Skocz do zawartości

GWC bez rekuperatora


Gość ra11

Recommended Posts

Czy waszym zdaniem, spełniajacym swoje zadanie rozwiązaniem było by zainstalowanie wymiennika ciepła w ziemi ale bez rekuperatora w domu. Nie ukrywam że głównym powodem jest cena. Sam rekuperator kosztuje ponad 3000 zł (najtańszy). Zamiast tego zamontowałbym wentylator przy czerpni lub po wejściu przewodu do domu. Chciałbym aby powietrze zostało delikatnie schłodzone latem lub ogrzane zimą i wentylowało pomieszczenia
Jakie jest wasze zdanie na ten temat?
Link do komentarza
dobry wymiennik w rekuperatorze to 700 zł i wlaściwie tyle zaoszczędziśz. cichy trwaly wentylator to 700 x 2 przyzwoita automatyla (byle nie z tyrystorem) to 600-800zł jakieś filtry mocowanie .... lepiej oszczędzać na czymś innym.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
No myślę, że nie do końca tak jest. Zastosowanie rekuperatora wymusza zastosowanie wentylacji nawiewno-wywiewnej zbierającej wywiewane powietrze w jedno miejsce (do rekuperatora). Również ten element stanowi niemały koszt. Przy GWC istnieje możliwość wentylacji nawiewnej. Wytworzone nadciśnienie samo wypchnie powietrze przez otwory grawitacyjne (czyli potrzebny 1 wentylator).
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

Ktoś może rozwinąć temat?

Zależy mi na przyjemnym chłodzie(ale nie klimatyzacji) latem i świeżym powietrzu zimą(niekoniecznie zależy mi na szczególnej oszczędności rekuperatora i odzyskiwaniu ciepła). Wentylacja ma być wydajna i bezobsługowa przez wiele lat.




Też zastanawiam się nad tym rozwiązaniem. Po przejrzeniu forum znalazłem właśnie takie rozwiązania. Nie jest ich dużo ponieważ ten kto GWC to zazwyczaj instaluje rekuperator. Wychodzą z założenia że instalacja jest i tak już prawie poprowadzona. Rozwiązanie które mnie zaciekawiło to skierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG - sporo zalet. Natomiast nie znalazłem rozwiązania GWC-glikolowego do rozprowadzenia DPG którym jestem zainteresowany. Ciekawe czy ktoś takie ma?
Link do komentarza
Cytat

Też zastanawiam się nad tym rozwiązaniem. Po przejrzeniu forum znalazłem właśnie takie rozwiązania. Nie jest ich dużo ponieważ ten kto GWC to zazwyczaj instaluje rekuperator. Wychodzą z założenia że instalacja jest i tak już prawie poprowadzona. Rozwiązanie które mnie zaciekawiło to skierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG - sporo zalet. Natomiast nie znalazłem rozwiązania GWC-glikolowego do rozprowadzenia DPG którym jestem zainteresowany. Ciekawe czy ktoś takie ma?


Instalacja nie jest prawie zrobiona ale zrobiona. Rekuperacja to kwestia centrali, skoro masz juz nawiewno-wywiewna to trzeba policzyc ile dolozymy zeby byla z reku. Co ma GWC wspolnego z wentylacja w domu? GWC to tylko element przed instalacyjny i nie wchodzi bezposrednio do domu jako oddzielna instalacja. Musisz miec obieg wymuszony, czyli wentylacje mechaniczna. Grawitacja nie pokona oporow rur czy zwiru
Nie bardzo rozumiem sformulowanie: kierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG. Co autor ma na mysli?
DPG jak rozumiem, to instalacja sluzaca do dogrzewania kominkiem domu, ale jak zamierzasz to polaczyc z GWC i w jakim celu? W kominku sa tak wysokie temp. ze chyba nie ma sensu wstepnie podgrzewac (ocieplac) powietrza w GWC, no chyba ze ma posluzyc jako "mieszalnik", ale tez nie widze wiekszego sensu. Rurowe GWC nie filtruja powietrza jak GWC zwirowe, i tak musza byc jakies filtry zalozone.

