Skocz do zawartości

GWC bez rekuperatora


Gość ra11

Recommended Posts

Napisano
Czy waszym zdaniem, spełniajacym swoje zadanie rozwiązaniem było by zainstalowanie wymiennika ciepła w ziemi ale bez rekuperatora w domu. Nie ukrywam że głównym powodem jest cena. Sam rekuperator kosztuje ponad 3000 zł (najtańszy). Zamiast tego zamontowałbym wentylator przy czerpni lub po wejściu przewodu do domu. Chciałbym aby powietrze zostało delikatnie schłodzone latem lub ogrzane zimą i wentylowało pomieszczenia
Jakie jest wasze zdanie na ten temat?
Napisano
dobry wymiennik w rekuperatorze to 700 zł i wlaściwie tyle zaoszczędziśz. cichy trwaly wentylator to 700 x 2 przyzwoita automatyla (byle nie z tyrystorem) to 600-800zł jakieś filtry mocowanie .... lepiej oszczędzać na czymś innym.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
No myślę, że nie do końca tak jest. Zastosowanie rekuperatora wymusza zastosowanie wentylacji nawiewno-wywiewnej zbierającej wywiewane powietrze w jedno miejsce (do rekuperatora). Również ten element stanowi niemały koszt. Przy GWC istnieje możliwość wentylacji nawiewnej. Wytworzone nadciśnienie samo wypchnie powietrze przez otwory grawitacyjne (czyli potrzebny 1 wentylator).
  • 1 rok temu...
Napisano
Ktoś może rozwinąć temat?

Zależy mi na przyjemnym chłodzie(ale nie klimatyzacji) latem i świeżym powietrzu zimą(niekoniecznie zależy mi na szczególnej oszczędności rekuperatora i odzyskiwaniu ciepła). Wentylacja ma być wydajna i bezobsługowa przez wiele lat.
Napisano
Cytat

Ktoś może rozwinąć temat?

Zależy mi na przyjemnym chłodzie(ale nie klimatyzacji) latem i świeżym powietrzu zimą(niekoniecznie zależy mi na szczególnej oszczędności rekuperatora i odzyskiwaniu ciepła). Wentylacja ma być wydajna i bezobsługowa przez wiele lat.




Też zastanawiam się nad tym rozwiązaniem. Po przejrzeniu forum znalazłem właśnie takie rozwiązania. Nie jest ich dużo ponieważ ten kto GWC to zazwyczaj instaluje rekuperator. Wychodzą z założenia że instalacja jest i tak już prawie poprowadzona. Rozwiązanie które mnie zaciekawiło to skierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG - sporo zalet. Natomiast nie znalazłem rozwiązania GWC-glikolowego do rozprowadzenia DPG którym jestem zainteresowany. Ciekawe czy ktoś takie ma?
Napisano
Cytat

Też zastanawiam się nad tym rozwiązaniem. Po przejrzeniu forum znalazłem właśnie takie rozwiązania. Nie jest ich dużo ponieważ ten kto GWC to zazwyczaj instaluje rekuperator. Wychodzą z założenia że instalacja jest i tak już prawie poprowadzona. Rozwiązanie które mnie zaciekawiło to skierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG - sporo zalet. Natomiast nie znalazłem rozwiązania GWC-glikolowego do rozprowadzenia DPG którym jestem zainteresowany. Ciekawe czy ktoś takie ma?


Instalacja nie jest prawie zrobiona ale zrobiona. Rekuperacja to kwestia centrali, skoro masz juz nawiewno-wywiewna to trzeba policzyc ile dolozymy zeby byla z reku. Co ma GWC wspolnego z wentylacja w domu? GWC to tylko element przed instalacyjny i nie wchodzi bezposrednio do domu jako oddzielna instalacja. Musisz miec obieg wymuszony, czyli wentylacje mechaniczna. Grawitacja nie pokona oporow rur czy zwiru
Nie bardzo rozumiem sformulowanie: kierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG. Co autor ma na mysli?
DPG jak rozumiem, to instalacja sluzaca do dogrzewania kominkiem domu, ale jak zamierzasz to polaczyc z GWC i w jakim celu? W kominku sa tak wysokie temp. ze chyba nie ma sensu wstepnie podgrzewac (ocieplac) powietrza w GWC, no chyba ze ma posluzyc jako "mieszalnik", ale tez nie widze wiekszego sensu. Rurowe GWC nie filtruja powietrza jak GWC zwirowe, i tak musza byc jakies filtry zalozone.

