Skocz do zawartości

Koszty CO i reszty inst. Co wy na to?


Recommended Posts

Napisano
Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?


Ocipiał ten monter .
Szuka jelenia głupszego od siebie.
Wg mnie tak ogólnie rzecz ujmując to max 4 tys.
Jeszcze napisz jak sprawa wygląda z instalacja kanalizacją, na jakim etapie jest już zrobiona czy jej wcale nie ma.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?


Koszty w normie ale węglem to Ty zagotujesz ten dom,komin będziesz wymieniał co roku a większość ciepła wyjdzie ci z dymem.
Jeśli uparłeś się na węgiel to musisz w tym domu mieć bufor ciepła,który zgromadzi nadmiar energii grzewczej na potem.
Ty potrzebujesz do grzania źródło ciepła o mocy max.5kW a takich kotłów na dzisiaj nie ma.

Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Koszty w normie ale węglem to Ty zagotujesz ten dom,komin będziesz wymieniał co roku a większość ciepła wyjdzie ci z dymem.
Jeśli uparłeś się na węgiel to musisz w tym domu mieć bufor ciepła,który zgromadzi nadmiar energii grzewczej na potem.
Ty potrzebujesz do grzania źródło ciepła o mocy max.5kW a takich kotłów na dzisiaj nie ma.


icon_eek.gif
O czym Ty piszesz?
Może na innych rzeczach się znasz , ale co do tego coś tu napisał to głęboko się pochyl i przeproś autora tematu za wprowadzanie w błąd.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

icon_eek.gif
O czym Ty piszesz?
Może na innych rzeczach się znasz , ale co do tego coś tu napisał to głęboko się pochyl i przeproś autora tematu za wprowadzanie w błąd.


Obciążenie cieplne nowego domu o pow.106m2,budowanego "normalnie" czyli spełniającego jedynie normy na przenikalność cieplną ścian przy temperaturach -20st.C +22st.C to ok.5kW to znaczy,że przy temperaturze na zewnątrz -20st.C urządzenie grzewcze o mocy 5kW zagrzeje nam dom do 22st.C wewnątrz.
Jak widać,przy wyższych temperaturach zewnątrznych potrzebujemy znacznie mniej mocy czyli ok.2-3kW.
Nie spotkałem się jeszcze z urządzeniem na węgiel,które przy pracy ciągłej czyli z największą sprawnością zejdzie do poziomu 3-5kW.Jeśli nie zejdzie to znaczy,że pracuje ze zdecydowanie wyższą mocą grzewczą niż jest akurat potrzebna a to znaczy,że nadmiarowa moc grzewcza czyli ciepło albo zostanie w domu przegrzewając nam dom albo zostanie wyrzucona z dymem przez komin czyli sprawność kotłą drastycznie maleje do ok.40-50% a to się przekłada na to,że 40-50% kasy za węgiel puszczana jest z dymem.
Dławienie mocy kotła powoduje problematyczne sterowanie kotłem oraz niskie temperatury spalin co skutkuje niszczeniem komina.
Chcąc wykorzystać pełną moc kotła musimy nadmiarową moc przechować na potem czyli do tego niezbędny jest bufor ciepła lub inne bardziej skomplikowane rozwiązania typu magazyn ciepła pod domem ale nikt nic z tego tutaj nie zrozumie także nie będę przytaczał dalej ;)

Mój dom posiada obciążenie cieplne przy -20st.C +22st.C ok.3,5kW (118m2) i nie jest tak bardzo energooszczędny. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Z jedną rzeczą którą mogę się zgodzić to ,to że nie doczytałem że autor tematu pisze o kotle zasypowym. Faktycznie do tak malej powierzchni to pomyłka.
Powinien kupić jakiego UKS-a górnokanałowego, o ile go interesuje palenie paliwem stałym.
Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Z jedną rzeczą którą mogę się zgodzić to ,to że nie doczytałem że autor tematu pisze o kotle zasypowym. Faktycznie do tak malej powierzchni to pomyłka.
Powinien kupić jakiego UKS-a górnokanałowego, o ile go interesuje palenie paliwem stałym.
Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.



