Skocz do zawartości

wewnętrzna obróbka okna / glifu


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Trwa generalny remont w kuchni, więc i nierówna i marnie wykonana obróbka okienna też została skuta.

Chciałem zrobić to tak: zaprawa wyrównująca CEKOL ZW-04, masa uszelniająca (nie folia), płyta GKBI na klej gipsowy
Tylko czy w takiej opcji nie będzie pleśni/wilogoci przy oknach
Jaka inne wykończenie będzie lepszym rozwiązaniem?

teraz wygląda to tak...

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg


Napisano
Najnormalniej daj tynk a nie kombinuj i nie baw się w jakieś masy wyrównujące ,to nie podłoga.
Tynk może być np Mp75 Knaufa,fajnie się go nakłada a po wyrównaniu gładki jest jak pupa niemowlęcia icon_biggrin.gif
Napisano
ok, może być i MP75, a co dalej na to?
a czy jeśli cała obróbka będzie "gipsowa" no bo MP75 to tynk gipsowy, płyta gipsowa.
czy to nie spowoduje lepszego i szybszego rozwoju wilgoci.
sprawna wentylacja przecież nie wyklucza jej wystąpienia.
Napisano
Cytat

ok, może być i MP75, a co dalej na to?
a czy jeśli cała obróbka będzie "gipsowa" no bo MP75 to tynk gipsowy, płyta gipsowa.
czy to nie spowoduje lepszego i szybszego rozwoju wilgoci.
sprawna wentylacja przecież nie wyklucza jej wystąpienia.


A po co jeszcze coś na tynk?
Sam tynk wystarczy. A wilgoć jak masz to nic nie ucieknie przed nią,no chyba że obróbkę dasz z nierdzewki icon_biggrin.gif
A co według Ciebie nie wyklucza wilgoci ?Tylko wentylacja tylko jest jeden warunek- musi być sprawna wentylacja icon_smile.gif
Napisano
Okna wstawiane były kilka lat temu przez fachowców (wtedy nie miałem jeszcze o tym zielonego pojęcia jak powinno to prawidłowo wyglądać) i są źle wymierzone i wstawione.
Jeśli dam sam tynk licując z obecnym tynkiem glifu dojdzie on tylko do krawędzie ramy. a jeśli dam jeszcze płytę ładnie zajdzie ona na ramę, tym samym uszczelni i nie będzie szczelny (nie pojawi się efekt oddzielenia ramy od ściany).

Głównie chodzi mi jak to zrobić aby zminimalizować ewentualny efekt pojawienia się tych czarnych plam grzyba.
czy zastosowanie na mp75 masy uszczelniające nie za bardzo uszczelni i obróbka nie będzie "oddychac", a moze poporostu zastosować folię paroszczelną wew?
Napisano
Cytat

Okna wstawiane były kilka lat temu przez fachowców (wtedy nie miałem jeszcze o tym zielonego pojęcia jak powinno to prawidłowo wyglądać) i są źle wymierzone i wstawione.
Jeśli dam sam tynk licując z obecnym tynkiem glifu dojdzie on tylko do krawędzie ramy. a jeśli dam jeszcze płytę ładnie zajdzie ona na ramę, tym samym uszczelni i nie będzie szczelny (nie pojawi się efekt oddzielenia ramy od ściany).


Od środka obrabia się okna tak ,że tynk styka się z zew krawędzią ramy.Jak zrobisz za małą wnękę to nie będziesz mógł okna całkowicie otworzyć. Co do docieplenia to od zewnątrz się to robi ,tam możesz a nawet powinieneś zakryć około połowy ramy okna styropianem i problem z głowy.
A żeby nie pojawił się jak to ładnie napisałeś "efekt oddzielenia ramy od ścian" to połączenie czy styk ściany z rama należy wypełnić akrylem,wtedy pęknięć nie będzie.
Jak dasz płytę to i tak ona odejdzie po jakimś czasie od ramy okiennej ,ja tez trzeba potraktować akrylem.
Napisano (edytowany)
Glif jest bardzo nierówno wykonany, na dole do wyrównania z krawędzią okna brakuje 0,5cm a na gorze 2cm, dlatego płytę chciałem żeby wyrównać. Po dołożeniu płyty okno otwiera się na 90stopi z lekkim luzem gdzie myślę ze na styk zmieści się jeszcze kaseta rolety.
Ewentualnie skuje tynk glifu i zrobię cały na nowo jesli bedzie to lepsze rozwiązanie.
To że ociepla się z zew. to wiem. Czytałem gdzieś o stosowaniu przy takiej obróbce taśmy paroszczelnej od wewnątrz oraz paroprzepuszczalnej od zewnątrz, ale nie wiem czy coś to zmieni?
Do tej pory przy oknie o którym mowa były rurki na kable więc mikrowentylacja była i miedzy innymi pewnie przyczynilo sie to do braku wiloci przy oknach natomiast od zew strony jest kamien elewacyjny wiec o syropianie narazie nie ma mowy.

