Skocz do zawartości

Maliny


jacob

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Witam !

Jak pielęgnowac maliny ?


Witam

W czasie wegetacji usuwamy chwasty i nadmiernie wyrastające odrosty korzeniowe, które konkurują z owocującą rośliną.
Są to rośliny o sporych wymaganiach wodnych, dlatego pamiętajmy o ich podlewaniu

Z malin, które owocowanie kończą pod koniec lata wycinamy tylko stare suche i chore pędy. Suche pędy możemy też wycinać wczesną wiosną, zostawiamy tylko te, które wypuszczają pąki liściowe. Natomiast maliny owocujące do późnej jesieni (do listopada) np. Polany, przycinamy po ostatnich zbiorach na wysokości 10-15 cm (maliny te silnie owocują na pędach tegorocznych, dużo słabiej na dwuletnich). Wycięte pędy należy usunąć z plantacji.

http://www.zielonyogrodek.pl/krzewy-owocowe/malina-wlasciwa
Napisano
Kilkanaście lat na działce mieliśmy maliny, podlewanie tylko za sprawą deszczu, w czasie późnej jesieni podsypywało się kurzym nawozem. Stare pędy były wycinane, każdego roku pięknie owocowały. Niestety nie pamiętam jaka to odmiana.
Napisano
Cytat

Witam !

Jak pielęgnowac maliny ?


czule ...
Napisano
Maliny nie mają większych wymagań. Najważniejsze to nie dopuścić do przesuszenia na początku lata bo odbije się to na owocowaniu.
Maliny dzielimy na dwie grupy odmian:
- owocujące na pędach dwuletnich (stare odmiany i forma dzika) - wówczas tegoroczne przyrosty nie kwitną i nie owocują. Dopiero po roku pojawiają się na nich w lipcu kwiaty i owocowe. Po zebraniu owoców pęd dwuletni się wycina - już z niego nic nie będzie
- potwarzające owocowanie (Polka, Poanna Rosa, Polana). Te odmiany owocują na pędach tegorocznych jesienią (sierpień) i dwuletnich w lipcu. Aby ułatwić sobie pielęgnację, zwykle rezygnuje się ze zbioru letniego z pędów dwuletnich i co roku wiosną ścina się wszystkie pędy nisko nad ziemią zezwalając jedynie na wyrastanie pędów jednorocznych, owocujących pod koniec lata.

Największym wrogiem malin są małe motyle krzywika, których gąsienice żerują na kwiatach. Opryski robi się w marcu/kwietniu, kiedy zawiązują się pąki. Z chorób groźna jest antraktnoza liści.
Napisano
Warto wiedzieć, że pędy malin po wydaniu owoców zaczynają usychać.
Dlatego ważne jest by podczas tego zabiegu usunąć wszystkie uschnięte, stare pędy, które już obrodziły i dać możliwość rozwinięcia się nowym.

Należy pamiętać, że regulujemy też świeże, młode pędy by nie było ich zbyt dużo i nie obciążały za mocno rośliny. Zabieg przycinania robimy latem i powtarzamy na jesieni.
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Znam się nieco na malinach ;)
Ich uprawa jest stosunkowo prosta. NIe mają one zbyt wysokich wymagań " glebowych"" jednak należy pamiętać, że nie nadają pod uprawę na ziemiach suchych czy piaszczystych oraz zbyt podmokłych czy wilgotnych. Rośliny sadzimy późną jesienią lub wczesną wiosną, płytko, tak by ich korzenie przykryte były warstwą gleby grubości około 2 cm. Po posadzeniu sadzonki podlewamy, mocno ubijamy glebę wokół nich i przycinamy pęd na wysokości 10-15 cm nad ziemią. Umożliwimy w ten sposób mocne zakorzenienie się i rozrośnięcie krzewów, co zapewni dobry plon w następnym roku.Na zwiększenie plonu bardzo dobrze wpływa nawożenie obornikiem i kompostem. Gdy to niemożliwe, konieczne jest stosowanie nawozów mineralnych. Co roku powinno się usuwać części jednorocnzych pędów.
  • 1 rok temu...
Napisano
w uprawie malin bardzo ważne jest odpowiednie ich przycinanie, po posadzeniu oraz jesienią po zbiorze owoców wycinamy stare pędy. ważne jest również podlewanie i nawożenie naszych malinek. w tej roli dobrze sprawdza sie na przykład kompost ;) w razie potrzeby możemy również użyc środków które ochronią maliny przed szkodnikami i grzybami icon_smile.gif
Napisano
nawożenie i podlewanie to podstawa. Chociaż ja nawozu nie daję bo chcę mieć jak najbardziej ekologiczne, za to dużo podlewam, malina lubi wilgoć. Mam do tego celu specjalne węże ogrodowe, kupowałam w Castoramie na wózku mam z firmy Hozelock i sprawuje się bardzo dobrze od dawna.
Napisano
Myślisz, że bez tego wózka który reklamujesz, nie urosną? icon_biggrin.gif