Nie jest istotne czym grzejemy,obciążenie cieplne domu inaczej zapotrzebowanie domu na moc grzewczą do ogrzania nie jest zależne od urządzenia grzewczego i jest konkretne dla konkretnego domu.
Dla urządzeń posiadających blisko 100% sprawności,które możemy zatrzymać w każdej chwili nie jest aż tak bardzo istotne poza wyższą ceną mocniejszego urządzenia ale dla paliw stałych,gdzie sprawność zależy od ciągłości grzania jest bardzo istotne z uwagi na koszty paliwa,które uchodzą kominem.
Napisano
Cytat

Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje.



Jak są dobrze zrobione (a nie na allegro) to cyferki = praktyka, czego liczne dowody są udokumentowane w przyrodzie.


Ps. A kotły zasypowe , a także z podajnikiem, o mocy znamionowej 7kW z "modulacją" 3 - 7kW (mocy znamionowej) dostępne są od kilku lat icon_mrgreen.gif
Gość adiqq
Napisano
Cytat

Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.



jak się w to nie zagłębiasz i nie znasz się na tym, to się nie wypowiadaj w tej kwestii

nie ma znaczenia czy to piec na węgiel, kocioł gazowy czy PC.
Projektowe obciążenie cieplne domu we wszystkich przypadkach jest takie same. I jak pisał bajbaga, jak dobrze zrobione OZC, to się sprawdza później w rzeczywistości.
Napisano
Cytat

Chcąc wykorzystać pełną moc kotła musimy nadmiarową moc przechować na potem czyli do tego niezbędny jest bufor ciepła lub inne bardziej skomplikowane rozwiązania typu magazyn ciepła pod domem ale nikt nic z tego tutaj nie zrozumie także nie będę przytaczał dalej ;)


Czy Ty aby mnie nie obrażasz? icon_lol.gif


Cytat

Jak są dobrze zrobione (a nie na allegro) to cyferki = praktyka, czego liczne dowody są udokumentowane w przyrodzie.


Sama prawda i tylko prawda icon_smile.gif
... podobnie jak to
Cytat

Nie jest istotne czym grzejemy,obciążenie cieplne domu inaczej zapotrzebowanie domu na moc grzewczą do ogrzania nie jest zależne od urządzenia grzewczego i jest konkretne dla konkretnego domu.


Gość mhtyl
Napisano
Cytat

jak się w to nie zagłębiasz i nie znasz się na tym, to się nie wypowiadaj w tej kwestii


A czy się wypowiadam? icon_smile.gif
Wyliczenia i obliczenia potrzebne są do PCi i do Reku , a ja tego nie posiadam więc nie wnikam głębiej w temat.
Co do pieca na paliwo stałe to jaka różnica ,że będę wiedział (oczywiście dobrze wiedzieć) ale kiedyś ktoś o takich wyliczeniach słyszał i robił? a jakoś domy ogrzewali icon_biggrin.gif Ja osobiście nie robiłem i na dobór pieca ani na zbytnie spalanie nie narzekam a ciepło w chałupie mam icon_smile.gif
Nie róbcie, proszę z mojej wypowiedzi wojny forumowej icon_lol.gif bo nie o to mi chodzi, szanuje innych poglądy i jak również rozumiem, że owe wyliczenia że są potrzebne.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

A czy się wypowiadam? icon_smile.gif
Wyliczenia i obliczenia potrzebne są do PCi i do Reku , a ja tego nie posiadam więc nie wnikam głębiej w temat.


Błąd w myśleniu,wyliczenia i obliczenia są potrzebne dla każdego domu,niezależnie czym się grzeje.
Jest to nieznajomość podstawowej wiedzy na temat budowy domu.
Wiesz czym grozi instalowanie kotła na ekogroszek o mocy np.30kW do domu,który potrzebuje tylko 5kW ?
Jeśli nie wiesz to masz pecha ;)
Podobną zasadę wyznają instalatorzy,wywodzący się z PRL-u dobierający kotły do domów,gdzie proporcje mocy dobrania do potrzeb są co najmniej nie odpowiednio dobrane.