Pzdr.
Napisano
Cytat

Instalacja nie jest prawie zrobiona ale zrobiona. Rekuperacja to kwestia centrali, skoro masz juz nawiewno-wywiewna to trzeba policzyc ile dolozymy zeby byla z reku. Co ma GWC wspolnego z wentylacja w domu? GWC to tylko element przed instalacyjny i nie wchodzi bezposrednio do domu jako oddzielna instalacja. Musisz miec obieg wymuszony, czyli wentylacje mechaniczna. Grawitacja nie pokona oporow rur czy zwiru
Nie bardzo rozumiem sformulowanie: kierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG. Co autor ma na mysli?
DPG jak rozumiem, to instalacja sluzaca do dogrzewania kominkiem domu, ale jak zamierzasz to polaczyc z GWC i w jakim celu? W kominku sa tak wysokie temp. ze chyba nie ma sensu wstepnie podgrzewac (ocieplac) powietrza w GWC, no chyba ze ma posluzyc jako "mieszalnik", ale tez nie widze wiekszego sensu. Rurowe GWC nie filtruja powietrza jak GWC zwirowe, i tak musza byc jakies filtry zalozone.

Pzdr.




Co do połączenia DPG oraz GWC. Rozważam takie rozwiązanie. Kominek rozprowadza powietrze pobrane z zewnątrz po przejściu przez filtr powietrza, wymiennik ciecz-powietrze i dalej do ogrzania przez kominek i dalej do poszczególnych pomieszczeń.
co przemawia za
- powietrze jest przefiltrowane
- eliminuje zastosowanie turbiny DPG
- przy temperaturze na zewnątrz -20 mogły by być problemy z ogrzaniem powietrza o tak niskiej temperaturze.
- lepsze rozprowadzenie ciepłego powietrza do pomieszczeń na parterze.
Może źle myślę ?

Piwopijca jaki rodzaj masz GWC
Napisano
Tak jak napisalem, temperatury przy kominku sa tak wysokie ze nie powinno byc problemu z nagrzaniem lodowatego (zimowego) powietrza. Zlikwidujesz wentylatory w DGP a dodasz do GWC -co zyskujesz? NIC Filtry mozna zalozyc (i nalezy) przy wlocie do instalacji DGP -nie potrzebne inwestycje w GWC jesli powietrze z niego nie sluzy do wentylacji -szkoa kasy. Ogrzewac wstepnie cos co za chwile bedzie gorace

Pzdr.
Napisano
Cytat

Tak jak napisalem, temperatury przy kominku sa tak wysokie ze nie powinno byc problemu z nagrzaniem lodowatego (zimowego) powietrza. Zlikwidujesz wentylatory w DGP a dodasz do GWC -co zyskujesz? NIC Filtry mozna zalozyc (i nalezy) przy wlocie do instalacji DGP -nie potrzebne inwestycje w GWC jesli powietrze z niego nie sluzy do wentylacji -szkoa kasy. Ogrzewac wstepnie cos co za chwile bedzie gorace

Pzdr.


Temperatury to może i sa ale czy w krótkim czasie powietrze zdąży się ogrzać o ~60stopni????, dodatkowo obudowa żeliwna źle może tego nie wytrzymać. Wydaje mi się że wentylator od kominka będzie hałasował, a wentylator do GWC bedzie w innym pomieszczeniu gdzie może sobie hałasować.
Ogólnie co do GWC to głównie zależy mi na wentylacji w zimie oraz ewentualnie utrzymaniu dodatniej temperatury jak nikogo przez dłuższy czas nie będzie w domu. Zakładając że na zewnątrz sa dość niskie temperatury.
Co do tego rozwiązania rozprowadzenia ciepłego powietrza z kominka to przy okazji chcę wykorzystać GWC jak i tak zamierzam je mieć.
Napisano
To prawda, moze troche halasowac.
Jesli zrobisz "bypass" to bedziesz mogl GWC uzywac latem do chlodzenia domu. Skoro i tak robisz to dlaczego nie wykorzystac go przez caly rok. Zima to jak dla mnie przyda sie owe GWC zeby nie zamarzl wentylator, jesli bedzie przed kominkiem. Czyzbys DGP chcial uzywac jako glowne zrodlo ogrzewania?

Pzdr.
Napisano
Cytat

To prawda, moze troche halasowac.
Jesli zrobisz "bypass" to bedziesz mogl GWC uzywac latem do chlodzenia domu. Skoro i tak robisz to dlaczego nie wykorzystac go przez caly rok. Zima to jak dla mnie przyda sie owe GWC zeby nie zamarzl wentylator, jesli bedzie przed kominkiem. Czyzbys DGP chcial uzywac jako glowne zrodlo ogrzewania?

Pzdr.




