Skocz do zawartości

Zabudowaan szafa


Recommended Posts

Właśnie przegądałem pdf-a z instrukcją.
Za pierwszym podejściem włosy mi dęba stanęły icon_mrgreen.gif
Po obejrzeniu kilku filmików wszystko się w miarę wyjaśniło.
Już widzę, że nafrezowali mi otwór pod okucie ale nie nawiercili mniejszego.
Nie mam też wkrętów i kołków.

Najwięcej obaw mam co do skrzydła z lustrem.
W sklepie nie powiedzieli, że maksymalna waga to 50kg tylko, że jak dam płytę cieńszą niż 18 to się wygnie.
W sumie mam płytę 18mm, lustro 4mm, rozmiar 110x254 cm i brak wagi domowej, a waży to w rękach sporo... tylko ile?


Jeszcze jedno. W tych kilku filmikach, które widziałem są takie profile alu - ceowniki. Nabijane są na płytę.
ja mam w komplecie w kształcie L. Mam to przykręcić wkrętami czy tylko to trzymać się ma na dwóch wkrętach od wózków?
Link do komentarza
Namieszałem trochę z tymi wkrętami od wózków.
Trzy pytania:
1. Jak zamocować ten kątownik ozdobny u dołu płyty? Klejem jakimś?
2. Co to są i do czego służą te klipsy?

Załączam dokumentację pdf
[attachment=18874:30_multi...ga_omega.pdf]

Chyba najważniejsze
3. Co zrobić w sytuacji, gdy wnęka z jednej strony ma głębokość 53cm a z drugiej 46cm?
przy czym mebel do zabudowy ma 40cm głębokości.
Dodam, że mebel na inną (mniejszą) głębokość nie wchodzi w rachubę...

Dopisałem:
I jeszcze jedno: Szerokość górnej szyny to 8cm.
Czy to oznacza, że szafa znajdująca się za drzwiami przesuwnymi może mieć rozmiar równy głębokość wnęki minus 8cm czy też trzeba doliczyć jeszcze jakiś dystans?

30_multiomega_omega.pdf

30_multiomega_omega.pdf

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Generalnie znam już odpowiedzi na dręczące mnie pytania.
Znalazłem je tutaj:

"Darmowy fragment poradnika,pod tytułem:
Jak samemu zbudować elegancką szafę ubraniową
Autor:Andrzej Graczyk"

Niestety ponieważ - cytuję:
"Niniejsza publikacja ani żadna jej część,nie może być
kopiowana, ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana,powielana,ani
odczytywana w środkach pisemnego przekazu bez pisemnej
zgody wydawcy.Zabrania się jej publicznego udostępniania
w Internecie" - nie dodaję załącznika.

Znaleźć można jednak bez problemu jak ktoś będzie potrzebował.

Wracając do meritum, nie udało mi się kupić wkrętów 3x13 ani 3,5x13 !!!
Nie mam kleju do kątowników
Nie dostałem w komplecie klipsów montażowych
Będzie zatem obsuwa w terminie.

Muszę przyznać, że nie najlepiej przygotowałem się do tematu!
No ale na usprawiedliwienie dodam, że miałem masę innych spraw na głowie.

Link do komentarza
Cytat

Brzmi sensownie, o ile nie da się zrobić tak:
-o---------o---------o-



Tu może być problem z poziomowaniem wg. mnie

Tylko czy to ma sens tzn. czy ilość coś tu zmienia.
Czy nawet jeśli dam 10 wózków to czy ciężar drzwi i tak nie uszkodzi ich po prostu?

A może to nie chodzi o wózki tylko o profil?
Link do komentarza
Cytat

Tu może być problem z poziomowaniem wg. mnie

Tylko czy to ma sens tzn. czy ilość coś tu zmienia.
Czy nawet jeśli dam 10 wózków to czy ciężar drzwi i tak nie uszkodzi ich po prostu?

A może to nie chodzi o wózki tylko o profil?