Cytat

Czy Ty aby mnie nie obrażasz? icon_lol.gif


Gdzież bym śmiał icon_smile.gif
Tylko magazynowanie energii na później to temat bardzo obszerny i dla niektórych mogłoby być szokiem,że np.parafina czy lód także są materiałami zdolnymi do tego ;) Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Błąd w myśleniu,wyliczenia i obliczenia są potrzebne dla każdego domu,niezależnie czym się grzeje.
Jest to nieznajomość podstawowej wiedzy na temat budowy domu.
Wiesz czym grozi instalowanie kotła na ekogroszek o mocy np.30kW do domu,który potrzebuje tylko 5kW ?
Jeśli nie wiesz to masz pecha ;)
Podobną zasadę wyznają instalatorzy,wywodzący się z PRL-u dobierający kotły do domów,gdzie proporcje mocy dobrania do potrzeb są co najmniej nie odpowiednio dobrane.


Nie przesadzaj icon_biggrin.gif 30 kW zamiast 5 kW. Wiem ,że przewymiarowałeś dla przykładu, ale każdy producent pieców na paliwo stałe podaje przybliżoną wartość do ogrzewanej powierzchni, więc chyba tylko głupiec kupił by piec dwa razy większy aniżeli potrzebuje.
Mi dobierali a raczej wyliczali moc kotła, doradcy techniczny producentów kotłów. I nie bazowałem na jednym wyliczeniu, tylko kilku. W większości wartości się powtarzały więc to tylko było kwestią od kogo kupie dany piec odpowiedniej mocy.
Przy piecu na węgiel jeżeli jest on ciut większy od potrzebnej mocy to nic strasznego się nie stanie, natomiast przy PC już raczej nie jest to wskazane.

Zresztą to zeszliśmy z tematu głównego, który był o kosztach , ale wykonawstwa a nie doboru pieca icon_biggrin.gif prawda?
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie przesadzaj icon_biggrin.gif 30 kW zamiast 5 kW. Wiem ,że przewymiarowałeś dla przykładu, ale każdy producent pieców na paliwo stałe podaje przybliżoną wartość do ogrzewanej powierzchni, więc chyba tylko głupiec kupił by piec dwa razy większy aniżeli potrzebuje.
Mi dobierali a raczej wyliczali moc kotła, doradcy techniczny producentów kotłów. I nie bazowałem na jednym wyliczeniu, tylko kilku. W większości wartości się powtarzały więc to tylko było kwestią od kogo kupie dany piec odpowiedniej mocy.
Przy piecu na węgiel jeżeli jest on ciut większy od potrzebnej mocy to nic strasznego się nie stanie, natomiast przy PC już raczej nie jest to wskazane.

Zresztą to zeszliśmy z tematu głównego, który był o kosztach , ale wykonawstwa a nie doboru pieca icon_biggrin.gif prawda?


Jeśli kocioł dobierali Ci doradcy techniczni producentów kotłów,to gwarantuje Ci,że nie masz ciut przewymiarowanego a ponad 100% icon_smile.gif
Na domek 135m2 powinieneś posiadać kocioł max.10kW a bliżej 6-7kW biorąc pod uwagę pracę ze sprawnością 75-80%,zakładając,że budowałeś wg norm,nic nie ulepszając.
A jaką moc kotła posiadasz ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Jeśli kocioł dobierali Ci doradcy techniczni producentów kotłów,to gwarantuje Ci,że nie masz ciut przewymiarowanego a ponad 100% icon_smile.gif
Na domek 135m2 powinieneś posiadać kocioł max.10kW a bliżej 6-7kW biorąc pod uwagę pracę ze sprawnością 75-80%,zakładając,że budowałeś wg norm,nic nie ulepszając.
A jaką moc kotła posiadasz ?


