Skocz do zawartości

Pomoc w zrobieniu wentylacji


Recommended Posts

Napisano
Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną. Jani 63 czy mógłbyś mi zaznaczyć na tym rysunku jak rozmieścić kanały wentylacyjne w lunie200, żeby było prawidłowo.
Napisano
Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.



icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Cytat

Mieszkanie we wszystkich pokojach jest obniżone sufitem podwieszanym z płyt g/k i ocieplony wełną mineralną więc można rozmieścić przewody wentylacyjne nad stelażem.



Ech ............ icon_evil.gif
Napisano
Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.


Zacznij od zweryfikowania doradców.
Później zdecyduj jak, i na jakich materiałach chcesz to wykonać.
Kanały układasz pod obiekt (mieszkanie) a nie pod centralę... chyba że spręż dyspozycyjny bardzo, ale to bardzo na granicy.
Masz tu (na forum) podane dwa warianty zrobienia WM zrównoważonej dla Twojego przypadku.
O skrzynkach rozprężnych było? - było;
o wyborze miejsca dla centrali było? - było;
o oporach przepływu powietrza było? - nie pamiętam.
Przeczytaj jeszcze raz cały wątek, a powinieneś załapać o co idzie.
Jeśli nie, to zleć wykonanie projektu z, lub bez montażu, albo powiedz sobie szczerze przed lustrem że na obecnym etapie nie ogarniasz sprawy, i poświęć odpowiednią ilość czasu na dokształcenie się w tej materii.
Nie święci garnki lepią... więc dasz radą którąś z metod to opanować.

PS.
Nie pozwól "temu" od wentylatorów TD się za to brać... dobra rada.
Napisano
Cytat

Ech ............ icon_evil.gif



Czekaj, dobrze kombinuje icon_rolleyes.gif

Jak ma nieużytkowe poddasze, to łatwiej mu będzie umieścić wszystko na tym strychu, opatulić półmetrową poduszką wełnianą, niż rozwalać sufit, montować rury i odtwarzać sufit - właściwie : sufity... ponadto on chyba nawet nie wie, o ile obniżone są te sufity i czy zmieszczą się tam te rury z rozdzielnicami icon_rolleyes.gif
Napisano (edytowany)
Stachu.

On potrzebuje wymianę w pokojach 20 - 30 m3/h.
Robi na kanałach (w pokojach) 50mm które zmieści, przepchnie, itp. przez "wszystko"


Łazienka 50m3/h, a kuchnia 70m3/h - czyli kanały 70 - 80mm.

Rozdzielacze to max 100mm (wysokość).

To dla wersji zrównoważonej (w kazdym pomieszczeniu)

W układzie "kulawym" jeszcze prościej - nawiew na rozdzielaczu i kanał 50mm, wywiew "jedna nitką" 100 i zredukowane do 80mm (na przykład bo można bez redukowania).

Dla średnio technicznego to pestka, bardziej oporny musi trochę poczytać i też da radę.
Na etapie gimbusowatym - trzeba zatrudnić fachowca. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
W poście #2 napisałem, że nie jestem specjalistą w sprawach wentylacyjnych i w związku z tym, że nie mam zamiaru brać się za układanie istalacji, nie studiuję tego tematu i przyznam się, że oczekiwałem - tak intuicyjnie - sporo większych niż 50 - 60 mm średnic kanałów icon_redface.gif stąd troska o to, czy obniżenie sufitu pomieści elementy instalacji... icon_rolleyes.gif

Obniżałem sufity o 50 mm na metalowych stelażach (aby ukryć fatalnie ułożone płyty stropowe), więc tam byłoby miejsce raptem 20 mm luzu icon_rolleyes.gif i na pewno nic by się tam nie zmieściło icon_rolleyes.gif
Napisano
Są systemy instalacyjne naprawdę debiloodporne - skrzynka rozdzielcza i kilka przewodów. Przepływ (wydajność) "regulowany" jest ilością kanałów (przewodów wentylacyjnych) w kratce np. http://uniflexplus.pl/ (akurat podaję ten bo jest to dobrze zobrazowane).

Podobne rozwiązania - w tym płaskie - ma sporo innych producentów.
Napisano
Cytat

Są systemy instalacyjne naprawdę debiloodporne



Mimo to ja się za nie - nie będę brał icon_rolleyes.gif

icon_mrgreen.gif
Napisano
Cytat

Zacznij od zweryfikowania doradców...



Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Będę bardzo wdzięczny za opinie.
Napisano
Cytat

Poprawiłem i mam pytanie czy w ten sposób może być?


Może... powodzenia w realizacji icon_wink.gif



Cytat

Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc... icon_wink.gif


- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.


- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.

Będę bardzo wdzięczny za opinie.


Napisano
Cytat

... mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc...



To nie do końca tak jest z ta klimą. W upalne dni temperatura wieczorem w domu dochodzi do 27 stopni. Klimę włączam z reguły około 21:00 i w ciągu 2 godz. temperatura spada do nawet 19 stopni, kładziemy się spać, wyłączamy klimę i co, o 2:00 w nocy mam już znowu 27 stopni (a na zewnątrz jest max. 18).
Jeśli otworzę balkon i w progu drzwi balkonowych wstawię zwykły wentylator, który nawiewa powietrze z zewnątrz to już jest OK, ale niestety wówczas nie mogę uzbroić alarmu - czego chciałbym uniknąć.
Wiec jeśli piszesz, że moje sugerowane rozwiązanie "... na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu..." - czyli osiągnę efekt przynajmniej taki jak z tym wentylatorem na progu drzwi balkonowych - to będę zadowolony.

Cytat

Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.



Niestety nie jest tak "dobrze", w całym ubiegłym roku było tylko 11 dni w których temperatura o północy przekraczała 25 stopni, o 3-4 nad ranem nie sprawdzałem statystyk, ale podejrzewam, że o tej godzinie w Polsce nie było aż tak wysokiej temperatury nigdy!

Cytat

- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.



OK, cenna uwaga, ale raczej nie z uwagi na "ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy" - bo ten chłód i w obecnych warunkach i tak ucieka w kilkadziesiąt minut (jak pisałem wyżej), ale z uwagi na okres zimowy, bo nawet jeśli "na zime" odłączę się (zaślepię) czerpnię to jeszcze zostaje ucieczka powietrza z sypialni na strych.


Cytat

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.



Nie zgodzę się, w moich warunkach odzysk ciepła (ujemnego) z klimy jest pomijalny. A nawet jeśli już, to i tak w pewnym momencie (gdy chłód z klimy "się skończy"), należałoby przełączyć się na by-pass a to już nie dzieje się automatycznie tylko ręcznie trzeba wajchę przerzucić.
Wiec po co mam kupować rekuperator skoro i tak cały czas pracowałby w by-pass'ie?

Cytat

- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.



Nie mam racji, że problemem będzie wilgotność, czy nie mam racji, że będzie się skraplało na anemostacie?

Cytat

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.



I OK, bardzo dziękuję za konstruktywne i rzeczowe uwagi.


Idąc dalej, rozumiem, że instalacja powinna wydalać następująco:
- czerpnia
- filtr wstępny
- wentylator
- trójnik, ew. jakiś rozdzielacz
- przewody wentylacyjne
I dalej na każdej linii:
- tłumik akustyczny
- filtr zasadniczy
- przepustnica
- anemostaty wywiewne w pomieszczeniach
A jak rozwiązać sprawę równomiernego przepływu do wszystkich pomieszczeń?
Napisano
Jani 63 mam jeszcze jedno pytanie. Chce zrobić tą wentylację na lunie200 tak jak na tym rysunku co mi zatwierdziłeś icon_smile.gif, ale czy jakbym chciał puścić kanały i centrale na nieocieplonym strychu, oczywiście ocieplając je wełną mineralną i streczem czy mógłbym w takiej konfiguracji zrobić jak na tym rysunku? Ps. czy taka puszka rozprężna może być ?http://www.systerm.pl/7396,s1_puszka-rozprezna-skrzynka-dluga-prosta-flx-pro-pl-75-2.html

DSC01446.jpg

Napisano
Nie ma przeciwwskazań.
Pamiętaj tylko, że dobrze by było gdyby struga dla pokoju "1" była większa (tak z 50%) od tej jaka popłynie do pokoju "2" lub "3".
Pozostałe braki zapewni przechodniość (także dla powietrza) pokoju "1"
Różnice w oporach/długości poszczególnych nitek (do 3 m) wyregulujesz anemostatami.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...