Gość Napisano 4 maja 2004 Udostępnij #1 Napisano 4 maja 2004 Chciałbym uzyskać więcej informacji na temat wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Ile to kosztuje i ile potrzeba miejsca na całą instalację? Link do komentarza
Gość Napisano 2 lipca 2004 Udostępnij #2 Napisano 2 lipca 2004 Miejsca nie trzeba dużo na samą instalację, wystrczy stryszek. Trzeba jednak rozprowadzić rury i te w sumie trochę miejsca zajmują. Link do komentarza
fidox Napisano 20 września 2004 Udostępnij #3 Napisano 20 września 2004 miejsce na reku czy powinien być np w garażu lub kotłowni lub innym pomieszczeniu na dolnym poziomie domu z poddaszem (poteł blisko do GWC) czy też na strychu (daleko do GWC + trzeba ocieplić strych) Link do komentarza
Mathir Napisano 4 października 2009 Udostępnij #4 Napisano 4 października 2009 Przypominam ten zabytkowy temat... Tak, to już 5 lat od ostatniego wpisu. Powtórzę więc pytanie początkowe: Ile to kosztuje i ile potrzeba miejsca na całą instalację? Jak to dzisiaj wygląda? Link do komentarza
kibito Napisano 5 października 2009 Udostępnij #5 Napisano 5 października 2009 to raczej pytanie bez szans na konkretną odpowiedź --> tego się nie określa tak z powietrza - jest sporo składowych , jaka jednostka bo nie wiemy jaka pow. domu , jaki dom czy parter czy piętro/ poddasze itd. - na jakim etapie jest budowa, instalacja mniej fachowo na flex'ach czy sztywne jak sztuka tego wymaga ...... no sporo tego jest ale myśle że warto czasami poświęcić więcej s=czasu zorientować się w temacie bo reku + gwc to dobra inwestycja. Link do komentarza
el-instalator Napisano 7 października 2009 Udostępnij #6 Napisano 7 października 2009 Ten temat już nam się tu przewijał, wystarczy poszukać na forum. Trudność i koszty - wszystko zależy od konkretnej sytuacji - jak do dyspozycji jest nieużytkowe poddasze nad parterem, to mamy pełną swobodę i dużo miejsca. W każdej innej wersji najtrudnjiejsze będzie rozprowadzenie kanałów, tak żeby je ukryć, np. nad sufitem podwieszanym. Link do komentarza
LUCas Napisano 7 października 2009 Udostępnij #7 Napisano 7 października 2009 koszty... zależy co się chce mieć, rekuperatory są dostępne już od 3-4 tys. + kanały wentylacyjne + robocizna. Jak już mówili poprzednicy temat jest omawiany w kilku tematach. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 8 października 2009 Udostępnij #8 Napisano 8 października 2009 Dobre wentylatory niemieckie 0 wydajności do 300m3/h przy zakupie minimum 50 szt bezpośrednio - to koszt 150 euro netto za szt. Dobre chińskie wentylatory o podobnej wydajności przy 50 szt. to koszt 55 $ szt. netto. Tanie wentylatory o tej wydajności to 30-150zł netto- Wymienniki w hurcie - plastikowe do 100 euro aluminiowe od 200euro. rotor od 400euroPo doliczeniu 22%VAT jakiegoś zarobku i transportu - łatwo jest rozpoznać co mamy w środku! Ile posłuży i jaki będzie poziom szumów. Link do komentarza
