Skocz do zawartości

Koszty CO i reszty inst. Co wy na to?


Recommended Posts

Napisano
Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?


Ocipiał ten monter .
Szuka jelenia głupszego od siebie.
Wg mnie tak ogólnie rzecz ujmując to max 4 tys.
Jeszcze napisz jak sprawa wygląda z instalacja kanalizacją, na jakim etapie jest już zrobiona czy jej wcale nie ma.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?


Koszty w normie ale węglem to Ty zagotujesz ten dom,komin będziesz wymieniał co roku a większość ciepła wyjdzie ci z dymem.
Jeśli uparłeś się na węgiel to musisz w tym domu mieć bufor ciepła,który zgromadzi nadmiar energii grzewczej na potem.
Ty potrzebujesz do grzania źródło ciepła o mocy max.5kW a takich kotłów na dzisiaj nie ma.

Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Koszty w normie ale węglem to Ty zagotujesz ten dom,komin będziesz wymieniał co roku a większość ciepła wyjdzie ci z dymem.
Jeśli uparłeś się na węgiel to musisz w tym domu mieć bufor ciepła,który zgromadzi nadmiar energii grzewczej na potem.
Ty potrzebujesz do grzania źródło ciepła o mocy max.5kW a takich kotłów na dzisiaj nie ma.


icon_eek.gif
O czym Ty piszesz?
Może na innych rzeczach się znasz , ale co do tego coś tu napisał to głęboko się pochyl i przeproś autora tematu za wprowadzanie w błąd.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

icon_eek.gif
O czym Ty piszesz?
Może na innych rzeczach się znasz , ale co do tego coś tu napisał to głęboko się pochyl i przeproś autora tematu za wprowadzanie w błąd.


Obciążenie cieplne nowego domu o pow.106m2,budowanego "normalnie" czyli spełniającego jedynie normy na przenikalność cieplną ścian przy temperaturach -20st.C +22st.C to ok.5kW to znaczy,że przy temperaturze na zewnątrz -20st.C urządzenie grzewcze o mocy 5kW zagrzeje nam dom do 22st.C wewnątrz.
Jak widać,przy wyższych temperaturach zewnątrznych potrzebujemy znacznie mniej mocy czyli ok.2-3kW.
Nie spotkałem się jeszcze z urządzeniem na węgiel,które przy pracy ciągłej czyli z największą sprawnością zejdzie do poziomu 3-5kW.Jeśli nie zejdzie to znaczy,że pracuje ze zdecydowanie wyższą mocą grzewczą niż jest akurat potrzebna a to znaczy,że nadmiarowa moc grzewcza czyli ciepło albo zostanie w domu przegrzewając nam dom albo zostanie wyrzucona z dymem przez komin czyli sprawność kotłą drastycznie maleje do ok.40-50% a to się przekłada na to,że 40-50% kasy za węgiel puszczana jest z dymem.
Dławienie mocy kotła powoduje problematyczne sterowanie kotłem oraz niskie temperatury spalin co skutkuje niszczeniem komina.
Chcąc wykorzystać pełną moc kotła musimy nadmiarową moc przechować na potem czyli do tego niezbędny jest bufor ciepła lub inne bardziej skomplikowane rozwiązania typu magazyn ciepła pod domem ale nikt nic z tego tutaj nie zrozumie także nie będę przytaczał dalej ;)

Mój dom posiada obciążenie cieplne przy -20st.C +22st.C ok.3,5kW (118m2) i nie jest tak bardzo energooszczędny. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Z jedną rzeczą którą mogę się zgodzić to ,to że nie doczytałem że autor tematu pisze o kotle zasypowym. Faktycznie do tak malej powierzchni to pomyłka.
Powinien kupić jakiego UKS-a górnokanałowego, o ile go interesuje palenie paliwem stałym.
Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Z jedną rzeczą którą mogę się zgodzić to ,to że nie doczytałem że autor tematu pisze o kotle zasypowym. Faktycznie do tak malej powierzchni to pomyłka.
Powinien kupić jakiego UKS-a górnokanałowego, o ile go interesuje palenie paliwem stałym.
Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.