Jednak w innym pomieszczeniu (1 sezon po wykonaniu) po dodaniu styropianiu 2cm fasadowy zaciagniety klejem i zostawiony do oklejenia jeszcze kamieniem elewacyjnym efakt jest taki: ...!?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg

Edytowano przez huhra (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jednak w innym pomieszczeniu (1 sezon po wykonaniu) po dodaniu styropianiu 2cm fasadowy zaciagniety klejem i zostawiony do oklejenia jeszcze kamieniem elewacyjnym efakt jest taki: ...!?


Taki efekt świadczy o złej wentylacji i jeżeli nawet dasz płytę rg to i tak po jakimś czasie będzie pleśń wychodzić.
Może pomogło by zastosowanie nawiewników okiennych.
Napisano
Sprawdzę to, albo zastosuję wymuszoną wentylację zamiast grawitacyjnej ale to późniejszy plan.
Wracając do tych glifów... lepiej skuć stary tynk i zrobić nowy niż dawać ta płytę żeby wyrównać?
Napisano
Cytat

Sprawdzę to, albo zastosuję wymuszoną wentylację zamiast grawitacyjnej ale to późniejszy plan.
Wracając do tych glifów... lepiej skuć stary tynk i zrobić nowy niż dawać ta płytę żeby wyrównać?


Ja bym zbił ten stary tynk ,w narożnikach zew powinieneś dać kątowniki aby wzmocnij i uchronić w razie czego od uszkodzenia narożnik a przede wszystkim łatwiej będzie Ci się tynkować do kątownika bo już będziesz miał bazę do której będziesz się dopasowywał z tynkiem.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Przyszła mi do głowy nowa koncepcja do zrobienia glifów.
Tynki zbite. Trzeba wprawnej ręki żeby wykonać je równo i gładko. I jak dla mnie dość pracochłonny zabieg.

Z racji pozostałego materiału z sufitu (płyty k-g zielone).
Chcę na listwach drewnianych 20mm grubości (bo tylko taka się zmieści) przykręcić płytę a szczelinę pod płytą wypełnić pianką.
Czy taka opcja będzie dobra?

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Nic tylko napraw węgarki tynkiem.


rozumiem że tynkiem byłoby najlepiej ale w moim przypadku to ogromny nakład czasu i poprawiania, równania potem.

Cytat

A może dobrym rozwiązaniem byłaby opaska drewniana na okno, np coś podobnego ...


opaska wygląda całkiem elegancko, jednak myślę że do białego okna opaska drewnopodobna nie pasuje, a biała opaska do białego okna wyglądałaby jeszcze gorzej
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

rozumiem że tynkiem byłoby najlepiej ale w moim przypadku to ogromny nakład czasu i poprawiania, równania potem.


Sorrki,ale wnioskuję że Ty nie umiesz tynkować,jeżeli piszesz że to duży nakład czasu.
Takie rzeczy najlepiej robi się tynkiem maszynowym LP75 Knaufa,szybko,sprawnie,ładnie ale trzeba troszkę wiedzieć co i jak.
Napisano
Tam nie wilgoć i wentylacja, tylko oddziaływanie mostka termicznego, jaki wytwarza się poprzez te "kamienne" ozdoby z zewnątrz. Tam (u góry okna) ściana ma niższą temperaturę i "wykrapla" się wilgoć.