GUSTAV Napisano 8 października 2009 Udostępnij #9 Napisano 8 października 2009 Cytat Przypominam ten zabytkowy temat... Tak, to już 5 lat od ostatniego wpisu. Powtórzę więc pytanie początkowe: Ile to kosztuje i ile potrzeba miejsca na całą instalację? Jak to dzisiaj wygląda? Witam Kszty montażu wentylacji mechanicznejz rekuperacja na domo pow ok 150m2 to jakies 13000PLN +7% VAT ale to jest jedna z tańszych obcjil. Lepiej troche dołorzyć i zrobic instalacje z lepszych rur niz elastyczne typu fleks czy termofleks!!!!Mozna tez zrobic to w 2 etapach:1. orurowanie i wszystkie podejscia przed tynkami2. montaz urzadzenia jak juz cieżki sprzet wyjedzie z budowy oraz brudna robota zostanie zakończonasprawdz na allegro: rekuperacja, gwc Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 9 października 2009 Udostępnij #10 Napisano 9 października 2009 Wentylacja z odzyskiem ciepła jest na 22 % -nie na 7 niestety nie wszyscy o tym wiedzą, że w czasach gdy cały VAT na budownictwo był 7% rekuperatory i kanały izolowane były na 22% dlatego i dziś montażysta nie może brać 7-miu . Urzędy skarbowe docierają do klientów i montażystów po 5 i więcej latach . Dochodzą do tego spore odsetki.Co do kosztów – rekuperacja to 700 zł reszta to wentylacja! Gdyby zrobić (jeżeli to możliwe ) działającą wentylację naturalną w każdym pomieszczeniu wyszłoby co najmniej tyle samo 10 000 -12 000 zł Link do komentarza
janekluki Napisano 10 października 2009 Udostępnij #11 Napisano 10 października 2009 odpowiedż jwst banalnie prosta sredniej klasy urządzenia wraz z rozprowadzeniam i monatżem to 15-20tys zł dla domku do 100-250m2jesli jakiś dospel czy cos podobnego to w 10tys sie zmiescisz ale za szumy i inne niedogodności nikt napewno nie bedzie odpowiadał a jak pisze TB to na tym poziomie zrobienie wentylacji to raczej nikoko nie interesuje chyba ze ktoś znaczy mamiak alegro i zrób to sam ..... to moze w 7 tys sobie uklepie wentylacje....... Link do komentarza
el-instalator Napisano 14 grudnia 2009 Udostępnij #12 Napisano 14 grudnia 2009 Zostaje jeszcze odpowiedź na pytanie czy lepiej umieścić centalę na strychu czy może na dolnej kondygnacji, np. obok garażu?Jeśli rury są izolowane i będą prowadzone po podłodze strychu, to ja umieściłbym i rekuperator na strychu, szczególnie jeśli nie ma GWC, bo wtedy blisko do wysoko umieszczonej czepni ściennej.Jeśli natomiast rury miałyby biec nad sufitem podwieszanym parteru to warto pomyśleć o centrali na dolnym poziomie, wówczas instalacji w ogóle nie ma na strychu.No ale i tak najważniejszy jest konkretny projekt - co w konkretnej sytuacji będzie prostsze. Link do komentarza
Jolka3 Napisano 15 grudnia 2009 Udostępnij #13 Napisano 15 grudnia 2009 Cytat Zostaje jeszcze odpowiedź na pytanie czy lepiej umieścić centalę na strychu czy może na dolnej kondygnacji, np. obok garażu?Jeśli rury są izolowane i będą prowadzone po podłodze strychu, to ja umieściłbym i rekuperator na strychu, szczególnie jeśli nie ma GWC, bo wtedy blisko do wysoko umieszczonej czepni ściennej.Jeśli natomiast rury miałyby biec nad sufitem podwieszanym parteru to warto pomyśleć o centrali na dolnym poziomie, wówczas instalacji w ogóle nie ma na strychu.No ale i tak najważniejszy jest konkretny projekt - co w konkretnej sytuacji będzie prostsze. Nieźle masz to wszystko przemyślane Link do komentarza