Nie jest istotne czym grzejemy,obciążenie cieplne domu inaczej zapotrzebowanie domu na moc grzewczą do ogrzania nie jest zależne od urządzenia grzewczego i jest konkretne dla konkretnego domu.
Dla urządzeń posiadających blisko 100% sprawności,które możemy zatrzymać w każdej chwili nie jest aż tak bardzo istotne poza wyższą ceną mocniejszego urządzenia ale dla paliw stałych,gdzie sprawność zależy od ciągłości grzania jest bardzo istotne z uwagi na koszty paliwa,które uchodzą kominem.
Napisano
Cytat

Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje.



Jak są dobrze zrobione (a nie na allegro) to cyferki = praktyka, czego liczne dowody są udokumentowane w przyrodzie.


Ps. A kotły zasypowe , a także z podajnikiem, o mocy znamionowej 7kW z "modulacją" 3 - 7kW (mocy znamionowej) dostępne są od kilku lat icon_mrgreen.gif
Gość adiqq
Napisano
Cytat

Natomiast co do wyliczeń to mnie to nie rajcuje (bez obrazy) bo cyferki swoje a praktyka swoje. Ja się w to nie bawię icon_biggrin.gif nie zagłębiam się .
Ale Ty Arturo z tego co pamiętam to masz PCi.



jak się w to nie zagłębiasz i nie znasz się na tym, to się nie wypowiadaj w tej kwestii

nie ma znaczenia czy to piec na węgiel, kocioł gazowy czy PC.
Projektowe obciążenie cieplne domu we wszystkich przypadkach jest takie same. I jak pisał bajbaga, jak dobrze zrobione OZC, to się sprawdza później w rzeczywistości.
Napisano
Cytat

Chcąc wykorzystać pełną moc kotła musimy nadmiarową moc przechować na potem czyli do tego niezbędny jest bufor ciepła lub inne bardziej skomplikowane rozwiązania typu magazyn ciepła pod domem ale nikt nic z tego tutaj nie zrozumie także nie będę przytaczał dalej ;)


Czy Ty aby mnie nie obrażasz? icon_lol.gif


Cytat

Jak są dobrze zrobione (a nie na allegro) to cyferki = praktyka, czego liczne dowody są udokumentowane w przyrodzie.


Sama prawda i tylko prawda icon_smile.gif
... podobnie jak to
Cytat

Nie jest istotne czym grzejemy,obciążenie cieplne domu inaczej zapotrzebowanie domu na moc grzewczą do ogrzania nie jest zależne od urządzenia grzewczego i jest konkretne dla konkretnego domu.


Gość mhtyl
Napisano
Cytat

jak się w to nie zagłębiasz i nie znasz się na tym, to się nie wypowiadaj w tej kwestii


A czy się wypowiadam? icon_smile.gif
Wyliczenia i obliczenia potrzebne są do PCi i do Reku , a ja tego nie posiadam więc nie wnikam głębiej w temat.
Co do pieca na paliwo stałe to jaka różnica ,że będę wiedział (oczywiście dobrze wiedzieć) ale kiedyś ktoś o takich wyliczeniach słyszał i robił? a jakoś domy ogrzewali icon_biggrin.gif Ja osobiście nie robiłem i na dobór pieca ani na zbytnie spalanie nie narzekam a ciepło w chałupie mam icon_smile.gif
Nie róbcie, proszę z mojej wypowiedzi wojny forumowej icon_lol.gif bo nie o to mi chodzi, szanuje innych poglądy i jak również rozumiem, że owe wyliczenia że są potrzebne.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

A czy się wypowiadam? icon_smile.gif
Wyliczenia i obliczenia potrzebne są do PCi i do Reku , a ja tego nie posiadam więc nie wnikam głębiej w temat.


Błąd w myśleniu,wyliczenia i obliczenia są potrzebne dla każdego domu,niezależnie czym się grzeje.
Jest to nieznajomość podstawowej wiedzy na temat budowy domu.
Wiesz czym grozi instalowanie kotła na ekogroszek o mocy np.30kW do domu,który potrzebuje tylko 5kW ?
Jeśli nie wiesz to masz pecha ;)
Podobną zasadę wyznają instalatorzy,wywodzący się z PRL-u dobierający kotły do domów,gdzie proporcje mocy dobrania do potrzeb są co najmniej nie odpowiednio dobrane.


