Skocz do zawartości

Zawilgocenie wełny przy ocieplaniu poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Mam problem z ociepleniem poddasza w małym domku który jest użytkowany przez cały rok.
Domek jest z pustaków a ściany zostały ocieplone styropianem.
Problem pojawił się po ociepleniu poddasza wełną mineralną (dach dwuspadowy)
Dach składa się z deskowania ,warstwy papy i blachodachówki na łatach i kontrłatach.
Krokwie mają 12 cm więc ułożyliśmy wełnę 10 cm zakryliśmy ją folią.
Prace te odbywały się zimą. Po pewnym czasie zauważyliśmy na folii strużki wody.
Rozcięliśmy folię i wtedy wilgoć odparowała. Dodatkowo ktoś polecił nam wybicie w szczytach ścian otworów wentylacyjnych( w ten sposób powstał mini strych)Po odparowaniu i zaklejeniu rozcięć w folii widząc że nic złego się nie dzieje zabudowaliśmy ocieplenie płytami pilśniowymi laminowanymi.
Problem pojawił się przy pierwszych upałach- na płytach pojawiły się wilgotne plamy a cała wełna okazała się całkowicie zawilgocona.
Dla utrudnienia dodam że zawilgocenie pojawiło się na piętrze(ze skośnym dachem) natomiast na parterze do którego schodzi jeden ze skosów jest wszystko ok. (dodatkowo to jest kuchnia)
Dodam że zimą w okolicach otworów wentylacyjnych o których wspomniałem pojawiał się szron.
Ponownie zastanawiam się nad ociepleniem poddasza jednak po poprzedniej klęsce mam wątpliwości co do efektu.
Zastanawiałem się nad ociepleniem styropianem.
Czy ktoś wie gdzie leży błąd?
Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Pozdrawiam.
Napisano (edytowany)
O tej porze roku pkt rosy może przekraczać 20*C i stad skropliny przy braku odpowiedniego otwarcia kalenicy i okapów. Szczelina, a raczej odstęp deska wełna powinien być nie mniejszy jak 3cm gdy krokwie nie są dłuższe jak 6m. Styropian nie rozwiąże problemu. Edytowano przez GipsKartonITD (zobacz historię edycji)
Napisano
Problem pojawił się na skutek błędnego ocieplenia dachu jak i prawdopodobnie złej wentylacji pomieszczeń oraz niedostatecznego wysuszenia domu przed ociepleniem. Temu zjawisku sprzyja również brak ciągłego ogrzewania obiektu. Pokrycie dachu powinno umożliwiać wentylację nad izolacją termiczną, zatem nad wełną należy umieścić folię
paroprzepuszczalną, a deskowanie musi być odsunięte od krokwi o ok. 3 cm tworząc pustkę wentylacyjną z wlotem powietrza w okapie i wylotem w kalenicy.
Napisano
Dziękuję za podpowiedzi.
Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)
Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)
Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.
Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?
Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Dziękuję za podpowiedzi.
Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)
Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)
Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.
Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?
Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?
Pozdrawiam


1. Udroznij wentylację połaci - przestrzeń pomiędzy blacha, a papa na deskowaniu. Otwarty okap i otwarta kalenica.
2. Udroznij okap i kalenicę dla wentylacji przestrzeni wełną, a deskowanie.
3. Dla pomieszczeń mieszkalnych zwiększ grubość izolacji termicznej bo 10cm to stanowczo za mało.

Zamiana izolacji na pianę lub styropian nic nie polepsza tak samo pozostawienie stanu obecnego, a to jedynie może doprowadzić do zagrzybienia więźby.
Napisano
Określenie przyczyn zawilgocenia i sposobu eliminacji wymaga przeanalizowania konstrukcji, stanu i sposobu użytkowania domu - inaczej w pełni użyteczna porada będzie przypominać wróżenie z fusów na odległość.

Z opisu wynika że w budynku panuje duża wilgotność (szronienie otworów wentylacyjnych) i przede wszystkim należy ustalić jaka jest tego przyczyna. Teoretycznie można próbować utworzyć od środka paroszczelną ochronę ocieplenia dachu, ale praktycznie trudno to osiągnąć, pomijając już istniejące zawilgocenie wełny.Brak zawilgocenia w kuchni wynika z migracji wilgotnego powietrza do góry.

Potencjalne działania mogą polegać na:
  • eliminacji wilgoci wewnątrz domu
  • zerwane pokrycia sufitu, usunięcie wełny
  • utworzenie pustki wentylacyjnej pod deskowaniem(zamocowanie folii paroprzepuszczalnej między krokwiami ok. 3 cm pod deskami)
  • ułożenie wełny i folii paroszczelnej pod pokryciem.
  • zapewnienie skutecznej wentylacji pomieszczeń.
Napisano
1. Szronienie okolic otworów szczytowych być musi skoro powietrze w szczelinie jest ogrzewane z wnętrza przez 10cm izolację.
2. Może być również przez nieszczelności pomiędzy poddaszem a częścią nieużytkową np.wylaz lub schody strychowe tyle, że nadal pozostaje pkt1.
Inna sprawa to, że polać nie może być wentylowana otworami w ścianach szczytowych. Takie otwory wspomagają jedynie wentylację samej przestrzeni strychu nieużytkowanego bądź wykorzystywanwgo jako skład. Powierzchnia otworów to, tez nie rzecz przypadkowa.
Napisano
wielkie dzięki.
Na poddaszu jest niewielka przestrzeń (domek letniskowy użytkowany cały rok) zabudowanie kolejnymi 10 czy 15 cm. sprawiło by poddasze nieużytkowym.
Obawiam się też prac przy robieniu wentylacji przy okapie (trochę tam ciasno na takie manewry)
Poza tym daje się folię paro przepuszczalną jeśli na deskowaniu jest papa?
Wełna została już usunięta z poddasza , w parterowym skosie w kuchni nic się nie dzieje a można powiedzieć że jest kompletnie niewentylowana (nie ma wlotu przy okapie a między parterem a piętrem nie ma przelotu powietrza)
Ktoś kto miał podobny problem rozwiązał go montując w gąsiorach otwory wentylacyjne ale ciągle pozostaje problem grubości izolacji.
Te 10 cm które były jak na nasze potrzeby wystarczało.
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam,

Czy tak będzie prawidłowo

Od sufitu
KG-Folia żółta bo taka posiadam już -stelaż -wełna 40cm-krokwie na krokwie płyty osb - strych

oczywiście strych wentylowany w szczytach wybite kratki


żółta znaczy budowlana PE? nie, zmień na paroizolacyjną dowolnego producenta wełny.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...