością o każdy detal. Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: https://www.topsport.pl/  
    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...