Jarek02 Napisano 17 grudnia 2009 Udostępnij #14 Napisano 17 grudnia 2009 Pamiętajcie jeszcze, że rekuperator musi być tak umieszczony żeby dało się do niego dostać w celu obsługi i konserwacji - choćby po to by wymienić filtry. No i zawsze może się zepsuć a wtedy trzeba będzie pracować albo przy nim albo zdemontować. Zostaje jeszcze hałas - lepiej nie słyszeć go z sypialni. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 17 grudnia 2009 Udostępnij #15 Napisano 17 grudnia 2009 Nie tylko filtry - ważne też jest mycie wymiennika (2x w roku minimum) Co do hałasu - to nie ma znaczenia gdzie jest reku tylko czy ma ciche (drogie) wentylatory i jak jest zrobiona instalacja. Hałas się niesie a nawet generuje jak w stetoskopie medycznym. Zdarza się przy skopanych instalacjach, że w sypialni jest głośniej niż przy reku.Umieszczenie centrali nie ma wpływu na wentylację. Zupełnie nie ma znaczenie w którym miejscu kanał łączący czerpnię ze skrzynką rozdzielczą „przetnie” wentylator. Podobnie się to ma ze skrzynką zbiorczą i wyrzutnią. Link do komentarza
Jan_13 Napisano 18 grudnia 2009 Udostępnij #16 Napisano 18 grudnia 2009 To co przeczytałem pokazuje, że trzeba sporo wiedzy, aby rekuperacja była OK! Szacunek Panowie! Link do komentarza
megus Napisano 17 stycznia 2010 Udostępnij #17 Napisano 17 stycznia 2010 ktos ma jakis pomysł jaki rekuperatorek można zastosowac w tym domku:)http://www.wybieramydom.pl/projekty_domow/4850-cypisek.htmlDzięki i Pozdrawiam! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #18 Napisano 22 stycznia 2010 Cytat ktos ma jakis pomysł jaki rekuperatorek można zastosowac w tym domku:)http://www.wybieramydom.pl/projekty_domow/4850-cypisek.htmlDzięki i Pozdrawiam! Czy będzie kominek i gwc? Link do komentarza
megus Napisano 6 lutego 2010 Udostępnij #19 Napisano 6 lutego 2010 Cytat Czy będzie kominek i gwc? nie bedzie kominka ani GWC. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 6 lutego 2010 Udostępnij #20 Napisano 6 lutego 2010 Luna - 1800 flexit 7500 brutto (22%) taka jest rozpiętośćWidać, że dospel podpisał dobrą umowę z EBM (niemieckie wentylatory) z heatexem ( najlepsze aluminiowe wymienniki)I wypuszcza całą serię bardzo fajnych central LUNA (200 )OPTIMAL (400) selena (800) i cenami + jakość, chce wykończyć konkurencję - należy się cieszyć. Przy takiej lunie wentylacja z odzyskiem ciepła staje się tańsza od "tej " pseudo wentylacji co jest w projekcie nawet tym "gotowym"Oczywiście takie tanie i dobre centrale uderzą przede wszystkim w tych co je montują i dystrybuujądlatego należy się spodziewać głosów – że chińskie wentylatory prądy stałego są lepsze od niemieckich, że plastikowe wymienniki są lepsze i trwalsze od aluminiowych... To oczywiste jak sprzedawca ma 50% rabatu. Link do komentarza
Krecik Napisano 9 lutego 2010 Udostępnij #21 Napisano 9 lutego 2010 a czy reku musi pracować w nocy czy można to wyłączyć? Link do komentarza
norbiwolow Napisano 9 lutego 2010 Udostępnij #22 Napisano 9 lutego 2010 a jaki reku i jaki plan wentylacji dla projektu domku Koralgol 2 ?????bedzie kominek ( zamknięta komora - powietrze z zewnątrz ) oraz gwc - rury pcv fi200 o długości około 30 metrów rekuperator zamontowany nad poddaszem użytkowym Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 9 lutego 2010 Udostępnij #23 Napisano 9 lutego 2010 Optimal... 400! Flexit 400 elge 350 Amalwa 400 Link do komentarza