Pzdr.
Link do komentarza
Cytat

Instalacja nie jest prawie zrobiona ale zrobiona. Rekuperacja to kwestia centrali, skoro masz juz nawiewno-wywiewna to trzeba policzyc ile dolozymy zeby byla z reku. Co ma GWC wspolnego z wentylacja w domu? GWC to tylko element przed instalacyjny i nie wchodzi bezposrednio do domu jako oddzielna instalacja. Musisz miec obieg wymuszony, czyli wentylacje mechaniczna. Grawitacja nie pokona oporow rur czy zwiru
Nie bardzo rozumiem sformulowanie: kierowanie GWC - rurowe do rozprowadzenie DPG. Co autor ma na mysli?
DPG jak rozumiem, to instalacja sluzaca do dogrzewania kominkiem domu, ale jak zamierzasz to polaczyc z GWC i w jakim celu? W kominku sa tak wysokie temp. ze chyba nie ma sensu wstepnie podgrzewac (ocieplac) powietrza w GWC, no chyba ze ma posluzyc jako "mieszalnik", ale tez nie widze wiekszego sensu. Rurowe GWC nie filtruja powietrza jak GWC zwirowe, i tak musza byc jakies filtry zalozone.

Pzdr.




Co do połączenia DPG oraz GWC. Rozważam takie rozwiązanie. Kominek rozprowadza powietrze pobrane z zewnątrz po przejściu przez filtr powietrza, wymiennik ciecz-powietrze i dalej do ogrzania przez kominek i dalej do poszczególnych pomieszczeń.
co przemawia za
- powietrze jest przefiltrowane
- eliminuje zastosowanie turbiny DPG
- przy temperaturze na zewnątrz -20 mogły by być problemy z ogrzaniem powietrza o tak niskiej temperaturze.
- lepsze rozprowadzenie ciepłego powietrza do pomieszczeń na parterze.
Może źle myślę ?

Piwopijca jaki rodzaj masz GWC
Link do komentarza
Tak jak napisalem, temperatury przy kominku sa tak wysokie ze nie powinno byc problemu z nagrzaniem lodowatego (zimowego) powietrza. Zlikwidujesz wentylatory w DGP a dodasz do GWC -co zyskujesz? NIC Filtry mozna zalozyc (i nalezy) przy wlocie do instalacji DGP -nie potrzebne inwestycje w GWC jesli powietrze z niego nie sluzy do wentylacji -szkoa kasy. Ogrzewac wstepnie cos co za chwile bedzie gorace

Pzdr.
Link do komentarza
Cytat

Tak jak napisalem, temperatury przy kominku sa tak wysokie ze nie powinno byc problemu z nagrzaniem lodowatego (zimowego) powietrza. Zlikwidujesz wentylatory w DGP a dodasz do GWC -co zyskujesz? NIC Filtry mozna zalozyc (i nalezy) przy wlocie do instalacji DGP -nie potrzebne inwestycje w GWC jesli powietrze z niego nie sluzy do wentylacji -szkoa kasy. Ogrzewac wstepnie cos co za chwile bedzie gorace

Pzdr.


Temperatury to może i sa ale czy w krótkim czasie powietrze zdąży się ogrzać o ~60stopni????, dodatkowo obudowa żeliwna źle może tego nie wytrzymać. Wydaje mi się że wentylator od kominka będzie hałasował, a wentylator do GWC bedzie w innym pomieszczeniu gdzie może sobie hałasować.
Ogólnie co do GWC to głównie zależy mi na wentylacji w zimie oraz ewentualnie utrzymaniu dodatniej temperatury jak nikogo przez dłuższy czas nie będzie w domu. Zakładając że na zewnątrz sa dość niskie temperatury.
Co do tego rozwiązania rozprowadzenia ciepłego powietrza z kominka to przy okazji chcę wykorzystać GWC jak i tak zamierzam je mieć.
Link do komentarza
Cytat

To prawda, moze troche halasowac.
Jesli zrobisz "bypass" to bedziesz mogl GWC uzywac latem do chlodzenia domu. Skoro i tak robisz to dlaczego nie wykorzystac go przez caly rok. Zima to jak dla mnie przyda sie owe GWC zeby nie zamarzl wentylator, jesli bedzie przed kominkiem. Czyzbys DGP chcial uzywac jako glowne zrodlo ogrzewania?

Pzdr.




