Skocz do zawartości

Pomoc w zrobieniu wentylacji


Recommended Posts

Napisano
Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną. Jani 63 czy mógłbyś mi zaznaczyć na tym rysunku jak rozmieścić kanały wentylacyjne w lunie200, żeby było prawidłowo.
Napisano
Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.



icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Cytat

Mieszkanie we wszystkich pokojach jest obniżone sufitem podwieszanym z płyt g/k i ocieplony wełną mineralną więc można rozmieścić przewody wentylacyjne nad stelażem.



Ech ............ icon_evil.gif
Napisano
Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.


Zacznij od zweryfikowania doradców.
Później zdecyduj jak, i na jakich materiałach chcesz to wykonać.
Kanały układasz pod obiekt (mieszkanie) a nie pod centralę... chyba że spręż dyspozycyjny bardzo, ale to bardzo na granicy.
Masz tu (na forum) podane dwa warianty zrobienia WM zrównoważonej dla Twojego przypadku.
O skrzynkach rozprężnych było? - było;
o wyborze miejsca dla centrali było? - było;
o oporach przepływu powietrza było? - nie pamiętam.
Przeczytaj jeszcze raz cały wątek, a powinieneś załapać o co idzie.
Jeśli nie, to zleć wykonanie projektu z, lub bez montażu, albo powiedz sobie szczerze przed lustrem że na obecnym etapie nie ogarniasz sprawy, i poświęć odpowiednią ilość czasu na dokształcenie się w tej materii.
Nie święci garnki lepią... więc dasz radą którąś z metod to opanować.

PS.
Nie pozwól "temu" od wentylatorów TD się za to brać... dobra rada.
Napisano
Cytat

Ech ............ icon_evil.gif



Czekaj, dobrze kombinuje icon_rolleyes.gif

Jak ma nieużytkowe poddasze, to łatwiej mu będzie umieścić wszystko na tym strychu, opatulić półmetrową poduszką wełnianą, niż rozwalać sufit, montować rury i odtwarzać sufit - właściwie : sufity... ponadto on chyba nawet nie wie, o ile obniżone są te sufity i czy zmieszczą się tam te rury z rozdzielnicami icon_rolleyes.gif
Napisano (edytowany)
Stachu.

On potrzebuje wymianę w pokojach 20 - 30 m3/h.
Robi na kanałach (w pokojach) 50mm które zmieści, przepchnie, itp. przez "wszystko"


Łazienka 50m3/h, a kuchnia 70m3/h - czyli kanały 70 - 80mm.

Rozdzielacze to max 100mm (wysokość).

To dla wersji zrównoważonej (w kazdym pomieszczeniu)

W układzie "kulawym" jeszcze prościej - nawiew na rozdzielaczu i kanał 50mm, wywiew "jedna nitką" 100 i zredukowane do 80mm (na przykład bo można bez redukowania).

Dla średnio technicznego to pestka, bardziej oporny musi trochę poczytać i też da radę.
Na etapie gimbusowatym - trzeba zatrudnić fachowca. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
W poście #2 napisałem, że nie jestem specjalistą w sprawach wentylacyjnych i w związku z tym, że nie mam zamiaru brać się za układanie istalacji, nie studiuję tego tematu i przyznam się, że oczekiwałem - tak intuicyjnie - sporo większych niż 50 - 60 mm średnic kanałów icon_redface.gif stąd troska o to, czy obniżenie sufitu pomieści elementy instalacji... icon_rolleyes.gif

Obniżałem sufity o 50 mm na metalowych stelażach (aby ukryć fatalnie ułożone płyty stropowe), więc tam byłoby miejsce raptem 20 mm luzu icon_rolleyes.gif i na pewno nic by się tam nie zmieściło icon_rolleyes.gif
Napisano
Są systemy instalacyjne naprawdę debiloodporne - skrzynka rozdzielcza i kilka przewodów. Przepływ (wydajność) "regulowany" jest ilością kanałów (przewodów wentylacyjnych) w kratce np. http://uniflexplus.pl/ (akurat podaję ten bo jest to dobrze zobrazowane).

Podobne rozwiązania - w tym płaskie - ma sporo innych producentów.
Napisano
Cytat

Są systemy instalacyjne naprawdę debiloodporne



Mimo to ja się za nie - nie będę brał icon_rolleyes.gif

icon_mrgreen.gif
Napisano
Cytat

Zacznij od zweryfikowania doradców...



Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Będę bardzo wdzięczny za opinie.
Napisano
Cytat

Poprawiłem i mam pytanie czy w ten sposób może być?


Może... powodzenia w realizacji icon_wink.gif



Cytat

Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc... icon_wink.gif


- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.


- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.

Będę bardzo wdzięczny za opinie.


Napisano
Cytat

... mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc...



To nie do końca tak jest z ta klimą. W upalne dni temperatura wieczorem w domu dochodzi do 27 stopni. Klimę włączam z reguły około 21:00 i w ciągu 2 godz. temperatura spada do nawet 19 stopni, kładziemy się spać, wyłączamy klimę i co, o 2:00 w nocy mam już znowu 27 stopni (a na zewnątrz jest max. 18).
Jeśli otworzę balkon i w progu drzwi balkonowych wstawię zwykły wentylator, który nawiewa powietrze z zewnątrz to już jest OK, ale niestety wówczas nie mogę uzbroić alarmu - czego chciałbym uniknąć.
Wiec jeśli piszesz, że moje sugerowane rozwiązanie "... na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu..." - czyli osiągnę efekt przynajmniej taki jak z tym wentylatorem na progu drzwi balkonowych - to będę zadowolony.

Cytat

Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.



Niestety nie jest tak "dobrze", w całym ubiegłym roku było tylko 11 dni w których temperatura o północy przekraczała 25 stopni, o 3-4 nad ranem nie sprawdzałem statystyk, ale podejrzewam, że o tej godzinie w Polsce nie było aż tak wysokiej temperatury nigdy!

Cytat

- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.



OK, cenna uwaga, ale raczej nie z uwagi na "ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy" - bo ten chłód i w obecnych warunkach i tak ucieka w kilkadziesiąt minut (jak pisałem wyżej), ale z uwagi na okres zimowy, bo nawet jeśli "na zime" odłączę się (zaślepię) czerpnię to jeszcze zostaje ucieczka powietrza z sypialni na strych.


Cytat

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.



Nie zgodzę się, w moich warunkach odzysk ciepła (ujemnego) z klimy jest pomijalny. A nawet jeśli już, to i tak w pewnym momencie (gdy chłód z klimy "się skończy"), należałoby przełączyć się na by-pass a to już nie dzieje się automatycznie tylko ręcznie trzeba wajchę przerzucić.
Wiec po co mam kupować rekuperator skoro i tak cały czas pracowałby w by-pass'ie?

Cytat

- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.



Nie mam racji, że problemem będzie wilgotność, czy nie mam racji, że będzie się skraplało na anemostacie?

Cytat

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.



I OK, bardzo dziękuję za konstruktywne i rzeczowe uwagi.


Idąc dalej, rozumiem, że instalacja powinna wydalać następująco:
- czerpnia
- filtr wstępny
- wentylator
- trójnik, ew. jakiś rozdzielacz
- przewody wentylacyjne
I dalej na każdej linii:
- tłumik akustyczny
- filtr zasadniczy
- przepustnica
- anemostaty wywiewne w pomieszczeniach
A jak rozwiązać sprawę równomiernego przepływu do wszystkich pomieszczeń?
Napisano
Jani 63 mam jeszcze jedno pytanie. Chce zrobić tą wentylację na lunie200 tak jak na tym rysunku co mi zatwierdziłeś icon_smile.gif, ale czy jakbym chciał puścić kanały i centrale na nieocieplonym strychu, oczywiście ocieplając je wełną mineralną i streczem czy mógłbym w takiej konfiguracji zrobić jak na tym rysunku? Ps. czy taka puszka rozprężna może być ?http://www.systerm.pl/7396,s1_puszka-rozprezna-skrzynka-dluga-prosta-flx-pro-pl-75-2.html

DSC01446.jpg

Napisano
Nie ma przeciwwskazań.
Pamiętaj tylko, że dobrze by było gdyby struga dla pokoju "1" była większa (tak z 50%) od tej jaka popłynie do pokoju "2" lub "3".
Pozostałe braki zapewni przechodniość (także dla powietrza) pokoju "1"
Różnice w oporach/długości poszczególnych nitek (do 3 m) wyregulujesz anemostatami.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...