norbiwolow Napisano 10 lutego 2010 Udostępnij #24 Napisano 10 lutego 2010 Cytat Optimal... 400! Flexit 400 elge 350 Amalwa 400 a coś wiecej ???1. prawdopodobny przewidywany koszt samych materiałów ( z rozdziałem na reku , rury , przewody , uszczelniacze mocowania itp. ?2. koszt wykonania instalacji ?3. ewentualny plan lub sugestie przy projektowaniu instalacji4. sposób obliczeń oporów w instalacji - czy najpierw wykonuję plan sytuacyjny na rzutach i na podstawie tej wizualizacji obliczam opory przepływu ? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 10 lutego 2010 Udostępnij #25 Napisano 10 lutego 2010 Tego typu instalacje robi się na skrzynce rozdzielczej i miękkich kanałach - projekty są na trójnikach i sztywnych kanałach, więc się nie projektuje,W każdym pokoju jest nawiew w łazienkach i kuchni wywiew, ma Pan też regulację - opory więc nie mają znaczenia - ustawi Pan sobie strumień i tak dla Pana najbardziej komfortowy - zbyt silna i zbyt słaba wentylacja dają się błyskawicznie odczuć. To jak temperaturą - jedni wolą 19 inni 26 st.C ... tu spotykam takich co najlepiej się czują przy 12m3/h / osobę jak i nawet przy 30m3/h / osobę. Sam mam 15m3/h na osobę - więcej jest za sucho.Reszta instalacji… skrzynka /kanały / plastikowe zaciski / anemostaty… Link do komentarza
norbiwolow Napisano 11 lutego 2010 Udostępnij #26 Napisano 11 lutego 2010 Cytat Tego typu instalacje robi się na skrzynce rozdzielczej i miękkich kanałach - projekty są na trójnikach i sztywnych kanałach, więc się nie projektuje,W każdym pokoju jest nawiew w łazienkach i kuchni wywiew, ma Pan też regulację - opory więc nie mają znaczenia - ustawi Pan sobie strumień i tak dla Pana najbardziej komfortowy - zbyt silna i zbyt słaba wentylacja dają się błyskawicznie odczuć. To jak temperaturą - jedni wolą 19 inni 26 st.C ... tu spotykam takich co najlepiej się czują przy 12m3/h / osobę jak i nawet przy 30m3/h / osobę. Sam mam 15m3/h na osobę - więcej jest za sucho.Reszta instalacji… skrzynka /kanały / plastikowe zaciski / anemostaty… miękkie kanały ???? jak je potem czyścić - w jaki sposób ???? sztywne spiro wydaje mi się lepsze - trwalsze - nawet w czyszczeniu zdecydowanie łatwiej !!! można je ocieplić wełną i bedzie super.wracając do tematu gwc - jaki plan rozkładu rur w ogrodzie Pan proponuje - wyjście z budynku znajduje na tylnej ścianie garażu ( ta mniejsza część budynku ) ja planuje wyjść łukiem 45 stopni w stronę tarasu - potem obok niego - znowy załamanie 45 stopni - jakieś 2 metry i znowu 45 stopni - wzdłuż bocznej ściany domku ( zachodniej ) i ty pytanko ??? : w którą stronę ???1. w stronę ulicy - czyli w lewo i wzdłuż podjazdu do garażu w kierunku wjazdu na posesję - czerpnia gdzies w połowie tej wąskiej części działki ( przy granicach działki jakieś krzewy ozdobne , ulica osiedlowa - mało ruchliwa )2. w stronę garażu i wejscia do domu - zataczając prawie kółko - czerpnia musiałaby byc gdzieś od frontu budynku - na bocznej ścianie - wschodniej planuje jakąś wiatę na opał lub auto - mam tam 3 metry szerokości - czyli czerpnia przed wejściem między bramą garażaową a wejsciem - jak to