Skocz do zawartości

Osuszanie domu w zimę - prośba o pomoc


Recommended Posts

Witam,

W lecie miałem robione tynki maszynowe gipsowe, grubo położone bo miejscami nawet 5cm (krzywe ściany), na podłodze wylany anhydryt. Wilgotność powietrze po zamknięciu okien dalej dochodzi nawet do 90%, czasami wietrze intensywnie, wtedy spada do 60%-70%, a po zamknięciu znowu idzie w górę. Mam już zainstalowany kominek i podłogówkę, ale stwierdziłem że teraz nie ma sensu wietrzyć i grzać bo to nieekonomiczne dlatego postanowiłem wykorzystać przenośny klimatyzator z funkcją osuszania. W domu jeszcze nie mieszkam, przed remontem było sucho, tylko tynki były cemento-wapienne, dom jeszcze nieocieplony. Pamiętam że po tynkowaniu ściany dość szybko wyschły przynajmniej z wierzchu, teraz znowu zaczynają się pojawiać plamy i nie wiem czy to ta wilgoć z wnętrza tynków "wychodzi"?. Na pewno wew tynków jest jeszcze mokro bo widzę to w puszkach elektrycznych, czy wiercąc dziury na kołki. Parter ma 42m2, ściana jest z budowana od zew. tynk/cegła pełna/pustka/pustak żużlowy/nowy tynk gipsowy. Planuje ocieplenie wełną, ale najpierw muszę porządnie wysuszyć dom. Strop jest monolityczny, poddasze nieogrzewane (też bez ocieplenia). Pomysł mam taki, aby grzać kominkiem i suszyć klimatyzatorem i mam kilka pytań:

1. Czy to ciepłe powietrze z klimatyzatora może zostać w pomieszczeniu?
2. Mam wkład kominkowy z zamknięta komorą spalania (wkład jest 100% szczelny do domu z rekuperacją), powietrze jest pobierany tylko i wyłącznie z zew. czy dobrym pomysłem będzie odłączenie przepustnicy pod kominkiem i pobieranie tego wilgotnego powietrza z pomieszczenia?. Nie wiem czy dobrze kombinuje, ale kominek potrzebuje sporo powietrza do spalania i gdy pobierze je z pomieszczenia to może "wyssa" dużo wilgoci?.
Link do komentarza
Przelicz sobie, czy bardziej ekonomiczne będzie jednak grzanie kominkiem i wietrzenie, niż korzystanie z klimatyzatora, który jednak "trochę" prądu ciągnie...
W ubiegłym roku podobną sytuację mieliśmy w domu u córki - grzanie gazowe wyciągnęło sporo kasy, ale doszliśmy do wniosku, że mimo tych kosztów trzeba suszyć - grzać i wietrzyć. Żeby wilgoć, płynąca po wszystkim, nie zaszkodziła stolarce - okna, ościeżnice i drzwi drewniane -, żeby pleśń i grzyby nie miały szans się zadomowić, itd. "Płakało" się nad licznikiem gazu, ale piec, ustawiony na 20 stopni w dzień, 15 w nocy pracował na okrągło, okna były uchylone. W tym czasie robiłem wodę w łazienkach, zaczynałem układanie płytek na tynku cementowym, położonym znacznie wcześniej, więc już ciut wysezonowanym.
Pod koniec zimy, jeszcze na dwa tygodnie przed umówionym terminem układania drewnianych podłóg, wypożyczyliśmy taki właśnie klimatyzator i codziennie rano wylewaliśmy z niego po parę litrów wody...
Dzisiaj widać, że warto było dość szybko dosuszać wnętrze budynku - jest sucho, podłoga leży jak trzeba, drzwi są nienaruszone, okna szczelne tak, jak trzeba.
Link do komentarza
Cytat

Przelicz sobie, czy bardziej ekonomiczne będzie jednak grzanie kominkiem i wietrzenie, niż korzystanie z klimatyzatora, który jednak "trochę" prądu ciągnie...



Na pewno kominkiem, bo drewno mam icon_smile.gif, tylko co zrobić z powietrzem pod kominkiem, rozszczelnić okna i brać powietrze z pomieszczenia do spalania czy rozszczelnić okna i brać powietrze tylko zew.?.
Link do komentarza
Tu Ci nie odpowiem, bom "niekominkowy" i nie mam doświadczenia żadnego icon_redface.gif
Bałbym się trochę, czy nie będzie jakiegoś zadymiania, zasadzania pomieszczeń przy rozpalaniu kominka, ale chyba przy dobrym "cugu" faktycznie kominek zasysał by również część wilgoci. Przy mroźnych dniach wilgotność powietrza zewnętrznego jest niewielka, więc to świeże powietrze nie wprowadzałoby dodatkowych wiader wody icon_confused.gif a przez kominek byłaby szybsza wymiana.. tak sobie kombinuję icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Efektywne suszenia wymaga zapewnienia intensywnej wentylacji nie tylko "przez komin", ale również kanałami wentylacyjnymi. Z pewnością konieczne będzie rozszczelnienie okien, a do kominka powietrze pobierane z pomieszczenia. Skuteczność suszenia będzie największa przy dużych mrozach - powietrze zewnętrzne zawiera wtedy najmniej wody.
Link do komentarza
Cytat

Skuteczność suszenia będzie największa przy dużych mrozach - powietrze zewnętrzne zawiera wtedy najmniej wody.