Cytat

Czy Ty aby mnie nie obrażasz? icon_lol.gif


Gdzież bym śmiał icon_smile.gif
Tylko magazynowanie energii na później to temat bardzo obszerny i dla niektórych mogłoby być szokiem,że np.parafina czy lód także są materiałami zdolnymi do tego ;) Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Błąd w myśleniu,wyliczenia i obliczenia są potrzebne dla każdego domu,niezależnie czym się grzeje.
Jest to nieznajomość podstawowej wiedzy na temat budowy domu.
Wiesz czym grozi instalowanie kotła na ekogroszek o mocy np.30kW do domu,który potrzebuje tylko 5kW ?
Jeśli nie wiesz to masz pecha ;)
Podobną zasadę wyznają instalatorzy,wywodzący się z PRL-u dobierający kotły do domów,gdzie proporcje mocy dobrania do potrzeb są co najmniej nie odpowiednio dobrane.


Nie przesadzaj icon_biggrin.gif 30 kW zamiast 5 kW. Wiem ,że przewymiarowałeś dla przykładu, ale każdy producent pieców na paliwo stałe podaje przybliżoną wartość do ogrzewanej powierzchni, więc chyba tylko głupiec kupił by piec dwa razy większy aniżeli potrzebuje.
Mi dobierali a raczej wyliczali moc kotła, doradcy techniczny producentów kotłów. I nie bazowałem na jednym wyliczeniu, tylko kilku. W większości wartości się powtarzały więc to tylko było kwestią od kogo kupie dany piec odpowiedniej mocy.
Przy piecu na węgiel jeżeli jest on ciut większy od potrzebnej mocy to nic strasznego się nie stanie, natomiast przy PC już raczej nie jest to wskazane.

Zresztą to zeszliśmy z tematu głównego, który był o kosztach , ale wykonawstwa a nie doboru pieca icon_biggrin.gif prawda?
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie przesadzaj icon_biggrin.gif 30 kW zamiast 5 kW. Wiem ,że przewymiarowałeś dla przykładu, ale każdy producent pieców na paliwo stałe podaje przybliżoną wartość do ogrzewanej powierzchni, więc chyba tylko głupiec kupił by piec dwa razy większy aniżeli potrzebuje.
Mi dobierali a raczej wyliczali moc kotła, doradcy techniczny producentów kotłów. I nie bazowałem na jednym wyliczeniu, tylko kilku. W większości wartości się powtarzały więc to tylko było kwestią od kogo kupie dany piec odpowiedniej mocy.
Przy piecu na węgiel jeżeli jest on ciut większy od potrzebnej mocy to nic strasznego się nie stanie, natomiast przy PC już raczej nie jest to wskazane.

Zresztą to zeszliśmy z tematu głównego, który był o kosztach , ale wykonawstwa a nie doboru pieca icon_biggrin.gif prawda?


Jeśli kocioł dobierali Ci doradcy techniczni producentów kotłów,to gwarantuje Ci,że nie masz ciut przewymiarowanego a ponad 100% icon_smile.gif
Na domek 135m2 powinieneś posiadać kocioł max.10kW a bliżej 6-7kW biorąc pod uwagę pracę ze sprawnością 75-80%,zakładając,że budowałeś wg norm,nic nie ulepszając.
A jaką moc kotła posiadasz ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Jeśli kocioł dobierali Ci doradcy techniczni producentów kotłów,to gwarantuje Ci,że nie masz ciut przewymiarowanego a ponad 100% icon_smile.gif
Na domek 135m2 powinieneś posiadać kocioł max.10kW a bliżej 6-7kW biorąc pod uwagę pracę ze sprawnością 75-80%,zakładając,że budowałeś wg norm,nic nie ulepszając.
A jaką moc kotła posiadasz ?


W tym podłogówka 70m2 a całość 140m2, bojler 140 i reszta grzejniki, domowników 5 a kocioł 20 kW Defro Optima Plus. Z wyliczeń wychodziło min15- max18 kW ale wziąłem 20 bo o takiej mocy mieli, znaczy się 15 kW a potem 20 kW.
Po paleniu już prawie drugi rok nie mogę narzekać, acz kolwiek mogło by być dobrze i z tym 15 kW icon_biggrin.gif
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

W tym podłogówka 70m2 a całość 140m2, bojler 140 i reszta grzejniki, domowników 5 a kocioł 20 kW Defro Optima Plus. Z wyliczeń wychodziło min15- max18 kW ale wziąłem 20 bo o takiej mocy mieli, znaczy się 15 kW a potem 20 kW.
Po paleniu już prawie drugi rok nie mogę narzekać, acz kolwiek mogło by być dobrze i z tym 15 kW icon_biggrin.gif