wkomponować ładnie - bardziej na północ wypuścić nie moge bo ida tam rózne media ( zresztą dlatego tak usytuowany jest domek - ten wąski pas jest bez prawa zabudowy - czyli jedynie dojazd, podjazd , trawnik itp. ) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 11 lutego 2010 Udostępnij #27 Napisano 11 lutego 2010 Nie ma potrzeby myć nawiewu, a cofaka nie wystąpi. Natomiast sztywne kanały generują szumy. Są też problemy z rozprowadzeniem ze skrzynki rozdzielczej i z przekrojami 60 do 80 mm by nie tracić ciepła na dystrybucji.Na forum muratora jest grupa robiąca na sztywnych kanałach 127 mm!!!! ... i komentarze - że reku kiepskie, że nawet dwa wymienniki niewiele dają. Nie nadają się po prostu sztywne kanały do takiej wentylacji. Link do komentarza
janekluki Napisano 11 lutego 2010 Udostępnij #28 Napisano 11 lutego 2010 Cytat Nie ma potrzeby myć nawiewu, a cofaka nie wystąpi. Natomiast sztywne kanały generują szumy. Są też problemy z rozprowadzeniem ze skrzynki rozdzielczej i z przekrojami 60 do 80 mm by nie tracić ciepła na dystrybucji.Na forum muratora jest grupa robiąca na sztywnych kanałach 127 mm!!!! ... i komentarze - że reku kiepskie, że nawet dwa wymienniki niewiele dają. Nie nadają się po prostu sztywne kanały do takiej wentylacji. znowu Pan mylisz pojęcia ,kanały spiro to podstawa chyba ze ktoś chce miec wentylacje za 2000zł tzw jednorazówke na rok.... Link do komentarza
piotr-kaczor Napisano 16 lutego 2010 Udostępnij #29 Napisano 16 lutego 2010 Ile możę kosztowac cała instalacja wentylacji mechanicznej z rekuperatorem do domku 170m2 kubatura 870m3, kominek do celów rekreacyjnych z zamknięta komorą spalania (dodatkowa czernia z zewnątrz), kotłownia w innym budynku. I ile może kosztować dodatkowo GWC ?Piotr Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 lutego 2010 Udostępnij #30 Napisano 16 lutego 2010 Maksymalnie z 22% VATem na gotowo to 16 500 zł . Link do komentarza
el-instalator Napisano 17 lutego 2010 Udostępnij #31 Napisano 17 lutego 2010 Mógłbyś narysować planowaną "trasę" bo nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem?Co do kanałów w pełni się z tobą zgadzam. Taniej wychodzi kupić nieizolowane rury i oddzielną izolację (takie "rękawy"), nie wiem skąd biorą się tak duże różnice cen w porównaniu z rurą preizolowana. Zgłoś się do projektanta instalacji wentylacyjnej, jak będziesz miał dobry projekt, to i wiadomo czego wymagać od wykonawców. Cytat miękkie kanały ???? jak je potem czyścić - w jaki sposób ???? sztywne spiro wydaje mi się lepsze - trwalsze - nawet w czyszczeniu zdecydowanie łatwiej !!! można je ocieplić wełną i bedzie super.wracając do tematu gwc - jaki plan rozkładu rur w ogrodzie Pan proponuje - wyjście z budynku znajduje na tylnej ścianie garażu ( ta mniejsza część budynku ) ja planuje wyjść łukiem 45 stopni w stronę tarasu - potem obok niego - znowy załamanie 45 stopni - jakieś 2 metry i znowu 45 stopni - wzdłuż bocznej ściany domku ( zachodniej ) i ty pytanko ??? : w którą stronę ???1. w stronę ulicy - czyli w lewo i wzdłuż podjazdu do garażu w kierunku wjazdu na posesję - czerpnia gdzies w połowie tej wąskiej części działki ( przy granicach działki jakieś krzewy ozdobne , ulica