Nie rób tak bo jak będzie jakaś nierówność na szynie to jeden wózek uniesie drugi do góry i tak to jedno tylko będzie pracować a tak naprawdę z wagą nie chodzi o obciążenie na wózek tylko na całość konstrukcji

Link do komentarza
Cytat

Nie rób tak bo jak będzie jakaś nierówność na szynie to jeden wózek uniesie drugi do góry i tak to jedno tylko będzie pracować a tak naprawdę z wagą nie chodzi o obciążenie na wózek tylko na całość konstrukcji


Tyle, że cała konstrukcja składa się z trzech drzwi, tylko jedne (zewnętrzne) zbyt ciężkie.
To jak sądzisz - coś się stanie?
Link do komentarza
Ryzyko wypadania drzwi nie ma nic wspólnego z ich ciężarem!
Mają wypaść, to wypadną i 30-kilowe.

Trzecia rolka zmienia rozłożenie obciążenia - chodzi o punkty podparcia i wytrzymałość kółek.
Jak również o hałas, zapewne. Wątpię jednakowoż, żeby producenci tych systemów robili badania natężenia hałasu jakie powodują zbyt obciążone rolki!

Różnica 13kg raczej szyny nie zniszczy - to w końcu metal.

Kółka w układzie

-oo---------o-

to jak w ciężarówce, a chodzi o równomierne rozłożenie ciężaru.
Jeśli tak dołożysz rolkę: to strzeli to pojedyncze, bo jemu jest bez różnicy czy tam z drugiej są dwa czy nie.

-oo-------_-

Żeby zniwelować nadwagę, musisz zabdać o poziom i równomiernie rozłożyć obciążenia, czyli

-o---o---o-

Na koniec:

63kg - 50kg = 13kg nadwagi

Na kółko wychodzi po 7kg więcej
Coś warto dołożyć.
Sławek pisze o pozycjonerach.

Hm....
Może masz rację MrTomo, z takim rozwiązaniem:
-oo--------oo-
I pozycjonery dać podwójnie.

Czy taki dubel to są dużo większe koszty?
Link do komentarza
te drzwi będą działać nawet przy nadwadze. jeśli wypadną a wypadną za jakiś czas to nie powinny przewrócić się na pokój bo nie pozwoli im górna szyna która jest też maskownicą .

dlaczego nie powinno się przekraczać wagi ?

to proste płyta wiórowa tam gdzie jest wózek wyłamie się

nie pomoże moim zdaniem tutaj dołożenie wózka

troszkę zrobiłem szaf z drzwiami przesuwnymi i wiem co piszę chcę pomóc by nie było kłopotów potem
bo na początku będzie OK

w górnym wózku masz sprężyny dociskowe do szyny zwróć uwagę na nie by fajnie pracowały


Link do komentarza
PeZet

"Czy taki dubel to są dużo większe koszty?"
Raczej groszowe sprawy.

"I pozycjonery dać podwójnie"
Nie mam w komplecie żadnego.
A do czego to - że zapytam?

Sławek2
"to proste płyta wiórowa tam gdzie jest wózek wyłamie się"
Tam chyba siły raczej na ścinanie będą działać?


Zostaje jeszcze przeciąć te drzwi na połowę... Z lustrem to raczej się nie biorę.
Inna rzecz, dołożenie wózka też problematyczne.
Jak to teraz wiercić? sad.gif
Chyba zostawię tak jak jest i zobaczę co będzie się działo.
Link do komentarza
Teraz zostaw te drzwi jak są ale dla wszystkich którzy chcą zrobić taką szafę a nigdy nie robili zaczynamy od projektowania
dobieramy system przesuwny do projektu.

Producenci systemów przesuwnych w wielu przypadków dają darmową wersję oprogramowania do projektowania drzwi przesuwnych . To rozwiązuje wiele problemów.

Pozdrawiam myślę że następna twoja szafa będzie inna lepsza a i inne spojrzenie będziesz miał na ten temat

Ja swoja pierwszą też nie zrobiłem najlepiej. icon_razz.gif

Teraz korzystam z systemów LAGUNA lekkie i bardzo przyjemne w użytkowaniu. icon_biggrin.gif

Link do komentarza
Ja zrobiłem ten błąd, że poszedłem na łatwiznę i poszedłem do firmy, w której robią takie rzeczy na co dzień!
Nie miałem bladego pojęcia o obciążeniach systemu.
Chciałem tylko system Laguna i trzy drzwi w tym jedno z lustrem.
Fachowiec to przeliczył i fachowo doradził grubość płyty.
Przytaknąłem bo sądziłem ,że zna się gość na tym co robi.
Drzwi zrobili, szklarz zaszklił a ja teraz się męczę bo doczytałem po czasie, że jednak coś nie tak z wagą tych drzwi.
No - pierwsze wrażenie to było jak je wnosiłem do domu...
Link do komentarza
MrTomo. Jest dobrze, nie jest źle. Sławek pisze, że płyta puści, a wózki wytrzymają. Skoro tak, to nie ma problemu z nadwagą.
Może warto tylko pomyśleć co zrobić, żeby płyta nie puściła.