No to sobie teraz odpowiedz,obciążenie cieplne masz ok.7kW a kocioł 20kW czyli wcisnęli Ci kocioł o ok.300% przewymiarowany.
7kW potrzebujesz przy -20st.C,przy ok.-5st.C potrzebujesz jedynie 3kW a grzejesz kotłem 20kW,który największą sprawność ma przy pracy z pełną mocą.
Dusisz go cały czas czym zmniejszasz sprawność kotła a tym samym więcej kasy za węgiel wyrzucasz kominem przy odstawieniu niż grzejesz dom.
Gdybyś miał kocioł 7kW byłoby ok,grzałbyś z optymalną sprawnością czyli najbardziej ekonomicznie.
Dalej twierdzisz,że wyliczenia są zbędne ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Czy zbędne? Nie wiem? Mogą być błędne icon_biggrin.gif
W największe mrozy jakie tej zimy były to spalałem , a pale głównie drewnem to spaliłem, że tak to obrazowo dwa worki drewna (worek który pomieści tzw 50 kilowy) na dobę, dla mnie to nie jest dużo, i jak już napisałem jestem zadowolony.
Na piecu 55 stopni ustawione.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Mogą być błędne icon_biggrin.gif


Jak najbardziej,ale to zależy od tego czego oczekujemy od domu.
Jeśli lejemy nasz nowy dom i nie oczekujemy od niego więcej niż tylko dachu nad głową i zdajemy się tylko na zrządzenie losu to znając polskie realia wyniki wyliczeń mogą się różnić od tego co wybudowaliśmy.
Nie drastycznie ale ok.30% od teoretycznych wyliczeń.
Jeśli natomiast nasz nowy dom jest naszym oczkiem w głowie,budowany z myślą o dłuższym pobycie to nie sądzę,że inwestor nie zdaje sobie sprawy z tego i buduje poprawnie a wtenczas wybuduje dom z maksymalnym odchyłem od wyliczeń rzędu 15%.
Ale w dalszym ciągu nie ma to uzasadnienia do przewymiarowania źródła ciepła o 300% w stosunku do potrzeb.
Także pod tym względem trzeba "nauczać" inwestorów,żeby nie robili podobnego babola ;)

Napisano
CHyba temat zszedł w innym kierunku. Chodzilo mi o koszty takiej instalacji wraz z grzejnikami i pompami do podlogowki. Jezeli chodzi o piec to chodzilo mi o piec z podajnikiem 15kw na ekogroszek i pellet. Kilku moich znajomych ma taki piec i sa zadowoleni i nie maja z tym zadnych problemow
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam. Proszę o opinie na temat kosztów. Dom parterowy 106m2
Koszt robocizny ins. C.O ,Wod-kanalizacjyjnej , podłączenie pieca zasypowego i bojlera, ogrzewanie podłogowe to 6100 zł. Co sadzicie o tej kwocie za robociznę?




Cytat

CHyba temat zszedł w innym kierunku. Chodzilo mi o koszty takiej instalacji wraz z grzejnikami i pompami do podlogowki. Jezeli chodzi o piec to chodzilo mi o piec z podajnikiem 15kw na ekogroszek i pellet. Kilku moich znajomych ma taki piec i sa zadowoleni i nie maja z tym zadnych problemow


Pytałeś o robociznę i otrzymales odpowiedź.
Piszesz podłogówka a teraz jeszcze grzejniki icon_eek.gif jak byś był tak miły to napisz raz jeszcze ze szczegółami jaka tą instalacje chcesz robić, bo widzę ,że co post to inna koncepcja. A ten piec to lekka przesada icon_biggrin.gif Kupujesz bo znajomi mają, a znajomi jaką powierzchnie do ogrzania posiadają?
Gość arturo72
Napisano
Cytat

a znajomi jaką powierzchnie do ogrzania posiadają?


Powierzchnia grzania jest mało znacząca i nic nikomu nie mówiąca i nie można opierać się na niej przy wyborze źródła ciepła.
Pow.grzania+izolacja może powiedzieć coś więcej a już wszystko powie pow.grzania+wentylacja+izolacja+przeszklenia icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...