osiedlowa - mało ruchliwa )2. w stronę garażu i wejscia do domu - zataczając prawie kółko - czerpnia musiałaby byc gdzieś od frontu budynku - na bocznej ścianie - wschodniej planuje jakąś wiatę na opał lub auto - mam tam 3 metry szerokości - czyli czerpnia przed wejściem między bramą garażaową a wejsciem - jak to wkomponować ładnie - bardziej na północ wypuścić nie moge bo ida tam rózne media ( zresztą dlatego tak usytuowany jest domek - ten wąski pas jest bez prawa zabudowy - czyli jedynie dojazd, podjazd , trawnik itp. ) Link do komentarza
norbiwolow Napisano 18 lutego 2010 Udostępnij #32 Napisano 18 lutego 2010 tak to bedzie wyglądać zwykła pcv fi 200 - na głębokośći około 120-150 cm Link do komentarza
bobu62 Napisano 18 lutego 2010 Udostępnij #33 Napisano 18 lutego 2010 Cytat Maksymalnie z 22% VATem na gotowo to 16 500 zł . Dla osób fizycznych Vat z montażem wynosi 7%. Proszę nie wprowadzać w błąd! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 lutego 2010 Udostępnij #34 Napisano 18 lutego 2010 1)Nie wprowadzam w błąd - bo miałem już kontrolę US - Ma Szanowny bobu62 rację ale to dotyczy montażu materiałów budowlanych które miały 7% VAT gdy taka stawka obowiązywała!Można więc liczyć, że się ktoś nie dopatrzy w US.2) wprowadzałbym w błąd gdybym podał cenę netto a później doliczał VAT. Podając cenę brutto i stawkę VAT nie podaję błędnych danych - Link do komentarza
norbiwolow Napisano 19 lutego 2010 Udostępnij #35 Napisano 19 lutego 2010 i co myślicie o moim planie gwc ???? zda egzamin ???? jakieś sugestie - zmiany ???? jak rozwiązać kwestie skroplin - odstojnik plus pompka ?? czy zwykły odpływ do gruntu - chyba nie bo jak wody gruntowe sie podniosą to mogą zalać gwc - jakoś muszę to mądrze rozwiązać :/ Link do komentarza
norbiwolow Napisano 12 marca 2010 Udostępnij #36 Napisano 12 marca 2010 ????? ponaglam zapytanie Link do komentarza
bobu62 Napisano 12 marca 2010 Udostępnij #37 Napisano 12 marca 2010 Cytat ????? ponaglam zapytanie Ja planuję gwc - wymiennik glikolowy . Mniejsze problemy, mniejsze dławienie przepływu. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #38 Napisano 15 marca 2010 Jakie mniejsze dławienie przepływu? Chłodnica mniej dławi? A cyrkulacja jest za darmo?Przy 95% reku i 100m3/h zimą (by nie przesuszać) ma Szanowny Pan 0.01 - 0.02 kW z wymiennika ile pobiera pompka cyrkulacyjna? Link do komentarza
HenoK Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #39 Napisano 15 marca 2010 Cytat Przy 95% reku i 100m3/h zimą (by nie przesuszać) ma Szanowny Pan 0.01 - 0.02 kW z wymiennika ile pobiera pompka cyrkulacyjna? Jak Pan to policzył? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #40 Napisano 15 marca 2010 Ile 100m3 /h "wyciągnie" ciepła z gwc? przy ∆T średnio 10st. i 5% z tego? Link do komentarza