("Pozycjonery - co to takiego"
Mnie się wydaje, że chodzi o kółka które są na górze, ale ja się nie znam, zaczynam obwąchiwać temat - widziałem zestawy w markecie i czytam twoją relację. Wsio.)
Link do komentarza
W systemach LAGUNA istnieje możliwość osadzenia lustra bez płyty wiórowej ale nie wiem jakie masz profile.

Dolna i górna listwa aluminiowa jest szersza w niej są wózki po bokach profile pionowe to tworzy ramę a w środku miejsce na płytę 10 bądź 18 mm tam dodajemy uszczelkę i dystanse na szybę czy lustro

Jeśli jesteś z śląska polecę firmę która ci to ogra bez problemu
Link do komentarza
Cytat

W systemach LAGUNA istnieje możliwość osadzenia lustra bez płyty wiórowej ale nie wiem jakie masz profile.

Dolna i górna listwa aluminiowa jest szersza w niej są wózki po bokach profile pionowe to tworzy ramę a w środku miejsce na płytę 10 bądź 18 mm tam dodajemy uszczelkę i dystanse na szybę czy lustro

Jeśli jesteś z śląska polecę firmę która ci to ogra bez problemu



Profil mam taki jak na zdjęciu.
Frez na wózek też wydaje się odsunięty znacznie od krawędzi płyty

I nie jest na wylot płyty - więc mogę zrobić spokojnie dodatkowy!

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg




Link do komentarza
Hejka.
Obejrzałem raz jeszcze pierwszy filmik (multiomega)
Mam następujące spostrzeżenia:
2:30 montaż okuć omega - widać, że okucie wisi na czterech śrubkach i nie podpiera listwy dolnej, aluminiowej
2:42 okucia alternatywne - są lepsze, bo, jak widać okucie podpiera całą listwę dolną - płyta pilśniowa nie będzie więc pracować tak intensywnie
3:35 - regulacja okucia standardowego: tu widać dokładnie, że okucie omega wisi na czterech śrubach, a w zasadzie - na jednej, regulacyjnej! Za to tutaj widać, że regulacja pozwoli na montaż trzech wózków (skrót myślowy, mam nadzieję, że wiecie o czym piszę).
4:20 zestawienie okuć: tu widać że Omega jest słaba, a dwa pozostałe mają podpórki, na krórych opiera się dolna listwa skrzydła drzwiowego.

Moje wnioski:
1. montuj trzy wózki, w równym odstępie od siebie.
2. daj okucia (wózki) z podpórką (nie w typie omega)
3. poszukaj wózków, w których mocowanie do płyty ma więcej niż jeden punkt: na filmie widać, że de facto wózek trzyma się całego skrzydła na JEDNEJ śrubce, regulacyjnej. I w moim przekonaniu to jest najsłabsze ogniwo tej konstrukcji.

O tym filmiku mówię/piszę:

Cytat


Link do komentarza
PeZet
Przy okazji uświadomiłeś mi przypadkiem, że mam system Omega a ja byłem przekonany, że multiomega!
To tak na marginesie.

Poszperałem w necie i znalazłem gościa, który ma podobne skrzydło na 4 wózkach.
Tak więc sprawa zmierza "ku rozwiązaniu"
Wymienię te dwa wózki OMEGA i dobiorę dwa SLIMy.
Wstawię też pozycjonery i oczywiście klipsy.

Jak zrobię to zdam relację.
Pozdrawiam.
Link do komentarza
Te klipsy bądź klipy (bo tak i tak spotkałem) służą do instalacji toru dolnego.
Tzn. przykręcasz je a na nich zatrzaskujesz ten tor.
Mają taki owalny otwór w który kręcisz wkręt, więc można trochę go przesunąć w którąś stronę w celu korekty.
Niektórzy po prostu przykręcają tor do podłoża, ale ja zastosuję te klip(s)y.