Moim zdaniem, należy ocieplić od wewnątrz (najlepiej multiporem) co najmniej "wnękę" okienną od góry - a najlepiej całą.

Poglądowo: http://www.youtube.com/watch?v=-k3tnGPXwvk
Napisano
Cytat

opaska wygląda całkiem elegancko, jednak myślę że do białego okna opaska drewnopodobna nie pasuje, a biała opaska do białego okna wyglądałaby jeszcze gorzej



A mi się wydaje, że drewno dobrze się komponuje z prawie każdym materiałem

I białe okno z drewnem byłoby naprawde fajnym rozwiązaniem ..... ale każdy wybiera to co mu się podoba
Napisano
Cytat

Sorrki,ale wnioskuję że Ty nie umiesz tynkować,jeżeli piszesz że to duży nakład czasu.
Takie rzeczy najlepiej robi się tynkiem maszynowym LP75 Knaufa,szybko,sprawnie,ładnie ale trzeba troszkę wiedzieć co i jak.


Fakt, wcale nie będę się upierał że umiem. Sam Pan potwierdza że trzeba posiadać jakieś minimum wiedzy aby to poprawnie wykonać.

Cytat

Tam nie wilgoć i wentylacja, tylko oddziaływanie mostka termicznego, jaki wytwarza się poprzez te "kamienne" ozdoby z zewnątrz. Tam (u góry okna) ściana ma niższą temperaturę i "wykrapla" się wilgoć.


Akurat tam gdzie są widocznie te czarne plamy wilgoci to, nie ma kamienia tylko styropian 2cm (błąd że 2cm a nie 5cm).


Tylko dalej nie rozumiem dlaczego bardziej zalecane jest wykonanie tynkowania (np. LP75) zamiast obróbki płytą k-g, skoro jedno i drugie jest produktem gipsowym. Płyta dodatkowo zabezpieczona przeciwwilgociowo i pianka pod nią da dodatkową izolacje.
Może problemem jest za mala ilość pianki? Teraz pianki jest tylko 7cm czyli tyle ile ma szer. rama okna.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Tylko dalej nie rozumiem dlaczego bardziej zalecane jest wykonanie tynkowania (np. LP75) zamiast obróbki płytą k-g, skoro jedno i drugie jest produktem gipsowym. Płyta dodatkowo zabezpieczona przeciwwilgociowo i pianka pod nią da dodatkową izolacje.


Ano dlatego ja polecam tynk bo szybciej się zrobi to tynkiem niż płytą rg, i taniej licząc materiał i robociznę.
Napisano
Huhra, kombinujesz, oj, kombinujesz.
Chcesz gipskarton - rób gipskartonem.
Tnij płyty,
przyklejaj łapiąc pion i poziom,
potem tylko wklej narożniki,
zaciągnij wszystko gipsem,
popraw,
po wyschnięciu przetrzyj papierem ściernym,
znów zaciągnij, bo krzywo,
papierem ściernym,
zagruntuj,
pomaluj.
I czekaj na pęknięcia, które zakryjesz akrylem.

Albo baw się tynkiem gipsowym.
zaciągaj,
poprawiaj,
zaciągaj,
poprawiaj.

Na jedno wychodzi: samo się nie zrobi.
Napisano
Cytat

Huhra, kombinujesz, oj, kombinujesz.
[...]
Na jedno wychodzi: samo się nie zrobi.



Co racja to racja, dzięki.

Cytat

Ano dlatego ja polecam tynk bo szybciej się zrobi to tynkiem niż płytą kg, i taniej licząc materiał i robociznę.



...a jeśli już... Na co zwrócić uwagę przy tynkowaniu? Pion poziom sprawa oczywista.
Czy na ramę nakleić taśmę tynkarską i potem odciąć namiar, czy przy tynku nie będzie tego pęknięcia które w przypadku kg należy uzupełnić akrylem?
Napisano
Cytat

...a jeśli już... Na co zwrócić uwagę przy tynkowaniu? Pion poziom sprawa oczywista.



A właśnie że nieoczywista!! Jeśli masz krzywo osadzone okno, to jak otynkujesz do pionu/poziomu, to krzywiznę jeszcze uwydatnisz. Trzebać wtedy lekko zwichrować, skrzywić iżby wyprostować!