Bez przesady musiałbym wpiąć PC do GWC żeby to przyjemnie grzało ale na dzien dzisiejszy to juz za duze koszty. Zakładam że czasami nawet cały miesiąc może nie być nikogo w domu i zastanawiam się nad najtańszym wentylowaniem i dogrzaniem domu by przynajmniej nie zamarzły rury.
Link do komentarza
Cytat

Teraz to nie rozumiem co PC ma wspolnego z GWC? Chyba ze zamierzasz instalowac w przyszlosci PC powietrze-woda, ale GWC moze w zupelnosci sluzyc jako jednostaka pomocna w wentylacji, nie musi byc od razu z rekuperacja

PZdr.




Wiatm,

Z tego co mi wiadomo GWC glikolowe wykorzystuje kolektor poziomy - odpowiednia długość rur zakopana na głębokości 1,2-1,5m. Chodzi mi op to że ten kolektor można by podłączyć do jakiejś małej PC, jeżeli jest on dość wydajny, zamiast ogrzewania wstępnego powietrza.

Pozdrawiam,
mirm
Link do komentarza
Cytat

Jesli chcesz podgrzewac to powietrze to dlaczego nie zrobisz najzwyczajniejszego GWC rurowego i nie puscisz przez niego powietrza, ktore powedruje do do DGP?
Bylo by chyba prosciej, taniej i skutecznie a ki jak wspomnialem latem mozesz wykorzystac owe GWC

Pzdr.



Z rurowym mam obawy poniewaz mam wysoki poziom wód gruntowych. W okresie zimy podejrzewam ze rury mogą leżeć w wodzie gruntowej. A co do szczelności rur to wydaje mi się ze moze byc róznie.
Takze, jezeli bym nie mial tak wysokiego poziomu wod gruntowych to pewnie bym zrobil rurowego a tak raczej jestem blizej ku glikolowym GWC. Drozsza eksplowatacja ale chyba lepsze takie.

Pozdrwiam,
mirm
Link do komentarza
  • 10 lata temu...
  • 5 tygodnie temu...
Dnia 26.12.2006 o 17:16, Gość ra11 napisał:

Czy waszym zdaniem, spełniajacym swoje zadanie rozwiązaniem było by zainstalowanie wymiennika ciepła w ziemi ale bez rekuperatora w domu. Nie ukrywam że głównym powodem jest cena. Sam rekuperator kosztuje ponad 3000 zł (najtańszy). Zamiast tego zamontowałbym wentylator przy czerpni lub po wejściu przewodu do domu. Chciałbym aby powietrze zostało delikatnie schłodzone latem lub ogrzane zimą i wentylowało pomieszczenia
Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

Pomysł dobry, możesz również otworzyć drzwi do piwnicy. Latem taki magazyn zimnego powietrza o temperaturze kilkanaście stopni niższej od temperatury otoczenia to bezcenny luksus.

Wymienniki ciepła GWC powinny też doskonale pracować z powietrznymi pompami ciepła, pod warunkiem, że zapewnią wymagany przepływ powietrza. Można się np. zastanowić nad GWC firmy Global Tech. Trzeba to jednak zaplanować na etapie budowy domu lub mieć działkę do ułożenia GWC poza obrysem fundamentów.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Jeżeli ważnym zadaniem GWC jest schładzanie latem, trzeba zwrócić uwagę na przegrzewanie wymienników podczas długotrwałych upałów.

Niektórzy producenci GWC zalecają zmniejszenie ilości powietrza za dnia lub nawet wyłączenie nawiewu ????

Trzeba albo przewymiarować wymiennik, albo tak jak Grzebieniowy GWC mieć instalację zroszeniową. Z wodą dostarczamy dużo chłodu i grunt wilgotny szybciej się regeneruje. Potrzeba niedużo wody aby nawiew miał temperaturę <17oC nawet przy wydajności wentylacji powyżej nominalnej (zalecane 1,5wymiany/h).

Jak jesteśmy zabezpieczenie przed nadmiernymi zyskami słonecznymi (zewnętrzne żaluzje, markizy, drzewo liściaste od południa) przy dzisiejszym standardzie izolacji ścian i okien , mamy komfort.

Edytowano przez ArsTECH (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...