Cytat

to takie cos na uszy icon_lol.gif


Do tego też można by je zastosować icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Na razie pod górę.
Źle przycięte płyty (zły wymiar) i poszły do wymiany.
Zła ilość kątowników.

Generalnie mam już wszystko (oprócz kątowników) łącznie z nowymi wózkami.
Jutro zabieram się za montaż.

Pytanie dodatkowe:
Gdzie lepiej umieścić podświetlenie (pasek led 3m spięty z czujką ruchu) wewnątrz szafy czy na zewnątrz
Link do komentarza
Skoro nikt nie ma zdania - zdecydowałem dać taśmy led wewnątrz wnęki.
Dwa pytania dotyczące szczotek:
Czy te szczotki przeciw kurzowe zakładane są na wszystkie drzwi czy tylko te zewnętrzne?
Na filmiku widać, jak te szczotki obcinane są na końcu rączki.
Po założeniu szczotek i obcięciu tak jak na filmiku, szczotki "szumią" ocierając się o szynę.
Tak ma być, czy należy wyciąć ten kawałek w szynach?
Link do komentarza
Cytat

Skoro nikt nie ma zdania - zdecydowałem dać taśmy led wewnątrz wnęki.
Dwa pytania dotyczące szczotek:
Czy te szczotki przeciw kurzowe zakładane są na wszystkie drzwi czy tylko te zewnętrzne?
Na filmiku widać, jak te szczotki obcinane są na końcu rączki.
Po założeniu szczotek i obcięciu tak jak na filmiku, szczotki "szumią" ocierając się o szynę.
Tak ma być, czy należy wyciąć ten kawałek w szynach?



Widzę, że prowadzę dyskusję sam z sobą.
Wiem już, że szczotki przeciw kurzowe zakładane są tylko te zewnętrzne drzwi

Czy ktoś zerknie u siebie jak ma u siebie fragment, gdzie szczotka w rączce wchodzi w szynę?
Panowie: VIP42 ,Kalumet, Retrofood? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
No to ciąg dalszy monologu.
PeZet uważaj jak będziesz kupował płyty.
W instrukcji jak byk pisze, że da tego systemu trzeba pomniejszyć rozmiar płyty (wysokość) od rozmiaru wnęki o 49mm.
Gdzieś na forach stolarskich doczytałem o 45mm.
Ale po co jak można o 40mm ...

W tym sklepie przechodzą samych siebie.
Najpierw pomylili w ogóle wymiary, teraz widzę, że będę miał dodatkową robotę z każdymi drzwiami.
Do tego spakowali mi z 50m szczotek przeciw kurzowi a szczotek odbojowych ani kawałka.

Miałem niewielkie odchyłki od pionu. Szynę górną wypoziomowałem. Dolnej nie bo stwierdziłem, że tyle to nadgonię regulacją. I pięknie by wyszło, gdyby nie to, że zabrakło jakiegoś 1mm! Prowadnik górny zaczął ocierać.
Nie zdecydowałem się w warunkach domowych na przycinanie płyty (brak narzędzi).
Mogłem też wyciąć przerwę pod szynę dolną w panelach podłogowych, ale nie zdecydowałem się.

Poradziłem sobie jak na zdjęciach (wyciąłem kawałek w miejscu prowadnika górnego, aby go obniżyć o 4mm)

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


Link do komentarza
Cytat

Widzę, że prowadzę dyskusję sam z sobą.
Wiem już, że szczotki przeciw kurzowe zakładane są tylko te zewnętrzne drzwi

Czy ktoś zerknie u siebie jak ma u siebie fragment, gdzie szczotka w rączce wchodzi w szynę?
Panowie: VIP42 ,Kalumet, Retrofood?


zerknąłbym, gdybym miał taka szafę icon_lol.gif
samym szumem bym sie nie przejmował, chyba że chcesz aby nie było słychać jak sąsiad się w szafie chowa - czego nie zyczę icon_wink.gif
Link do komentarza
Mam kolejny problem.
W 3-drzwiowej zabudowie płyty wewnętrzne (te bez szkła) wygięły się w łuk.
I to akurat w kierunku płyty z naprzeciwka.
Nie wiem czym to jest spowodowane bo w zabudowie 2-drzwiowej, płyty są tej samej wysokości (jednak węższe o 20cm) i są ładne (proste).
Czy mogły się wygiąć od tego, że leżały oparte bokiem o ścianę przez 3 tygodnie?
Czy da się je jakoś naprostować?
Problem w tym, że wózki dolne haczą o rączki.
Może są inne rączki mniej wystające lub zamiast rączek dać cienki ceownik - w ostateczności ??