Cytat

Czy na ramę nakleić taśmę tynkarską i potem odciąć namiar, czy przy tynku nie będzie tego pęknięcia które w przypadku kg należy uzupełnić akrylem?



Coś tam się nakleja. Ja nie naklejałem. I popękało.
Więc naklej.

Dla dodania Ci otuchy przed tym jakże skomplikowanym i nieodwracalnym w skutkach wyzwaniem, tak wyglądało pierwsze otynkowane przeze mnie okno:

Napisano
Cytat

Dla dodania Ci otuchy przed tym jakże skomplikowanym i nieodwracalnym w skutkach wyzwaniem, tak wyglądało pierwsze otynkowane przeze mnie okno



Niezła rozpierducha ;)


Doczytałem jeszcze że nie powinno się kleić glazury na glify otynkowane zaprawą gipsową. A u mnie taka opcja jednak wystąpi.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

...a jeśli już... Na co zwrócić uwagę przy tynkowaniu? Pion poziom sprawa oczywista.
Czy na ramę nakleić taśmę tynkarską i potem odciąć namiar, czy przy tynku nie będzie tego pęknięcia które w przypadku kg należy uzupełnić akrylem?


Ja u siebie żadnej taśmy nie dawałem,potem styk ramy z obrobionym glifem przeciągnąłem akrylem i zamalowałem.Przed tynkowaniem możesz taśmą ramę okleić,zapobiegnie to zabrudzeniom i ewentualnemu uszkodzeniu mechanicznemu,jakieś rysy,zadrapania.
Napisano
Oklej ile dasz radę. gazety połóż. worki po cemencie.
wbrew pozorom, wszelki wysiłek włożony w przygotowanie frontu robót i zabezpieczenie tego-co-ma-zostać-nieotynkowane, zaowocuje z procentem.
Mniej roboty ze sprzątaniem, doczyszczaniem. Rysy.
Wbrew pozorom - tego okna nie porysowałem. Mokrą szmatą - zaraz po tynkowaniu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Według dewelopera - cytat z maila, pod którym podpisał się "Inspektor nadzoru", imienia i nazwiska nie podam, bo mnie jeszcze jakieś RODO dopadnie: "Paragraf (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie),  na który Pan się powołuje, dotyczy wewnętrznego dostępu z min 1 klatki schodowej w przypadku budynku wielorodzinnego posiadającego więcej klatek schodowych. Nie ma tu mowy o drabinie zewnętrznej,  którą sugeruje Pan na przesłanych zdjęciach. W naszym przypadku występują budynki jednorodzinne nie posiadające wydzielonej klatki schodowej ,a jedynie schody wewnętrzne. Dostęp do urządzeń na dachu (kominy) zapewniony jest przez dostawienie drabiny mobilnej umożliwiającej wejście na dach bez konieczności użycia dodatkowych ław kominiarskich z uwagi na płaski dach." Wspomniana drabina mobilna nie jest na wyposażeniu naszego małego osiedla oczywiście. W wiadomości skierowanej do dewelopera zasugerowałem montaż stałej drabiny zewnętrznej, ponieważ dostęp przez wyłaz z jednego segmentu nie będzie dostępem stałym. Wystarczy przecież, że mieszkaniec segmentu z wyłazem wybierze się na podróż dookoła świata, misję, czy inny długotrwały wyjazd służbowy i już mamy kłopot z dostępem. Drabina załatwia sprawę i oczekiwałbym takiego właśnie rozwiązania (przykład na foto - budynek oddany w podobnym terminie ulicę dalej). Nie przekonuje mnie tłumaczenie dewelopera a także ten fragment wiadomości a szczególnie podkreślona jej część końcowa: "W celu rozwiania Pańskich wątpliwości informuję, że budynek wybudowany został zgodnie z projektem oraz obowiązującymi przepisami na 2022 rok, a zatem „papiery” i stan faktyczny są zgodne. Ponadto został odebrany przez Nadzór budowlany i dopuszczony do eksploatacji" bez uwag", a zatem na dzień oddania spełniał wszystkie wymogi dla takiego obiektu. Od tego czasu niektóre przepisy zostały zmienione lub podejście służb i interpretacja wytycznych spowodowane jakimiś wydarzeniami, zmieniły się." "Niektóre przepisy", podejście służb i interpretacja się zmieniła... tak skonstruowane bardzo ogólne zdanie mogę zrozumieć tylko w taki sposób, treść przepisów można