W tym podłogówka 70m2 a całość 140m2, bojler 140 i reszta grzejniki, domowników 5 a kocioł 20 kW Defro Optima Plus. Z wyliczeń wychodziło min15- max18 kW ale wziąłem 20 bo o takiej mocy mieli, znaczy się 15 kW a potem 20 kW.
Po paleniu już prawie drugi rok nie mogę narzekać, acz kolwiek mogło by być dobrze i z tym 15 kW icon_biggrin.gif
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

W tym podłogówka 70m2 a całość 140m2, bojler 140 i reszta grzejniki, domowników 5 a kocioł 20 kW Defro Optima Plus. Z wyliczeń wychodziło min15- max18 kW ale wziąłem 20 bo o takiej mocy mieli, znaczy się 15 kW a potem 20 kW.
Po paleniu już prawie drugi rok nie mogę narzekać, acz kolwiek mogło by być dobrze i z tym 15 kW icon_biggrin.gif


No to sobie teraz odpowiedz,obciążenie cieplne masz ok.7kW a kocioł 20kW czyli wcisnęli Ci kocioł o ok.300% przewymiarowany.
7kW potrzebujesz przy -20st.C,przy ok.-5st.C potrzebujesz jedynie 3kW a grzejesz kotłem 20kW,który największą sprawność ma przy pracy z pełną mocą.
Dusisz go cały czas czym zmniejszasz sprawność kotła a tym samym więcej kasy za węgiel wyrzucasz kominem przy odstawieniu niż grzejesz dom.
Gdybyś miał kocioł 7kW byłoby ok,grzałbyś z optymalną sprawnością czyli najbardziej ekonomicznie.
Dalej twierdzisz,że wyliczenia są zbędne ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Czy zbędne? Nie wiem? Mogą być błędne icon_biggrin.gif
W największe mrozy jakie tej zimy były to spalałem , a pale głównie drewnem to spaliłem, że tak to obrazowo dwa worki drewna (worek który pomieści tzw 50 kilowy) na dobę, dla mnie to nie jest dużo, i jak już napisałem jestem zadowolony.
Na piecu 55 stopni ustawione.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Mogą być błędne icon_biggrin.gif


Jak najbardziej,ale to zależy od tego czego oczekujemy od domu.
Jeśli lejemy nasz nowy dom i nie oczekujemy od niego więcej niż tylko dachu nad głową i zdajemy się tylko na zrządzenie losu to znając polskie realia wyniki wyliczeń mogą się różnić od tego co wybudowaliśmy.
Nie drastycznie ale ok.30% od teoretycznych wyliczeń.
Jeśli natomiast nasz nowy dom jest naszym oczkiem w głowie,budowany z myślą o dłuższym pobycie to nie sądzę,że inwestor nie zdaje sobie sprawy z tego i buduje poprawnie a wtenczas wybuduje dom z maksymalnym odchyłem od wyliczeń rzędu 15%.
Ale w dalszym ciągu nie ma to uzasadnienia do przewymiarowania źródła ciepła o 300% w stosunku do potrzeb.
Także pod tym względem trzeba "nauczać" inwestorów,żeby nie robili podobnego babola ;)

Napisano
CHyba temat zszedł w innym kierunku. Chodzilo mi o koszty takiej instalacji wraz z grzejnikami i pompami do podlogowki. Jezeli chodzi o piec to chodzilo mi o piec z podajnikiem 15kw na ekogroszek i pellet. Kilku moich znajomych ma taki piec i sa zadowoleni i nie maja z tym zadnych problemow
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?




Cytat

CHyba temat zszedł w innym kierunku. Chodzilo mi o koszty takiej instalacji wraz z grzejnikami i pompami do podlogowki. Jezeli chodzi o piec to chodzilo mi o piec z podajnikiem 15kw na ekogroszek i pellet. Kilku moich znajomych ma taki piec i sa zadowoleni i nie maja z tym zadnych problemow


Pytałeś o robociznę i otrzymales odpowiedź.
Piszesz podłogówka a teraz jeszcze grzejniki icon_eek.gif jak byś był tak miły to napisz raz jeszcze ze szczegółami jaka tą instalacje chcesz robić, bo widzę ,że co post to inna koncepcja. A ten piec to lekka przesada icon_biggrin.gif Kupujesz bo znajomi mają, a znajomi jaką powierzchnie do ogrzania posiadają?
Gość arturo72
Napisano
Cytat

a znajomi jaką powierzchnie do ogrzania posiadają?


Powierzchnia grzania jest mało znacząca i nic nikomu nie mówiąca i nie można opierać się na niej przy wyborze źródła ciepła.
Pow.grzania+izolacja może powiedzieć coś więcej a już wszystko powie pow.grzania+wentylacja+izolacja+przeszklenia icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...