PS
W drzwi z taflą wmontowałem 4 wózki.

Nie wiem czy z tego zdjęcia będzie to widać ale wklejam

DSC01446.jpg



PS2
Życzę Wszystkim Wesołych Świąt! Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

To jest najprawdopodobniej przyczyna.
Płyty składuje się na płask.
Ugięcie lecz tym czy popsułeś, czyli daj jej czas na wygięcie się w drugą stronę.


Obyś miał rację Jani
Kombinuję już, czy nie przykręcić z drugiej strony czegoś (jakieś cienkie profile lub kątowniki) przez całą długość drzwi.
Poczekam z tym jeszcze.
Link do komentarza
Cytat

przykręcę od środka cienkie płaskowniki po przekątnych.
To powinno pomóc.


Nie pomoże icon_rolleyes.gif
Jeśli już, to możesz użyć ekspander (okucie wyrównujące, system naciągający) z systemu Laguna - jest to pręt z "opórkami" i śrubą rzymską, króry to zespół montuje się w wyfrezowanym rowku od lewej strony drzwi i odpowiednio naciąga (ściąga lub rozpiera). Na razie proponowałbym położyć drzwi na podpórkach (np. taboretach) umieszczonych na końcach drzwi i obciążyć środek na parę dni, w odpowiednim kierunku, aby przeciwnie skierować łuk wygięcia...
Link do komentarza
Cytat

Jeśli już, to możesz użyć ekspander (okucie wyrównujące, system naciągający) z systemu Laguna - jest to pręt z "opórkami" i śrubą rzymską, króry to zespół montuje się w wyfrezowanym rowku od lewej strony drzwi i odpowiednio naciąga (ściąga lub rozpiera).
Na razie proponowałbym położyć drzwi na podpórkach (np. taboretach) umieszczonych na końcach drzwi i obciążyć środek na parę dni, w odpowiednim kierunku, aby przeciwnie skierować łuk wygięcia...



Nie wiedziałem, że jest coś takiego.
Dzięki wielkie.

Myślałem o tym dzisiaj - chyba spróbuję - problem z miejscem... Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Na razie proponowałbym położyć drzwi na podpórkach (np. taboretach) umieszczonych na końcach drzwi i obciążyć środek na parę dni, w odpowiednim kierunku, aby przeciwnie skierować łuk wygięcia...


Myślę, że to rozwiązanie na krótką metę.
Jak już się raz wygięło, to będzie się wyginać (jak barometr).
Założę ten expander tylko czy wystarczy jeden w osi płyty czy trzeba dawać po dwa na płytę?
Link do komentarza
Cytat

Myślę, że to rozwiązanie na krótką metę.
Jak już się raz wygięło, to będzie się wyginać (jak barometr).
Założę ten expander tylko czy wystarczy jeden w osi płyty czy trzeba dawać po dwa na płytę?


Spróbuj wyprostować przez obciążenie na leżąco i to powinno wystarczyć, tak jak piszą vip42 i theme.
Na ekspandery masz czas. A nawiasem mówiąc to trzeba po dwa na drzwi.
A i one nie zawsze są skuteczne icon_rolleyes.gif
Drzwi w szafie zabudowanej w podpiwniczeniu domu przez rok nieużywanego, przez to niedogrzewanego i przez to wilgotnego, wyłukowały się - były to drzwi z lustrami naklejonymi na płytę meblową o grubości 12 mm. Klient prosił o zajęcie się tą szafą - próba z ekspanderami okazała się nieskuteczna i trzeba było wyrzucić te drzwi i wykonać nowe, już z samym lustrem bez podkładu w postaci tej płyty 12mm.
Tak więc radzę - spróbuj najpierw wyprostować, a jak wróci do poprzedniego położenia - jak piszesz: "Jak już się raz wygięło, to będzie się wyginać (jak barometr)." i jak zdecydujesz się na ekspandery, to napisz, a odsprzedam Ci za pół ceny te cztery, które mam po nieudanej operacji prostowania icon_confused.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...