interpretować szeroko - w zależności od tego kto jakie ma potrzeby. Dla mnie - laika w przepisach budowlanych - nie ma różnicy między klatką schodową a schodami wewnętrznymi. Jedno i drugie ma taką samą funkcję, a stosowanie wydzielonej klatki schodowej nie ma przecież sensu w szeregowcu. Ma sens w budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) i nie rozumiem dlaczego "inspektor" wciska tą wydzieloną klatkę schodową do budynku będącego budynkiem niskim (do 12m). Kierując się jego interpretacją wychodzi, że również budynki średniowysokie (czyli do 25m) obsłużyłby drabiną mobilną (która ma być na wyposażeniu każdej firmy kominijarskiej ???). Na koniec wiadomości od dewelopera dostałem tak jakby... ostrzeżenie, żółtą kartkę?: "Proszę również nie podważać decyzji (oświadczenia) jaką wydał Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego.  Jeżeli ma Pan inne zdanie proszę skierować skargę właśnie do tej jednostki" Przecież nie sugerowałem, że decyzja PINB jest niewłaściwa. Wysłałem po prostu zapytanie po rozmowie i wizycie pracownika firmy kominiarskiej, według którego brak stałego dostępu do dachu jest niezgodny z obowiązującymi przepisami. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i oczywiście jestem otwarty na wszelkie sugestie. Jeżeli racja jest po stronie mieszkańców - nie będziemy odpuszczać tematu, ważne jest jednak, żeby mieć pewność, że warto dalej naciskać dewelopera w kwestii dostępu do dachu.
    • To prawda, zachowanie przy zwarciach pozostaje identyczne pod względem czasu wyzwalania, ale w praktyce  zareaguje "szybszy".
    • Deweloper dokonuje tu dość dziwnej nadinterpretacji przepisów zawartych w warunkach technicznych (WT).  przede wszystkim mamy tam bowiem następujący zapis § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308. Ten warunek musi być koniecznie spełniony. Przede wszystkim trzeba więc zadać deweloperowi pytanie, w jaki sposób jest on spełniony w tym konkretnym budynku.    Kolejna sprawa to sam § 308. § 308. 1. W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych.   2. W budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) wyjścia, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić z każdej klatki schodowej.   3. Jako wyjście z klatki schodowej na dach należy stosować drzwi o szerokości 0,8 m i wysokości co najmniej 1,9 m lub klapy wyłazowe o wymiarze 0,8 x 0,8 m w świetle, do których dostęp powinien odpowiadać warunkom określonym w § 101.    Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tego przepisu. Zaczyna się on od określenia jakich obiektów dotyczy (W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych). W logiczny sposób wskazano tu liczbę kondygnacji, jako kryterium stosowania przepisu. Kwestia obecności lub braku klatki schodowej jest drugorzędna.  Ewentualnie można powoływać się na jeszcze jeden zapis z WT, jako dopuszczający zastosowanie drabin zewnętrznych.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.   To jednak już tyko dopuszczenie pewnego rozwiązania w szczególnym przypadku. Pozostaje kwestia oceny, czy jest tu uzasadnione.  Osobiście upierałbym się, że w budynku szeregowym, który ma przynajmniej 2 kondygnacje naziemne (np. parter i poddasze użytkowe) wymagane jest wykonanie wyłazów dachowych w każdym z segmentów, ewentualnie wspólnej przymocowanej na stałe drabiny zewnętrznej. Przecież, jeżeli zrobimy tylko jeden wyłaz, to i dostęp do niego będzie tylko z tego jednego segmentu. To zaś nie zapewnia spełnienia zakładanych funkcji - możliwości czyszczenia kominów i konserwacji dachu każdego segmentu.  Niestety, to wszystko jest jedynie interpretacją. Wiążącą interpretację może dać tylko wyrok sądu.
    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...