I co ekologia ma wspólnego z brakiem nawożenia?
Kompost jest nieekologiczny? obornik? czy może mielona kreda i dolomit?

Czy fosforyty są pochodzenia sztucznego? Albo mocznik?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mogła zmienić koryto.
    • Uparty uczy się na błędach.
    • Gość generalnie doradzał wymianę tego namułu, ewentualnie właśnie postawienie na palach albo kopanie piwnicy, a tej w planach nie mieliśmy, więc raczej i tak się nie zdecydujemy. Co do konstrukcji, to szukaliśmy projektów domów murowanych. A jak murowany to zakładam, że raczej bez wymiany gleby się nie obędzie? Albo rzeczywiście zainteresować się domem z inną kosktrukcją.
    • Wygląda na to, że wszystko tam jest nieźle przewarstwione, w efekcie grunt jest mocno zróżnicowany w zależności od miejsca. Zakładając płytkie posadowienie mamy tam po usunięciu ziemi urodzajnej (pierwsze 30 cm): - I otwór - mada (0,3-0,6 m), potem piasek średni od 0,6 m aż do 3 m (tyle zbadano); - II otwór - piasek, ale tylko od 0,3 do 1 m, niestety głębiej, aż do 2,7 m, jest namuł z gruntu pochodzenia organicznego; - III - mada (0,3-0,5 m), potem piasek, ale tylko do głębokości 0,9 m i znów gruba warstwa namułu.   Z całą pewnością namuł nie nadaje się do posadowienia. Typowy fundament zagłębiony na 1 m lub głębiej nie wchodzi więc w grę. Głębokie posadowienie musiałoby być zrobione na palach. Te przebijałyby grubą warstwę namułu i sięgały warstw o dobrej nośności. Ale to już dość poważne przedsięwzięcie.  Mady są też bardzo wątpliwe jako grunt budowlany. One z zasady zawierają przynajmniej 2-3% domieszek organicznych, a to im bardzo pogarsza nośność. Chociaż bywają bardzo zróżnicowane. Jednak ta warstwa mady jest płytko położona i cienka (20-30 cm).    Celowałbym w związku z tym w lekką konstrukcję domu, raczej szkieletowego, posadowionego na płycie fundamentowej. I to płycie bardzo płytko zagłębionej. Można usunąć ziemię urodzajną oraz warstwę mady, zastępując to wszystko choćby zagęszczonym grubym piaskiem, ewentualnie zagęszczaną pospółką, tłuczniem lub żwirem aż do poziomu gruntu. Dopiero na tym umieszczamy zbrojoną płytę żelbetową (np. 30 cm). Jeżeli konstrukcja domu jest szkieletowa, czyli z izolacją cieplną wewnątrz przekroju ścian, to płyta żelbetowa nie musi być izolowana cieplnie od spodu. Robimy na niej typową izolowaną cieplnie podłogę na gruncie, tak jakby ta płyta była odpowiednikiem chudego betonu na gruncie. Ostatecznie otrzymujemy przynajmniej ok. 1 m gruntu o dobrej nośności (częściowo naturalnego piaszczystego, a częściowo uzyskanego sztucznie przez wymienienie górnych warstw na zagęszczony piasek. Dopiero na tym spoczywa żelbetowa płyta.     
    • Nie warto w żaden. Ja się już wyleczyłem z tego.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...