Bez przesady musiałbym wpiąć PC do GWC żeby to przyjemnie grzało ale na dzien dzisiejszy to juz za duze koszty. Zakładam że czasami nawet cały miesiąc może nie być nikogo w domu i zastanawiam się nad najtańszym wentylowaniem i dogrzaniem domu by przynajmniej nie zamarzły rury.
Napisano
Teraz to nie rozumiem co PC ma wspolnego z GWC? Chyba ze zamierzasz instalowac w przyszlosci PC powietrze-woda, ale GWC moze w zupelnosci sluzyc jako jednostaka pomocna w wentylacji, nie musi byc od razu z rekuperacja

PZdr.
Napisano
Cytat

Teraz to nie rozumiem co PC ma wspolnego z GWC? Chyba ze zamierzasz instalowac w przyszlosci PC powietrze-woda, ale GWC moze w zupelnosci sluzyc jako jednostaka pomocna w wentylacji, nie musi byc od razu z rekuperacja

PZdr.




Wiatm,

Z tego co mi wiadomo GWC glikolowe wykorzystuje kolektor poziomy - odpowiednia długość rur zakopana na głębokości 1,2-1,5m. Chodzi mi op to że ten kolektor można by podłączyć do jakiejś małej PC, jeżeli jest on dość wydajny, zamiast ogrzewania wstępnego powietrza.

Pozdrawiam,
mirm
Napisano
Jesli chcesz podgrzewac to powietrze to dlaczego nie zrobisz najzwyczajniejszego GWC rurowego i nie puscisz przez niego powietrza, ktore powedruje do do DGP?
Bylo by chyba prosciej, taniej i skutecznie a ki jak wspomnialem latem mozesz wykorzystac owe GWC

Pzdr.
Napisano
Cytat

Jesli chcesz podgrzewac to powietrze to dlaczego nie zrobisz najzwyczajniejszego GWC rurowego i nie puscisz przez niego powietrza, ktore powedruje do do DGP?
Bylo by chyba prosciej, taniej i skutecznie a ki jak wspomnialem latem mozesz wykorzystac owe GWC

Pzdr.



Z rurowym mam obawy poniewaz mam wysoki poziom wód gruntowych. W okresie zimy podejrzewam ze rury mogą leżeć w wodzie gruntowej. A co do szczelności rur to wydaje mi się ze moze byc róznie.
Takze, jezeli bym nie mial tak wysokiego poziomu wod gruntowych to pewnie bym zrobil rurowego a tak raczej jestem blizej ku glikolowym GWC. Drozsza eksplowatacja ale chyba lepsze takie.

Pozdrwiam,
mirm
  • 10 lata temu...
Napisano

Na jakiej glebokosci powinno sie zakopac rury przy GWC w piaszczysteej suchej ziemi ?

czy zwykle pcv wystarczy?

ktos podpowie?

i jakiej powinny byc one dlugoosci ?

z gory dziekuje za pomoc

  • 5 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 26.12.2006 o 17:16, Gość ra11 napisał:

Czy waszym zdaniem, spełniajacym swoje zadanie rozwiązaniem było by zainstalowanie wymiennika ciepła w ziemi ale bez rekuperatora w domu. Nie ukrywam że głównym powodem jest cena. Sam rekuperator kosztuje ponad 3000 zł (najtańszy). Zamiast tego zamontowałbym wentylator przy czerpni lub po wejściu przewodu do domu. Chciałbym aby powietrze zostało delikatnie schłodzone latem lub ogrzane zimą i wentylowało pomieszczenia
Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

Pomysł dobry, możesz również otworzyć drzwi do piwnicy. Latem taki magazyn zimnego powietrza o temperaturze kilkanaście stopni niższej od temperatury otoczenia to bezcenny luksus.

Wymienniki ciepła GWC powinny też doskonale pracować z powietrznymi pompami ciepła, pod warunkiem, że zapewnią wymagany przepływ powietrza. Można się np. zastanowić nad GWC firmy Global Tech. Trzeba to jednak zaplanować na etapie budowy domu lub mieć działkę do ułożenia GWC poza obrysem fundamentów.

  • 3 miesiące temu...
Napisano (edytowany)

Jeżeli ważnym zadaniem GWC jest schładzanie latem, trzeba zwrócić uwagę na przegrzewanie wymienników podczas długotrwałych upałów.

Niektórzy producenci GWC zalecają zmniejszenie ilości powietrza za dnia lub nawet wyłączenie nawiewu ????

Trzeba albo przewymiarować wymiennik, albo tak jak Grzebieniowy GWC mieć instalację zroszeniową. Z wodą dostarczamy dużo chłodu i grunt wilgotny szybciej się regeneruje. Potrzeba niedużo wody aby nawiew miał temperaturę <17oC nawet przy wydajności wentylacji powyżej nominalnej (zalecane 1,5wymiany/h).

Jak jesteśmy zabezpieczenie przed nadmiernymi zyskami słonecznymi (zewnętrzne żaluzje, markizy, drzewo liściaste od południa) przy dzisiejszym standardzie izolacji ścian i okien , mamy komfort.

Edytowano przez ArsTECH (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż &nbsp;i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...