Ale będzie to również największa skuteczność w opróżnianiu składzika z drewnem icon_confused.gif icon_mad.gif
Link do komentarza
Pobierając powietrze do spalania z wewnątrz i uchylając okna przede wszystkim uruchamiasz bardzo wydajną wentylację naturalną.
Skoro jak piszesz drewno do kominka masz i nie płaczesz nad jego kosztem to będzie to i sprawne, i ekonomicznie do przyjęcia osuszanie wnętrza.
Powietrze zasysane z zewnątrz niesie w sobie mało wilgoci i ogrzewając się we wnętrzu będzie odbierało wilgoć z pomieszczenia, a kominek pobierając powietrze do spalania będzie je wyrzucał na zewnątrz.
Link do komentarza
Cytat

Pobierając powietrze do spalania z wewnątrz i uchylając okna przede wszystkim uruchamiasz bardzo wydajną wentylację naturalną.
Skoro jak piszesz drewno do kominka masz i nie płaczesz nad jego kosztem to będzie to i sprawne, i ekonomicznie do przyjęcia osuszanie wnętrza.
Powietrze zasysane z zewnątrz niesie w sobie mało wilgoci i ogrzewając się we wnętrzu będzie odbierało wilgoć z pomieszczenia, a kominek pobierając powietrze do spalania będzie je wyrzucał na zewnątrz.



ok dziękuje wszystkim dzisiaj zacznę testować. Proszę jeszcze o spojrzeć na rzut partetu:


Najgorzej jest w pomieszczeniach 1 (przy samych drzwiach) i 2. Drzwi wew. jeszcze nie mam wiec cały dół jest otwarty. Czy mogę uchylić jedynie okno w pomieszczeniu 2?, bo kominek rozumiem wymusi obieg powietrza, czy lepiej wszystkie uchylić?. Nad pomieszczeniami 1 i 2 zostały wymurowane nowe ściany (zabudowana "lauba") i pewnie wszystko "spływa" w dół dlatego ściana przy suficie jest jeszcze mokra. Edytowano przez lukasino (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Kominek podczas palenia w nim będzie działał jako wyrzutnia termiczna, więc dopływ świeżego powietrza powinien być tak pomyślany żeby jego strug "obmywała" jak największą przestrzeń.
Stopniem rozszczelnienia okien w poszczególnych częściach parteru będziesz mógł w jakimś tam zakresie regulować intensywność strugi z danego kierunku.
Przy czym pamiętaj że powietrze gupie jest i będzie chciało płynąc najkrótszą drogą tak jak mu będzie najłatwiej.
Link do komentarza
Cytat

Przy czym pamiętaj że powietrze gupie jest i będzie chciało płynąc najkrótszą drogą tak jak mu będzie najłatwiej.



W czasie palenia w kominku (celem osuszenia), zatkać kratki wentylacji grawitacyjnej (przy p[oborze powietrza z mieszkania.

Można także, pobierać powietrze (kominek) z zewnątrz, i regulować przepływ powietrza (ciepłego) zarówno poprzez rozszczelnianie okna i zatykanie kratek wentylacyjnych np. nawiew okno w łazience + zatkane wszystkie kratki oprócz kuchennej, a potem na odwyrtkę.
Link do komentarza
Jak dzisiaj zaczniesz testować to osuszanie, to myślę, że już jutro, pojutrze będziesz wiedział co i jak - to "gupie" powietrze pokaże którędy mu najlepiej, najleniwiej krążyć i na nieco suchszych, przez to jaśniejszych kawałkach będziesz widział te "drogowskazy" icon_lol.gif
Mam nadzieję, że opiszesz nam jak się suszy icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

W czasie palenia w kominku (celem osuszenia), zatkać kratki wentylacji grawitacyjnej (przy p[oborze powietrza z mieszkania.

Można także, pobierać powietrze (kominek) z zewnątrz, i regulować przepływ powietrza (ciepłego) zarówno poprzez rozszczelnianie okna i zatykanie kratek wentylacyjnych np. nawiew okno w łazience + zatkane wszystkie kratki oprócz kuchennej, a potem na odwyrtkę.



Wentylacji grawitacyjnej nie ma i nigdy nie było, na szczęście w domu były stare okna i drzwi. Jest tylko jeden komin do kominka, a w projekcie mam wentylację mechaniczną. W sufitach mam już zamontowane anemostaty otwory przez strop zgodnie z projektem), nie mam jeszcze rekuperatora więc na razie są "wypchane wełną" żeby ciepło nie uciekało na poddasze.


Cytat

Jak dzisiaj zaczniesz testować to osuszanie, to myślę, że już jutro, pojutrze będziesz wiedział co i jak - to "gupie" powietrze pokaże którędy mu najlepiej, najleniwiej krążyć i na nieco suchszych, przez to jaśniejszych kawałkach będziesz widział te "drogowskazy" icon_lol.gif
Mam nadzieję, że opiszesz nam jak się suszy icon_biggrin.gif



dzięki wszystkim za pomoc, na pewno opisze icon_smile.gif.
Link do komentarza
Cytat

na razie są "wypchane wełną" żeby ciepło nie uciekało na poddasze.


Może trochę to rozszczelnij, przecież to najchętniej do góry będzie migrowało to mokre powietrze - ale również wypuszczaj powietrze z poddasza. Jeśli masz już wszystkie kanały - połącz prowizorycznie otwory sufitowe z kanałami zasilającym i wyrzutowym (nie wiem jak zaprojektowaną masz tą wentylację), aby tymczasowo uzyskać niby grawitacyjną wentylację. Nie będzie pod sufitem kisiło się najbardziej mokre powietrze...
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...