HenoK Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #41 Napisano 15 marca 2010 Cytat Ile 100m3 /h "wyciągnie" ciepła z gwc? przy ∆T średnio 10st. i 5% z tego? Nadal nie rozumiem sensu takiego liczenia.GWC w zimie oprócz funkcji ogrzewania powietrza ma też drugą - zabezpieczenie przed zamarzaniem wymiennika w centrali wentylacyjnej.Np. przy temperaturze zewnętrznej -10st. C podgrzanie 100m3 powietrza do 0 st. C to wydatek ok. 340W. Jeżeli powietrza nie podgrzeje GWC, to mniej więcej taką moc musimy przeznaczyć na odmrażanie wymiennika, albo poprzez zmniejszenie odzysku ciepła (zwiększenie wywiewu w stosunku do nawiewu), albo poprzez nagrzewnicę. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #42 Napisano 15 marca 2010 Cytat Nadal nie rozumiem sensu takiego liczenia.GWC w zimie oprócz funkcji ogrzewania powietrza ma też drugą - zabezpieczenie przed zamarzaniem wymiennika w centrali wentylacyjnej.Np. przy temperaturze zewnętrznej -10st. C podgrzanie 100m3 powietrza do 0 st. C to wydatek ok. 340W. Jeżeli powietrza nie podgrzeje GWC, to mniej więcej taką moc musimy przeznaczyć na odmrażanie wymiennika, albo poprzez zmniejszenie odzysku ciepła (zwiększenie wywiewu w stosunku do nawiewu), albo poprzez nagrzewnicę. Panie Henryku... przecież Pan ma aluminiowy wymiennik heatexa w swoim domu, może Pan brać powietrze nie przez GWC i w daytonie Panu nie zamarznie – proszę to sprawdzić. Podgrzewając powietrze przed wymiennikiem w centrali - powodujemy, że cieplejsze powietrze będzie na wyrzutni. Link do komentarza
HenoK Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #43 Napisano 15 marca 2010 Cytat Panie Henryku... przecież Pan ma aluminiowy wymiennik heatexa w swoim domu, może Pan brać powietrze nie przez GWC i w daytonie Panu nie zamarznie – proszę to sprawdzić. Podgrzewając powietrze przed wymiennikiem w centrali - powodujemy, że cieplejsze powietrze będzie na wyrzutni. Daytona ma zabezpieczenie przeciw zamrożeniu wymiennika, o którym pisałem - termostat wyłącza nawiew powietrza. Przez ten czas nie ma odzysku ciepła, czyli tracimy pewną ilość ciepła (średnio tak jak napisałem ok. 300W).Tak więc podczas mrozów stosowanie GWC ma sens. Druga sprawa, to ile w sezonie grzewczym jest godzin z temperatura powodującą zamarznięcie wymiennika? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #44 Napisano 15 marca 2010 W daytonie termostat, nie jest potrzebny - sam Pan kiedyś mi to wytłumaczył, a teraz... Pan mi uzasadnił, że odpływ kondensatu na "ciepłą" strone ma znikome znaczenie energetyczne a zapobiega zamarzaniu. Sam Pan pisał, że w daytonie kondesat spływa przeciwnie do powietrza. Mylę się?I nie 300W a tylko 5% z tego - reszta "pójdzie" do wyrzutni Link do komentarza
HenoK Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #45 Napisano 15 marca 2010 Cytat W daytonie termostat, nie jest potrzebny - sam Pan kiedyś mi to wytłumaczył, a teraz... Pan mi uzasadnił, że odpływ kondensatu na "ciepłą" strone ma znikome znaczenie energetyczne a zapobiega zamarzaniu. Sam Pan pisał, że w daytonie kondesat spływa przeciwnie do powietrza. Mylę się?I nie 300W a tylko 5% z tego - reszta "pójdzie" do wyrzutni W Daytonie kondensat spływa zgodnie z przepływem powietrza:czyli w przypadku powietrza usuwanego z pomieszczenia na stronę chłodniejszą.Po drodze niestety może zamarznąć.Przeciwnie do kierunku przepływu powietrza spływa kondensat np. w Bartoszu.Wyłączenie wentylatora nawiewnego powoduje, że ciepłe powietrze z wywiewy roztapia szron na wymienniku.Jednak w tym czasie nie ma odzysku ciepła, czyli powietrze nawiewane (przez nieszczelności budynku) musimy ogrzać.Jeżeli nie chcemy, aby wymiennik zamarzał, to powietrze przed wymiennikiem musimy ogrzać właśnie mocą 300W. Z tych 300W jedynie 5% pójdzie na ogrzanie powietrza w pomieszczeniach, 95% to czysta strata. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #46 Napisano 15 marca 2010 No to Pan sobie zrobił gwc. Symboliczne 10 cm styropiany od gruntu, mostek termiczny do fundamenty, fatalna w eksploatacji pompa ciepła i solary - jeszcze gwc... nic dziwnego, że Pan tyle płaci za ogrzewanie! Link do komentarza
HenoK Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #47 Napisano 15 marca 2010 Cytat No to Pan sobie zrobił gwc. Symboliczne 10 cm styropiany od gruntu, mostek termiczny do fundamenty, fatalna w eksploatacji pompa ciepła i solary - jeszcze gwc... nic dziwnego, że Pan tyle płaci za ogrzewanie! Gdzie Pan to wyczytał, że zrobiłem GWC? Rozważałem jego wykonanie jeszcze przed zainstalowaniem pompy ciepła. Chciałem wykorzystać wymiennik PC do glikolowego GWC, ale okazało się to nierealne - temperatura w wymienniku PC spada do ok. 0,8st. C w największe mrozy (teraz jest już 1,4 st. C), więc do GWC glikolowego się do tego nie podłączy.Natomiast latem wykorzystam wymiennik PC do chłodzenia pasywnego domu (oczywiście jeżeli będzie taka potrzeba).Natomiast oprócz tego, że wybudowałem swój własny dom, na którym "testuję" różne "wynalazki", zajmuje się także projektowaniem. W jednym z projektów jest też GWC. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 marca 2010 Udostępnij #48 Napisano 15 marca 2010 Cytat Natomiast oprócz tego, że wybudowałem swój własny dom, na którym "testuję" różne "wynalazki", zajmuje się także projektowaniem. W jednym z projektów jest też GWC. ja już jestem po testach. Piszę o wyciągniętych z nich wnioskach. Link do komentarza
Konstruktor Napisano 19 marca 2010 Udostępnij #49 Napisano 19 marca 2010 Cytat Gdzie Pan to wyczytał, że zrobiłem GWC? Rozważałem jego wykonanie jeszcze przed zainstalowaniem pompy ciepła. Chciałem wykorzystać wymiennik PC do glikolowego GWC, ale okazało się to nierealne - temperatura w wymienniku PC spada do ok. 0,8st. C w największe mrozy (teraz jest już 1,4 st. C), więc do GWC glikolowego się do tego nie podłączy.Natomiast latem wykorzystam wymiennik PC do chłodzenia pasywnego domu (oczywiście jeżeli będzie taka potrzeba).Natomiast oprócz tego, że wybudowałem swój własny dom, na którym "testuję" różne "wynalazki", zajmuje się także projektowaniem. W jednym z projektów jest też GWC. WitamNie zgadzam się z tym co Pan napisał, nawet przy temp. glikolu 0,8 stC. wymiennik glikolowego GWC (np. 6cio rzędowy z GWCMAX) zabezpieczy wymiennik Daytony przed zaszronieniem. Przy temp. zewnętrznej -25st. C osiągnie Pan za wymiennikiem około 0 (przy przepływie 200 m3/h - z obliczeń wychodzi 0,5 st.C, daje to 1,7 KW energii cieplnej)Pozdrawiam Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 19 marca 2010 Udostępnij #50 Napisano 19 marca 2010 -25stC ... w tym roku było zbyt ciepło… w Warszawie -18 mniej o 6 rano nie było. Proszę też dodać, że te kW są przed wymiennikiem - gdy ma on 90% --- to ile zostanie? Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się